Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeplasser

Startet av HHF, mandag 04. juni 2007, klokken 16:56

« forrige - neste »

HHF

Ken spør ;
" Det har blitt sagt tidligere at radiatoren til Thinken er for liten. Det ser grei nok ut men man må huske at vann temp. blir opp mot 45 grader i motsetning til fossil bilers 85 grader eller mer. I varmt sommer vær blir delta T alt for liten.
Har andre på forumet forslag til bedre kjøling?"


Selv har jeg bare lest (tror det var på Thinkers) om noen som foreslår å flytte skiltet litt slik at man får inn max luft foran. Har selv ikke hatt bilen i varmt vær ennå, så dette problemet er ukjent for meg, men jeg er naturligvis veldig interessert i å vite litt om det...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Øyvind Lunde (163.000 km +) har ikke flyttet skiltet engang. Så vidt jeg vet er kjølesystemet originalt. Ja, alt annet på bilen også, forresten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Think

#2
Under vann filling på Amthinken igår la jeg merke til at batteri tempen hadde steget opp til nesten 40 grader. Ikke så greit når det blir logget som over temp og klart ikke så gunstig for batteri packen. Mener å huske at Henning har koblet vann slangen på vann fillings tanken for ekstra kjøling om sommeren. Så eg tok en Henning, vannslangen på med retur i drense. Batterien var nå oppe i 39 grader med spenningen ned i 143 volt. Etter en stund med kaldt vann blir det mer vanlig tilstander, 28 grader med spenningen oppe på 163 volt. Overlading fullført, fylte eg 8,7 litre med vann 2,5-3,0-3,2. Bilen har kjørt rett under 5000 km siden siste vannfilling.

Det er klart at hvis mann er uheldig med solen under overlading, så blir det fort varmt i thinken, noe som ikke skjer med Saxoen min. Dette kan være årsaken til haveri under vann filling. Viktig å velge en kjølig kveld om sommeren. Eg har ikke kjøle problemer ellers med den bilen. Må nok huske frost væske etter hvert... Kjølersystemet er nok akkurat på grensen.
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

El rayo

#3
Sitatfra: Ken på I går kl. 23:48
Det har blitt sagt tidligere at radiatoren til Thinken er for liten. Det ser grei nok ut men man må huske at vann temp. blir opp mot 45 grader i motsetning til fossil bilers 85 grader eller mer. I varmt sommer vær blir delta T alt for liten.
Har andre på forumet forslag til bedre kjøling?
Har sett annonser i amerikanske blader for noe lurium (water wetter) til å blande i kjølevannet og som skal senke temperaturen 10 grader. Hvis noen vil prøve, så gi besked om det virket.

Jeg synes at vannet alltid kjennes kaldt ut når jeg stikker fingeren i ekspansjonstanken.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Think er satt sammen på en underlig måte:

Når batteriene "trenger" varme som i forbindelse med Vannfylling må de lage varmen selv da Laderen er luftkjølt; og når de trenger all den kjøling de kunne fått blir de tilført varme fra den vannkjølte motoren.

Litt mer logisk på PSA. Der er Laderen vannkjølt, og tilfører varme under lading. Dermed trenges ikke så mye overlading før vannfylling. Under kjøring Kjøles motoren med sin egen vifte.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Det er derfor på forrige vannfylling at jeg pekte en vifteovn direkt på radiatoren til å tilføye varme til batteriene før vannfylling etter vanlig topplading.Ikke mer en 1 Kw effekt.  Fikk råd til å føre temp. måler helt til bunnen av ekspansjonstankslange. Det avgir en mer presis måling av egentlig traksjonsbatteri temperatur. Forrige gang var det målt 27 grader på toppen av ekspansjonstanken og det virket tilstrekkelig varm nok fordi det var ikke noe problemer senere.Alt på eiers risiko-man kan til og med laste ned instruks om hvordan man lager atombomber!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Det er nå et halvår siden det ble skrevet noe om kjølingen på think, nå er problemet motsatt.
Batteritemperaturen på en think ligger på 5-15 grader høyere enn utetemperaturen ved stadig bruk av bilen. Om sommeren blir den for høy, og om vinteren er det ikke noen thermostat som reduserer kjølingen.

Når batteritemperaturen synker, øker indre motstand, og spenningsfallet stiger. Dette , sammen med andre faktorer, reduserer rekkevidden.
Når temperaturen synker under 20 grader, kan det også oppstå problemer med elektronikken. Bilen kan finne på å slå seg av under kjøring, og må restartes.

Derfor vil jeg anbefale å gå til anskaffelse av en liten rull sort gaffatape og ha denne klar dersom temperaturen blir meget lav.
Tape igjen hele eller deler av radiatoråpningen på kalde vinterdager.

H.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Når temperaturen synker under minus 20 grader mener du? Godt foreslag Hens. Jeg sliter med dårlig rekkevidde for tiden og lurer på om det er bare temperatur senking som forårsaker dette. Jeg merke at en times lading gir 20% lading ved 10ampere i steden for 15% som vanlig. Kan man tolke noe utfra dette?
Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på onsdag 05. desember 2007, klokken 17:23
Jeg merke at en times lading gir 20% lading ved 10ampere i steden for 15% som vanlig. Kan man tolke noe utfra dette?
Ken
Energimeteret viser feil, kanskje? Er det lenge siden du tømte batteriene helt? Vi har sett tidligere at man i så fall kan kjøre langt med energimåleren på 0.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: hens på onsdag 05. desember 2007, klokken 17:10

Når batteritemperaturen synker, øker indre motstand, og spenningsfallet stiger. Dette , sammen med andre faktorer, reduserer rekkevidden.


Tror Conti piggfrie vinterdekkene mine må kompensere for ovenforstående. AX'en ruller framdeles 80 h.h.v. 90 km på en lading til tross for frost på vestlandet, og flittig bruk av Webasto. Kan også være at et nå tett vakumsystem har kompensert for mer bruk av Webastoen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cs

Hello from germany.

Just today I did a ride in the Think to Cologne which is abaut 69 km from me. The guy who drives around the world in 80 days with a Tesla was there to charge. TV and Newspapers were there. The Think did get many looks and questions. It is quite unique between all the Teslas. ;-)

Had 38% capacity left and did a fast charge with nearly 50 Amps. My batt Temp at home was 15 degrees from the night. When I arrived in cologne it was about 29 degrees. During the charge it stayed on 29 degrees and on the drive home moderate driving it climbed up to 40 degrees.
It is a pity the cooling fans do not run in charge. You have to leave Ignition on for this which i didn´t.

After my years of experience with PSA cars with larger cooler and fan.

This seemed a very strong rise: 10 degrees a cycle.

At home I first lifted the number plate a bit because with the plastic holder I use it covered nearly 80% of the air inlets. Then I opened the little screw to let eventual air out of the cooler.
I with proof on the next drives if there is a change.

Chris
2x Peugeot Scootelec, City EL (running), Th!nk City 1299 returner (sold), Th!nk City Gen2 Zebra EX-Ambulance 2008 1PP-2 Prototype Series, Kewet Citi Jet5
DE-52XXX near Cologne

http://www.thinkers.24.eu/

http://www.evalbum.com/3418

elektrolux

Sitat fra: cs på torsdag 17. mai 2012, klokken 19:54
Had 38% capacity left and did a fast charge with nearly 50 Amps.

How did you do that fast charge?

On the theme of this tread.

Gero is running 60+ Kw out of his Lithium Think A266, so I do not think cooling system is to small.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cs

Hi Robort.

I used the onboard charger in 10 A setting, a Zivan NG3 and 3x50V rectifiers in a row.
Together this is 48-49Amps.

I spoke to Gero already about the problem, he thinks with lithium temperature is less an issue as with NiCd even if he overvoltages the system, the currents drawn are much lower.

Chris
2x Peugeot Scootelec, City EL (running), Th!nk City 1299 returner (sold), Th!nk City Gen2 Zebra EX-Ambulance 2008 1PP-2 Prototype Series, Kewet Citi Jet5
DE-52XXX near Cologne

http://www.thinkers.24.eu/

http://www.evalbum.com/3418

elektrolux

Aha.

Thought you were fast charging the new Think; not the old one.

The old one is easy enough.

Here is a tip:

We are currently charging a P106 Lithium convertion with up to 70 Amps from 400V 3X16A

The yellow distributor box contains a current sensing relay, opening for phase 2 and 3 only if cars charger plugged into Phase 1 draws more than 5 Amps. That way the 2 additional Eltec chargers will only charge until the cars own charger in is the bulk phase.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA