Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer fra vinteren

Startet av Panduck, fredag 01. januar 2016, klokken 03:05

« forrige - neste »

Panduck

Etter å ha gitt opp å starte varmen med Carwings, bestemte jeg meg for å "hardkode" starttiden inn v.h.a klimatimer. Sørget for å sette prioriteten riktig, mer enn nok batteri (90%) osv. Men neida, bilen var like kald.

Jeg har ALDRI hatt problem med ladetimer, den starter når jeg har lagt inn start tid. Er det noe "hokus pokus" for å få varmen til å starte på et bestemt tidspunkt? Man skal jo ikke være avhengi av Nissan sine servere og carwings sin "jeg fungerer kanskje i dag" holdning når man sier til Leafen at den skal starte varmen kl 17:40???

Leaf er en fin bil det, men systemdesign og brukervennlighet er noe Nissan ikke forstår seg på.

BE

Ja, her er det forståelig nok lett å gjøre feil. Når du sette en klimatimer i menyen i bilen, så er det merkelig nok da bilen skal være varm og ferdig, ikke når den starter. Så om du setter den til kl 0700, så skal bilen være klar kl 0700, og varmes skrur seg av etter dette. Kommer du da ut 10 minutter etter er bilen sannsynligvis like kald.

Dersom du setter timer på nettsiden eller via app som fungerer (Finnes det nå for tiden?), vil tidspunktet være når varmeapparatet skal starte.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

kodalse

På klimatimer legger du ikke inn starttid, men tiden når bilen skal være varm. Bilen regulerer starttidspunktet avhengig av utetemperatur.

Det du har gjort er da å legge inn "starttid" en time før du skal reise på jobb.
Det bilen forstår er at den tror du skulle reise en time tidligere. Derfor har bilen blitt varm, men også rukket å bli kald til du skulle reise avgårde en time senere.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Panduck

Det var jo noe oppklaring i de to svarene. Men jeg satt timeren til 17:50. Kl 17:56 kom jeg til en nedfrosset bil. I -3 grader blir nok ikke bilen totalt nedfrosset på 6 minutter, så jeg tviler på at Leafen hadde noe særlig varme kl 17:50.

Ettersom jeg ofte ikke vet hvilket tog jeg ender opp med å ta hjem fra byen, er appen uansett måten jeg ønsker å starte oppvarming på. Jeg får prøve å starte den 3-4 ganger mens jeg sitter på toget, og håpe at en av meldingene kommer igjennom...

Einar_S

Funker alltid hos meg. Men jeg har alltid hatt bilen fortøyd med ladekabelen.
Er det en forutsetning kanskje?
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

rogersen

Det funker via timer på min bil. Jeg lader til 80% og har ledningen i. I dag kom jeg ut og da hadde den slukt 6% av batteriet, da jeg kom ut en halvtime etter "timer-tiden". Skal den bruke så mye fra batteriet selv om den står med strøm?!

BE

Sitat fra: Einar_S på tirsdag 24. november 2015, klokken 12:43
Funker alltid hos meg. Men jeg har alltid hatt bilen fortøyd med ladekabelen.
Er det en forutsetning kanskje?
Ja, der har du et poeng. Ladetimeren i bilen tror jeg faktisk bare fungerer dersom ledningen er tilkoblet. Så dersom den ikke var det hos trådstarter så har vi funnet grunnen til at den ikke fungerte på hans bil.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Panduck

Sitat fra: BE på tirsdag 24. november 2015, klokken 15:46
Ja, der har du et poeng. Ladetimeren i bilen tror jeg faktisk bare fungerer dersom ledningen er tilkoblet. Så dersom den ikke var det hos trådstarter så har vi funnet grunnen til at den ikke fungerte på hans bil.

Vel, jeg ville blitt relativt imponert om ladetimeren fungerte dersom ikke ledningen var tilkoblet! Men det kan nok være rett klimatimeren også trenger ledning. Googlet litt, og det ser ut som om det er slik. Det blir litt dumt, spesielt når carwings er så elendig til å starte varmeanlegget.

I dag bombaderte jeg bilen med 4 stykk "start ladning!" meldinger på vei hjem fra jobben. Iallefall en kom igjennom, så bilen var varm når jeg kom. Det kan virke som om det er løsningen på sikkelig kalde dager (som det ikke var i dag, det måtte bare testes...)

Oh vel, har ikke så mye spennende å gjøre på toget uansett...

Småfly

Mener det skal gå uten bilen tilkoblet. Men prioriteringen må være riktig hvis ikke starter den bare hvis batteriet er over 80%. Med forbehold om å huske feil :)
Har forøvrig plaget bilen med 20-30 meldinger uten å få startet varmen. Virker som at jo kaldere det blir minker sannsynligheten tilsvarende. Tror serverne er kraftig underdimensjonert. Det jeg imidlertid har opplevd er at bilen plutselig kan finne på å starte varmen lenge etterpå, sannsynligvis en server som gulper ut en melding til bilen lang tid etterpå. Kjip måte å kaste bort batteri på...

e-h

Klimatimer starter ikke hos meg dersom kabel ikke er tilkoblet. Da må jeg gamble på at Carwings timeren klarer å få bilen i tale.
Forutsetningen er vel uansett at det er klima og ikke ladeprioritet. Ved kaldt vær kan lading stoppe på 79% og klima aldri starte. Har opplevd dette et par ganger.

kodalse

Om alt annet skjærer seg så slår jeg på bilen, setter på ratt og setevarme. Maks varme på defroster og venter til isen er tint.
Om jeg er ute og skraper isen når jeg akkurat rundt bilen idet den likevel hadde tint alt sammen...
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA