Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Dissko, søndag 03. januar 2016, klokken 08:21

« forrige - neste »

Dissko


Ser at det med jevne mellomrom diskuteres hvor miljøvennlig elbilen er, og det er vel batteriene som i stor grad er i søkelyset. Ser at Transportøkonomisk institutt fortsatt anbefaler elbil fremfor fossilbil, er det andre som har troverdig og objektiv informasjon om dette? Vet at Hegnar og Finansavisen i sin tid var svært kritiske, men der var det vel noen problemer med sammenligningen av lisvsløp for el-og fossilbil.

Sele


Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Dissko


Takk for svar! Var innom NAFs nettsider, det er samme konklusjon der.

p8ndus

Denne videoen i artikkelen "Cleaner Cars from Cradle to Grave" var også informativ 

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt


Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

Tommelfingerregelen er at en elbil forurenser ca 50% av hva en eksosbil gjør, når alle faktorer medregnes fra vugge til grav. I tillegg har man naturligvis effekten av å flytte forurensning ut av byer og over til kraftverk, dvs bort fra der folk bor...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016


bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Desdi

Så en ny video om emnet idag. Jeg er veldig fan av Prager University, men litt usikker på denne. Flere av poengene høres overbevisende ut. Jeg er uansett fortsatt pro elbil. De sammenligner bl.a. en Tesla med en Audi A7 quattro og sier at en Tesla kun slipper ut 5 ton co2 mindre enn en A7 i løpet av dens livstid alt tatt i betraktning.


bosonic

Sitat fra: bno på lørdag 19. desember 2015, klokken 15:52
Her er en bra artikkel i TU om hvordan elmotor virker og regenerering av energi mm. http://www.tu.no/industri/2015/12/19/slik-fungerer-elbil-motoren?utm_source=newsletter-2015-12-19&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

Ingen "bra" artikkel spør du meg ???
Unyansert og delvis feil fremstilling av enkelte komponenter.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Amoss

Sitat fra: Desdi på mandag 08. februar 2016, klokken 22:44
Så en ny video om emnet idag. Jeg er veldig fan av Prager University, men litt usikker på denne. Flere av poengene høres overbevisende ut. Jeg er uansett fortsatt pro elbil. De sammenligner bl.a. en Tesla med en Audi A7 quattro og sier at en Tesla kun slipper ut 5 ton co2 mindre enn en A7 i løpet av dens livstid alt tatt i betraktning.

Ren FUD og bløff!

Bare for å ta de første tingene som slår meg uten å gå ned i detaljer:
1. All elektrisitet kommer fra kull! Jo, i teorien kan det nok være korrekt noen steder, men stort sett ikke.
2. Ok, de nevner etterhvert at det finnes noe som heter "fornybar elektrisitet", men alt som ikke er "fornybart" er vist kull virker det som. Regner ikke med at atomkraftverkene de har "over there" slipper ut like mye CO2 som kullkraftverkene ;) 
3. Bensin og diesel dukker tydeligvis opp på magisk vist helt utslipps-fritt på bensinstasjonene? Tar man med hele livsløp-kostnaden til utvinning, transport og raffinering av olje til bensin og diesel på pumpa så blir tallene fort "litt" anderledes:
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA