Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nicometer oppgradering

Startet av Slowpoke, tirsdag 01. juni 2010, klokken 15:30

« forrige - neste »

Slowpoke

Hei jeg er ny her og bor på ekeberg med mye oppoverbakke! Prøvekjørte en Buddy (blybatteri) denne uken og ble ikke mye klokere av den grunn. Buddyen var 100% fulladet når jeg fikk kjøre den og etter 36km var batterimåleren nede på 35%. Ladet den i 1 time og fikk den opp på 45%. Tok en ny tur til byen for å se på fotballkamp og kjørte litt rundt og når jeg kom hjem igjen var batteriet på 0%! Turen var på rundt 12-13km bare!

Dagen etter kjørte jeg til byen og hjem igjen, strekning tur/retur er på rundt 10km og når jeg kom hjem var måleren på 80%. Kjørte deretter til forhandleren på Røa for å levere bilen. Vel framme så hadde jeg 35% igjen av strømmen. Jeg brukte altså 45% fra Ekeberg - Røa, en strekning på rundt 10km!

Når jeg kjørte fra Ekeberg til Røa prøvde jeg å kjøre på grønt/økonomisk som mulig, og likevel så brukte jeg så mye som 45%! Tror høyrefoten min er nogenlunde agressiv, men forsvarer det at jeg brukte så mye som 45%?

Etter å ha snakket med forhandleren så anbefalte han jeg skulle kjøpe Buddy med BAES batteri istedenfor blybatteriene. Han nevnte også at blybatteriene på Buddyen ikke var omtimalt eller var på sitt beste da den trenger å "kjøres inn"? Er det sant? Den hadde gått rundt 600km da jeg fikk låne den.

Generelt så har jeg 5km til jobb med mye nedoverbakke og mye oppoverbakke hjem igjen. En beskjeden strekning på 1mil bare. Utover kan jeg bli sendt rundt omkring i forbindelse med jobben rundt Oslo omegn og jeg vil anta fra sentrum til helsfyr og brobekk er stedene jeg vil kjøre til vanlig.
Ut i fra spesifikasjonene fra Buddy burde jeg klart å kjøre fra hjem til jobb, + oppdrag rundt i Oslo med god margin på en lading. Men jeg er usikker og redd for å ikke komme meg hjem :P

Har mulighet for å lade på jobb da det er ladestasjoner 250m fra jobben. Men hvordan blir det på vinterstid? Selgeren sa at batteriene/kjørelengden halveres når det er kaldt og ut i fra det jeg har lest her så stemmer det han sier.

Finnes det andre alternativer til Buddy? Syns 200 000kr for en elbil er ganske mye  :-\
Har sett på Reva, men den er (sorry) for stygg  :P
Thinken er for dyr, 285 000kr uten batteri.
Skal jeg satse på en Buddy nå og lære meg å kjøre gjerrige eller vente en halv evighet på kommende modeller?
Oslo: fremtidig elbil eier :)

El rayo

Sitat fra: jang på fredag 23. april 2010, klokken 21:59
Skal jeg satse på en Buddy nå og lære meg å kjøre gjerrige eller vente en halv evighet på kommende modeller?
Jeg er kanskje ikke den rette til å svare fordi jeg kjøpte elbil i 2003. Mitt svar er : kjøp nå.

Det er ikke uvanlig at man bruker 2 -3 ganger så mye strøm som en erfaren elbilsjåfør. Det gjorde jeg også den første tiden.

Du er feilinformert om prisen på Th!nk, det er inkludert batteri. http://www.think.no/nor/content/download/1693/16835/version/1/file/Think+City_pris+og+utstyrsliste_Januar_2010.pdf
Vil sterkt anbefale elektrisk oppvarmet frontrute, som er ekstrautstyr til 2.900,- på den nye. Det var standardutstyr i 1999 - 2002. Prøv Th!nk også før du bestemmer deg.

Må du ha ny elbil? Det er av og til brukte Th!nk til salgs på finn.no. Nyeste annonse: http://www.finn.no/finn/car/used/object?WT.synd_type=agent&finnkode=21966645
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: jang på fredag 23. april 2010, klokken 21:59
Han nevnte også at blybatteriene på Buddyen ikke var omtimalt eller var på sitt beste da den trenger å "kjøres inn"? Er det sant? Den hadde gått rundt 600km da jeg fikk låne den.
Det er nok riktig. Min Th!nk "var innkjørt" etter omtrent 20.000 km og jeg fikk noe lengere rekkevidde. Etter det har jeg ikke merket noen forbedring.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: jang på fredag 23. april 2010, klokken 21:59
Men jeg er usikker og redd for å ikke komme meg hjem :P

Har mulighet for å lade på jobb da det er ladestasjoner 250m fra jobben.
Da kan du f.eks. handle i byen et par timer mens du lader før du reiser hjem!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hkaspenberg

Jeg kjørte Kewet t/r Holtet - Lysaker nesten hver dag fra 1999 til 2007. Det gikk greit det. Praktisk rekkevidde var en 45-55 km med den kjøringen. Kjørte i filler et sett blybatterier det første året, bygget om til NiCad og kjørte over 80000 med disse uten noen særlige problemer. Vel, det var noen. Mer historikk her: http://www.aspenberg.info/Kewet/ownership.html Så vidt jeg vet er bilen fremdeles i drift i Sandnes.

Jeg tror at blybatteriene hadde holdt lenger enn de gjorde hvis de hadde blitt ladet i begge ender, noe jeg hadde anledning til. Men rådene som ble gitt den gangen var å hverfall kjøre dem ned til 40% før bilen ble satt til lading. NiCad eller NiMh er teknologier som tåler mer "juling" enn bly. I en Kewet er strømuttaket såpass lite at NiCad holder omtrent uendelig. NiMh bør være enda bedre. At det inrømmes 10 års garanti betyr jo noe.


;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Slowpoke

Har tenkt på brukt også, men er ikke så handyman og kan ikke skifte en pære på bilen engang. Så jeg vet ikke om jeg klarer å ta vare på gamle biler som trenger oppsyn, vannfyllinger osv..
Nye thinken blir uansett for dyrt for meg da jeg ikke har råd til den. Syns de ikke ser så fine ut heller, og gamle kewet er verdt en latter i seg selv hver gang jeg ser den ;D

Takk for tips og info i allefall! Når jeg tenker etter så har jeg jo ikke så lang vei til jobb, og lademuligheter er tre steinkast unna. Men jeg vurderer ganske sterkt buddyen med NiMH batterier til 200k. Noen som har info om nimh batterier og hvordan man behandler dem?

Er det noen som har prøvekjørt buddy med NiMH forresten?
Oslo: fremtidig elbil eier :)

elektrolux

Du bør også sjekke ut Tazzari som jeg har avbildet på avataren min.

Jeg har bestillt en fra Tyskland da jeg syntes den ble for dyr i fornorsket versjon. Min blir en basisversjon med kun elektrisk varmeapperat, og minimal støydemping. Har ikke prøvt den, men de som har klager på mye Elektrisk lyd, og dette er antakelig årsaken til støydempingen den norske forhandleren utfører.

Gleder meg veldig likevel.

Enviro har en Orange du bør kunne se på. Det er snakk om en ganske så friske bil, både utseendemessig og prestasjonsmessig, og enda en fordel er at den blir registrert som 4 hjuls motorsykkel, noe som på sikt kan bety at den beholder fordelene med gratis parkering og gratis bom lenger en vanlige Elbiler.

Ellers kan jeg om der er interresesse, bygge opp en Think Classic til deg med Robometer og 50% batterigaranti til 110K.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Slowpoke

Har sjekket alt som ruller av el doninger rundt i verden, men det ser ut som om de aldri kommer til Norge  ???

Tazzari må jeg vel vente en stund til før jeg får den hvis jeg ikke tar feil? Mens buddyen er leveringsklar i løpet av 5-6 uker ut i fra det selgeren sa til meg. Foretrekker buddy da den har 3 seter framfor tazzen sine to  :)

Takk for tilbudet, men jeg vil ha en "ny elbil" pga usikkerhet og mindre skruing hvis ting går rett skeis.

Det jeg er usikker på, er om jeg "bør" vente til f.eks Nissen leaf, Citroen zero, iMiev og fiat 500 blant annet kommer til den norske markedet og kjøpe en av dem da?
Har lett høyt og lavt, men det står enten at de ruller ut av fabrikken tredje kvartal 2010 eller at det er uvisst når den er til salgs i Norge  :-\
Oslo: fremtidig elbil eier :)

elektrolux

Sitat fra: jang på lørdag 24. april 2010, klokken 22:36
Det jeg er usikker på, er om jeg "bør" vente til f.eks Nissen leaf, Citroen zero, iMiev og fiat 500 blant annet kommer til den norske markedet og kjøpe en av dem da?

Denne ( se linken ) A classe Mercedesen var like om hjørnet i 1997. 

Du kan selvfølgelig vente og se, men jeg tror du vil

a: bli skuffet over at prisen ble dyrere enn du forventet, og
b: bli skuffet over at du må vente lenge

Hvorfor ikke kjøpe en tilgjengelig elbil mens du venter på Nissen leaf, Citroen zero, iMiev og fiat 500?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Slowpoke

Har ventet i over et år da nye Think city skulle lanseres i 2009 men så kom finanskrisa osv..
Derfor vet jeg rett og slett ikke om jeg gidder å vente en evighet  :-\
Jeg vet at prisene på de elbilene som kommer i slutten av dette året eller 2011-utover vil koste minst 250k, men da er (finans/penge) situasjonen en annen. Men det hadde vært greit å vite litt nå, planlegge videre osv :)

Har tenkt å bestille en buddy med NiMH batterier til 200k neste uke, men tenker at for 200k kan jeg få en fin fossil bil for den prisen. Men alikevell har jeg lyst på en elbil pga billig driftkostnader, forsikring osv.

En kan jo begynne å spekulere når Tesla S modellen deres og de andre modellene som er nevnt tidligere begynner å komme på markedet, kan føre til prisene på elbilene "stuper" eller blir billigere pga konkurranse? Derfor er jeg litt avventende med å kjøpe. For prisene på dagens elbilene er for høye etter min mening med tanke på rekkevidde, passasjer og bagasje plass.

Skulle gjerne ha ventet litt lenger å få prøvd Opel ampera eller de andre rekkevidderforlenger bilene, men igjen. Klassifiserer myndigheten dem som elbil/hybrid og avgiftene blir deretter og.

Men takk for innspill!! Blitt litt mer sikker nå og neste uke faller avgjørelsen om jeg skal bestille buddy eller ei :)
Oslo: fremtidig elbil eier :)

hkaspenberg

Sitat fra: jang på søndag 25. april 2010, klokken 02:09
.... En kan jo begynne å spekulere når Tesla S modellen deres og de andre modellene som er nevnt tidligere begynner å komme på markedet, kan føre til prisene på elbilene "stuper" eller blir billigere pga konkurranse? ...

Jeg har kjørt elektrisk siden august 1999 og har lært at det ikke går an å vente på teknologi og prisfall som "helt sikkert kommer om et par år". Ting som ble lovt i 1999 har ikke dukket opp ennå...

Men på den annen side så er det først nå de store bilfabrikantene kommer så sterkt på banen. Vi kan faktisk med stor sannsynlighet forvente at tilbudet av biler til en fornuftig pris blir bedre i 2011. Når produksjonen går opp går prisene ned, og for at de eksisterende produsentene (les Think of Buddy) skal overleve må de gjøre en av to ting; tilpasse seg massemarkedet eller satse på at de fyller en nisje hvor de har lite konkurranse hvor de kan forsvare en høyere pris.

Uansett hva som skjer går vi spennende elbiltider i møte.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Boogie

Jeg trodde også lenge at prisene ville droppe når de nye bilene kommer på markedet.
Men har vel innsett at det tar lang tid før dette markedet er mettet.
Jeg tror at behovet for elbiler kommer til å bli større enn produksjonen i en god del år fremover.
Så man kan like godt kjøpe nå mens det er mulig å få kjøpt en.
Det er større sjans for at prisene stiger så lenge det er større etterspørsel enn produksjon.
De gamle bilene derimot vil antagelig falle kraftig når de nye kommer.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo

#12
Sitat fra: Boogie på søndag 25. april 2010, klokken 14:39
De gamle bilene derimot vil antagelig falle kraftig når de nye kommer.
Det har ikke skjedd med prisene på brukte Th!nk. (Eneste elbil der produksjonen pr idag har stoppet, så satt igang). Så lenge etterspørselen er større enn tilbudet vil prisene holde seg godt. Det er i hvertfall tilfelle når man ser 15 år tilbake i tid. Tipper at prissituasjonen vil være lik de neste 15 årene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Du må også ta med i betraktning at de gamle bilene begynner å bli gamle etterhvert.
Batteriene i mange biler er på slutten av sin levetid, og rekkevidden er begrenset.
De nye bilene vil ligge på ca 12 til 18 mil.
Så å sammenligne med hvordan det har utviklet seg prismessig for de gamle bilene og bruke dette som fasit for de neste 3-5 årene tror jeg ikke holder.
Om bilene har vært kjørt lite og får oppgradert batteripakken så stiller det seg annerledes.
Da avgjøres prisen av om rekkevidden på 85 km er akseptabel.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Slowpoke

Oslo: fremtidig elbil eier :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA