Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av Gnilre70, onsdag 30. desember 2015, klokken 21:41

« forrige - neste »

Gnilre70

Hei, jeg trenger litt hjelp fra dere.

Vurderer en Outlander, bilen dukket opp i en artikkel og synes konseptet med plug-in virker spennende.

Kjøremønsteret mitt er småturer på på 1-2 mil, men fra tid til annen kjører lenger slik at en ren elbil ikke er mulig. RAV4 som hybrid vurderes også.

Har lest litt for mye på nettet, etter tester på youtube og anmeldelser undres jeg over kvaliteten på interiøret. Fremstår det "billig" med mye hardplast?

Har hatt nyere Mercedes og når jeg sist gikk til VW opplevde jeg faktisk et løft.

Noen ideer hvordan jeg vil oppleve kvaliteten på en 2016 modell?

+

Instyle+ må det bli, er det noe jeg bør skaffe meg i tillegg? Mener skvettlapper og tectyl ble nevnt. Like greit å få det med fra starten av og dermed et best mulig tilbud. Vinterdekk med noen pene felger, men trenger jeg noe mere?

Dere er vel inhabile men uansett mer ærlige enn bilselgeren. :-)

Takk.

Kensam

Har ikke prøvd 2016 modellen, men er meget fornøyd med min 2015 modell.

Du bør ta deg en lengre prøvetur, og vurdere selv hva du synes.
Vi mennesker vurdere jo ting ulikt.

Og ikke glem å kryss av for hengerfeste, kjekt og ha og viktig når du en dag skal selge bilen..

Lykke til med jakten på ny bil...

koveraasen

Er nok enig i at du bare bør prøve en tur. Hvis du liker VW og ikke nødvendigvis trenger 4WD så er jo kanskje Passat eller Golf GTE gode hybrid-alternativer? Outlander sin sterke side er nok kombinasjonen SUV, 4WD og deilig hybrid drivlinje til en fin pris, men interiøret er nok ikke noe selling-point :)

erik e

Smak og behag.  Har du hatt nyere MB blir det meste slått på design innvendig og utvendig . Men Mitsubishi gir jo mye mer for pengene.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Gnilre70

Takk for alle svar, setter pris på det.

Jeg må teste og oppleve bilen og danne meg et bilde selv, det er mulig testerne har hatt en dårlig dag og slaktet interiøret. Eller jeg som hengte meg opp i det.

VW´s GTE har altfor lang lev. tid, 1 år er for de tålmodige.  ;D


Er det noe annet jeg bør tenke på?

Ansjosfilet

Hei! :)

Jeg prøvekjørte Outlander PHEV for et par uker siden. Det var den nye modellen og den sto på vinterhjul.
Jeg hadde ganske høye forventninger etter å ha lest og sett veldig mye positivt om bilen, men ble skuffet og har strøket den fra listen. Tenker det kan være greit å avbalansere bildet litt. Det finnes jo en del som bestiller uten å prøve først, basert på kun positive tilbakemeldinger.

Det første jeg reagerte på var sittestillingen. Jeg trodde det var mulig å justere setet mye lenger ned evt rattet høyere. For å overdrive litt sitter jeg igjen med en følelse av at toppen på rattet rakk meg omtrent til navelen ( Jeg er 185cm). Dashbordet kunne også vært litte grann hevet. Det jeg prøver å si er at ikke forvent noe koselig cockpit- følelse. Denne er rake motsetningen.
Interiøret syntes jeg var veldig plastikk. Tynn og spinkel plast også, som ikke ga noen god følelse. Dette var kanskje best representert av girvelgeren som, slik jeg husker det, var av skikkelig billigplast med en tydelig skjøt på midten.
Det er ingen tilbakemeldinger fra veibanen gjennom ratt eller seter, noe som fører til en nummen og lite involverende kjøreopplevelse. Man blir totalt koblet av fra omgivelsene.
CVT girkasse er tydeligvis ikke noe for meg. At den går rett opp på max turtall og ligger der konstant mens man akser, syntes jeg var noe spesielt :o. Legg til at motorlyden er relativt hard og påtrengende så blir det en ganske ubehagelig opplevelse. Jeg ble litt overrasket over at ikke flere reagerer mer negativt på denne delen av bilen.

Ellers var plassforholdene veldig gode og den elektriske fremdriften fin. Jeg synes også bilen er ganske tøff å se på, om enn noe overstylet i fronten. Usikker på om jeg liker den nye bedre enn den forrige på dette området.

Man kan jo nærmest få inntrykket av at Outlander PHEV er en bortimot perfekt bil til under 500'000,- Det er den absolutt ikke. I hvert fall ikke for alle.

Bmw i3
Bmw iX3 reservert

Knusse

Interessant lesning...
Hva sammenligner du med under 500.000,-?
Jeg ble også skuffet av at de har plast som midtdeksel på rattet. Trodde det var skinn :)
Det er ikke en luksusbil så alt kommer til hva dine preferanser er. Har du kjørt Dacia blir man storfornøyd. Jeg har kjørt XC90 i mange år og er spent på hvordan dette blir. Regner må å få bilen om noen uker. Jeg er beredt på at opplevd kvalitet kan være noe under, men summen av PHEV og andre ting tror jeg gjør at det totalt sett er en veldig bra pakke til 399.000,- :)

Ansjosfilet

Jeg sammenligner først og fremst med min egen Skoda Yeti 1,2 Tsi Dsg
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

Taffelman

Hvis man ønsker seg plug-in hybrid med 4WD og kan klare seg med litt mindre plass i bagasjerom og baksete, og ikke trenger tilhengerfeste, så er BMW 225XE et alternativ som garantert ikke skuffer på sittestilling, kvalitet og kjørefølelse/ytelse.

224 hk og 0-100 på 6,7 sek. Startpris ca 350.000,- men utstyrslista er uendelig lang, problemet med den er at den ikke leveres før i april/mai, og at samme drivlinjen sannsynligvis blir lansert i nye X1 i løpet av neste år.

Hadde jeg visst at denne kom før jeg signerte kontrakten på Outlanderen, så hadde jeg ventet..
X75D
TM3 LR AWD

Niff123

#9
Jeg er 184 cm og har funnet en perfekt sittestilling. Jeg ønsker å sitte høyt med god oversikt. Jeg trodde det var ut med å ligge å kjøre og knapt se over rattet.
For meg er kvalitet noe annet enn forskjellen på plast og plast. Her er det kvalitet på det som er viktigst - bl.a. motor og hybridløsningen.
Skal du sammenlikne med en BMW, bør det gjøres med noenlunde samme størrelse og samme utstyr. Vil du ha en mindre bil med lite tilleggsutstyr så er det ditt valg.

Ansjosfilet

Poenget er jo å slippe å ligge da uten at det føles som man kjører popemobilen... ;) Det er klart at her er det personlige pref som gjelder.
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

Alessandro Volta

2016 har et mye høyere nivå av kvalitetsfølelse sammenlignet med 2015. Den er blitt stillere, mere påkostet, raskere, fått mere utstyr og fremstår i det hele tatt som en bedre bil.

Dette er en japse på godt og ondt.

Setene er høye og det virker som om de ikke sitter ordentlig fast når man har seteryggen i en bestemt vinkel. Sitteputen er for kort. Setene virker billige og skinnet imponerer ingen. Plast følelsen er så som så og det er langt opp til premiummerkene, men det overrasker ingen.. Eller?
Det er ikke friskluft for baksetet. Det er ikke lys i knappene til å betjene/heise/senke rutene. Audio/Video enheten er oldnordisk når det gjelder betjening og løsninger. Alt er rotete og ikke intuitivt. Bensinmotoren er klein og svak og trenger sårt en turbo. Den ruser seg opp hvis du trenger power og batteriet er tomt. Men det er bare å Charge eller Save så har du mer enn nok power.

En får fantastisk mye bil for pengene. Det finnes rett og slett ingen som tilbyr det samme for priser fra 400 000,- og opp. Hybridlinen er enestående i så måte og gir deg maks verdi for pengene. Du kjører "gratis" rundt i hverdagene og kan ligge på 0,5-0,7 på langturer. Mitsubishi kan lage 4x4 og bilen er stor, trygg og ligger bra på veien grunnet lavt tyngdepunkt pga batteriene.
Hvis man senker setet helt og samtidig tilter det bakover (Instyle+) sitter man egentlig bra. Mer enn greit. Like bra som i CX 5 og RAV4. Man har det utstyret man trenger og det er en simplisitet over kupeen. Ikke så mye fancy dill dall.
Med appen varmer man opp bilen og når man kommer ut til full ladet bil som er varm og har isfrie ruter og man sklir av gårde nesten lydløst gir bilen følelsen av mye for pengene. Når man læsser inn folk og gear blir man overrasket over hvor mye man egentlig får stappet inn. Med Mitsubishi sin garanti og utvidet garanti på batteripakken har man problemfri og rimelig bilhold i mange år..
At man forurenser minimalt under kjøring/lokalt gjør jo ingenting..
Mitsubishi har forspranget i markedet og jeg er ikke i tvil..
Dette er HUV'en å ha  8)



koveraasen


moby666

#13
Outlander phev er en klasse over Skoda yeti. Har eid begge. Outlander er langt fra perfekt, men den gir utrolig mye bil for pengene. Liker setene men navi burde ha vært byttet ut.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Ansjosfilet

Den er en størrelsesklasse over Yetien ja. Det stemmer.
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA