Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Besparelse med elbil

Startet av ThomasEL, søndag 03. januar 2016, klokken 10:23

« forrige - neste »

ThomasEL

Nå i kulda virker det som om bilens totale strømforbruk er høyere enn det kWt/km måleren skulle tilsi...

Har et par dager med ca -5 grader startet med fullt batteri (ca 20,3kWt tilgjengelig i følge Leaf Spy). Nullstilte måleren og hadde et gjennomsnittlig forbruk på ca 1,8kWt/mil... Skulle altså fint kunne kjøre drøye 10 mil på denne "tanken"..

Men det klarte jeg ikke...

Jeg har rett når jeg har forstått det slik at strømtrekk til varme, setevarme osv. også blir tatt med i denne målingen? Altså at den viser bilens totalforbruk?

- Er det i såfall rett og slett de kalde batteriene som gjør at man ikke får hentet ut så mange kWt fra batteriene som Leaf Spy estimerer at man har tilgjengelig ved oppstart?
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Astorflix

Hei,

Tillater meg å bumpe denne da jeg lurer på det samme.

Foretok en test her om dagen, i ca. -3°C, hvor jeg startet med fulladet batteri og kjørte totalt 59,5 km.
Kwh/100km måleren viste da et snitt på 19,1 etter turen.
Over natten ladet jeg batteriet til 100%, og leste av via en dedikert strømmåler fra Clas Ohlson (+/- 3% feilmargin) hvor mye som var ladet- som ble 16,66 kwh.
Dette tilsvarer da et snittforbruk på 28,0 kwh/100km.

Noe som vet hva som er "inkludert" i tallet måleren viser?
2015 Leaf Tekna

kodalse

Her er det flere faktorer som spiller inn.

- Hvor stort tap er det i ladeprosessen 3-7% ?
- Forvarmet du under ladingen når du målte med energimåleren?

Ellers så høres det jo ut til å være veldig stor forskjell på vist forbruk og reelt forbruk.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jkirkebo

Sitat fra: kodalse på fredag 27. november 2015, klokken 10:18
Her er det flere faktorer som spiller inn.

- Hvor stort tap er det i ladeprosessen 3-7% ?

På Leaf ligger tapet rundt 11-12% ved 16A lading, noe mer ved lading på lavere strømstyrker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nr1rayner

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22882.msg386446.html#msg386446

Kan ikke måle strøm inn mot strøm ut..
Det er nok unøyaktigheter og tap i alle ledd, så er jo også strøm litt vanskeligere å måle enn flytende drivstoff..
Radio, varmeseter, -ratt etc bruker jo forsvinnende lite strøm.. Såvidt jeg kan forstå blir all strøm målt.
Mistenker at det er en liten bug ved regen.
Tror dette snitt-tallet kun er brukbart til sammenligning mot andre og seg selv..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ThomasEL

Hvis jeg basert på erfaring med andre typer batterier skal filosofere litt selv....

Det vi jo konkret erfarer er at rekkevidden i kulda forkortes mer enn økningen i gjennomsnittlig forbruk skulle tilsi...

Hvis vi forutsetter at denne måleren for kWt/mil faktisk er ok korrekt, så tror jeg forklaringen KAN være som følger:

På hytta har jeg 230V strøm basert på "egenprodusert" strøm og batterier. Altså en stor batteribank og inverter. Vinterstid kan jeg hente betydelig færre kWt ut av batteriene sammenlignet med sommerstid. Sagt på en annen måte: Med samme strømtrekk i A i like lang tidsperiode, så synker batterispenningen betydelig hurtigere vinterstid.

Jeg har derfor en mistanke om at 20,5kWt "tilgjengelig" kapasitet er et noe relativt begrep, avhengig av batteritemperaturen. Så selv om batteriet toppladet viser f. eks 20,5kWt tilgjengelig både sommer og vinter, så klarer batteriene i praksis ikke levere alt dette når det er kaldt....

Hvis dette er korrekt, så kan det forklare hvorfor rekkevidden synker mer enn det økte forbruket skulle tilsi.....

Einar_S

Helt riktig.
Batterikapasiteten blir mindre ved lav temperatur.
Da kan du hente ut mindre, men også putte på mindre.
Så forholdet mellom KWt inn og ut endrer seg ikke dramatisk.
Ellers ville jeg ikke sette mye lit til måleinstrument fra Clas O.
Jeg har prøvd en slik, og den målte bare strømmen, ikke spenningen. Så gjorde den en gjetning på forbruk basert på en antagelse av spenningen.  Jeg håper virkelig Leafen måler begge! :P
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Leon

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 26. november 2015, klokken 10:39
Nå i kulda virker det som om bilens totale strømforbruk er høyere enn det kWt/km måleren skulle tilsi...

Har hatt samme følelse selv, særlig på starten av turen og ved aktiv bruk av varmeapparatet. Tenkte det seinest i morges. Selv om det var +3C ute, og ca det samme på batteriet, så "sløste" jeg litt ekstra med varmen siden jeg hadde med en passasjer av den frosne typen.

Har dessverre ingen eksakte data, men mener å huske at jeg hadde kjørt 7 km og hadde brukt 11% av batteriet. Fra 74 til ca 63% målt med Leaf Spy. Måleren viste ca 23kWt/km, mens den burde vel vist minst 30kWt/km.

Ved fullt ladet batteri viser Leaf Spy vanligvis ca 20,5 kWt, men den tar vel neppe hensyn til redusert kapasitet pga kaldt batteri. Var dog noen plussgrader i dag.

Får gjøre en nytt forsøk, med fullt varmeapparat, og litt mer eksakte verdier!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Astorflix

Jeg er enig i at å bruke en strømmåler fra Clas Ohlson ikke er noe eksakt vitenskap, men vil tro at det gir en grei peikepinne.
Om vi tar utgangspunkt i at det kombinerte tapet i måler og varmgang etc. under lading tilsvarer 15%, er i mitt tilfelle forbruket i regnestykket i min første post nå nede på 23,8 kwh/100km. Det er nesten 25% mer enn det blien selv oppgir, og i mine øyne en stor diff.
Jeg tenker at hvor mye kapasitet batteriet har og ikke har under gitte forhold ikke har så mye å si, det jeg måler etter er hvor langt har jeg kjørt, hvor mye måtte jeg fylle på under lading, og hvordan samsvarer dette med informasjonen jeg får fra bilen. Om ikke kwh/100kmh måleren på en nogenlunde ærlig og redelige måte kan gi meg denne informasjonen, har den liten verdi, og det finner jeg litt kjipt for å si det rett ut.

Men så er det mulig jeg tar feil og ikke forstår noe   ;)
2015 Leaf Tekna

ThomasEL

Her er litt oppdatert innsamlet empiri:

Ved start idag:
Ladet til 100%, Leaf Spy viste 20,6kWt tilgjengelig
Temperatur: Ca 0 grader og våt/glatt vei

Etter endt tur:
Kjørt 89km
Forbruk (i følge Leaf Spy): 13.5kWt
Gjenstående på batteriet (i følge Leaf Spy):5,7kWt

13,5kWt + 5,7kWt = 19,2kWt
Det har med andre ord "forsvunnet" 1,4kWt....!!

Så enten er det noe strømtrekk som verken registreres i bilens kWt/mil-måler eller av Leaf Spy, eller (og kanskje mest trolig) så handler det om at batteriets evne til å avgi energi i kulde reduseres mer enn computeren "gjetter på" ved oppstart...

leafnor

Sitat fra: ThomasEL på søndag 29. november 2015, klokken 14:57
Her er litt oppdatert innsamlet empiri:

Ved start idag:
Ladet til 100%, Leaf Spy viste 20,6kWt tilgjengelig
Temperatur: Ca 0 grader og våt/glatt vei

Etter endt tur:
Kjørt 89km
Forbruk (i følge Leaf Spy): 13.5kWt
Gjenstående på batteriet (i følge Leaf Spy):5,7kWt

13,5kWt + 5,7kWt = 19,2kWt
Det har med andre ord "forsvunnet" 1,4kWt....!!

Så enten er det noe strømtrekk som verken registreres i bilens kWt/mil-måler eller av Leaf Spy, eller (og kanskje mest trolig) så handler det om at batteriets evne til å avgi energi i kulde reduseres mer enn computeren "gjetter på" ved oppstart...

Har merket meg at effektmåler på tilbehør på min ikke rører seg om jeg slår av og på setevarme, og mener det samme med rattvarme. Ettermonterte ektsralys som trekker strøm fra batteriet kan jeg også slå av og på uten at det registreres noe på instrumentpanelet. Ikke fått med meg om ladingen som kommer på i perioder dukke opp som forbruk. 

Batteriet blir varmere ved bruk, så noe energi går vel dit også, og det registres nok ikke. Nå blir det ikke store energimengdene. Varmekapasiteten i batteriet er kanskje noe rundt hva aluminium har, 1/10 av vann.
300 kg og 2 grader varmere batteri er 0,1 kWt, så forklarer heller ikke alt.

Så er det andre tap og tomgangforbruk i linjene som og blir til varme, og energimåling skjer nær forbrukere så det lir ikke regnet med. Som eksempel, bilen er slått på men når en triller nedoverbakke med varme avslått så viser det 0 forbruk, men bilen er vitterlig på. Lys og det hele.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Rio

Detaljer:
Motor: opptil 85 000 W (kontinuerlig rundt 10 000 W)
Varme: opptil 6 000 W (eller deromkring). Kontinuerlig (uten VP) rundt 1 500 W)

Varmesete: kanskje 50-100 W
Varme i rattet: 50 W
Hovedlys: 50 W

Sammenlignet med motor og varme er alt annet bagateller.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafnor

Var ut en kort kjøretur nå. Virker som kun forbruk på motor og varme er det som kommer in på forbruksmåler. "Other" gjør ikke utslag. Fikk til å bruke over 500W på other med å slå på visker, fjernlys vifte og god lyd. Ned bakker er det null forbruk. Så snart varmeapparat kommer på med 250w så viser forbruksmåler tegn til liv.

Servostyring og energi til bremsekraftservo kan jeg heller ikke se beveger noe på effektmålere i bilen. Skulle tro at når en dreide på rattet på bar asfalt så går det mer strøm. I allefall hyler en fosilbils servoreim om den ikke er stram nok npr en dreier på rattet, dvs da går det energi.

Kan en da kanskje si noe om at:
- Energi tapt som varme i batteriet kommer ikke med
- Servostyring
- Bremsekraftforsterker
- "Other" energi

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Balrog

Med kabelkit-et til TorC (dvs kjøring uten at varmeapparatet på egenhånd kobler seg til) får jeg rekkevidde=bilens oppgitte forbruk.

Min teori er derfor akkurat som på Tesla at differanser i faktisk og oppgitt forbruk skyldes bilens varmeapparat.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA