Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Annenhver bil i produksjon er nå Model X

Startet av Bjoris, mandag 04. januar 2016, klokken 00:03

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: E_S på lørdag 26. desember 2015, klokken 01:45

Jeg merker det samme med Leaf og Soul, noe jeg ikke helt klarer å  skjønne. Kjører jevnlig fra Gardermoen til Elverum og retur, og det er ca. 10 mil. Noen ganger kan jeg begynne med 85% batteri og komme frem med over 20%, andre ganger jeg begynner med 85% kommer jeg ikke frem uten å stoppe og hurtiglade underveis. Motorvei, cruise på 110 km/h mesteparten av veien. Opplever det samme med Leaf og Soul - forbruket på akkurat denne strekningen varierer enormt uten at vær, temperatur, føre eller kjørestil varierer noe særlig. Sikkert en forklaring, men jeg har ikke funnet den ennå..

Opplever også av og til variasjoner med forbruk på samme referanse strekning som jeg kjører daglig, men mest relatert til nå kaldere periode. Spekulerer i at det er batterivarmingen som slår inn og ihvertfall i første del av turen kan utgjøre en markert forskjell i forbruk. ( kjører ikke forvarmet bil)

E_S

Ja, jeg ser også at med motorvei og 100-110 er det ikke noen nevneverdig forskjell på rekkevidden til Leafen jeg hadde (med varmepumpe) og Soulen. Begynner jeg fra Oslo med 100% har jeg 20-25% ved Espa (hvor jeg må lade), begynner jeg fra Elverum med 100% har jeg 20% når jeg kommer til Gardermoen. Bedre rekkevidde enn dette er nok ikke mulig med noen av dem vinterstid uten å kjøre i lastebilfart, mistenker jeg. Ligger ganske jevnt på ca. 22 kWh/100 km.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA