Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av stiberger, søndag 03. januar 2016, klokken 23:00

« forrige - neste »

stiberger

Skulle prøve å rygge opp i oppkjørselen hjemme, som var litt bratt og glatt.
Bilen hadde ingen sjanse om å holde seg, og begynte å skli tilbake ut i veien igjen.
Det hele var relativt udramatisk, men virket som om bilen fikk litt panikk.

Fikk vedlagte varsel i display.

Måtte humre litt etterpå. Tenkte at det var enda godt at bilen kommer med en forklaring på hva som foregår, og at handling kreves, om landskapet plutselig begynner å passere sidelengs i frontruta...  ::)

Ser forøvrig og at forbrukstallene er waaay off. Har ikke merket det før, men har slitt litt med ustabilitet på skjermen, og må omstarte daglig. Venter på servicesenter i Tromsø.
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

Muffinman

#1
På gammelsaaben jeg hadde var ting innrettet slik at om bilen merket en situasjon som nødbrems, esp i funksjon o.l. ventet den med å presentere eventuell annen info som feilmeldinger etc til situasjonen var over. Dette for å ikke ta unødig fokus fra føreren. Det er jo interessant at Tesla har valgt motsatt tilnærming, når bilen sklir popper captain obvious opp på skjermen og konkurrerer om oppmerksomheten med den faktiske situasjonen.

andvib

Sitat fra: Muffinman på torsdag 26. november 2015, klokken 23:34
På gammelsaaben jeg hadde var ting innrettet slik at om bilen merket en situasjon som nødbrems, esp i funksjon o.l. ventet den med å presentere eventuell annen info som feilmeldinger etc til situasjonen var over.
utrolig

TRM

Sitat fra: andvib på fredag 27. november 2015, klokken 00:46
Sitat fra: Muffinman på torsdag 26. november 2015, klokken 23:34
På gammelsaaben jeg hadde var ting innrettet slik at om bilen merket en situasjon som nødbrems, esp i funksjon o.l. ventet den med å presentere eventuell annen info som feilmeldinger etc til situasjonen var over.
utrolig
SAAB! Fantastiske biler! Synd at ikke flere oppdaget det...
Noe av det samme prinsippet som nevnt over gjaldt også ved bruk av "Night Panel" på 9-5. I denne modusen slukka alt av lys, bortsett fra speedometeret. Dvs, speedometeret var mørklagt fra 140 (?) og oppover. Men straks det var behov for å informere føreren kom lyset på. Feks ved "Low Fuel", eller hvis man kjørte fortere enn 140 (?).  Savner en slik modus på Teslaen...

Beklager avsporingen, trådstarter.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Snefall

Undrer litt over energiforbruket ditt. 51Wh/km de siste 33 km og 117 Wh/km de siste 138 km. Er det normalt for deg eller er det mye nedoverbakker der du kjører?

Salvesen

Sitat fra: Snefall på fredag 27. november 2015, klokken 02:47
Undrer litt over energiforbruket ditt. 51Wh/km de siste 33 km og 117 Wh/km de siste 138 km. Er det normalt for deg eller er det mye nedoverbakker der du kjører?
Tror du bør lese TS sin post en gang til :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

N00b

Den dagen det var glatt i Oslo var jeg der med Red Bastard.

Skulle ned til en adkomstplass til ett anlegg, offentlig veg med private hus,.
Jeg tok feil veg ned!  Satte snuten utfor bakken og oppdaget at det var våt is og ca 10% helning nedover, kanskje 2-3% tverrfall retning en åpen 6m anleggsport i bunnen av bakken også for å gjøre det enda mer interessant.

Harket nedover som en astmatiker på ABS og forsøk på å styre. Nærmet meg porten head on med 15-20km/t.
Slapp opp bremsen for å få mer grep til styring, det fungerte og jeg klarte navigere meg bort fra porten.  Tenkte at det var bedre å utsette krasjen 30m enn å ta det med en gang. Sikker krasj VS mulig redning = Siste valg.

Nå hadde jeg litt mer fart og kom inn på snuplassen med stø kurs for en hjullaster.  Der var det strødd og situasjon løste seg.  Glad jeg ikke valgte porten som brems.
Husker jeg reflekterte at det var nok bedre å stoppe i porten istedet for en hjullasterskuffe, så tenkte jeg at med Tesla sine reperasjonspriser blir dette forsikringssak uansett. Altså utsatte jeg smellen
Svett!

Fikk aldri den melding med ta kontroll, kanskje bilen feilaktig trodde jeg hadde kontroll

TRM

Sitat fra: N00b på fredag 27. november 2015, klokken 08:40
Den dagen det var glatt i Oslo var jeg der med Red Bastard.

Skulle ned til en adkomstplass til ett anlegg, offentlig veg med private hus,.
Jeg tok feil veg ned!  Satte snuten utfor bakken og oppdaget at det var våt is og ca 10% helning nedover, kanskje 2-3% tverrfall retning en åpen 6m anleggsport i bunnen av bakken også for å gjøre det enda mer interessant.

Harket nedover som en astmatiker på ABS og forsøk på å styre. Nærmet meg porten head on med 15-20km/t.
Slapp opp bremsen for å få mer grep til styring, det fungerte og jeg klarte navigere meg bort fra porten.  Tenkte at det var bedre å utsette krasjen 30m enn å ta det med en gang. Sikker krasj VS mulig redning = Siste valg.

Nå hadde jeg litt mer fart og kom inn på snuplassen med stø kurs for en hjullaster.  Der var det strødd og situasjon løste seg.  Glad jeg ikke valgte porten som brems.
Husker jeg reflekterte at det var nok bedre å stoppe i porten istedet for en hjullasterskuffe, så tenkte jeg at med Tesla sine reperasjonspriser blir dette forsikringssak uansett. Altså utsatte jeg smellen
Svett!

Fikk aldri den melding med ta kontroll, kanskje bilen feilaktig trodde jeg hadde kontroll
Der andre ser livet sitt i revy, ser Teslaeiere reparasjonskostnadene på bilen...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

stiberger

Sitat fra: TRM på fredag 27. november 2015, klokken 01:06
Beklager avsporingen, trådstarter.

Var vel ingen spørsmå til å begynne med, så la vel egentlig ikke opp til noe diskusjon. La det bare ut som en kuriositet, ettersom jeg aldri hadde sett den før. Avsporing tilgitt  :)

Sitat fra: Snefall på fredag 27. november 2015, klokken 02:47
Undrer litt over energiforbruket ditt. 51Wh/km de siste 33 km og 117 Wh/km de siste 138 km. Er det normalt for deg eller er det mye nedoverbakker der du kjører?
Nå har jeg jo funnet ut at her er det så glatt at det bare er å låse hjulene, så sklir man dit man vil - så lenge man har kontroll...
Eller les det med liten tekst i første post om du ikke tror meg.

Sitat fra: N00b på fredag 27. november 2015, klokken 08:40
Svett!

Fikk aldri den melding med ta kontroll, kanskje bilen feilaktig trodde jeg hadde kontroll
Nice save!  8)
Tror jeg fikk varslet fordi bilen sto i ro, og begynte å skli helt av seg selv. Vet ikke om man får varsel hvis man kjører.
Jeg klarte å fremprovosere det et par ganger til, slik at jeg kunne ta bilde av det.
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

Øyvind.h

#9
Sitat fra: TRM på fredag 27. november 2015, klokken 09:19
Der andre ser livet sitt i revy, ser Teslaeiere reparasjonskostnadene på bilen...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Ikke godt når man er ute på blankisen og sklir og må ta valg a la "sikt på den billigste båten"...

Selv opplevde jeg dette i ung alder. Over en bakketopp på relativt bar vei og på andre siden var det baksoles og holke. Og bratt, slik at jeg seilte nedover med stive hjul mot et kontorbygg hvor veggen i første etasje for det meste bestod av glass. Folk reiste seg fra kontorpultene og rygget innover lokalet når de så meg komme.

Heldigvis var det utstikk på taket, og den siste meteren inn mot veggen var bar. Bråstoppet 20cm fra glassveggen, gikk ut av bilen og prøvde å holde maska i håp om at folk skulle tro at dette faktisk var meningen. Det var nok ingen som bet på  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA