Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hadde du kjøpt Tesla til dagens pris?

Startet av EL-Erik, lørdag 02. januar 2016, klokken 13:07

« forrige - neste »

EL-Erik

Hei, jeg jobber blant annet med dekk og felg og i dag har jeg gjort en ny oppdagelse som flere kan ha nytte av å vite om.

Nyere biler er som kjent utstyrt med TPMS dekktrykksensorer. Når disse først er programmet til en biltype kan de ikke omprogrammeres til en annen.

Det betyr at dersom du kjøper ett sett med brukte dekk og felger, hvor det allerede er montert inn sensorer, så kan ikke disse tilpasses din bil dersom de ikke kommer fra samme bilmerke. Så vidt jeg kan se kan man endre på modell innen merke, men ikke endre merke.

Jeg prøvde i dag og ta fire sensorer som vi ved en feil tidligere har programmert til en Nissan Leaf og endre til en Kia Soui, men det er ikke mulig...

Så skal du kjøpe brukt, sjekk opp dette ellers kan dekkene fort bli langt dyrere en man trodde i utgangspunktet...
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

nortrahof

Det høres merkelig ut at slike TMPS-følere kun kan omprogrammeres en gang!?
Når man bytter hjul fra sommer til vinter og fra foran til bak, så må TMPS reidentifiseres eller "omprogrameres" for å virke på mange biler med TMPS.

Jeg mener at TMPS ikke omprogrammeres men at dette skjer på selve bilen? Hver TMPS-sensor har sin egen kode - og den må stemme overens med hvor hjulet står på bilen.

Forskjellige bilmerker har forskjellig system. Det er derfor ikke sikkert at Leaf har samme system som Kia?
- Bare for Tesla Model S er det minst 2 forskjellige sensorer med nye sensorer fra de biler som ble produsert etter dual-motorene kom. De gamle sensorene virker ikke på nye biler - og omvendt, selv om det er samme bil.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA