Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av Ryern, onsdag 30. desember 2015, klokken 20:31

« forrige - neste »

Ryern

Hei Alle.

Da jeg har hatt bilen min siden midten av Mai så har jeg nå fått opplevd både sommer og litt av vinteren.
Jeg tenkte jeg skulle dele mine erfaringer samt stille noen spørsmål her får jeg stiller de til forhandler.

1. Når temperaturen går mot null og videre så smått på de blå så opplever jeg at varmeapparatet bråker noe grusomt. Jeg kan forstå at det arbeider hardt like etter start kjøretur, men mitt kjører for fullt hele tiden. Det trekker da mellom 2-3kW under hele kjøreturen. Dette når jeg har bilen i eco mode, avskrudd AC og temp på 23 grader. Er det flere om opplever dette?

2. Har nå opplevd mange ganger at bilen over natt ikke har fulladet batteri. Dette selv om jeg har satt bilen på leding rett etter kjøring (varm bil). Ofte så er batterikapasitet på 95%, værste tilfellet var at det kun var på 80%. Hvilken erfaring har dere andre?

3. Har ca 41km til jobb. I rapporten står det brukt 7kW og restkapasitet på batteriet er 57%, Dette etter 100% ved start. Dette synes jeg er merkelig, noen som har kommentarer til dette?

4. App for å forhåndstille forvarming virker dårlig. I app står det at forvarmingen har startet eller er satt, men bilen starter ikke med forvarming. Noen som har erfaringer rundt dette?

5. Dekktrykksensorer...... Ja hva kan man si. Dette er for dårlig.

Utover dette så fungerer vel bilen helt som den skal, men etter å ha pratet med endre el-bil eiere så virker det som jeg valgte feil merke. Da spesielt mtp kjørelengde.   

THE

Kan svare for min egen del. Jeg har hatt bilen siden slutten av april, og har mye av de samme erfaringene som deg.

1. Varmepumpe bråker noe voldsomt, også med en slags dur som ikke høres bra ut. Uten forvarming trekker varmeapparatet ca 3kW til bilen blir varm, men forbruk til varme går ned etter ei stund. Uten bruk av Eco så er det godt og varmt i bilen med temp innstilt til 20 grader. Ved kjøring i Eco reduseres virkning på varmeapparat såpass mye at det blir litt kjølig i bilen, men forbruket til varme ligger på ca 1kW

2. Hvis jeg programmerer forvarming starter lading en times tid før jeg skal reise om morgenen, og lader til 100% før avreise. Ser i ladeloggen at jeg ofte har 95-98% på morgenen selv om bilen lader til 100% på kvelden før. Jeg har alltid bilen koblet til lader og med programmert forvarming før jeg reiser på jobb.

3. I dag var den kaldeste dagen jeg har kjørt til jobb siden jeg fikk Zoe. På ca 48-49 km har jeg brukt ca 7kWh, bilen rapporterer 56% batteri. 7kWh er ganske nøyaktig en tredjedel av 22kWh som er tilgjengelig på Zoe med Q210 motor. Jeg vet også at bilen vil rapportere ca 65-68 % batteri når jeg kommer ut etter jobb siden det skjer hver eneste dag at "bilen lader" ca. 10% i løpet dagen (og nei, bilen er ikke tilkoblet strøm). Det virker som rekkeviddeindikatoren/batteriindikatoren går ned for raskt i forhold til forbruk, og etter litt tid uten tenning på så finner bilen ut at den har mer energi på batteriet enn den trodde.

4. App, i alle fall for Android er SØPPEL!! Jeg programmerer alltid forvarming fra bilen fordi det er det eneste som fungerer hver gang. Å starte 5 min forvarming fra app har fungert nesten hver gang jeg har forsøkt, men å programmere timer har jeg fått til å fungere en eneste gang. I tillegg er det ikke mulig å programmere forvarming for neste dato. Dvs. på kvelden kan du ikke programmere forvarming til neste morgen fra app. Nettsiden er mye mer stabil enn app, så jeg bruker nettleserversjonen av ZE services også på mobiltelefon for å programmere forvarming hvis det er upraktisk å gå ut i bilen.

5. Dekktrykksensorer er et kapittel for seg selv. Har kjøpt vinterhjul med klonede sensorer, men kjører med varsellampe nå pga. dekkforhandler hadde ikke fått TMPS-utstyret opp og gå ennå. Venter på at han skal ta kontakt så jeg får kopiert over sensordata fra sommerhjulene. Helt ufattelig at Renault ikke har fått på plass en SW-fiks ennå, eventuelt at de også leverer klonede sensorer på vinterhjul.

Jeg vil tro at min Q210 med temperaturen i dag (ca -5 grader) ligger an til ca 130 km rekkevidde pr lading, men det er bare basert på turen til jobb i morges. Skal bli spennende å se forbruk over tid i kaldt vær. Det virker ellers som jeg har lavere forbruk på 15" piggfrie vinterdekk enn med 16" sommerdekk, men det er det også for tidlig å konkludere med.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

1. Sjekk at bilen din er oppdatert med varmeapparatfiksen som mange av oss var inne for å fikse i fjor vinter. Det høres litt ut som at den kan mangle.

2. Antar du snakker om 11kW (eller mer) som ladeeffekt. En del av oss ser en tydelig "ølskumeffekt" på ladeprosenten der % anvist synker tilfdels betydelig etter ladestopp, spesielt ved hurtiglading.

Setter du på forvarming (eller lager to separate blokker i ladekalenderen) vil ladingen starte opp igjen om den har sunket under 100%.

3. "Ølskumeffekten" fungerer også motsatt vei, jo høyere forbruk dess mer markert. Hva sier bilen er % rest når du setter deg inn igjen for å kjøre hjem? Jeg tipper den da viser et godt stykke opp på 60-tallet?

4. Har bare forøkt dette fra nettsidene. Har fungert bra for meg, men forvarming på kunm batteri er bare på 5min, så det må times bra om man vil ha varm bil.

5. Idiotisk og klønete av Renault. Mer er det vel ikke å si om den saken.

ellers

Kjørelengdemessig fungerer den etter min mening utmerket (har Q210). Har vært oppe i 185km på en lading. Kjørelengde vil variere ganske voldsomt med kjørestil og terreng, så å sammenligne seg med andres resultater under andre forhold er fryktelig vanskelig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

Sitat fra: Ryern på mandag 23. november 2015, klokken 12:45
Hei Alle.

Da jeg har hatt bilen min siden midten av Mai så har jeg nå fått opplevd både sommer og litt av vinteren.
Jeg tenkte jeg skulle dele mine erfaringer samt stille noen spørsmål her får jeg stiller de til forhandler.

1. Når temperaturen går mot null og videre så smått på de blå så opplever jeg at varmeapparatet bråker noe grusomt. Jeg kan forstå at det arbeider hardt like etter start kjøretur, men mitt kjører for fullt hele tiden. Det trekker da mellom 2-3kW under hele kjøreturen. Dette når jeg har bilen i eco mode, avskrudd AC og temp på 23 grader. Er det flere om opplever dette?

2. Har nå opplevd mange ganger at bilen over natt ikke har fulladet batteri. Dette selv om jeg har satt bilen på leding rett etter kjøring (varm bil). Ofte så er batterikapasitet på 95%, værste tilfellet var at det kun var på 80%. Hvilken erfaring har dere andre?

3. Har ca 41km til jobb. I rapporten står det brukt 7kW og restkapasitet på batteriet er 57%, Dette etter 100% ved start. Dette synes jeg er merkelig, noen som har kommentarer til dette?

4. App for å forhåndstille forvarming virker dårlig. I app står det at forvarmingen har startet eller er satt, men bilen starter ikke med forvarming. Noen som har erfaringer rundt dette?

5. Dekktrykksensorer...... Ja hva kan man si. Dette er for dårlig.

Utover dette så fungerer vel bilen helt som den skal, men etter å ha pratet med endre el-bil eiere så virker det som jeg valgte feil merke. Da spesielt mtp kjørelengde.

1. Varmen trekker ca 3 kw til å starte med og så vil det synke til ca 1kw når bilen er varm. Bruk forvarming om morgenen da lader den opp igjen til 100% hvis dette har sunket iløpet av natten.
2 se svaret over
3. Dette er det jeg har klaget på siden dag 1 og irritert meg mest med Zoe. "tankmåleren" synker mye fortere enn forbruket er. Renault klarer ikke å løse dette. Skal fortsette å klage til det løses.
eks igår. Startet med 100% batteri og nullet kjøre computer. Kjørte 63 km og stoppet for håndball kamp. Kjøre så hjem igjen og rett før hjemme hylte den om tom tank og rødt lys på displayet og 0 km rekkevidde. Total forbruket når jeg kom hjem var på 20Kw. Altså det skal være ca 3,3 kw igjen som er ca 16,5%. Bilen står stille i 30 min, går inn i bilen og vips 16% batteri igjen og ingen varsel om tomt batteri.
4. appen til iphone er ikke oppdatert siden 2013. har klaget på dette til Renault.
5. dekk trykk sensor er et kapittel for seg.
Ellers er jeg veldig fornøyd med bilen:)
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

zbk

Tilleggskommentar til punkt 3:

Batterier fungerer slik at man ved høy belastning, kaldt vær etc ikke klarer å få ut like mye energi som dersom man tapper sakte, har varmere batteri osv.

At man derfor opplever en viss effekt med "stigning" av batterinivå ved parkering er derfor naturlig fordi batteriet får tid til å "ta seg inn" slik at de kjemiske prosessene kan frigi mer av energien som hele tiden er lagret i batteriet.

Den enkleste analogien er om man har en vanntank der deler av vannet er frosset. Denne delen av tanken får man ikke tilgang til før det tiner.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jabj

#5
Kjøpte bil i juni (R240) kjørt 8000 km. Aldri brukt forvarming siden jeg parkerer og lader i fellesgarasje med 10-12 varmegrader om vinteren. Kjørte Grimstad-Vegårshei t/r 2 ganger i forrige uke (115 km t/r). Første dag pøsende regnvær 5 plussgrader om morgenen, 8 grader opphold på returen (40 km i 90km/t, resten i 60-70 km/t). 25% restkapasitet da jeg parkerte bilen hjemme. Dag 2 var det -4 grader og sol om morgenen, 0 grader og opphold på returen. Også denne dagen hadde jeg 25% restkapasitet etter hjemkomst. Konklusjonen er at regnvær og litt kulde teller likt ang. strømforbruk. Forøvrig 16" vinterhjul (Conti6) og 17" sommerhjul (Mich. EV)

Kjører også en del Grimstad-Kristiansand (92 km t/r) og med 3-4 minusgrader og 104 km/t i snitt (kjører alltid med fartsbegrensning, ikke cruise, og aldri eco, pluss at jeg aldri bruker auto på varmeapparat, kun manuell 22 grader og trinn 2 som gjør at tempen er OK). Ved hjemkomst 15% restkapasitet.

Kjempefornøyd med bilen, men skulle en ting vært anderledes håper jeg det er noe i ryktene om softwareoppdatering for å få 43kw lading på R240, for fytti katta og kjedelig det er å vente på semi-hurtig AC lading ved alle Fortum stasjonene jeg har vært innom (30-40 ganger så langt...)
http://pushevs.com/2015/09/21/renault-zoe-r240-43-kw-ac-charging-soon/
Renault ZOE R240 Intens Easycharge 2015

Jævla Hippie

Sitat fra: zbk på mandag 23. november 2015, klokken 14:40
Tilleggskommentar til punkt 3:

Batterier fungerer slik at man ved høy belastning, kaldt vær etc ikke klarer å få ut like mye energi som dersom man tapper sakte, har varmere batteri osv.

At man derfor opplever en viss effekt med "stigning" av batterinivå ved parkering er derfor naturlig fordi batteriet får tid til å "ta seg inn" slik at de kjemiske prosessene kan frigi mer av energien som hele tiden er lagret i batteriet.

Den enkleste analogien er om man har en vanntank der deler av vannet er frosset. Denne delen av tanken får man ikke tilgang til før det tiner.

Noen tanker om hvor lang tid dette tar?
Renault Zoe 240 Life

solf

#7
Har merket samme problem de to siste dagene:
"2. Har nå opplevd mange ganger at bilen over natt ikke har fulladet batteri. Dette selv om jeg har satt bilen på leding rett etter kjøring (varm bil). Ofte så er batterikapasitet på 95%, værste tilfellet var at det kun var på 80%. Hvilken erfaring har dere andre?".

Plugger i ladekabelen på kvelden - skal være plenty tid til å oppnå 100% lading i løpet av natta. Ingen forvarming programmert. Når jeg setter meg i bilen på morgenen viste den den ene gangen 97% og den andre gangen 82%.

Har bytta mobiltelefon og ikke tatt vare på innloggingsinfo så kjenner ikke ladestatus via app/nett. Venter fortsatt på feedback for å få hjelp til bruker-id/pwd.
Renault Zoe 2015
R240

zbk

Hva viser ladehistorikken på nettet? Var den ferdigladet på 100% ved avslutning når du så 82% også? Mistenker at den ikke har vært helt full i det tillfellet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

refreol

Jeg har hatt intense i snart ett år. Meget fornøyd!

Men - de siste dagene virker det som om estimerte km har sunket. Det hender også at den nå står på 99% selv om lading er avsluttet (3,6kw)

Mulig at det er kjørehistorikken som spiller inn (mye kjøring i nærområdet - med start og stopp), men det er litt påtagelig når flere her kommenterer det.

Kan det ha blitt foretatt en programoppdatering som har endret på "pessiometeret" og også endret på ladekontrollen?
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

morten69

Mye start og stopp med kaldt vær tar masse batteri, må varme opp kupeen igjen, merker selv hvis jeg bare kjører til fra jobb som er 17 Km en vei og til trening og butikken får jeg kun 110 km estimert. Søndag kjørte jeg tur retur håndball hall som var 138 km med rest 16%. Bilen var for varmet når jeg kjørte hjemme fra. temperatur -5 til -10.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Elektrisifisert

#11
Vedrørende punkt 2 fra trådstarter.

Jeg har nå hatt bilen (R240) i 1,5 mnd, og lader hver dag hjemme over natten med 3,6 kW lader.
Temperaturer fra +10 til -10.
Batteristatusen om morgenen viser nesten alltid 100% om morgenen, enkelte ganger 99%.

Tror det er feil på din bil dersom den viser vesentlig mindre enn 100%, og ville nok ha sjekket med verkstedet.

Du skriver ikke noe om du opplever at kjørelengden/rekkevidden reduseres når SOC viser lavere prosent.
Hvis kjørelengden reduseres så tenker jeg at batteriet ikke er fulladet.
Hvis kjørelengden er den samme så er det kanskje bare feil visning av SOC, som jo ikke er så alvorlig.

Andre som opplever det samme ?



Vedrørende punkt 3.
Jeg opplever samme tendensen som deg,  at forbrukt kWh ikke stemmer med resterende kjørelengde.
MEN i vesentlig mindre grad enn det du beskriver.
Zoe Intense R240 Sep-2016
3,6KW hjemmelader, og bestilt Zaptech

Elmar

Jeg har hatt bilen siden jan/feb 2015 Q210, lader hjemme på 3,6kw. I perioden jan-nov har jeg hatt et kjøremønster på 60km daglig tur/retur på motorvei i dertil motorvei fart. I hele denne perioden har rekkevidden vært mellom 95 og 105km (rest på 35-45km), alltid ladet til 100% selv med forvarming i starten, klarte den å holde seg på 100%.

Nå fra november er kjøremønsteret ca 12km tur/retur og jeg lader 1-3 ganger pr uke med forvarming slått på i bilen. Opplever at bilen lader til 100% og sender mail om avsluttet lading for så sende en ny mail senere med at lading er startet på 97%.... Kan ikke huske at dette skjedde en eneste gang i februar/mars. Og nå er rekkevidden nede i 74-85km, trodde den ville øke uten all motorveikjøringen.
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

morten69

Småkjøring stjeler mye strøm. Start stop oppvarming av kupe osv. Kona bruker vår hverdag til jobb med 17 km en vei. Forbruk ligger på 18kw i snitt. Når vi kjører lengre turer ligger forbruket rundt 15 kw.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Elhanen

Jeg ligger på forbruk 14,3 KwH/100 km , siste 6000 km på min R240. Har langkjøring til jobb, 5,8 mil med krevende topografi. Hver dag så bruker den minst på veien til jobb og  ca.1 kw mer på samme strekning hjem. Det er mer kø på ettermiddagen og høydeforskjellen moh er på 130 meter.
Ellers opplever jeg også at batteriet synker, på kalde dager til 97-98 % og lading starter, dette inntreffer når utetemperatur synker ned mot 4-5 minus.
Jeg opplever bilen meget stødig på vinterføre og det er jo helt nydelig å forvarme bilen, for så å hente den varm i garasjen på morgenen og etter jobb når jeg skal hjem. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA