Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Annenhver bil i produksjon er nå Model X

Startet av Bjoris, mandag 04. januar 2016, klokken 00:03

« forrige - neste »

Bjoris

Ja, det med farge er jo veldig individuelt. Syns egentlig den ser best ut i helhvit, men bare sølv/grå som er å få fatt i nå, syns den er helt greit, men er enig i at en kan skjei litt ut med en slik bil:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

t4.ravenbird

Sitat fra: bjoris på lørdag 28. november 2015, klokken 16:49
Tviler vel litt på at Soul har 27 kw tilgjengelig

birkeland har ovenfor gitt link til den beste dokumentasjonen på batteripakken ; http://avt.inl.gov/fsev.shtml
Se f.eks en testet e-golf her http://avt.inl.gov/pdf/fsev/batteryEGolf2140.pdf -> "rated capasity=24" -> "measured capacity = 23.8"
Sammenlign med http://avt.inl.gov/pdf/fsev/batterySoul1908.pdf -> "rated = 27" -> "measured = 30.4"

Samme finner du her https://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Soul_EV

Og fra denne http://insideevs.com/kia-soul-ev-range-autonomy-demonstration-nets-100-miles/ ;
Sitat
Of course, the Nissan LEAF has a significantly smaller 24kWh battery than the Soul EV, and of that 24kWh, only about 21.3kWh is usable to propel the car. The Kia Soul EV properly advertises the size of the battery that the consumer cares about; the useable stored autonomous energy. We found that to be almost exactly 27kWh useable, which means that the actual Kia Soul EV battery size is about 30.5kWh total

Jeg ser ingen grunn til å tvile på at 27 kWh er netto-tallet og må sammenlignes mot 28 kWh netto på ny Leaf. Det er forskjellig markedsføring som ligger bak, KIA har valgt samme linje som f.eks BMW med å oppgi tilgjengelig kapasitet, ikke full kapasitet.
Ny Leaf vil nok uansett gå lenger enn Soul, spesielt ved motorvei-kjøring, men kanskje ikke så mye som man skulle tro ved første øyekast

Kimpala

Minus: at App ikke funker. Ikke elseter er ganske utrolig. Og såklart fargevalg er dårlig da jeg ikke gidder å betale (ekstra) for folie.
Pluss: God plass i kupeen. Fint utseende. Siste batteriteknologi. Stille og god å kjøre. Garanti.
Får min grå fullspekka på mandag.
Til god pris.

Bos ansatt...
X
3

E_S

Hva angår verditap på Leaf vs. Soul er det nok grunn til å tro at man får mer verditap ved å kjøpe 2016 Leaf når 2017 Leaf blir en helt ny bil slik at 2016-modellen er "gammel" enn ved å kjøpe Soul som kom med dagens karosseri i 2014 og trolig har noen år igjen ennå..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

tutti

#19
Sitat fra: bjoris på lørdag 28. november 2015, klokken 16:49
Ser at Dinsider hevder at Soul og EGolf har omtrendt samme rekkevidde, hmm, de skriver 24 vs 27 kw, men Golfen har vel bare litt over 20 tilgjengelig, hvordan kan de da gå ganske likt?
egolfen har litt over 24 kwh netto.

birkeland

Sitat fra: tutti på lørdag 28. november 2015, klokken 22:16
Sitat fra: bjoris på lørdag 28. november 2015, klokken 16:49
Ser at Dinsider hevder at Soul og EGolf har omtrendt samme rekkevidde, hmm, de skriver 24 vs 27 kw, men Golfen har vel bare litt over 20 tilgjengelig, hvordan kan de da gå ganske likt?
egolfen har litt over 24 kwh netto.

Hvordan kan e-Golf ha 24kWh netto? Har de ingen sikkerhetsmargin i topp og bunn av batteriet?
2015 VOLKSWAGEN E-GOLF
Battery Testing
   VIN 2140, VIN 5818, VIN 6525

VIN 5818    23,8kWh
VIN 2140   23,8kWh
VIN 6525   24,1kWh

ref:
http://avt.inl.gov/fsev.shtml

Bjoris

Var det ikke en sak på gang mot eGolf nå ifht at den bare gav litt over 20 kw og kjøper mente at det hadde blitt sagt 24 og derfor klagde? Det jeg ikke skjønner er hvordan Dinside fikk samme rekkevidde på disse to...

Ser at Soul har 4,3 volt som maks, det er vel på Teslanivå og vel så det, Leaf 4.2 og eGolf bare 4,1 volt det betyr jo at en presser batteriet hardere i Soul og dermed blir jo 80% på Soul fort det samme som 100% på eGolf, akkurat det likte jeg ikke, men jeg må si jeg liker bilen bedre og bedre etter litt testing i kveld.

Kom veldig i tvil nå, det hellet veldig mot Leaf før jeg hentet Soulen, men ifht vår 2011 US er det to hakk opp i opplevd kvalitet, ja den imponerer faktisk veldig på det området...

Bilen skal være ferdig ladet og forvarmet til kl.07 i morgen, da blir det rekkevidde test, har ikke sett de enormt gode tallene i dag, men så er det skikkelig strøm-sluke vær også med 2 grader og øspøs... Så Leafen brukte ekstremt i dag nedover... Men så er det en lettere sliten US Leaf også:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

elbil-1

Enig!

Og det er europeisk garanti på soul, så garantirep. etc kan du ta hos din lokale forhandler, uansett hvem du kjøpte den av.

Ssseee

Jeg byttet fra en 2014 Leaf Tekna (kjørte 40.000km med den) til en Soul. Soulen er MYE bedre støyisolert, og kjører generelt bedre. Ikke like "sportslig" som Leafen, men man sitter høyt og har god sikt. Veldig gode seter.

Savner regnsensor, led lys og bose. Multiskjermen er veldig mye bedre i Soulen og instrumentene ser mye mer moderne ut.

Orginalladeren lader alt for treigt grunnet større batteri, jeg lader med charge amps sin på 16amp.

Rekkevidden er latterlig mye bedre. Kjørte 175km for tre-fire uker siden inkl 3 kaldstart og "flom" + storm siste turen (60km). Tempen lå rundt 10 grader. Klarte ikke å kjøre så langt med Leafen på sommerstid engang..
2015 Kia Soul

Bjoris

#24
Tror jeg må prøve 2015 Leaf av noen venner. Sammenlignet mot vår 2011 Leaf er jeg helt enig i din betraktning. Veldig synd de ikke leverer en app, uansett er vårt store problem bagasjerommet, for oss som skal ha den som nr 1 bil ett år, til vi får ny Tesla. Pga dyr nr 2 bil så drar vi den nye lengst mulig for å spare opp penger samtidig som vi har sikret prisen nå. Håper jo på at det i denne perioden kommer både facelift og 2. generasjon autopilot på Teslaen, men spørs vel...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på lørdag 28. november 2015, klokken 23:18
Ser at Soul har 4,3 volt som maks, det er vel på Teslanivå og vel så det, Leaf 4.2 og eGolf bare 4,1 volt det betyr jo at en presser batteriet hardere i Soul og dermed blir jo 80% på Soul fort det samme som 100% på eGolf, akkurat det likte jeg ikke, men jeg må si jeg liker bilen bedre og bedre etter litt testing i kveld.

Leaf stopper på 4,11V. 394,5V maks, 96 celler. Tesla stopper på 403V, 96 celler gir 4,2V. Men det er ladespenningen, hvilespenningen er lavere. Jeg tviler sterkt på at Soul presser batteriene til 4,3V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tutti

Sitat fra: birkeland på lørdag 28. november 2015, klokken 22:47
Sitat fra: tutti på lørdag 28. november 2015, klokken 22:16
Sitat fra: bjoris på lørdag 28. november 2015, klokken 16:49
Ser at Dinsider hevder at Soul og EGolf har omtrendt samme rekkevidde, hmm, de skriver 24 vs 27 kw, men Golfen har vel bare litt over 20 tilgjengelig, hvordan kan de da gå ganske likt?
egolfen har litt over 24 kwh netto.

Hvordan kan e-Golf ha 24kWh netto? Har de ingen sikkerhetsmargin i topp og bunn av batteriet?
2015 VOLKSWAGEN E-GOLF
Battery Testing
   VIN 2140, VIN 5818, VIN 6525

VIN 5818    23,8kWh
VIN 2140   23,8kWh
VIN 6525   24,1kWh

ref:
http://avt.inl.gov/fsev.shtml
Jeg tror brutto er 26,5 kWh og netto 24,2.

t4.ravenbird

Ifølge disse har e-golf bruttokapasitet 24,2 kWh, tilgjengelig ca 21,2 kWh
http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiler-i-dag/977-vw-egolf#!VWeGolf_eksterior2_2160_1440
http://www.thetruthaboutcars.com/2015/04/review-2015-volkswagen-e-golf-video/
Hvis den hadde 26kWh så måtte det kommet frem på testene birkeland trekker frem.

Men bjoris har et godt poeng; hvorfor var det så lite forskjell mellom soul og golf i denne testen http://www.dinside.no/930602/elbil-duellen-vw-e-golf-vs-kia-soul-ev ?


Bjoris

Sitat fra: t4.ravenbird på søndag 29. november 2015, klokken 07:42
Ifølge disse har e-golf bruttokapasitet 24,2 kWh, tilgjengelig ca 21,2 kWh
http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiler-i-dag/977-vw-egolf#!VWeGolf_eksterior2_2160_1440
http://www.thetruthaboutcars.com/2015/04/review-2015-volkswagen-e-golf-video/
Hvis den hadde 26kWh så måtte det kommet frem på testene birkeland trekker frem.

Men bjoris har et godt poeng; hvorfor var det så lite forskjell mellom soul og golf i denne testen http://www.dinside.no/930602/elbil-duellen-vw-e-golf-vs-kia-soul-ev ?

Golf har ikke brutto 26 kw.

Men lurer litt på hvordan en får en Soul til å gå 170 på sommeren når jeg nå nettopp kjørte den 158 i 2-3 grader øspøs/hagl, generelt worst vase scenario for en elbil
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

goev

Min Soul har batterispenning på 4,14V pr. celle og 397,7V totalt ved 100%. Ikke veldig ulik Leaf altså.
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA