Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av PerBear, søndag 03. januar 2016, klokken 23:09

« forrige - neste »

PerBear

Forhåpentlig kommer det en ny og norsk velomobil på markedet om ikke alt for lang tid.
Den heter Podbike® og bygger på min masteroppgave samt praktisk erfaring med daglig bruk av en nederlandsk velomobil over fem år.



Mer info her, inkludert link til masteroppgaven (fri nedlasting): www.podbike.com
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Hansi

Spennende :)

Har du noen ide om hva prisen vil bli?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

elektrolux

Fantastisk design og perfekt for bilfrie byer!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Citroel

Spennende :)

Mye interessant å lese på lenkene. Takker.

Det store spørsmålet blir vel om denne sykkelen blir så mye mer attraktiv enn eksisterende velomobiler at den slår an. Til mitt bruk er velomobil uaktuelt tror jeg. Jeg pendler kort, og uten sykkelvei. Det er vel egentlig bare på sykkelvei velomobil hører hjemme. Kan sikker til nød kjøres i lav hastighet på fortau, men bredden vil gjøre det utfordrende å passere barnevogner. Forestiller meg at kjøring i veibanen er ubehagelig fordi man sitter så lavt og ikke får den samme oversikt som på vanlig sykkel.

Hydropneumatisk fjæring kjenner jeg fra mine Citroëner, og det er bra saker. Har ikke lest noe om nivåregulering, men om dette finnes, passer det veldig godt til en sykkel der totalvekten kan variere mye avhengig av last.

Hva er egentlig motorløsningen her? I den ene lenken er det to standard hub-motorer, i den andre er det omtalt en konstruksjon med to motorer som driver samme aksel.

Systemet med pedaldrevet generator er forsøkt på sykler, uten at det har slått igjennom. Hva er beregnet virkningsgrad?
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

PerBear

Sitat fra: Hansi på fredag 27. november 2015, klokken 09:05
Spennende :)

Har du noen ide om hva prisen vil bli?

Vi jobber nå med utvikling og skal lage noen få prototyper.  De blir håndlaget og derfor kostbare men de fleste er allerede reservert til kunder. I masseproduksjon er målet å få prisen til kunde under 50 000 kr men det er veldig avhengig av salgsvolum.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

Sitat fra: Citroel på mandag 30. november 2015, klokken 10:34
Forestiller meg at kjøring i veibanen er ubehagelig fordi man sitter så lavt og ikke får den samme oversikt som på vanlig sykkel.

Den er lav for å gi minimal luftmotstand og lavt tyngdepunkt. Men den er ikke lavere enn sportsbiler som Ford GT40, Lamborghini Countach, Lotus Super Seven, Fiat X1/9 etc. I tillegg bruker Podbike den hydropneumatiske fjæringen for å øke høyden på setet når du setter deg inn og når du går ut av kjøretøyet. Det gjør den mye enklere i bruk enn andre kjøretøy med lavt sete.

SitatHva er egentlig motorløsningen her? I den ene lenken er det to standard hub-motorer, i den andre er det omtalt en konstruksjon med to motorer som driver samme aksel.

Det er to motorer, et på hvert bakhjul. Det var opprinnelig beregnet navmotorer men vi ser for tiden på en annen motorløsning med samme effekt men med lavere vekt og bedre virkningskraft. Det er en helt ny motorkonstruksjon som er spesialtilpasset vårt formål. Dersom vi går for den løsningen vil vi få bedre regenerering i nedoverbakker samt at vi kan bruke samme motor som pedalgenerator. Det hjelper på økonomien å kjøpe motorer i større volum :)

Sitat
Systemet med pedaldrevet generator er forsøkt på sykler, uten at det har slått igjennom. Hva er beregnet virkningsgrad?

Vi har ikke ferdig noen prototyp enda så vi kan ikke gi nøyaktig beregnet virkningsgrad. Men vi kan si noe om hvilken virkningsgrad syklisten vil oppleve.  Vi bruker uttrykket "opplevd virkningsgrad" siden vi lager en elassistert velomobil, klassifisert som Pedelec/EPAC og følger EN 15194 standarden for europeiske elsykler. 
Det gjør at opplevd virkningsgrad ved hastigheter under 25 km/t er 200-300% avhengig av valgt assistanse fordi syklistens pedalkraft blir forsterket med energi fra batteri. Over 25 km/t bruker vi også litt batterienergi for å kompensere for lavere virkningsgrad til pedalgenerator. Men da er det ikke tillatt med hjelpemotor så da er opplevd virkningsgrad begrenset oppad inntil 100%. Så lenge vi ikke bidrar til høyere dreiemoment på bakhjulene enn det som syklisten bidrar med er vi innenfor EN 15194. Derved så slipper vi å bruke veldig dyre komponenter får å ha minst mulig tap i drivlinjen.

   
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

svingen

ser jo veldig artig ut.
det her blir altså en sykkel med "tak" kort forklart?
og mak hastigheten på 25km/t og vil da bli registert som en elsykkel? og kan brukes overalt som sykkler kan brukes?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Og rykter sier at den kan bli autonom, altså kan den rulle hjem igjen etter å ha syklet jr. til skole eller fritidsaktivitet. Eller pappa hjem etter en fuktig tur på byen ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

Sitat fra: svingen på lørdag 26. desember 2015, klokken 22:58
ser jo veldig artig ut.
det her blir altså en sykkel med "tak" kort forklart?
og mak hastigheten på 25km/t og vil da bli registert som en elsykkel? og kan brukes overalt som sykkler kan brukes?
Toppfarten på 25 km/t er elassistanse, du kan trø eller renne mye fortere. Og ja, det er en elsykkel så den kan brukes overalt det er lov å bruke en sykkel.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

tahustvedt

Dette er spennende. Hvordan går det med dette?

petersv


elektrolux

#11
Mye nytt om Podbike her: http://www.podbike.com/
Bl.a en flott animasjon og nye designdetaljer. Dette lover bra!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JEG

Forsiden på DN er i dag preget av PodBike. Begynner å bli veldig spennende.

elektrolux

Denne er ordentlig morsom å kjøre. Kan nesten sammenlignes med en sportsbil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

Vår første Podbike velomobil prototype «Knoll» var på forsiden av Finansavisen i går og på forsiden av Rogalands avis i dag. Beregner levering av de første testsyklene i januar.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA