Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: opgradering av zoe

Startet av Mippen, søndag 03. januar 2016, klokken 14:49

« forrige - neste »

Mippen

For noen dager siden ble endelig regjeringen og samarbeidspartiene enig om budsjettet for 2016. Det ble lagt fram som at miljøet var den store tingen når det gjeldt bilavgifter. Er det egentlig det? Bilnorge har regnet ut de nye avgiftene for mange biler. Det er ikke bare biler som er grønne som blir belønnet. Se listen under. Har de bommet?

Fremtiden er elektrisk.

THE

Poenget er vel at bilene blir avgiftsbelagt hovedsakelig på bakgrunn av utslipp, og ikke max effekt slik som tidligere. De dyre luksusbilene med hundrevis hestekrefter har som oftest den nyeste og mest avanserte motorteknologien, og dermed relativ lave utslipp sammenlignet med ytelse. En bieffekt av avgiftsomleggingen er at disse blir mye billigere. Tror egentlig ikke det vil ha så mye å si for salget av disse bilene om avgiften går ned 100000,- når bilene koster fra 1 million oppover også etter avgiftsomleggingen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mippen

#2
Sammenligner vi med noen ladbare hybrider siden elbiler fortsatt er avgiftsfrie får vi resultatet på bildene under.

BWS (i3) sin "hybridbil" ser faktisk ut til å bli dyrere. Det er den eneste ladbare hybriden som kan regnes som en elbil.

Flere vanlige biler blir også billigere. Se Volvo på siste bildet. Volvo v60.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

fredag

Hydrogenbilsatsingen er en helt meningsløse profileringssak for Venstre, og er bortkastede penger.

Utbytte fra Statkraft og dermed tyne dem for kapital er dårlig nytt for både miljøet og for oss som ønsker at landet skal ha en solid infrastruktur for elforsyningen.

Hybridbiler bør ikke få fritak for avgifter, kun en utsettelse som kan frafalles dersom kjøper kan dokumentere ved hjelp av logger i bilen hvor mye bilen har kjørt elektrisk. Det er meningsløst å kaste bort penger på å gi avgiftsfritak på hybridbiler der eieren ikke også tar seg bryet med å kjøre bilen elektrisk.

Men Elbilforeningen fikk litt penger da, det er jo positivt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Mippen

Nå er det ikke hybridbilene som er de som får mest her, ikke de vanlige ladare hybridene en gang. Det er vanlige biler og motorsterke luksusbiler. Det blir feil i mitt hode å si at miljøet er vinneren i mitt hode.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på torsdag 26. november 2015, klokken 16:40
Nå er det ikke hybridbilene som er de som får mest her, ikke de vanlige ladare hybridene en gang. Det er vanlige biler og motorsterke luksusbiler. Det blir feil i mitt hode å si at miljøet er vinneren i mitt hode.

Er det egentlig rett å si at noen "får" noe som helst her? Poenget er at de har vridd avgiftene enda mer mot utslipp og mindre mot "vekt" / "hk", begge deler etter min mening både fornuftig og miljøvennlig. Joda, som alltid når noe endres så kan det medføre noen mindre heldige (avhengig av ståsted) bivirkninger. Bonusen her er at de miljøengasjerte i regjeringsplattformen med rette kan si at man har endret avgiftene i en miljøriktig retning, og FrP delen av plastformen kan skryte av å ha fått redusert avgiftene på noen fristende fossil-sports-/muskel-biler. Vinn-Vinn for begge fløyer i denne plattformen. :)

Å si at de bilene som går ned i avgift har "fått" noe som helst blir like feil som å si at elbiler blir subsidiert.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

#7
Sitat fra: Amoss på torsdag 26. november 2015, klokken 17:18
Sitat fra: Mippen på torsdag 26. november 2015, klokken 16:40
Nå er det ikke hybridbilene som er de som får mest her, ikke de vanlige ladare hybridene en gang. Det er vanlige biler og motorsterke luksusbiler. Det blir feil i mitt hode å si at miljøet er vinneren i mitt hode.

Er det egentlig rett å si at noen "får" noe som helst her? Poenget er at de har vridd avgiftene enda mer mot utslipp og mindre mot "vekt" / "hk", begge deler etter min mening både fornuftig og miljøvennlig. Joda, som alltid når noe endres så kan det medføre noen mindre heldige (avhengig av ståsted) bivirkninger. Bonusen her er at de miljøengasjerte i regjeringsplattformen med rette kan si at man har endret avgiftene i en miljøriktig retning, og FrP delen av plastformen kan skryte av å ha fått redusert avgiftene på noen fristende fossil-sports-/muskel-biler. Vinn-Vinn for begge fløyer i denne plattformen. :)

Å si at de bilene som går ned i avgift har "fått" noe som helst blir like feil som å si at elbiler blir subsidiert.

Def. hva man kaller det. Det blir uansett gunstigere å kjøpe en del biler som jeg mener ikke bør bli gunstigere. Til og med VW får rabatt på en del av sine biler, og alle vet vel om skandalen etter hvert.
Fremtiden er elektrisk.

1000kwh

At biler rundt 1 mill får avgiftslette betyr jo lite i den store sammenhengen.

Amoss

Sitat fra: Mippen på torsdag 26. november 2015, klokken 18:26
Det blir uansett gunstigere å kjøpe en del biler som jeg mener ikke bør bli gunstigere.

Sant nok, men kan man si at de har fått "rabatt" i dette nye statsbudsjettet, eller var det heller slik at de tidligere ikke ikke hadde fått godt nok "betalt" for å innføre nyere og mer miljøvennlig teknologi? 

... og neste spørsmål bli da hvordan det vil slå ut når man tar i bruk de nye europeiske målemetodene som jeg mener skulle komme i 2017? (Usikker på om det da blir for modell år 2017 eller 2018?)  Dette skulle også fange opp både direkte juks som du var inne på med VW og mer indirekte juks som vi VET at de alle driver med...  (Spesielle dekk, høyere lufttrykk etc etc...)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ketill Jacobsn

Tunge og motorsterke biler bruker atskillig mer drivstoff enn EU-testene indikerer. I EU-testen kjøres en tottonns monsterbil med 400 hk som om bilen har bare 50 hk. Ingen virkelige brukere vil kjøre bilen på denne måten. Virkeligheten vil være mye mere av kraftige akselerasjoner og ditto nedbremsninger (i forhold til vanlige biler). Begge deler trekker forbruket opp ganske mye.

Frp har fått sitt ved bortfall av vekt og hk-avgift!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA