Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av Gnilre70, onsdag 30. desember 2015, klokken 21:41

« forrige - neste »

moby666

Ja yeti er vel bygget på polo/fabia plattform så dette er noe helt annet. Veldig tynt blekk og lite isolasjon preger de fleste Skoda modellene. Motoren pleier å være veldig svak. Hvis du laster bilen litt sliter de fleste billige skodaer.  1.2 liter tipper jeg er veldig trist.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Ansjosfilet

Feil på samtlige punkter faktisk :) , men nok om Yeti. Fortsett med Outlander.
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

Alessandro Volta

Sitat fra: moby666 på onsdag 25. november 2015, klokken 21:37
Ja yeti er vel bygget på polo/fabia plattform så dette er noe helt annet. Veldig tynt blekk og lite isolasjon preger de fleste Skoda modellene. Motoren pleier å være veldig svak. Hvis du laster bilen litt sliter de fleste billige skodaer.  1.2 liter tipper jeg er veldig trist.
Jeg vil bare skyte inn at jeg personlig har kjørt mange Skodaer og de skuffer egentlig aldri. Som en folkevogn, bare litt kjipere :-) Siste jeg kjørte en Yeti var det med 2.0 TDI 140HK motor og 4x4.. Den hadde alt tilgjengelig utstyr og ga et godt og solidt inntrykk.
Ikke den peneste modellen de har laget.. og det er jo greit når den er oppkalt etter en avskyelig snømann :-) Men det blir uansett som å sammenligne epler og pærer.. Yeti og Outlander er to vidt forskjellige biltyper..

Tilbake til folke-favoritten Outlander PHEV...  ;)

Taffelman

#18
SitatKjøremønsteret mitt er småturer på på 1-2 mil, men fra tid til annen kjører lenger slik at en ren elbil ikke er mulig. RAV4 som hybrid vurderes også.

Ser at trådstarter også vurderer RAV4 Hybrid. Kan være greit å nevne at det ikke er en plug-in hybrid som kan lades opp. Den vil få et mye høyere forbruk på småkjøring enn Outkander PHEV.

Med mye småturer på 1-2 mil er Plug-in Hybrid (PHEV) genialt hvis man er bevisst på å plugge den inn mellom turene og bruker forvarming om vinteren. Belønningen er nær elbil opplevelse/kostnad og alltid varm og god bil.

Regner med at det lanseres mellomklasse plug-in SUV'er på løpende bånd iløpet av de neste årene, men foreløpig er Outlander alene på tronen som Plug-in Hybrid 4WD SUV til under halvmillionen.

Edit: Outlander PHEV er den eneste "miljøbilen" under 500k hvis man trenger en 4WD SUV. Det forklarer nok litt av populariteten.
X75D
TM3 LR AWD

moby666

Outlander phev har ikke cvt girkasse
Sitat fra: IonIon på onsdag 25. november 2015, klokken 15:42

CVT girkasse er tydeligvis ikke noe for meg. At den går rett opp på max turtall og ligger der konstant mens man
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Ansjosfilet

Det har den ikke, men den oppfører seg som en. Ser det er mange på nettet som tror den har cvt på grunn av dette.
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

Gnilre70

Igjen takk for alle svar, det er gull verdt for meg.

Har planlagt å få til en prøvekjøring i neste uke.

+

Hvordan lyd og navigasjon? Andre ting jeg bør være OBS på?

Dette med girkasse ligger over min tekniske forståelse men jeg kommer til å være oppmerksom på det. Tror ikke jeg merker noe av det.

Alessandro Volta

Sitat fra: moby666 på onsdag 25. november 2015, klokken 23:26
Outlander phev har ikke cvt girkasse
Sitat fra: IonIon på onsdag 25. november 2015, klokken 15:42

CVT girkasse er tydeligvis ikke noe for meg. At den går rett opp på max turtall og ligger der konstant mens man
Outlander PHEV har CVT girkasse.

moby666

Nei, dette har vært diskutert tidligere. Phev har noe som heter Planetgir.
https://nn.wikipedia.org/wiki/Planetgir



Sitat fra: Alessandro Volta på torsdag 26. november 2015, klokken 07:02
Sitat fra: moby666 på onsdag 25. november 2015, klokken 23:26
Outlander phev har ikke cvt girkasse
Sitat fra: IonIon på onsdag 25. november 2015, klokken 15:42

CVT girkasse er tydeligvis ikke noe for meg. At den går rett opp på max turtall og ligger der konstant mens man
Outlander PHEV har CVT girkasse.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

gamleboyen

Hei, jeg er også i tenkeboksen på en slik, og har prøvekjørt og fikk stort sett bra inntrykk. Men det jeg reagerte på er at den piper og varsler for alt mulig. Selv når man står i ro begynner den å pipe når man åpner ei dør.

Er det mulig å skru av en del av dette? Forhandleren visste bare om filskiftvarsleren som man lett kunne slå av, ellers var det snakk om å deaktivere sensorer osv og det er jo ikke aktuelt.

erik e

Har noe greie på bil.  Noen mener PHEV har planetgir,det kan så være den har det. Men et slikt gear har vel ikke noen trinnløs funksjon ?  Gasspedalen på PHEV styrer ikke turtallet på motorene med hastigheten på bilen.  Det er jo en noe " rar" følelse og kjøre en slik bil.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Fiffik78

Mye av pipingen kan med enkelhet kobles fra, både setebeltevarsler, baklukeåpner og nøkkel i bilen, det er også de tre verste.

Planetgiret har vel en fast utveksling slik jeg har forstått det, det forklarer vel den CVT liknende oppførselen. Formålet er jo primært å drive generatoren for å lade, men selvfølgelig også drive hjulene. Turtallet varierer vel kun i forhold til gasspådraget, ellers dasser den på fast turtall når den driver generatoen.

Interiøret er meget så som så, det er godt oppsummert tidligere. Navigasjonen er totalt elendig, men resten er greit nok. Men, summen av alle de bra tingene er særdeles bra. Etter halvannet år nyter jeg fortsatt å kjøre bilen, den er luftig innvendig (jeg er 191), jeg sitter godt nok (5 cm lengre sittepute hadde dog ikke skadet) og blir aldri sliten av å kjøre den, den er stillegående, ufattelig bra vinterføre, jeg har ren el-bil om vår, sommer og høst, mer enn sprek nok og er rett og slett en god kompanjong på veien.
Outlander PHEV 2014

asgeirn

PHEV har to-trinns fast reduksjonsgir mellom bensinmotor og differensial, med en clutch i mellom.  På grunn av den faste utvekslingen på 3,425 : 1 kobler ikke clutchen inn under 65 km/t, ved et turtall på 1500rpm.

Elektromotoren er fast koblet til differensialen med reduksjonsgir, og roterer dermed hele tiden.  For å unngå magnetisk friksjon må elektromotoren tilføres litt strøm også når bensinmotoren står for fremdriften.

Bensinmotoren er i tillegg fast koblet til generatoren, som også brukes som startmotor.
Når girkassen opererer i seriehybrid vil motorturtall ligge på 1700rpm.

Dette er forøvrig samme prinsipp som Köningsegg Regera, bare at her er det en momentomformer mellom bensinmotor og drivlinje.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Taffelman

Outlander PHEV har ikke CVT girkasse.
http://www.gkn.com/media/News/Pages/GKN-Driveline-Multi-Mode-eTransmission-on-the-Mitsubishi-Outlander-PHEV.aspx

Elmotor foran og bak er "direct drive" med fast utveksling. Bensinmotoren er koblet til en generator som lader batteriet. I parallel mode kobles bensinmotoren også inn på fremre drivaksel via en elektrisk styrt hydraulisk clutch. Bensinmotoren har da også fast utveksling.

Elmotorene har forskjellig turtall og utveksling, slik at motoren bak leverer mer dreiemoment enn motoren foran.
X75D
TM3 LR AWD

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA