Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Mippen, mandag 04. januar 2016, klokken 10:17

« forrige - neste »

Sirup

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 19. desember 2015, klokken 23:23
Trur heller da er du som ikkje er heilt realistisk med dine tall. At eg bomma på prisen på årskort i Bygarasjen ser eg. Eg har ein stygg mistanke om at politikarane har sove litt i timen samt at Bergenparkering har sett sitt snitt til å ta fullt betalt.

Hvis du trur at bensinprisen vil halde seg på 13 kr i snitt dei åra du har bilen så må eg nok skuffa deg veldig. Sjøl om råoljeprisen går ned så går ikkje bensin og dieselprisen tilsvarende ned men held seg på same nivå. Og den skal opp og da ganske mykje men trur du meg ikkje så gjerne for meg!

Siden eg ikkje veit kvar du bur så tok eg utgangspunkt i Herdla og inn til Bygarasjen. Da er 40 km ein veg til jobb så har du 80 km pr dag, noko som ikkje er uvanleg distangse å pendle. Da er 270 arbeidsdagar i 100% stilling. Då vært da 21.000 km kjørt i jobbpendling. Eg har aldri skreve i mitt reknestykke at bilen går 30 000 km. Da eg skreiv var at serviceintervallen er 30 000km.

Askøypakken med forskuddsbetaling er 18 kr pr tur ut til Askøy
Bomringen i Bergen er 20 kr med forskuddsbetaling.
Du MÅ passere begge bommane skal du kjøre fra Herdla til Bystasjonen og då vært samla bompenger 38 kr.

Dei fleste familiar som bur litt ute på landet har 2 bilar. Då vært gjennomsnittleg kjørelengde på familien 26 528km.

Så reknestykket mitt er nesten rett bortsett frå årsprisen i Bygarasjen. Så då vært samla besparelse redusert til 24.600 kr bare på jobbpendlinga. Så kjem resten av kjøringa etter jobb som reint pluss. Du er nok ikkje den første som er skeptisk til tala mine men tek du fram kalkulatoren og brukar ærlige tal så vil du nok koma til da same.

Så å rekna ca 1 kr spart pr km du kjører er nok ganske rett.

Kjære vene, dette blir jo bare mer og mer tullete.

Jeg har aldri brukt meg selv som eksempel, jeg bruker buss til jobb. Jeg diskuterer hele tiden på generell basis. Jeg snakker om pendlere som nå får en stor ekstra utgift, og at for endel vil dette være dråpen som får pendelen til å vippe i gal retning ut fra et miljøperspektiv.

Du anklager meg for å komme med uærlige tall med tanke på gjennomsnittlig årlig kjørelengde for personbil, og for uriktig bensin/dieselpris. Det er dine tall som er feil. Du har bare funnet på noen tall. Jeg diskuterer på generell basis, og kan naturligvis ikke benytte avstander som en eller annen tilfeldig person skulle bodd fra jobben sin som utgangspunkt. Tallene jeg bruker bruker er Statistisk Sentralbyrå (SSB) sine offisielle tall for gjennomsnittlig kjørelengde for personbil, og deres tall for gjennomsnittlige drivstoffpriser, bare sjekk du og.

Målet må være at størst mulig andel av pendlerene skifter fra forurensende fossilbil til miljøvennlig elbil. Denne p-avgiften rammer pendlerene spesielt, og er ett skritt i feil retning.
VW e-Golf
Tesla Model X75

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 19. desember 2015, klokken 23:23
Siden eg ikkje veit kvar du bur så tok eg utgangspunkt i Herdla og inn til Bygarasjen. Da er 40 km ein veg til jobb så har du 80 km pr dag, noko som ikkje er uvanleg distangse å pendle. Da er 270 arbeidsdagar i 100% stilling. Då vært da 21.000 km kjørt i jobbpendling. Eg har aldri skreve i mitt reknestykke at bilen går 30 000 km. Da eg skreiv var at serviceintervallen er 30 000km.

Et vanlig arbeidsår er vel ca. 230 arbeidsdager, ikke 270.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Eit arbeidsår er veldig vanskeleg å definere sidan da finst veldig mange friordningar der ferie er innbakt i fritida til dei som jobbar 35t veke. Ytterpunkta er 220 til 270 dagar. Så her må ein velja kva som er realistisk for sin eige årsverk.

SSB reknar 260 dagar på eit innteksår mens skatteetaten reknar 230 dagar.

Eg har valgt da som er nærmast mitt årsverk.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

pudderjagar

Så nok ein gong til tala som eg bruker og tala som "Askøy" brukar. Me får vel vera enige om at me vært ikkje vært enige om dette temaet.

Eg vel å bruka tal som er realistiske for den framtida som eg skal ha bilen mens du ønsker å bruka historiske tal frå SSB. For meg er da lite interresant kva eg kunne ha tent tidlegare år, men meget interessant kva som eg kjem til å spare.

Når eg skal kalkulera kva som vært den framtidige besparelsen på bilen med tanke på at dei innfører full betaling på Bygarasjen så må eg og ta hensyn til andre paramerter som forandrer seg i framtida. At nokon av tala då vært teoretiske basert på inflasjon og generell prisauke er ikkje til å koma forbi. Men hvis du snusar litt meir hjå SSB så gjev dei også ut tal for forventa prisar basert på historiske data.

Dei tala som eg brukte for eit år sida har stemmt veldig bra bortsett frå bensinprisen som ikkje gjekk opp så mykje som var venta. Men med den knaldhare klimaavtalen som dei har hekkla i hopa i Paris så vært ikkje eg overaska over at dieselprisen kanskje x2 eller x3 innan 5 år. Norske politikarar elskar jo å skru opp avgifter så lenge dei kan kalla da miljø >:(
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Mippen

#34
I stedet for å "krangle" om detaljer er vel de fleste enig om at det er dumt hvis forskjellene på vanlige biler med forbrenningsmotor og null-utslipp biler blir for liten. Hvis man jobb pendler til Bergen sentrum må man nå i praksis betale nesten like mye for å parkere med elbil som for vanlig bil hvis man legger til grunn at de fleste med vanlig bil vil kjøpe seg et mnd. kort - hvis de har behov for å stå der hver dag.

Man sparer riktig nok bensin/diesel og bompenger, og i 2016 kommer det rushtids avgift på 45 kr. Det er derfor ikke tvil om at elbilen fortsatt er billigere, men når kostnaden går opp fra 0 kroner til minst 14400 kr i året med elbil bare for å parkere kan kanskje det være nok for noen til å velge bort en bil i husholdningen. Hvis man må ha en fossil ved siden av elbilen er det da elbilen som ryker. Hvis det på sikt kommer bompenger eller delvis betaling der også lever elbilen farlig, med mindre drivstoff utgiftene på fossilen blir skyhøye.

Edit: Legg merke til at ikke alle parkeringshus  gir fordeler. I Kloster garasjen er det full pris (alltid), og i solheim garasjen er det nå tidsbegrensing. Det var det ikke før...

Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

#35
Sitat fra: pudderjagar på søndag 20. desember 2015, klokken 10:40
Eit arbeidsår er veldig vanskeleg å definere sidan da finst veldig mange friordningar der ferie er innbakt i fritida til dei som jobbar 35t veke. Ytterpunkta er 220 til 270 dagar. Så her må ein velja kva som er realistisk for sin eige årsverk.

SSB reknar 260 dagar på eit innteksår mens skatteetaten reknar 230 dagar.

Eg har valgt da som er nærmast mitt årsverk.

Ja, jobber man overtid i helg og på røde dager kan det selvsagt bli mer. Men det er bare 365 dager i året hvorav 261 i snitt er arbeidsdager ((365/7)*5 avrundet). Så forsvinner det 25 dager i ferie for de fleste av oss og 8 dager i røde fridager i snitt (er 8 dager både i år og neste år). Da sitter man igjen med 228 arbeidsdager.

Ytterpunktet er forøvrig ikke 220 dager, jeg jobber turnus og har et arbeidsår på ca. 170 dager. Til gjengjeld jobber jeg annenhver helg og en god del netter. Arbeidsdagene er dessuten i snitt lengre enn normalen på 7,5 timer, vi ligger vel nærmere 9 timer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Da er derfor kvar og ein må finna ut kor mange dagar han jobbar og rekna utifrå da. Å bruka statestikk vært missvisande. Eg har og hatt skiftordning der eg var nede i 90 dagar på 100% stilling mens eg i dag er oppe i 260 dagar på 100% stilling.

Da er antall reiser tr jobb som tel.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

kjølholdt

noen som har twitret tilbake til scheldrup og spurt hvorfor det ikke er halv pris på årskort
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Sølve

Bergen

pudderjagar

Han høyrest jo ikkje negativ ut då. Kanskje da kjem om 6 mnd. Her er da berre å halda ut litt til.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jono

Kan aldri tenke meg at de går tilbake på dette hvis det først innføres. Da må det i så fall være en dramatisk nedgang i salg av elbiler. Vi tar nok imot som vi alltid gjør og kjøper abonnement, og om 6mnd så er det ingen som snakker om det lenger.

pudderjagar

Hvis rykte er sant så har Bygarasjen innført makspris pr måned på elbilar til 600 kr. Dette tilsvarar 50% rabatt på årskortet.

Så då vart ikkje dette så gale alikavel då!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

pudderjagar

Og her går Bergen Parkering ut i BT og bekrefter da same. Tak på 600 kr pr mnd for elbil. Då går da jo rette vegen allikavel.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sendte-ut-feil-parkeringspris-til-9000-el-bileiere-3508588.html

At elbilar må tåle gradvis auke kan ikkje skade. No betaler også vi for plassen og då kan me vel og be om fleire ladeplasser også. Er jo fullt på alle plassene før 7:30 når eg kjem til Bygarasjen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Olee

Godt de får til noe i Bergen også da! Nesten litt overrasket  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA