Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av petersv, fredag 01. januar 2016, klokken 13:29

« forrige - neste »

petersv

For meg tror jeg det blir:









70D80.000USD
7 seter4.000USD
Autopilot2.500USD
Luft2.500USD
Vinterpakke1.000USD
Tauekrok750USD
Totalt90.750USD

Med kurs på 8,5NOK per USD blir det 771,375NOK. Da er ikke interiøroppgraderinger tatt med.

Synes det er prismessing levelig, men på smertegrensen.

cstromme

Tror vi de går til reell kurs nå? De holder ikke på kursen de bruker nå på Model S?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Øyvind.h

#2
Sitat fra: cstromme på tirsdag 24. november 2015, klokken 13:32
Tror vi de går til reell kurs nå? De holder ikke på kursen de bruker nå på Model S?
Tja. Jeg pratet med en ansatt i Tesla nettopp, og de mener det vil komme prisjustering nå i november. Forsiden på Hegnar i dag antyder også kraftig svekkelse av NOK overfor USD (ikke lest artikkelen) frem mot jul.
Så det er vel rimelig å anta at både Model X og S rammes av en oppjustering. 8,5 er ikke urimelig.

Utfordringen med X70D er at man nok ikke kan regne med å få en slik før i 2017 her i Norge, og da må man påregne MVA i tillegg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cstromme

Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Lacaixxa

Jeg trodde i tillegg det var krevende å love kronesvekkelse;)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

petersv

Sitat fra: Lacaixxa på tirsdag 24. november 2015, klokken 13:48
Jeg trodde i tillegg det var krevende å love kronesvekkelse;)

Hehe, selvoppfyllende profetier er ikke uvanlige, men Hegnar har neppe (heldigvis) nok innflytelse til å påvirke kursen.

Øyvind.h

Sitat fra: cstromme på tirsdag 24. november 2015, klokken 13:46
Trodde MVA var fredet ut 2017?
Tja. Ja i teorien skal mva fases inn etter 2017, men vi får se hva det ender med i praksis. Jeg ville ikke satset på helt mva/avgiftsfri Model X kjøpt i 2017, selv om det antakelig blir mulig.

Sitat fra: Lacaixxa på tirsdag 24. november 2015, klokken 13:48
Jeg trodde i tillegg det var krevende å love kronesvekkelse;)
Det er ingen som kan love kronesvekkelse. Dette var derimot konklusjonen DNB Markets har dratt (ikke Trygve Hegnar...)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Norx

#7
Sitat fra: petersv på tirsdag 24. november 2015, klokken 13:15
Med kurs på 8,5NOK per USD blir det 771,375NOK. Da er ikke interiøroppgraderinger tatt med.
Synes det er prismessing levelig, men på smertegrensen.

Kjekt å tenke på at hadde prisen vært 6,6NOK som den var ved reservasjon: hadde samme config vært rett rundt 598.950.- - >Tjoho. Ca. 171.000 i valuta tap om man handler nå..

Edit: 6.1 faktisk feb 2014; dvs: 553.575.-  dvs: -217800....

georglu

Sitat fra: Norx på tirsdag 24. november 2015, klokken 14:06
Kjekt å tenke på at hadde prisen vært 6,6NOK som den var ved reservasjon: hadde samme config vært rett rundt 598.950.- - >Tjoho. Ca. 171.000 i valuta tap om man handler nå..

Edit: 6.1 faktisk feb 2014; dvs: 553.575.-  dvs: -217800....

Hadde vært smart å valutasikre beløpet på reserverinstidspunktet hvis man hadde hatt mulighet for det.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: petersv på tirsdag 24. november 2015, klokken 13:15
For meg tror jeg det blir:









70D80.000USD
7 seter4.000USD
Autopilot2.500USD
Luft2.500USD
Vinterpakke1.000USD
Tauekrok750USD
Totalt90.750USD

Med kurs på 8,5NOK per USD blir det 771,375NOK. Da er ikke interiøroppgraderinger tatt med.

Synes det er prismessing levelig, men på smertegrensen.
Om jeg går for Model X, så må det bli denne konfigen:












70D81.200 USD
6 seter3.000 USD
Luftfjæring2.500 USD
Premium interiør4.500 USD
Hengerfeste750 USD
Metallic lakk1.000 USD
Skinnseter2.500 USD
Matt abachi750USD
Vinterdekk2.400 USD
Totalt98.600 USD

Jeg er nok stort sett ikke villig til å gå mer ned på utstyret enn dette. Så med kurs på 7,5-8,5 blir det 739.500-838.100.

750k er lavt nok til at jeg trolig vil gjennomføre kjøpet, men 840k er nok for høyt til at jeg vil gjennomføre kjøpet. Kanskje kan jeg droppe premium interiør, men som allergiker er det kjipt å miste filtret; da vil prisen havne i området 705.750-799.850. Det kan fortsatt være mulig å kjøpe bilen, men 800k syns jeg blir for høyt.

Alt er avhengig av kronekursen Tesla velger å bruke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kristian O

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 24. november 2015, klokken 15:16
Sitat fra: petersv på tirsdag 24. november 2015, klokken 13:15
For meg tror jeg det blir:









70D80.000USD
7 seter4.000USD
Autopilot2.500USD
Luft2.500USD
Vinterpakke1.000USD
Tauekrok750USD
Totalt90.750USD

Med kurs på 8,5NOK per USD blir det 771,375NOK. Da er ikke interiøroppgraderinger tatt med.

Synes det er prismessing levelig, men på smertegrensen.
Om jeg går for Model X, så må det bli denne konfigen:












70D81.200 USD
6 seter3.000 USD
Luftfjæring2.500 USD
Premium interiør4.500 USD
Hengerfeste750 USD
Metallic lakk1.000 USD
Skinnseter2.500 USD
Matt abachi750USD
Vinterdekk2.400 USD
Totalt98.600 USD

Jeg er nok stort sett ikke villig til å gå mer ned på utstyret enn dette. Så med kurs på 7,5-8,5 blir det 739.500-838.100.

750k er lavt nok til at jeg trolig vil gjennomføre kjøpet, men 840k er nok for høyt til at jeg vil gjennomføre kjøpet. Kanskje kan jeg droppe premium interiør, men som allergiker er det kjipt å miste filtret; da vil prisen havne i området 705.750-799.850. Det kan fortsatt være mulig å kjøpe bilen, men 800k syns jeg blir for høyt.

Alt er avhengig av kronekursen Tesla velger å bruke.
Ganske nært det eg sjøl hadde tatt om eg ville bestilt X. Hadde droppa premium interiør, skinnseter og matt abachi.
Likevel trur eg bilen fortsatt hadde blitt for dyr for meg. Blir svært spennede å sjå norske priser, sjølv om eg ikkje skal kjøpe.

S er forresten også blitt i dyraste laget for meg, så vi får håpe på seriøs konkuranse fra andre merker snart. Seriøs konkuranse = familebil 400km+ rekkevidde, grei pris og bil til salgs 2016.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Norx

Sitat fra: georglu på tirsdag 24. november 2015, klokken 14:56
Sitat fra: Norx på tirsdag 24. november 2015, klokken 14:06
Kjekt å tenke på at hadde prisen vært 6,6NOK som den var ved reservasjon: hadde samme config vært rett rundt 598.950.- - >Tjoho. Ca. 171.000 i valuta tap om man handler nå..

Edit: 6.1 faktisk feb 2014; dvs: 553.575.-  dvs: -217800....
Hadde vært smart å valutasikre beløpet på reserverinstidspunktet hvis man hadde hatt mulighet for det.

Stemmer det; men å være etterpåklok er verdens enkleste ting...Tenk den nedturen om det var motsatt, $ nede på 4NOK...

KrW

#12
Sitat fra: petersv på tirsdag 24. november 2015, klokken 13:15
For meg tror jeg det blir:









70D80.000USD
7 seter4.000USD
Autopilot2.500USD
Luft2.500USD
Vinterpakke1.000USD
Tauekrok750USD
Totalt90.750USD

Med kurs på 8,5NOK per USD blir det 771,375NOK. Da er ikke interiøroppgraderinger tatt med.

Synes det er prismessing levelig, men på smertegrensen.

+ vinterdekk da sikkert. Har dere sett amerikanske priser på vinterdekk? Håper de ikke blir dyrere enn på S, men kan vel godt tenkes da minste størrelse er 20".

Edit: ser at man ikke kan bestille med vinterdekk på Model S i USA fra nettsiden. De tenker vel at helårsdekkene duger.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

samotholt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 24. november 2015, klokken 15:16
Sitat fra: petersv på tirsdag 24. november 2015, klokken 13:15
For meg tror jeg det blir:









70D80.000USD
7 seter4.000USD
Autopilot2.500USD
Luft2.500USD
Vinterpakke1.000USD
Tauekrok750USD
Totalt90.750USD

Med kurs på 8,5NOK per USD blir det 771,375NOK. Da er ikke interiøroppgraderinger tatt med.

Synes det er prismessing levelig, men på smertegrensen.
Om jeg går for Model X, så må det bli denne konfigen:












70D81.200 USD
6 seter3.000 USD
Luftfjæring2.500 USD
Premium interiør4.500 USD
Hengerfeste750 USD
Metallic lakk1.000 USD
Skinnseter2.500 USD
Matt abachi750USD
Vinterdekk2.400 USD
Totalt98.600 USD

Jeg er nok stort sett ikke villig til å gå mer ned på utstyret enn dette. Så med kurs på 7,5-8,5 blir det 739.500-838.100.

750k er lavt nok til at jeg trolig vil gjennomføre kjøpet, men 840k er nok for høyt til at jeg vil gjennomføre kjøpet. Kanskje kan jeg droppe premium interiør, men som allergiker er det kjipt å miste filtret; da vil prisen havne i området 705.750-799.850. Det kan fortsatt være mulig å kjøpe bilen, men 800k syns jeg blir for høyt.

Alt er avhengig av kronekursen Tesla velger å bruke.

Synes det er "artig" å se at så mange etterhvert mener at 70D holder (da det kun var 85 som var aktuelt i starten :-)

Her må det imidlertid bli 90D og kanskje slik:

X90D $95.5k
Metallic lakk $1k
Hengerfeste $0.75k
Vinterdekk $2.25k
Sum ca. $99.5k

Her blir åpenbart fokus på bil og ikke ekstrautstyr (luftfjæring er inkludert). I tillegg så vil kanskje ekstra seter komme på, men det er avhengig av hvordan løsningene blir. Trenger å få ski inne i bilen.

Ellers så er det også her veldig avhengig av kursen. Dagens kurs er ok, men grensa ligger i dette leget.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Espen Hugaas Andersen

#14
Sitat fra: samotholt på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:55Synes det er "artig" å se at så mange etterhvert mener at 70D holder (da det kun var 85 som var aktuelt i starten :-)
Jeg var ikke en av de. Når Model X skulle komme med 60 og 85 kWh var jeg usikker på hva jeg skulle velge, men lente mot 85 kWh. 70 kWh kan jeg derimot leve fint med. Den burde stort sett klare 300 km hele året - da kommer man seg fint mellom superladerne, men så klart blir det litt oftere og litt lengre pauser.

Men om dollarkursen hadde vært 6 kroner så hadde det nok blitt 90D uten å tenke seg spesielt om.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA