Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor er hk? Kan man få brukt alle hk på noen måte?

Startet av Ampéreson, fredag 01. januar 2016, klokken 14:20

« forrige - neste »

weld77

22kW er ypperlig som destinasjonslading på steder hvor man unasett oppholder seg en time eller to. Typisk serveringssteder, kjøpesentere, parkeringsplasser i sentrale strøk o.l. Det er en bra balanse mellom effekt og installasjonskostnad.

Det virker å bli en slags standard for semihurtig lading, så da kan det uansett være kjekt å ha. Som tråden viser kan man ha behov for det ofte eller i praksis aldrig - for min egen del regner jeg behovet som minimalt, men har kabelen åkke som. Får Tesla opp en SC på Lom og/eller Fagernes trenger jeg den i praksis knapt som backup en gang, men enn så lenge er jeg glad for at jeg har den og den kostet uansett ikke allverden.

Har også inntrykk av at 22kW er mer pålitelig enn Chademo.

cairnz

Det har ikke bare med ladehastigheten å gjøre. Type2-kabelen er helt uten noe fordyrende elektronikk, låses i begge ender, og er en trygg måte å lade på. All styringselektronikk som i andre løsninger ligger "mellom" bil og stikk er mer sårbar for alt mulig rart. Det er nok en grunn til at Type 2-kontaktene blir vanlige på ladestolper rundt om - ikke bare for hastighet.
Elbilist

sturle

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 01. desember 2015, klokken 12:45
Type 2 som ladekonsept har jeg ikke spesielt tro på framover. Det blir for tregt for kjappe ladestopp og i prinsippet unødvendig kjapt for overnattings lading. For ladestopp føler jeg at 50kW bør være et slags minimum for at det ikke skal stjele for mye tid.
Vi har hatt stor glede av vår i Europa, til dømes ved turistattraksjonar og større handlesenter.  Med 11 eller 22 kW lading på parkeringsplassen, er bilen som regel full eller nesten full, og ikkje minst ferdig nedkjølt utan å ha brukt av batteriet til det, når vi returnerer, og vi kan ta fleire utflukter utan å tenkje på lading.  Til dei lange transportetappane er sjølvsagt ikkje AC-lading noko å satse på.

Sjøhyene

Sitat fra: sturle på onsdag 02. desember 2015, klokken 13:01
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 01. desember 2015, klokken 12:45
Type 2 som ladekonsept har jeg ikke spesielt tro på framover. Det blir for tregt for kjappe ladestopp og i prinsippet unødvendig kjapt for overnattings lading. For ladestopp føler jeg at 50kW bør være et slags minimum for at det ikke skal stjele for mye tid.
Vi har hatt stor glede av vår i Europa, til dømes ved turistattraksjonar og større handlesenter.  Med 11 eller 22 kW lading på parkeringsplassen, er bilen som regel full eller nesten full, og ikkje minst ferdig nedkjølt utan å ha brukt av batteriet til det, når vi returnerer, og vi kan ta fleire utflukter utan å tenkje på lading.  Til dei lange transportetappane er sjølvsagt ikkje AC-lading noko å satse på.

Ja ser den! De stedene vi har vært har det stort sett kun vært schukolading tilgjenglig, men type 2 er såklart mye mye bedre hvis det finnes.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

FU73

Jeg går å gleder meg til å få min TMS i feb/mars, men blir selv også litt usikker mellom alle kablene som finnes.
den kabelen som er med bilen er kun til enten Tesla sine hurtigladere og til bruk mot blått adapter i garasjen.
men jeg har lyst til å ha egen kabel hengende i garasjen. jeg tenker enten å montere blått adapter 32A. men er det noen forskjell i hastighet om man bruker en Type 2 kabel eller den som følger med bilen?
Så hvis man skal sikre seg med både Type 2 og Chademo kabel, for å kunne lade uansett hva man måtte komme bort i av ladere når det evt skulle være krise, så blir det faktisk 3 sett kabler i bilen.  :o
hvor er det best å kjøpe disse kablene?
er det forresten noen som har vært bort i GARO sine hjemme/stasjonære ladere?
2016 Model S 70D

Icenor

Jeg er kanskje ikke den beste til å svare på dette, men ettersom ingen andre har gjort det så får jeg gi det et forsøk.

Det følger med én lader som Tesla kaller Universal Mobile Connector (UMC). Det fine med denne kabelen er at det finnes forskjellige adaptere slik at den kan brukes med forskjellige strømuttak. For Norge sin del er det adapterne Schuko, blå og rød industri kontakt som er relevant.

Jeg har ikke satt meg inn i lading i egen garasje da det ikke er mulig for meg, men jeg ville tro en egen veggboks med en egen fastmontert type 2 kabel ville vært det mest praktiske. Da kan du bare parkere bilen og ta kabelen fra veggen og plugge den i bilen når du kommer hjem. En blå industri kontakt ville sikkert vært billigere å installere, men du ville måte ta ut UMC'en fra bagasjerommet hver gang, med mindre du skaffer deg en ekstra UMC.

For hurtiglading på Tesla sine Superchargere så trenger du ingen kabel, da det allerede er fastmontert kabel i SC'en og du plugger bare den inn i bilen. Det samme gjelder for Chademo, men her trengs det et adapter.

Jeg planlegger å bare ha UMC'en med Schuko og en type 2 kabel. Det dekker de fleste elbil parkeringsplasser jeg kommer til å bruke. I tillegg vil jeg ha en rød adapter da en kunde av meg har installert det på et par av sine parkeringsplasser. Jeg vet ikke enda om jeg kommer til å skaffe meg Chademo adapter. Jeg ser for meg at det bare blir nyttig et par ganger i året og jeg kan kanskje bare klare meg med 22kW semi-hurtig istedet.

Men hvor bør man kjøpe sin type 2 kabel for tiden? Er det noen som har gode tilbud?
P85
Model 3 - reservert

hemi

Ironisk nok er tesla billigst i norge på type2! 1650 for 7 meter 32A!!

jeg kjøpte chademo og alt mulig av blått rødt og ekstra umc, kjekt å ha.. har også liten 25meter trommel med skjøt i det lille rommet i bilen, plutselig er det kjekt... har vel litt rekkeviddeangst etter e-golf i -25 :p


weld77

Sitat fra: Icenor på tirsdag 02. februar 2016, klokken 00:08
En blå industri kontakt ville sikkert vært billigere å installere, men du ville måte ta ut UMC'en fra bagasjerommet hver gang, med mindre du skaffer deg en ekstra UMC.

I praksis er det nok heller slik at UMC kan henge i garasjen og så kan man ta den med seg om man skal på langtur / kjøre et sted man ikke kjenner landemuligheter / etc.

Jeg har med UMC på tur kun noen få ganger i året - i praksis på sommerferie og på hytta stort sett, ellers henger den i garasjen. Har dog alltid Type 2 - kabel liggende i bilen siden det er ganske meningsløst at den ligger et annet sted. Jeg bor på Østlandet så de langt fleste langturer dekkes uansett av Teslas egne ladere.

nie

Sitat fra: FU73 på mandag 07. desember 2015, klokken 20:20
Jeg går å gleder meg til å få min TMS i feb/mars, men blir selv også litt usikker mellom alle kablene som finnes.
den kabelen som er med bilen er kun til enten Tesla sine hurtigladere og til bruk mot blått adapter i garasjen.
men jeg har lyst til å ha egen kabel hengende i garasjen. jeg tenker enten å montere blått adapter 32A. men er det noen forskjell i hastighet om man bruker en Type 2 kabel eller den som følger med bilen?
Så hvis man skal sikre seg med både Type 2 og Chademo kabel, for å kunne lade uansett hva man måtte komme bort i av ladere når det evt skulle være krise, så blir det faktisk 3 sett kabler i bilen.  :o
hvor er det best å kjøpe disse kablene?
er det forresten noen som har vært bort i GARO sine hjemme/stasjonære ladere?

- Kabelen som er med i bilen kan brukes i vanlig stikk-kontakt.
- Det følger også med blått adapter til enfas 32A 230V. Kabelen som følger med bilen kan brukes kombinert med dette adapteret i en evt. blå ststikk-kontakt (32A/230V enfas)
- Hjemme i garasjen ville jeg montert en ladestasjon med fast type 2 kabel for hjemmelading. En slik ladestasjon får du til ca 4500kr med blått stikk for kobling til stikk-kontakt i vegg. Jeg har denne løsningen på hytteveggen og det fungerer perfekt. Stikk-kontakten gjør det enkelt å ta ladestasjonen inn når jeg forlater hytta.
- Type 2 kabel er så billig (1600kr) at den er det bare å kjøpe. Jeg bruker den hver dag. Har du råd til bilen, så har du råd til denne kabelen. Kjøpes hos Tesla.
- Chadehmo-adapteret er litt mer avhengig av hvilke reiseruter du vanligvis følger når du er på lengre turer. Personlig reiser jeg mye i sørvestlige fjellstrøk (Røldal/Haukeli) vinterstid og jeg kunne ikke klart meg uten Chadehmo. Kjøpes hos Tesla for kr 3600,-. Når jeg reiser østover eller nordover fra Bergen, klarer jeg meg med kun SC, og Chadehmo blir kun en ekstra (unødvendig) sikkerhet.

elbil-1

Sitat fra: sturle på torsdag 26. november 2015, klokken 18:52
Ein 22 kW i Førde som ikkje står på noko kart, samt ein haug som krev betaling. 

Hvor er denne plassert i førde? har du en kartlink?


FU73

Jeg har vært litt frem og tilbake angående ladestasjon eller ikke. Men har nå bestemt meg for å foreløpig sette opp en blå 32A kontakt. enkelt å bare bytte ut den evt senere. Kanskje se an hvordan Tesla sin er når den kommer. Bortsett i fra at man kan bruke den til andre typer elbil hvis man har Type 2 stasjon da.

Jeg kommer også til å la UMC henge i garasjen til daglig. Egentlig helt greit det. Jeg har SC midt i mellom hjemmet og jobben hvis det av en eller annen skulle være nødvendig, så berger bra :-)
2016 Model S 70D

Icenor

Kan Tesla sin Type 2 kabel åpne ladeluken eller er det noe bare UMC'en kan?
P85
Model 3 - reservert

nie

Sitat fra: Icenor på onsdag 03. februar 2016, klokken 00:39
Kan Tesla sin Type 2 kabel åpne ladeluken ?
Nei.
Hold inne FOB-en så åpner luken. Null problem.

BMW850

Sitat fra: FU73 på tirsdag 02. februar 2016, klokken 20:41
Jeg har vært litt frem og tilbake angående ladestasjon eller ikke. Men har nå bestemt meg for å foreløpig sette opp en blå 32A kontakt. enkelt å bare bytte ut den evt senere. Kanskje se an hvordan Tesla sin er når den kommer. Bortsett i fra at man kan bruke den til andre typer elbil hvis man har Type 2 stasjon da.

Jeg kommer også til å la UMC henge i garasjen til daglig. Egentlig helt greit det. Jeg har SC midt i mellom hjemmet og jobben hvis det av en eller annen skulle være nødvendig, så berger bra :-)

Har kommet til samme avgjørelse. Har akkurat ferdigstilt en garasje og elektrikerarbeidet gjenstår. Drar ut 40A til garasjen og 32A kurs med blått stikk (230V anlegg med 3x63A inntak). Kan ikke skjønne vitsen med å betale 12-13.000 for kun en boks med fast kabel og ingen andre fordeler eller raskere lading. Det står på Teslasidene at hurtigladereren er forventet vår 2016 så da velger jeg nok denne. Forhåpentligvis kommer den ihvertfall iløpet av året  :P Har en forventning om at prisen kan bli grei og betydelig rimeligere enn f.eks. Salto sin.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

FU73

2016 Model S 70D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA