Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første tur med 70D på vinterføre - Del 2

Startet av goggo, mandag 04. januar 2016, klokken 09:00

« forrige - neste »

goggo



Given the explosive population grown in China, it has rapidly adopted mass transit and now has more than 500,000 city buses in use with an impressive 80,000 of these being electric as of 2014


Og over 20000 helektriske busser solgt i første halvår 2015.

Det kan virke som de store europeiske buss fabrikantene må få fingeren ut snart, hvis de skal ha en sjanse til å konkurrere i fremtiden.   Det er på tide å komme forbi prøve-leveransene nå, og virkelig satse på dette.  Volvo satser riktignok halvhjertet på elbusser med å tilby små batterier og dyre ladestasjoner (I-Miev metoden), mens BYD og de andre kineserne ser ut til å gå all in med store batterier (Tesla metoden) i sine busser.

http://cleantechnica.com/2015/11/26/electric-bus-adoption-taking-off-china/

http://www.prnewswire.com/news-releases/china-electric-bus-industry-report-2015-2020-300178202.html

Hvis du var investor, ville du ha investert i fabrikanten med "I-Miev metoden" eller med "Tesla metoden"? :)


mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Elmo

Jeg var i Bejing sommeren 2011, og da så vi kun én eneste bensindrevet moped i løpet av en uke. Alle de andre, og vi snakker tusenvis hver dag, var elektriske.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Taffelman

I motsetning til Japan som satser på hydrogen, så satser Kina på batteridrift.

Auto power play: Japan's hydrogen car vs China's battery drive: http://mobile.reuters.com/article/idUSL3N12M2A920151028
X75D
TM3 LR AWD

bosonic

Sitat fra: Elmo på fredag 27. november 2015, klokken 19:08
Jeg var i Bejing sommeren 2011, og da så vi kun én eneste bensindrevet moped i løpet av en uke. Alle de andre, og vi snakker tusenvis hver dag, var elektriske.

Kineserene har en helt annen belastning enn oss av lokal forurensing.
Altså, når det blir tilstrekkelig ille så snur utviklingen.
Problemet er at det da kan være for sent.

Totaktsmotoren skulle vært forbudt for lenge siden pga. den enorme "lokale" forurensingen de representerer.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA