Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Politiet jakter på ulovlige el-sykler?

Startet av bosonic, fredag 04. juni 2010, klokken 19:47

« forrige - neste »

bosonic

(Fortsettelse av denne tråden )

Strømmåleren i Kewet består av 3 lysdioder og gir kun en grov indikering av det aktuelle strømforbruket.

Det finnes forskjellige måter å koble inn et tilleggsinstrument som gir full oversikt, men uansett så krever dette at du har noe peiling på mekking og ikke minst setter deg inn i faremomentene med elbilmekking. (Berøring og kortslutningsfare etc)

Ta gjerne en diskusjon her, eller send meg en PM mophet.( for å vurdere om en er kompetent til jobben må en først undersøke hvilke farer som lurer)

Alternativ 1:
Benytte eksisterende "strømshunt" og montere inn nytt instrument (amperemeter) på denne.
Krever at du bruker et instrument som er tilpasset strømshunten
( Rimeligst alternativ, men krever noe demontering for å komme til)

Alternativ 2:
Koble inn ny shunt på alternativt sted i strømkretsen med tilhørende instrument.
(Stor frihet i utstyrsvalg og plassering, relativ rimelig installasjon)

Alternativ 3:
Montere en "Lem" type shunt med tilhørende instrument.
(Enkel montering, men dyre deler)

Alternativ 4:
Montere Hall effekt giver med tilhørende elektronikk og instrument
(krever kjennskap til elektronikk)

Dersom du vil forsøke Alternativ 1 så krever dette at du kjøper et Instrument som er beregnet på en 50mV shunt. Installasjonen krever kun 2 stk tynne ledinger fra shunt til instrument.
På bildet under så kan en delvis skimte strømshunten. Jeg har avmerket den ene tilkoblingsskruen, den andre er skjult under noen kabler.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

For de som er spesielt interesserte i transduser prinsipper, her er en link til en detaljert beskrivelse fra LEM av forskjellige elektriske transdusere, Hall, fluxgate, Rogowski coil.

http://web4.lem.com/images/stories/files/Products/1-3_applications/CH24101.pdf

Vanlig shunt er ikke nevnt, men det er bare en nøyaktig ohmsk motstand som en måler spenningsfallet over. Siden motstanden er konstant blir strømmen proporsjonal med spenningsfallet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Bosonic glemte et 5te alternativ:

Alle ledninger i bilen din er i prinsippet shunter, og alt du trenger er å måle spenningsfallet over en av disse med et millivoltmeter.

I sin enkleste form er dette et universalinstrument fra Biltema til 69 NOK.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 26. april 2010, klokken 13:10

Alle ledninger i bilen din er i prinsippet shunter, og alt du trenger er å måle spenningsfallet over en av disse med et millivoltmeter.

Sandt nok, men ikke alle ledninger fører den strømmen en ønsker å måle, så en må velge en "riktig" ledning. Så er det dette med kalibrering da.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Den aller enkleste og billigste løsningen på Amperemeter får dere her:

Sett inn en "lus" over pinne S1 i Car Controlleren. Da får dere opp temperatur, batterispenning og strøm på displayet i stedet for KM teller

Funksjonen er aktiv hele tiden, så det kan være nyttig å sette en bryter over S1 som kan nås fra førerplass.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på mandag 26. april 2010, klokken 13:10
Alle ledninger i bilen din er i prinsippet shunter, og alt du trenger er å måle spenningsfallet over en av disse med et millivoltmeter.
Motstanden i en vanlig ledning endrer seg med temperaturen. Det er derfor umulig å få en pålitelig måling med lednings-shunt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#6
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 26. april 2010, klokken 20:24
Sett inn en "lus" over pinne S1 i Car Controlleren.
Genialt.  
Skulle gjerne hatt sånne enkle knep i PSA også. Liker veldig godt å ha strøm og tot-spenning synlig på PakTrakr. Beregner rest-rekkevidde bedre ut fra spenningen under kjøring enn å se på energi-%'en
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hkaspenberg

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 26. april 2010, klokken 20:24
Den aller enkleste og billigste løsningen på Amperemeter får dere her:

Sett inn en "lus" over pinne S1 i Car Controlleren. Da får dere opp temperatur, batterispenning og strøm på displayet i stedet for KM teller

Funksjonen er aktiv hele tiden, så det kan være nyttig å sette en bryter over S1 som kan nås fra førerplass.

AM

Siden du vet så mye om Kewet'en Arne Magnus, hva om du poster ting som "Kewet/Buddy undocumented" på wiki'en her: http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Buddy

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

mohpet

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 26. april 2010, klokken 20:24
Den aller enkleste og billigste løsningen på Amperemeter får dere her:

Sett inn en "lus" over pinne S1 i Car Controlleren. Da får dere opp temperatur, batterispenning og strøm på displayet i stedet for KM teller

Funksjonen er aktiv hele tiden, så det kan være nyttig å sette en bryter over S1 som kan nås fra førerplass.

AM

Dette virker jo nesten for godt til å være sant ;) men:

1) Er det da slik at disse tre målingene (temp, spenning, strøm) vises samtidig hele tiden, eller veksler/rullerer de på displayet?
2) Er det total km teller eller trip teller som da blir borte når denne lusen er på?
3) Finnes det plugger som passer disse pinnene så jeg kan føre ut to ledninger og montere en liten bryter f eks der "save-normal-sport" dreiebryteren var ment å stå på dashbordet (er ikke montert i min da det er en nyere 5er.)?

Mvh Peter
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Rav4_EV


Når "lusen" er innkoblet vises dataene på trip og totaldisplayet.
Tar du den ut, kommer de vanlige data tilbake.(Ingenting blir slettet).
Passende kontakter fåes hos Elfa.

Denne informasjonen har jeg fått av Westergaard, den gang bilen ble produsert i Danmark.

Jeg vet mye mer, men jeg vet ikke om ElbilNorge ønsker at denne informasjonen kommer ut.
Derfor er det like greit at dere evt. spør ElbilNorge fremfor at jeg må spørre om informasjonen kan "frigis".

Anbefaler derimot ikke at dere prøver dere frem med "lus" på andre posisjoner, da dette vil ødelegge kalibreringen.

AM

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hkaspenberg

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 30. april 2010, klokken 16:47

Når "lusen" er innkoblet vises dataene på trip og totaldisplayet.
Tar du den ut, kommer de vanlige data tilbake.(Ingenting blir slettet).
Passende kontakter fåes hos Elfa.

Denne informasjonen har jeg fått av Westergaard, den gang bilen ble produsert i Danmark.

Jeg vet mye mer, men jeg vet ikke om ElbilNorge ønsker at denne informasjonen kommer ut.
Derfor er det like greit at dere evt. spør ElbilNorge fremfor at jeg må spørre om informasjonen kan "frigis".

Anbefaler derimot ikke at dere prøver dere frem med "lus" på andre posisjoner, da dette vil ødelegge kalibreringen.

AM

Sålenge man ikke vet hvilke funskjoner som finnes skjult, men vet at det er noe der, så er det en oppfordring til å eksprimentere. Slike eksprimenter kan selvfølgelig få en sørgelig slutt ved at man ødelegger noe, men det vil alltid være noen som tar den sjansen.

Da synes jeg det er mye bedre å dokumentere og offentliggjøre det man vet, gjerne på wikien slik at informasjonen blir bevart.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

RoadRunner

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 26. april 2010, klokken 20:24
Sett inn en "lus" over pinne S1 i Car Controlleren. Da får dere opp temperatur, batterispenning og strøm på displayet i stedet for KM teller
AM

Roadrunneren har nå bryter for å slå av/på "strøm-display".

VIKTIG: Merk at displayet kan rote seg bort, og må resettes - jeg kjører nå rundt med resatt km-teller.... Selv om km-teller viser 00073 km, ser det ikke ut til at batteri-kapasiteten ble som ny  ;)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Baltor

Var det så at displayet begynte å rote av denne modifiseringen eller prøvde du ut noe annet i tillegg?
::)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

RoadRunner

Sitat fra: Baltor på tirsdag 29. juni 2010, klokken 01:36
Var det så at displayet begynte å rote av denne modifiseringen eller prøvde du ut noe annet i tillegg?
::)
Var ikke jeg som gjorde det praktiske, men det var ikke andre ting som skulle gjøres. Underveis i prosessen viste displayet viste rare tegn og måtte resettes (vet ikke hvordan). Km-teller skal justeres fram igjen etter ferien.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

mohpet

Sitat fra: RoadRunner på tirsdag 29. juni 2010, klokken 10:07
Sitat fra: Baltor på tirsdag 29. juni 2010, klokken 01:36
Var det så at displayet begynte å rote av denne modifiseringen eller prøvde du ut noe annet i tillegg?
::)
Var ikke jeg som gjorde det praktiske, men det var ikke andre ting som skulle gjøres. Underveis i prosessen viste displayet viste rare tegn og måtte resettes (vet ikke hvordan). Km-teller skal justeres fram igjen etter ferien.

Kan km teller justeres frem? Da jeg kjøpte bilen min for snart tre år siden hadde forrige eier fått satt inn nye Hawker batterier i Bergen, km teller var blitt resatt ifm dette skiftet så bilen viste da ca 500 km, korrekt skulle ha vært ca 25000 km da. Bilen viser nå 23000 km men det korrekte et altså ca 48000 km.

Peter
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA