Hovedmeny

Batteri kapasitet når det er kaldt

Startet av tho-las, mandag 23. november 2015, klokken 08:25

« forrige - neste »

tho-las

Heisann,

Jeg er relativ ny som i3 eier, fikk bilen min i August iår, og stort sett kjempefornøyd.

Jeg har merket jeg får mindre ut av fulladet batteri nå som det er blitt kaldere ute.  Jeg ser om morgenen at jeg ligger på typisk mellom 95-99 km rekkevidde (comfort mode).  Er dette typisk for dere også ?
(Jeg bruker klimatisering).

mvh
Thomas

Herwitz

Det virker litt (men ikke veldig) lavt. Jeg får rundt 11-12 mil nå, men står i garasje med 7-10 grader. Vær obs på at det er forskjell på klimatisering og forvarming av kupeen. Klimatisering settes på minst tre timer før bilen skal brukes og stilles inn med klokkeslett enten i bilen eller via appen. Da varmes både batteriene og kupeen opp og bilen rekker å få fylt opp batteriene slik at når du starter har du fulle batterier, varme batterier og varm kupé. Hvis du bare forvarmer kupeen 10 min før du drar, via appen, har du egentlig bare rukket å tappe strøm fra batteriet for å varme kupeen.
MG ZS EV 2020
BMW i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014! Solgt 2021√
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

LMOR

Jeg står ute, og selv med forvarming av batteri til +9 grader ved -7 ute, så viste bilen i går ca 100. Jeg kunne kjøre mellom 110 og 120 km, og lengre hvis jeg hadde kjørt i ett (holdt batteriet på +20). Batteriet viste +17 etter turen med mange stopp inkl.ferger.
Så hvis du ikke varmer batteriet hver natt slik jeg gør, vil nok bilen vise mindre enn 100.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Forvarming/klimatisering av batteri er viktig ja. Nå som det er minusgrader (var -6 da jeg kjørte i morges) indikerte bilen 102km med varm bil og batteri. Kjørte ca 3,5 mil på snø (fortsatt comfort mode), med 70% rest (avlest i app) og indikert 77km på GOM. Med samme forhold uten stopp ville jeg kanskje klart 12 mil.

Har årets august-software, som gav 19,5kwh effekt i batteri, mot ~18.6 fra forrige software.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pkhamre

Jeg opplever det samme i min ferske i3 og hadde tenkt til å poste noe tilsvarende her på forumet :)
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Herwitz

Sitat fra: LMOR på mandag 23. november 2015, klokken 09:21
Jeg står ute, og selv med forvarming av batteri til +9 grader ved -7 ute, så viste bilen i går ca 100. Jeg kunne kjøre mellom 110 og 120 km, og lengre hvis jeg hadde kjørt i ett (holdt batteriet på +20). Batteriet viste +17 etter turen med mange stopp inkl.ferger.
Så hvis du ikke varmer batteriet hver natt slik jeg gør, vil nok bilen vise mindre enn 100.

Litt OT, men hvor leser du av temperaturen på batteriet?
MG ZS EV 2020
BMW i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014! Solgt 2021√
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

LMOR

Du må inn i service menyen. Hvis du gjerne vil inn der, finner du sikkert noen gamle tråder med oppskriften.
Du finner også info i precondition tråden, men oppsummert får du opp til ca +10 ved å sette avreisetid 3+ timer før.
Når du kjører og hurtiglader stiger temperaturen opp til 20+, før batteriet eventuelt kjøles hvis det blir for varmt.

Sungrazer

Hadde 102 km på GOM i morges med prekondisjonert bil. Minus 12 grader, bart føre, kjørte 5 mil og endte opp på 73 km på GOM når jeg var fremme. Vil nok si at rekkevidden er innenfor normalen på bilen din. :)
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Beckern

Opplever akkurat det samme med temperaturer som nå.
100km ish ved oppstart med prekondisjonert batteri, men etter en mil eller så når batteriet er varmt øker rekkevidden og den gir i praksis ca 120km i rekkevidde.

Litt dårlig at ikke batteriet kan klare bedre kondisjonering før start. Har også inntrykk av at det må være andre forbrukere også som trår til kraftig i starten. Vil nok få litt mer føling med det etter hvert men har følelsen av det fort går 20-30kW ekstra den første perioden. Greit nok om man starter med kald bil men det gjør man jo ikke.

tho-las

Heisann folkens,

Fenomenalt forum forresten  :D
Takk for svar.  Betryggende å vite bilen min er innenfor normalen.
Kan legge til jeg har egen garasje og bruker prekondisjonering (kladden blir satt på dagen før).

Bilen min ble produsert siste uke i Juli 2015.  Har jeg fått siste sw da ?

Ingeniøren

Tror det har kommet en nyere som bl.annet sjekker om du prøver å kjøre uten å lukke ladeluka. Grei måte å teste om du har den nyeste - tror jeg... Å gå inne for å lese ut hva du har av SW er litt mer klonglete.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

moonbuggy

Jeg har editeringsverktøy og nyeste datafiler for I3. Akkurat nå ser jeg på om jeg kan tweeke en temperatur setting som varmer opp HV batteriet mer enn til 9-10 grader under precondition. I Norge burde man gått høyere og fått mer optimalt batteri ved start av kjøretur.

Vel, ikke særlig suksess så langt. Vedlagt er filer fra data lagret under filene SME (Battery management Electronics), EDME (Electric Digital Motor Electronics) og LIM (Charging Interface Module) LIM inneholder låsing av ladeluke bl.a.

Er det andre som "roter" med dette? I så fall er jeg interessert i eventuelle "gullkorn".

LMOR

Taffelman

Så hvis jeg har forstått dette riktig:

Kun precondition av batteri gir "bedre rekkevidde", og aktiveres ved å aktivere "timeren" for klimatisering senest 3 timer før satt avreisetidspunkt (via app eller i bil). Precondition av batteriet starter da uansett om ladekabel er plugget inn eller ikke.

Timer som er aktivert mindre enn 3 timer før satt avreisetidspunkt, eller manuell start av Klimatisering/parkeringsvarmer (via app, fjernkontroll eller i bilen), gir kun oppvarming av kupé, som kun gir en komfort fordel på bekostning av rekkevidde.

Stemmer dette?

Med nedsnødd/frossen bil i 15 minus og under 50% på batteriet uten lademulighet. Vil det fortsatt lønne seg å sette på timer og forvarme batteri og kupe? Forsvinner det ikke mye strøm til oppvarming av kupéen?
X75D
TM3 LR AWD

LMOR

Nei;

Batteriet varmes kun hvis bilen står tilkoblet strømnettet.

Selv om du setter på avreisetid mindre enn 3 timer før avreise, så varmes batteriet, men kommer kanskje ikke opp i +10 grader.

Oppvarming av kupe når bilen er tilkoblet vil øke rekkevidden.

Hvis du ikke er tilkoblet strømnettet, og du orker å kjøre avgårde med kald bil, vil du komme lengst uten å forvarme.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA