Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Punktering / kjøre med et sommerdekk

Startet av Hodetelefoner, søndag 03. januar 2016, klokken 11:27

« forrige - neste »

twinpeaks

Sitat fra: GeirHM på lørdag 30. april 2016, klokken 10:11
Jeg opplever stadig vekk situasjoner tilsvarende den som denne videoen dokumenterer. Det er fint vær ute men likevel forsvinner TACC systemet brått og plutselig og det kommer opp et varsel om at jeg bør kontakte Tesla. Jeg har også lært meg å bruke power off knappen.

Jeg har opplevd samme problemet nå i vinter. Først og fremst (eller egentlig utelukkende) når jeg er på hytta og skal starte bilen der. Etter å ha sett videoen deler jeg inntrykket at kameraet ikke klarer å kalibrere seg pga mye snø rundt/foran bilen (til og med i kjempefint vær uten noen form for nedbør). Jeg kjører så 2 mil på en mindre vei (uten markering). Det som er irriterende er at det tar vanligvis over en time på E14 (Åre - Stjørdal) med veldig bra markering før bilen "tilbyr" TACC/AP igjen. Nå har jeg lært at jeg kunne kanskje stoppe og tar en PowerOff, men det er ganske irriterende. Jeg håper at Tesla finner en mulighet å ordne det slik at kalibrering skjer oftere/automatisk når bilen merker at TACC ikke er tilgjengelig.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

GeirHM

Hei twinpeaks ( fint navn da!) sjekk tråden jeg startet "merkelige feil - gode råd søkes". For hos meg har det som startet som en periodisk feil knyttet til kruise/autopilot utvikla seg slik at jeg fikk en haug av feilmeldinger samtidig og autokjøringa forsvant til slutt helt. Bilen er hos Tesla nå for utbedring. Sist jeg var i kontakt hadde de ikke fastslått hva problemet var. Men det kan være noe så enkelt som en jordingsfeil. Se tråden.

twinpeaks

Sitat fra: GeirHM på onsdag 04. mai 2016, klokken 19:09
Hei twinpeaks ( fint navn da!) sjekk tråden jeg startet "merkelige feil - gode råd søkes". For hos meg har det som startet som en periodisk feil knyttet til kruise/autopilot utvikla seg slik at jeg fikk en haug av feilmeldinger samtidig og autokjøringa forsvant til slutt helt. Bilen er hos Tesla nå for utbedring. Sist jeg var i kontakt hadde de ikke fastslått hva problemet var. Men det kan være noe så enkelt som en jordingsfeil. Se tråden.

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Heldigvis har feilen ikke dukket opp noe mer etter at vinteren er over. Og jeg har heller ikke fått andre rare feilmeldinger. Men hvis det skjer igjen er det med jordingsfeil i hvert fall noe Tesla kan se på. Bilen som var utlevert juni 2015 skal inn for diverse småtterier (denne feil på TACC/AP i vinter, ellers riper i vindu, utfall av NAV ved noen anledninger, et håndtak som ikke kommer helt ut og lys i håndtaket har sluttet å virke) i august, så jeg får se hvordan det hele utvikler seg fram til da. Hvis det skulle være jordingsfeil så er det ja litt merkelig at det ikke skjer når jeg starter bilen hjemme i Trondheim....
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

Muffinman

Sitat fra: Skjøteledning på onsdag 04. mai 2016, klokken 18:13
Sitat fra: Muffinman på onsdag 04. mai 2016, klokken 16:31
Ny sak nå i ettermiddag. Rett, flat vei, sol og tørt. Ingen andre biler i sikte, ca. 70km/t. Plutselig flimrer en rød bil på skjermen samtidig som det piper, og bremsene hogger i noen ganger før de slipper opp og den røde bilen forsvinner. Hva skjedde her? Det var ingen ting i nærheten som sensorene kunne ha plukket opp.

Prince på på siste reis i sin "little red Corvette"
Haha, berget kvelden min den der :)

lunitiks

Ny sak nå i ettermiddag. Rett, flat vei, sol og tørt. Ingen andre biler i sikte, ca. 70km/t. Plutselig flimrer en rød bil på skjermen samtidig som det piper, og bremsene hogger i noen ganger før de slipper opp og den røde bilen forsvinner. Hva skjedde her? Det var ingen ting i nærheten som sensorene kunne ha plukket opp.

Føkk jeg opplevde samme i går formiddag, i en tunnell. Første gang dette skjer. Ingen foran meg, plutselig hyler TACC og en "rød corvette" dukker opp i dashdisplay. Nedbremsing, the works. Varte i 3 sek. Skremmende. Ny feature i siste SW-versjon?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Prince er vel på avskjedsturne vil jeg tro. Tar vel fort et par dager å kjøre fra meg til området du befinner deg i  ;)

Ikke dårlig at TACC registrerer objekter fra det hinsidige. Her er det nok mat til en helaftens episode av "Åndenes Makt"!

Synes forresten Prince-duden kunne kjørt som folk selv om han er dau.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nortrahof

Det kan være at du har feil i nedlastingen av ny SW?
Da kan bilen skifte farge - og rød er default. - Hadde noe liknende på min bil. Den ble rød og skiftet navn til "Founder" av og til.
TM klødde seg fælt i hodet - men bestemte seg for å laste inn ALL SW fra scratch. Det hjalp!
Dersom bilen aktiverer en slik "korrumpert programsnutt" vil den ikke virke - og bilen på skjermen blir forbigående rød etter det jeg fikk forklart. Da kan det være at denne korrumperte programsnutt er i forbindelse med TACC? - Da er det logisk med bremsing til denne programsnutt ikke er aktuell og blir resatt?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Trallalala

Er vel så enkelt at den ser et hinder som ikke finnes.
Når du kjører mot en bil i fart og nødbremsen slår inn, blir bilen foran rød.

lunitiks

Pointet er at det dukker opp en rød "bil" fra intet.

(Er ikke "vår" bil som blir rød.)

Phantom crash avoidance
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Hodetelefoner

Har du dashcam? Legg ut filmen ifra det skjedde. Har hendt meg når bilen ble livredd for en søppelpose.. Som forøvrig fikk en Mercedes bak meg til å bråbremse.. Men kan være fordi den la seg pent over fronten hans  :P

vnm

"Phantom crash avoidance" ja... Har fått det noen ganger selv (med ulike SW-versjoner). Gjerne på litt svingete veg. Er vel nesten ikke til å unngå at det blir noen falske positive. Opplevd både med min Tesla og med jobbens i3.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

OlaM

Sitat fra: lunitiks på lørdag 30. april 2016, klokken 20:20
Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. april 2016, klokken 17:56
Tror jeg opplevde en bug i dag forresten. Lå i bilkø rundt 80km/t med en motorsykkel nærmest foran. Den ble etterhvert indikert som MC på skjermen, men systemet målte tydeligvis avstanden til bilen foran sykkelen. Avstanden ble bare mindre og mindre, og til slutt måtte jeg bremse for å ikke kjøre på ham. MC``en var synlig hele tiden på skjermen, men med en "avstand" som skulle tilsi bilen. Ubehagelig.

Samme opplevelse for meg i går. Det var første gang jeg så MC i dashdisplayet. Prøvde å sette på TACC, men bilen kjørte bare nærmere og nærmere bakhjulet på MCen. Har slått på lengste avstand (7) og har aldri vært så nær en bil før med TACC på..

Hvis noen har lyst til å teste dette i Bergensområdet så kan jeg stille med MC!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA