Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Mippen, mandag 04. januar 2016, klokken 10:17

« forrige - neste »

tutti

Er dette nok et miljøtiltak (først betaling på fergene) for å få flere til å kjøre fossilbiler?

http://www.lokal-avisen.no/info.php?id=4024

Sirup

#16
De store miljøproblemene i Bergen må tydeligvis være over, luften på Danmarksplass har nok blitt ren og alle er fornøyd. Det er nok slik det må være siden aviklingen av incentivene er i gang.

Eller er det vanlig norsk misunnelsespolitikk som gjør seg gjeldende, dette særnorske at "alle skal være like" og at ingen skal ha fordeler. Da må selv gode miljøtiltak vike.
VW e-Golf
Tesla Model X75

pudderjagar

Er verkeleg 65 kr mykje for å parkera i 24 tima?

Ein veit at fordelane skal vekk og då kan ein lika godt begynna. Husk at da er lenge til utgiftene passerer ein fossilbil.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Mippen

Sitat fra: Askøy på fredag 18. desember 2015, klokken 19:15
De store miljøproblemene i Bergen må tydeligvis være over, luften på Danmarksplass har nok blitt ren og alle er fornøyd. Det er nok slik det må være siden aviklingen av incentivene er i gang.

Eller er det vanlig norsk misunnelsespolitikk som gjør seg gjeldende, dette særnorske at "alle skal være like" og at ingen skal ha fordeler. Da må selv gode miljøtiltak vike.

Dessverre mye sant i det.
Fremtiden er elektrisk.

Sirup

Sitat fra: pudderjagar på fredag 18. desember 2015, klokken 22:34
Er verkeleg 65 kr mykje for å parkera i 24 tima?

Ein veit at fordelane skal vekk og då kan ein lika godt begynna. Husk at da er lenge til utgiftene passerer ein fossilbil.

Det er ikke 65kr, det er 75kr pr. dag i Bygarasjen.

75kr er ikke så mye isolert sett, men for en som jobber i byen, og er avhengig av å parkere hver dag, så blir det mye. Disse 75kr om dagen gjør at elbilister nå må kjøpe seg årsabonement på lik linje med dem som kjører diesel/bensin. Dette årsabonementet koster 14400kr uansett om du kjører gammel dieselbil eller moderne elbil.

For mange vil det da være mer formålstjenlig å bruke fossilbil, og slippe begrensningene som de fleste elbiler gir.

Denne avgiften er nok dråpen som får vektskålen til å helle mot fossilbil for mange.
VW e-Golf
Tesla Model X75

kos

Halv pris er halv pris og det er da ingen grunn til å kjøre fossil når man kan kjøre til halv pris og parkere. Selv med busskort så blir dette billig. Nei vi må nok betale vi også over tid og nå kom bygarasjen - men 75kroner er billig da - langt billigere enn fossil og 100 %.

OlavEmil

Sitat fra: fredsjo på torsdag 17. desember 2015, klokken 15:54
https://www.bergen.kommune.no/politikk/bystyret/bystyret-2015-2019/7014/7019/article-132358

Sitat: Det innføres parkeringsavgift for elbil – halv pris.
Ble publisert i går.

For min del så MÅ jeg kjøre. Bor ytterst på Askøy det finnes ikke offentlig transport som passer med arbeidstidene mine. Men for min egen del har jeg andre parkeringsmuligheter enn bygarasjen, men dette vil nok tippe fordelskålen for min del over til det negative og elbilen vil trolig bli solgt innen kort tid.

??? ?

Du pendlar altså 8 mil for dagen (utgangspunkt Herdla), gjennom dobbelt sett med bompengar. Sparar ein god femtilapp i drivstoff om dagen (om du ladar heime), og 76,- i bompengar.

Så får du beskjed om at det blir innført betaling (som framleis er vesentleg lavare enn for bensinbil) på eit parkeringsanlegg du ikkje skal bruke, og vips er det ikkje verdt "ulempene" elbilen har?

Høyrest ut som du leiter etter argument for å rettferdiggjere at du ikkje vil ha elbil lengre.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

pudderjagar

Sitat fra: Askøy på lørdag 19. desember 2015, klokken 02:32
Sitat fra: pudderjagar på fredag 18. desember 2015, klokken 22:34
Er verkeleg 65 kr mykje for å parkera i 24 tima?

Ein veit at fordelane skal vekk og då kan ein lika godt begynna. Husk at da er lenge til utgiftene passerer ein fossilbil.

Det er ikke 65kr, det er 75kr pr. dag i Bygarasjen.

75kr er ikke så mye isolert sett, men for en som jobber i byen, og er avhengig av å parkere hver dag, så blir det mye. Disse 75kr om dagen gjør at elbilister nå må kjøpe seg årsabonement på lik linje med dem som kjører diesel/bensin. Dette årsabonementet koster 14400kr uansett om du kjører gammel dieselbil eller moderne elbil.

For mange vil det da være mer formålstjenlig å bruke fossilbil, og slippe begrensningene som de fleste elbiler gir.

Denne avgiften er nok dråpen som får vektskålen til å helle mot fossilbil for mange.

Kjøre du elbil bare fordi du tener på da?

Kva med fordelane som ein elbil har framfor ein fossilbil: komforten,(støy, varm og isfri bil og kjørekomforten), miljøvennligt, og sleppe å fylle bensin.

Og så til økonomien:
Ein elbil er ca 1 kr billigare enn ein fossilbil. Då rekna eg 15 kr literen (0,7 pr.liter)og 1500 kr i service pr 30 000km.
Bompenger 18+20 kr
Parkering 7 200kr
270 arbeidsdagar
Årleg besparelse på kun pendling: 31.260 kr

Så med tanke på komforten og besparelsen så er da langt igjen til fossilbil. Og med klimaavtalen frå Paris så vært ikkje fossilbilen billigare iallfall. Norge skal jo vera best i klassen på miljø og miljøavgifter ;D

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jono

Sitat fra: kos på lørdag 19. desember 2015, klokken 02:59
Halv pris er halv pris og det er da ingen grunn til å kjøre fossil når man kan kjøre til halv pris og parkere. Selv med busskort så blir dette billig. Nei vi må nok betale vi også over tid og nå kom bygarasjen - men 75kroner er billig da - langt billigere enn fossil og 100 %.

Til orientering så kostet det tidligere 1000kr mnd å parkere med fossilbil på Bygarasjen med årsabonnement, men det kommer nå til å gå fra å koste 0 til å koste 1200kr i måneden. Halv pris er kun uten abonnement, som uansett blir dyrere enn abonnement hvis man parkerer hver (arbeids)dag. Så i realiteten går man fra null til full pris. Mener selv prisen burde vært 750. Synd hvis elbilandelen går ned, med mindre folk tar bussen i stedet, og det er det nok kun et mindretall som kommer til å gjøre.

erikf

#24
Fikk svar fra Harald Schjelderup på en tweet om dette her:
https://mobile.twitter.com/haraldsc/status/677597042198372352

Han skylder på det forrige byrådet og soler seg i glansen av at de klarte å snu den dårlige utviklingen de forrige bega oss ut på.

Vi snakker om et gedigent valgløftebrudd fra V og AP, ref link i tweet 1 som Hordaland elbilforening tipset om på Facebook.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Amoss

Sitat fra: jono på lørdag 19. desember 2015, klokken 11:47
Halv pris er kun uten abonnement, som uansett blir dyrere enn abonnement hvis man parkerer hver (arbeids)dag. Så i realiteten går man fra null til full pris.

Sitat fra: erikf på lørdag 19. desember 2015, klokken 11:56
Fikk svar fra Harald Schjelderup på en tweet om dette her:
https://mobile.twitter.com/haraldsc/status/677597042198372352

Han skylder på det forrige byrådet og soler seg i glansen av at de klarte å snu den dårlige utviklingen de forrige bega oss ut på.


Ser for meg ut som ett "arbeidsuhell" at ikke også abonnementet for elbiler er på halv pris. Her har de tydeligvis (i følge tweeten) hatt ett budsjett som skulle vedtaes der "full pris for elbiler" var inkludert, og så i all hast klart å endre det til halv pris, men altså glemt å få med at det skulle gjelde både for tilfeldig parkering og for abonnementer.  Ville tweetet ham tilbake og spurt om hvorfor abonnementene gir full pris, og ikke halv pris. Kanskje politikerne ikke en gang er klar over dette missforholdet?

Dersom dette skulle være bevisst at det skulle være slik, så er det ikke halv pris på parkering for elbiler, da er det halv pris på tilfeldig parkering med elbil, mens man har full pris på normalparkering.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#27
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 19. desember 2015, klokken 10:31
Sitat fra: Askøy på lørdag 19. desember 2015, klokken 02:32
Sitat fra: pudderjagar på fredag 18. desember 2015, klokken 22:34
Er verkeleg 65 kr mykje for å parkera i 24 tima?

Ein veit at fordelane skal vekk og då kan ein lika godt begynna. Husk at da er lenge til utgiftene passerer ein fossilbil.

Det er ikke 65kr, det er 75kr pr. dag i Bygarasjen.

75kr er ikke så mye isolert sett, men for en som jobber i byen, og er avhengig av å parkere hver dag, så blir det mye. Disse 75kr om dagen gjør at elbilister nå må kjøpe seg årsabonement på lik linje med dem som kjører diesel/bensin. Dette årsabonementet koster 14400kr uansett om du kjører gammel dieselbil eller moderne elbil.

For mange vil det da være mer formålstjenlig å bruke fossilbil, og slippe begrensningene som de fleste elbiler gir.

Denne avgiften er nok dråpen som får vektskålen til å helle mot fossilbil for mange.

Kjøre du elbil bare fordi du tener på da?

Kva med fordelane som ein elbil har framfor ein fossilbil: komforten,(støy, varm og isfri bil og kjørekomforten), miljøvennligt, og sleppe å fylle bensin.

Og så til økonomien:
Ein elbil er ca 1 kr billigare enn ein fossilbil. Då rekna eg 15 kr literen (0,7 pr.liter)og 1500 kr i service pr 30 000km.
Bompenger 18+20 kr
Parkering 7 200kr
270 arbeidsdagar
Årleg besparelse på kun pendling: 31.260 kr

Så med tanke på komforten og besparelsen så er da langt igjen til fossilbil. Og med klimaavtalen frå Paris så vært ikkje fossilbilen billigare iallfall. Norge skal jo vera best i klassen på miljø og miljøavgifter ;D

270 arbeidsdager ganger 75 kr blir 20.250 kr i året i parkering med tilfeldig parkering. Kort koster 14400 i året - det samme for vanlige biler. Man sparer bompenger og drivstoff. Vanlig bil blir ca 150 kr dyrere om dagen enn elbil hvis man må pendle gjennom to bomstasjoner (bom og drivstoff). Sparer da ca 37.000 i året på å kjøre elbil. Hvis man trenger en bil uten om til andre ting enn det elbilen dekker kan det for noen være billigere å ha en vanlig bil i stedet for to biler. At det blir dyrere med elbil kan gjøre at noen velger bort en bil. Noen må også hurtiglade for å komme seg hjem. Da blir det også en ekstra kostnad.
Fremtiden er elektrisk.

Sirup

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 19. desember 2015, klokken 10:31
Sitat fra: Askøy på lørdag 19. desember 2015, klokken 02:32
Sitat fra: pudderjagar på fredag 18. desember 2015, klokken 22:34
Er verkeleg 65 kr mykje for å parkera i 24 tima?

Ein veit at fordelane skal vekk og då kan ein lika godt begynna. Husk at da er lenge til utgiftene passerer ein fossilbil.

Det er ikke 65kr, det er 75kr pr. dag i Bygarasjen.

75kr er ikke så mye isolert sett, men for en som jobber i byen, og er avhengig av å parkere hver dag, så blir det mye. Disse 75kr om dagen gjør at elbilister nå må kjøpe seg årsabonement på lik linje med dem som kjører diesel/bensin. Dette årsabonementet koster 14400kr uansett om du kjører gammel dieselbil eller moderne elbil.

For mange vil det da være mer formålstjenlig å bruke fossilbil, og slippe begrensningene som de fleste elbiler gir.

Denne avgiften er nok dråpen som får vektskålen til å helle mot fossilbil for mange.

Kjøre du elbil bare fordi du tener på da?

Kva med fordelane som ein elbil har framfor ein fossilbil: komforten,(støy, varm og isfri bil og kjørekomforten), miljøvennligt, og sleppe å fylle bensin.

Og så til økonomien:
Ein elbil er ca 1 kr billigare enn ein fossilbil. Då rekna eg 15 kr literen (0,7 pr.liter)og 1500 kr i service pr 30 000km.
Bompenger 18+20 kr
Parkering 7 200kr
270 arbeidsdagar
Årleg besparelse på kun pendling: 31.260 kr

Så med tanke på komforten og besparelsen så er da langt igjen til fossilbil. Og med klimaavtalen frå Paris så vært ikkje fossilbilen billigare iallfall. Norge skal jo vera best i klassen på miljø og miljøavgifter ;D

Dette som du skriver er jo bare tull og tøys, du tar tall ut i fra løse luften, 30.000km/år og 15kr i bensinpris. Gjennomsnittlig kjørelengde var for personbil i fjor 13264km, gjennomsnittlig bensinpris/dieselpris var i november 13,6kr/12kr.

De fleste som pendler til Bergen bor ikke på Askøy, derfor er bompenger for de fleste 20kr, ikke 38kr som du ligger til grunn for regnestykket ditt.

Videre skriver du at parkering vil utgjøre 7200kr for pendlerene som er avhengig av å parkere i Bygarasjen. Dette viser jo med all tydelighet at du ikke har forstått problemstillingen. Det er bare på vanlig fullpris (timepris) elbiler får 1/2pris på parkering i bygarasjen. Pendlere vil måtte kjøpe årskort for å parkere siden det vil bli rimeligst. På årskort er det ingen elbilrabatt, her betaler elbiler 14400kr året, akkurat det samme som alle andre. En pendler med elbil vil med andre ord betale nøyaktig det samme som en som pendler med en 20år gammel dieselbil for å parkere i byen. Er dette bra miljøpolitikk?

Hele poenget med incentivene er jo å få opp andelen forurensningsfrie elbiler. Det å fjerne disse incentivene nå vil føre til at mange som ellers ville kjøpt elbil nå vil droppe det.

Fordelene oppveier ikke bakdelene.

Selv tar jeg bussen til jobb.


VW e-Golf
Tesla Model X75

pudderjagar

Trur heller da er du som ikkje er heilt realistisk med dine tall. At eg bomma på prisen på årskort i Bygarasjen ser eg. Eg har ein stygg mistanke om at politikarane har sove litt i timen samt at Bergenparkering har sett sitt snitt til å ta fullt betalt.

Hvis du trur at bensinprisen vil halde seg på 13 kr i snitt dei åra du har bilen så må eg nok skuffa deg veldig. Sjøl om råoljeprisen går ned så går ikkje bensin og dieselprisen tilsvarende ned men held seg på same nivå. Og den skal opp og da ganske mykje men trur du meg ikkje så gjerne for meg!

Siden eg ikkje veit kvar du bur så tok eg utgangspunkt i Herdla og inn til Bygarasjen. Da er 40 km ein veg til jobb så har du 80 km pr dag, noko som ikkje er uvanleg distangse å pendle. Da er 270 arbeidsdagar i 100% stilling. Då vært da 21.000 km kjørt i jobbpendling. Eg har aldri skreve i mitt reknestykke at bilen går 30 000 km. Da eg skreiv var at serviceintervallen er 30 000km.

Askøypakken med forskuddsbetaling er 18 kr pr tur ut til Askøy
Bomringen i Bergen er 20 kr med forskuddsbetaling.
Du MÅ passere begge bommane skal du kjøre fra Herdla til Bystasjonen og då vært samla bompenger 38 kr.

Dei fleste familiar som bur litt ute på landet har 2 bilar. Då vært gjennomsnittleg kjørelengde på familien 26 528km.

Så reknestykket mitt er nesten rett bortsett frå årsprisen i Bygarasjen. Så då vært samla besparelse redusert til 24.600 kr bare på jobbpendlinga. Så kjem resten av kjøringa etter jobb som reint pluss. Du er nok ikkje den første som er skeptisk til tala mine men tek du fram kalkulatoren og brukar ærlige tal så vil du nok koma til da same.

Så å rekna ca 1 kr spart pr km du kjører er nok ganske rett.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA