Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Mippen, mandag 04. januar 2016, klokken 10:17

« forrige - neste »

Mippen

Det tok ikke lang tid fra kommunene selv fikk ansvaret for å bestemme over en del elbil incentiver til de velger å fjerne deler av de. I Bergen må man fra 2016 betale halv pris for å parkering i byens parkeringshus. Egentlige forslaget fra gamle bystyret var full parkerings avgift.
Fremtiden er elektrisk.

kjølholdt

Med utviklingen på antall nyregistrerte el biler i Hordaland 30% var dette nødt til å komme. 50% er egentlig helt ok. Man blir belønnet for å kjøre miljøvennlig men ikke helt gratis.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Mippen

#2
Det vil bli en ekstra kostnad for mange. Halv pris på bygarasjen en hel arbeidsdag er 65 kroner. Koster da 1430 kr mnd. å stå der hver dag hvis man jobber i sentrum. Folk som bor i sentrum må nå kjøpe abonnement for å stå der. (1750 kr i mnd). Hvis ikke vil det koste de en liten formue. Jeg vil tro at største problemet er de som parkerer over lang tid. Man kunne i det minste hatt slik som på de fleste kjøpe senter at det er gratis i 2-3 timer. Hvem vil reise til sentrum for å handle når man må betale og ting ikke er samlet på et sted? Er mer enn nok kjøpesenter.

Det som også er litt rart er at ikke alle kommunale parkeringshus er gratis for elbiler. Klostergarasjen for eksempel er kanskje det nest største parkeringshuset I byen, og der må alle betale full pris. Slik har det vært hele tiden.

http://www.bergenparkering.no/klostergarasjen/
Fremtiden er elektrisk.

Bjølseth1

Er mange kommuner som aldri har hatt gratis i P-hus som kommunen drifter. Men gate parkering kan de ikke bestemme helt enda...
Jo hei å det går

acenta

Mippen

De er litt "lure" i Bergen. De har fjernet nesten alle gate parkeringene slik at man må parkere på parkeringshus for å finne seg plass. Det er også tidsgrense på de fleste gate plassene.
Fremtiden er elektrisk.

pudderjagar

Nokon som har funne noko skriftleg om at da skal værta betaling i bygarasjen?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Mippen

#6
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 10. desember 2015, klokken 14:14
Nokon som har funne noko skriftleg om at da skal værta betaling i bygarasjen?

Her: http://www.nrk.no/hordaland/na-ma-elbilene-betale-1.12673386

Blir vel ca 75 kroner for å stå der en arbeidsdag med Elbil fra neste år.
Fremtiden er elektrisk.

qualbeen

Synes egentlig det er helt greit at vi må betale for at bilen tar en plass i et p-hus en hel dag. Det er ikke ønskelig at samtlige arbeidstakere kjører hver sin bil inn til sentrum og parkerer den i 7-8 timer på ByStasjonen.

Nå får jeg sikkert masse kjeft og pes, fordi folk ikke har noe valg. De *MÅ* kjøre. Men stemmer virkelig det for *alle* som velger å kjøre? Jeg er overbevist om at en stor andel av dagens kjørende fint kunne klart seg med buss/bane, dersom kjøring ikke var gratis.

PS: Selv kjørte jeg til jobb i dag. Kunne fint tatt buss eller ByBane, men det er faktisk billigere for meg å ta Leaf'en.. Halv pris på p-husene synes jeg er en fornuftig løsning. Men kommunen bør innføre halv pris på Klostergarasjen i samme slengen. Kan ikke fatte og begripe hvorfor de har ulik prismodell på disse to, da begge eies og drives av kommunen..!

Mippen

Sitat fra: qualbeen på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:26
Synes egentlig det er helt greit at vi må betale for at bilen tar en plass i et p-hus en hel dag. Det er ikke ønskelig at samtlige arbeidstakere kjører hver sin bil inn til sentrum og parkerer den i 7-8 timer på ByStasjonen.

Nå får jeg sikkert masse kjeft og pes, fordi folk ikke har noe valg. De *MÅ* kjøre. Men stemmer virkelig det for *alle* som velger å kjøre? Jeg er overbevist om at en stor andel av dagens kjørende fint kunne klart seg med buss/bane, dersom kjøring ikke var gratis.

PS: Selv kjørte jeg til jobb i dag. Kunne fint tatt buss eller ByBane, men det er faktisk billigere for meg å ta Leaf'en.. Halv pris på p-husene synes jeg er en fornuftig løsning. Men kommunen bør innføre halv pris på Klostergarasjen i samme slengen. Kan ikke fatte og begripe hvorfor de har ulik prismodell på disse to, da begge eies og drives av kommunen..!


Alle trenger ikke å kjøre til jobb, og det gjør ikke alle i dag heller. Det er helt sikkert noen som kunne ha tatt bussen eller samkjørt med noen kollega, gått eller syklet. Det er likevel mange som må ha med seg bil til og fra jobb. Jeg forsøker i det meste å sykle, men noen dager må jeg ha bilen for å komme meg hjem da det ikke passer med buss i forhold til hva jeg skal. Jobber jeg sent må jeg vente 45 minutter til bussen går. Jeg kan ikke flekse med arbeidstid, så da er jeg litt låst.

De som bor nært de store knutepunktene som terminalene i Fyllingsdalen, Loddefjord, Åsane og Lagunen har et ganske greit busstilbud på dagtid. For såvidt Sartor og Kleppestø også. Arna er også bra med toget som går til byen.

Problemet oppstår for de som bor mer enn en behagelig spasertur unna de knutepunktene. Jeg bor ikke mer enn 4-5 km unna Kleppestø for eksempel. Likevel må jeg enten gå en km til hovedveien hvis jeg ikke er heldig å treffer på bussen som går opp i byggefeltet her. Den går oftest tidlig på dagen eller på slutten av arbeidsdagen. Bussen har en melkerute som tar ca 20-25 minutter til Kleppestø. På kleppestø må jeg bytte buss til en som går mot byen. Må vente 5-10 minutter på den. Så må jeg ta Bussen til Storavatnet terminal. Bytte buss der til en buss som går over Laksevåg mot Haukeland sykehus. Jeg bruker totalt mellom 1 time og 1,5 timer hver vei med buss og må ta 3 busser. Med bil kan jeg kjøre på mellom 15 og 30 minutter en vei hvis det ikke er kø.

Selv hvis du bor mer sentralt kan det være en utfordring å ta bussen. Selv om bussen mange steder går en gang i halvtimen er det ikke sikkert du er ferdig på jobb slik at du rekker å ta bussen som går klokken 3 når du selv er ferdig da. Det betyr at du må vente i en halvtime på bussen for å komme deg hjem. Skal du handle inn til uken og hente barn i barnehage, kjøre på fotballtrening rett etter jobb osv -da er det ikke så mye tid til å ta buss. Ikke hvis du har en jobb som innebærer at du også må reise rundt i møter i arbeidstiden også.

De som bor innenfor bomringen er heldig. Der passerer de fleste bussene som kommer fra andre kommuner og andre steder. Det betyr at man som oftest ikke trenger å vente mer enn noen få minutter på bussen eller banen. For de som bor lenger unna er det ikke så lett. I fjor tok jeg bussen i en uke for å teste. Har aldri vært så trøtt og uopplagt på jobb. Å bruke 3 timer på å reise totalt 30 km hver dag er ikke å anbefale. Ikke var det plasser på bussen en gang. Til jobb tidlig kunne jeg fint måtte stå i over en time som sild i tønne.

Jeg skulle ønske kollektivtilbudet var bedre. Jeg hadde benyttet det dersom jeg kunne ha reist til og fra jobb på halvparten av tiden jeg bruker nå, og hvis det gikk busser hjem igjen når jeg er ferdig på jobb. Når jeg bodde på Landås og var student var det luksus med både busser og bybane. De som bor mer sentralt i forhold til buss og bane burde se hvor dårlig tilbudet er noen km lengre unna. Jeg bor 16 km fra sentrum men bruker fortsatt over en time inn. Er det et godt tilbud?
Fremtiden er elektrisk.

fredsjo

https://www.bergen.kommune.no/politikk/bystyret/bystyret-2015-2019/7014/7019/article-132358

Sitat: Det innføres parkeringsavgift for elbil – halv pris.
Ble publisert i går.

For min del så MÅ jeg kjøre. Bor ytterst på Askøy det finnes ikke offentlig transport som passer med arbeidstidene mine. Men for min egen del har jeg andre parkeringsmuligheter enn bygarasjen, men dette vil nok tippe fordelskålen for min del over til det negative og elbilen vil trolig bli solgt innen kort tid.
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Mippen

Sitat fra: fredsjo på torsdag 17. desember 2015, klokken 15:54
https://www.bergen.kommune.no/politikk/bystyret/bystyret-2015-2019/7014/7019/article-132358

Sitat: Det innføres parkeringsavgift for elbil – halv pris.
Ble publisert i går.

For min del så MÅ jeg kjøre. Bor ytterst på Askøy det finnes ikke offentlig transport som passer med arbeidstidene mine. Men for min egen del har jeg andre parkeringsmuligheter enn bygarasjen, men dette vil nok tippe fordelskålen for min del over til det negative og elbilen vil trolig bli solgt innen kort tid.

Det står bare parkering. Sikker på at de ikke snakker om parkerings husene?
Fremtiden er elektrisk.

pudderjagar

Er da nokon som eigentleg veit kor mykje dei sparer pr km på å kjøre elbil samanlikna med fossilbil?

Ta eit kjapt reknestykke utan nokon av elbilgodene og de vil værta overaska. Du skal ikkje bu så langt vekke før da går i pluss.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Mippen

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 17. desember 2015, klokken 17:53
Er da nokon som eigentleg veit kor mykje dei sparer pr km på å kjøre elbil samanlikna med fossilbil?

Ta eit kjapt reknestykke utan nokon av elbilgodene og de vil værta overaska. Du skal ikkje bu så langt vekke før da går i pluss.


Det kommer litt an på hvor dyr bil du sammenligner med. For min egen del var siste fossilen jeg hadde en Topp utstyrt 4 Motion Golf med største diesel motoren. Med bompenger, diesel, service og vedlikehold kostet den meg 90.000 kr i året. Teslaen har så langt ikke kostet meg noe da prisen har gått opp og jeg kan selge den for det samme som jeg betalte for min for 9 mnd. siden. Har imidlertid regnet med ca 70.000 kr i året i avskrivning første årene, og 4500 i vedlikehold. Hvis jeg må betale bompenger i framtiden kan jeg legge til ca 10.000 kr i året. Er likevel under utgiftene til Golfen i året.

Når jeg hadde Leaf kostet den meg 20.000 i året i avskrivning og 4000 i vedlikehold. Det var billig bilhold.... Klarte meg dessverre ikke med rekkevidden. Den dagen man får en Leaf med 400 + km rekkevidde og som koster rundt 300.000 kr vurderer jeg å selge Teslaen.
Fremtiden er elektrisk.

Olee

Bruker ikke elbilen(e) din(e) strøm Mippen?  :P

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA