Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Annenhver bil i produksjon er nå Model X

Startet av Bjoris, mandag 04. januar 2016, klokken 00:03

« forrige - neste »

leafnor

I http://www.jurassictest.ch/GR/ ligger brutto batteri inne på oppsett for bilene for beregnign av % av kapasitet

Leaf : 30 er brutto, og 27 er vel absolutt netto på en ny.
Soul : https://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Soul_EV sier 30,5 brutto, 27 netto
E-Golf: 26,5 https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf#Volkswagen_e-Golf, og 24,2 i http://www.jurassictest.ch/GR/

Simulering i http://www.jurassictest.ch/GR/ med Leaf 27, kia 27 og VW med 24,2 viser at Leaf har minst forbruk, og lengst rekkevidde.
For en tur fra Trondheim opp mot Hjekinn vil LEaf komme frem med 3% på batteriet, Kia mangler -7% og e-Golf -23%r
På retur der det er 1000 høydemeter å "leve" på kommer Leaf frem med 40%, Kia 34 og Golf 23% på batteriet.

Min erfaring er at Jurassic stemmer godt med virkeligheten, og til å sammenligne mellom biler for å finne hvilken kommer lengst burde den være grei.

Altså, en 30 kWt Leaf bør derfor være den som kommer seg lengt av Kia og Leaf. En 24 kWt-kommer seg 15-20 km kortere enn en Kia.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

AmocoCadiz

Men jurassictest tar jo ikke hensyn til kjørestil eller komfortkrav under turen, dette er to faktorer som påvirker mest hvor langt du kan kjøre under ellers like forhold. Disse faktorene kan påvirke progressivt, slik at den f.eks meget effektive varmepumpen på Soul likevel kan gi lenger rekkevidde.

Beste måte å finne ut av faktisk rekkevidde for deg, er å låne både Soul og Leaf og kjøre  en dag på de samme strekningene du kjører til vanlig med din egen kjørestil, ikke en fossilbil journalist sin eller en teoretisk algoritmekjøring som Jurassictest.

Bjoris

Bare det at du får ikke lånt no 30 kw Leaf enda...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

leafnor

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 29. november 2015, klokken 16:24
Men jurassictest tar jo ikke hensyn til kjørestil eller komfortkrav under turen, dette er to faktorer som påvirker mest hvor langt du kan kjøre under ellers like forhold. Disse faktorene kan påvirke progressivt, slik at den f.eks meget effektive varmepumpen på Soul likevel kan gi lenger rekkevidde.

Beste måte å finne ut av faktisk rekkevidde for deg, er å låne både Soul og Leaf og kjøre  en dag på de samme strekningene du kjører til vanlig med din egen kjørestil, ikke en fossilbil journalist sin eller en teoretisk algoritmekjøring som Jurassictest.
En bør vel sammenligne samme kjørestil, for å sammenligne biler? Men, i jurrassic er det mulig justere på kjørestil. ECO og sport, så om en tenker at en er med sportslig en bil i forhold til den andre så går det å justere på 10 nivå.
Om varmepumpen i Soul er dobbelt så effektiv som i LEAF så kan også kompensere for det med å legge inn i Jurrassic at LEAF trekker 1000W mens Soul 500W. Da får du i allefall en beregnet effekt.
I det store og hele så vil nok en Soul og Leaf 30KWt være rimelig like. Alt av testing kan gå fløyten på bare hvilke dekk de triller på. Har tilgang på to Leaf, og den ene med varmepumpe og topp batteri har så elendige piggfire med tanke på rullemotstand, at jeg kommer meg lengre med den GEN1 Leaf uten varmepumpe og 10% mindre batteri.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

AmocoCadiz

Sitat fra: leafnor på søndag 29. november 2015, klokken 17:15
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 29. november 2015, klokken 16:24
Men jurassictest tar jo ikke hensyn til kjørestil eller komfortkrav under turen, dette er to faktorer som påvirker mest hvor langt du kan kjøre under ellers like forhold. Disse faktorene kan påvirke progressivt, slik at den f.eks meget effektive varmepumpen på Soul likevel kan gi lenger rekkevidde.

Beste måte å finne ut av faktisk rekkevidde for deg, er å låne både Soul og Leaf og kjøre  en dag på de samme strekningene du kjører til vanlig med din egen kjørestil, ikke en fossilbil journalist sin eller en teoretisk algoritmekjøring som Jurassictest.
En bør vel sammenligne samme kjørestil, for å sammenligne biler? Men, i jurrassic er det mulig justere på kjørestil. ECO og sport, så om en tenker at en er med sportslig en bil i forhold til den andre så går det å justere på 10 nivå.
Om varmepumpen i Soul er dobbelt så effektiv som i LEAF så kan også kompensere for det med å legge inn i Jurrassic at LEAF trekker 1000W mens Soul 500W. Da får du i allefall en beregnet effekt.
I det store og hele så vil nok en Soul og Leaf 30KWt være rimelig like. Alt av testing kan gå fløyten på bare hvilke dekk de triller på. Har tilgang på to Leaf, og den ene med varmepumpe og topp batteri har så elendige piggfire med tanke på rullemotstand, at jeg kommer meg lengre med den GEN1 Leaf uten varmepumpe og 10% mindre batteri.
Ja sant det at dekk har stor innvirkning på kjørelengde. Og i tilegg hvor nye eller slitte de er, en del dekk ruller lettere med litt brukte dekk.
Og for Kia Soul kan jeg virkelig anbefale Hakka R2 som vinterdekk, svært lav rullemotstand og likevel gode veiegenskaper!

TM

Jeg er enig at det er litt tidlig å utrope en klar rekkevidde-seier til nye 30 kw Leaf. Den har riktignok noe lavere luftmotstand enn Soul, men de fleste vil nok kjøpe Leaf med 17" dekk som trolig har høyere rullemostand enn 16" dekkene til Kia. Så på våt vei (som det desverre er ofte i dette landet), så går kanskje vinningen opp i spinningen. Regner med at jeg får sjansen til å teste dette praksis, for jeg kjøpte en Leaf også som leveres i januar  ;)

Jeg må si at jeg så langt er veldig fornøyd med Kia. Litt uvant design for en som bare har hatt tyske biler, men den virker godt sammenskrudd og er feilfri så langt. Men hittil har den "bare" gått 2000 km (på 1 mnd). BMW'en med bensinmotor har bare blitt kjørt 15 mil i samme periode.

Bjoris

Det endte med Leaf på oss, Soul imponerte meg på mange områder, men det er og blir for lite plass i bagasjerommet på denne, det er lite som det er på Leafen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Ssseee

Sitat fra: bjoris på mandag 30. november 2015, klokken 11:36
Det endte med Leaf på oss, Soul imponerte meg på mange områder, men det er og blir for lite plass i bagasjerommet på denne, det er lite som det er på Leafen...

Gratulerer med ny bil
2015 Kia Soul

fiskeri

SitatDet endte med Leaf på oss, Soul imponerte meg på mange områder, men det er og blir for lite plass i bagasjerommet på denne, det er lite som det er på Leafen...
Gratulerer med ny bil! Nei, bagasjerommet er ikke stort på en Soul, så der har Leaf'en et fortrinn. Men, dersom man ikke bruker baksetene - og legger dem ned - så er det plass til mye rart i en Soul.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Bjoris

#39
Sitat fra: fiskeri på mandag 30. november 2015, klokken 21:46
SitatDet endte med Leaf på oss, Soul imponerte meg på mange områder, men det er og blir for lite plass i bagasjerommet på denne, det er lite som det er på Leafen...
Gratulerer med ny bil! Nei, bagasjerommet er ikke stort på en Soul, så der har Leaf'en et fortrinn. Men, dersom man ikke bruker baksetene - og legger dem ned - så er det plass til mye rart i en Soul.

Vi skal bruke den nye Leafen som nr 1 bil til August før vi får ny Tesla igjen, dermed ble det vanskelig å velge Soul, jeg merket jo når jeg rygget inn i garasjen at Leafen er mye lengre, 414 på Soul mot 443 på Leaf.

Siden vi skal mye til fjells er rekkevidde avgjørende for oss, dermed falt også de fleste bort (stod fort igjen med MB, Leaf30 og Soul). MB altfor dyr og ikke hurtiglader gjør den mindre aktuell til slik bruk enn alle andre, da den også nok må lades på vår fjelltur.

Jeg trodde derfor at det bare var Soul som var aktuell innenfor vårt budsjett, men med bonderabatt så fikk vi faktisk en Leaf Tekna 30 kw 4.000 rimeligere enn tilsvarende Soul (firmbilpris på Soul til 258 med vinterdekk). Da er det ikke 6.6 kw lader på Leafen, men den har App (ny type som skal være mye bedre enn Carwings) som jeg nok tror vi får mer bruk for enn ekstra lader, selv om jeg gjerne skulle hatt ekstra lader da vi har 32 a opplegg hjemme... Men en får ikke alt, jeg ville kjøpt en Nordic med 6.6 lader, det blir samme pris, da må en droppe skinnseter, men denne kunne ikke leveres før i midten av mars så dermed utgikk det, lenge nok å vente til 20.1 når vi nå bare har en bil... og det er i tillegg en Leaf med 85% batteri kap:)

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

fiskeri

SitatDa er det ikke 6.6 kw lader på Leafen, men den har App (ny type som skal være mye bedre enn Carwings) som jeg nok tror vi får mer bruk for enn ekstra lader, selv om jeg gjerne skulle hatt ekstra lader da vi har 32 a opplegg hjemme... Men en får ikke alt
Nei, man får ikke alt, med det er ikke sikkert det har så mye å si for deg i den daglige bruken av bilen. Selv har jeg kun ladet på 10A så langt. For oss - og vårt bruk - er det ingen problem å lade over natten i garasjen med 2-4 dagers mellomrom. Men, vi har da en fossil-bil (som nesten ikke er i bruk lenger) som jeg må ha til øvelses-kjøring og til å dra henger. Den er jo da også et alternativ dersom det blir langkjøring i vinter.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Fortsatt mange som ikke har oppdaget bagasjeromtrikset på Soul som gir omtrent like stort bagasjerom som i Leaf.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14821.msg325876.html#msg325876

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: leafnor på søndag 29. november 2015, klokken 14:57
I http://www.jurassictest.ch/GR/ ligger brutto batteri inne på oppsett for bilene for beregnign av % av kapasitet

Leaf : 30 er brutto, og 27 er vel absolutt netto på en ny.
Soul : https://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Soul_EV sier 30,5 brutto, 27 netto
E-Golf: 26,5 https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf#Volkswagen_e-Golf, og 24,2 i http://www.jurassictest.ch/GR/

Simulering i http://www.jurassictest.ch/GR/ med Leaf 27, kia 27 og VW med 24,2 viser at Leaf har minst forbruk, og lengst rekkevidde.
For en tur fra Trondheim opp mot Hjekinn vil LEaf komme frem med 3% på batteriet, Kia mangler -7% og e-Golf -23%r
På retur der det er 1000 høydemeter å "leve" på kommer Leaf frem med 40%, Kia 34 og Golf 23% på batteriet.

Min erfaring er at Jurassic stemmer godt med virkeligheten, og til å sammenligne mellom biler for å finne hvilken kommer lengst burde den være grei.

Altså, en 30 kWt Leaf bør derfor være den som kommer seg lengt av Kia og Leaf. En 24 kWt-kommer seg 15-20 km kortere enn en Kia.

Jurassic stemmer ikke helt med krevende topografi og av erfaring vet jeg at for eksempel Soul klarer seg bra i krevende topografi i forhold til andre elbiler.
Det denne disiplinen Soul er utrolig bra på. EuroLeaf klarer seg veldig bra på flat vei, men ikke bedre enn 1. gen Leaf i krevende topografi.
Min forventning til Leaf 30kWh er at den klarer seg bra og sannsynligvis har bedre rekkevidde enn Soul på flat vei (samme motor og drivverk som kom med EuroLeaf), men jeg tipper Soul fortsatt vil være trekke det lengste strået under krevende topografi.


Fasitsvaret kommer først når de prøves under like forhold på samme strekning:-)

E_S

Sitat fra: bjoris på søndag 29. november 2015, klokken 12:43

Golf har ikke brutto 26 kw.

Men lurer litt på hvordan en får en Soul til å gå 170 på sommeren når jeg nå nettopp kjørte den 158 i 2-3 grader øspøs/hagl, generelt worst vase scenario for en elbil

Jeg merker det samme med Leaf og Soul, noe jeg ikke helt klarer å  skjønne. Kjører jevnlig fra Gardermoen til Elverum og retur, og det er ca. 10 mil. Noen ganger kan jeg begynne med 85% batteri og komme frem med over 20%, andre ganger jeg begynner med 85% kommer jeg ikke frem uten å stoppe og hurtiglade underveis. Motorvei, cruise på 110 km/h mesteparten av veien. Opplever det samme med Leaf og Soul - forbruket på akkurat denne strekningen varierer enormt uten at vær, temperatur, føre eller kjørestil varierer noe særlig. Sikkert en forklaring, men jeg har ikke funnet den ennå..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

B-flat

Har prøvekjørt både Leaf og Soul,  og hadde egentlig bestemt meg for 30kwh Leaf,  men endte opp med å bestille Soul da den var den eneste jeg klarte å få plass til 3 bilstoler i baksetet (2 forovervendt Britax Kidfix SL og et bakovervendt Britax Max-Way plassert i midten). Dessuten var det kun Soul som hadde nok takhøyde til at jeg (191cm) kunne sitte bak. Blir nok god fornøyd!
Skulle bare ønske at Soul også hadde 30000km/1år serviceintervall slik som Leaf. Leaf er nok mest økonomisk i drift.
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA