Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av anna, onsdag 30. desember 2015, klokken 17:06

« forrige - neste »

anna

Jeg har svært dårlig erfaring med å kjøpte e-Golf av Møller Bil Skøyen / Møller Bil Oslo Vest. Jeg mener bilselgeren brukte en sleip og frekk metode i forbindelse med kjøpekontrakt, pris og rabatt.

Bilselgeren gav meg tilbud på e-Golf. Jeg husker han sa at vinterdekk kostet ca 9 000 kroner, fire stk 15" Conti Aspen. Jeg ville bare kjøpe bilen dersom jeg fikk samme rabatt som jeg hadde tilbud om fra annen bilforhandler. Da sa bilselgeren "Jeg skal se hva jeg kan gjøre." Etter at bilselgeren hadde regnet på tilbudet sa han "Nå har jeg ordnet samme rabatt til deg, du kan få 20 700 kroner i rabatt."  Jeg var fornøyd med å få samme rabatt, og skrev under på kjøpekontrakten. Se kopi av kontrakt med vedlegg.

Da jeg kom hjem så jeg at prisen på dekkene var ca 7 000 kroner høyere på kjøpekontrakten enn det bilselgeren sa noen minutter før jeg skrev under på kontrakten. I kontrakten økte alså bilselgeren prisen på dekkene uten at han sa det til meg, for deretter å kunne si at jeg fikk den rabatten jeg ba om. Det er lureri, og er i realiteten ikke å gi rabatt.

Dagen etter undersøkte jeg prisen på fire helt like dekk hos Møller Bil Kaldbakken. Der var prisen 8 960 kroner eksl. mva, og det var uten at jeg ba om rabatt. I min kjøpekontrakt koster de samme dekkene 16 455 kroner eksl. mva, 15" Conti U/pigg Aspen. Poenget er ikke at prisen i kontrakten min er svært høy, men det er uakseptabelt er at bilselgeren økte dekkprisen i kontrakten uten å si det til meg.

Jeg kontaktet straks bilselgeren muntlig og skriftlig, og krevde at prisen på dekkene ble redusert til den prisen han hadde sagt. Etter fire uker får jeg e-post fra Møller Bil Skøyen ved bilselgeren: "Hei X, Jeg har snakket med min markedssjef [...] angående saken du tok opp 25/26 februar. Han forteller at vi forholder oss til kontrakten fra 25.02.2014. Vi har heller ingen mulighet til å kunne selge deg bilen for en lavere pris enn hva du har signert på kontrakten."

Bilselgeren har ikke bestridt den forståelsen jeg har gitt ham av kjøpsprosessen. Han har vært høflig i alle samtaler. Jeg forventet at Møller Bil opptrådte ryddig og profesjonelt, og det var vel derfor jeg ikke fineste kontrakten.

Da jeg spurte om å kansellere kjøpet av vinterdekkene fikk jeg til svar at det kunne jeg gjøre, men nesten hele rabatten jeg hadde fått lå i dekkene... Så da ble det i realiteten ikke noe særlig billigere å kjøpe dekkene hos annen forhandler. Jeg beholdt derfor dekkene.

Jeg anbefaler alle som vurderer å kjøpe bil av Møller Bil Oslo Vest til å lese kjøpekontrakten nøye før den eventuelt skrives under. Ikke la deg lure av en sleip bilselger / bilforhandler. Dieselskandalen til VW er alvorlig, den viser svært dårlige holdninger i VW. Min erfaring med bilforhandler Møller Bil er som dere skjønner dessverre dårlig når det gjelder troverdighet. Men E-Golfen, den er jeg godt fornøyd med! Jeg har forresten akkurat skiftet til de svindyre vinterdekkene!


elektro

Er typisk at forhandler prøver å hente inn litt av det de har gitt av rabatt på bilen i vinterdekkene. Derfor takket jeg helt enkelt nei til vinterhjulene jeg fikk tilbud om til 15-16.000 da jeg signerte - og lot selgeren sitte igjen med skjegget i postkassen. De kan jo ikke da begynne å ta tilbake rabatten på bilen.

Din situasjon er imidlertid litt annerledes.. Har du fått bilen utlevert? Ellers ville jeg krevde få levert bilen på sommerhjul hvis de ikke vil selge vinterhjulene til samme pris som Møller på Kalbakken. Går de ikke med på det ville jeg laget et helvete! ;D Alternativt lan du høre om du kan få 3 års gratis service eller noe annet som kompensasjon. Det er antakelig ikke verdt over 7000 kroner, med mindre du kjører ekstremt mye, men..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

gamer73

som standard kjøper jeg ALDRI verken vinterdekk og felger fra orginal forhandler. Det er ALLTID billigere å gå på et sånt dekksted å få tak i dette. Til mazdaen som jeg solgte for litt siden fikk jeg vinterdekk og felger til 9000kr. og dette var jo en kjempedimensjon..dekkene til mazda er suv størrelse på. Husker mazda selger kommenterte at det var sykt billig..og billigere enn han selv kunne få fra mazda.

RonnyØ

Sitat fra: anna på mandag 23. november 2015, klokken 02:04
Jeg har svært dårlig erfaring med å kjøpte e-Golf av Møller Bil Skøyen / Møller Bil Oslo Vest. Jeg mener bilselgeren brukte en sleip og frekk metode i forbindelse med kjøpekontrakt, pris og rabatt.

Bilselgeren gav meg tilbud på e-Golf. Jeg husker han sa at vinterdekk kostet ca 9 000 kroner, fire stk 15" Conti Aspen. Jeg ville bare kjøpe bilen dersom jeg fikk samme rabatt som jeg hadde tilbud om fra annen bilforhandler. Da sa bilselgeren "Jeg skal se hva jeg kan gjøre." Etter at bilselgeren hadde regnet på tilbudet sa han "Nå har jeg ordnet samme rabatt til deg, du kan få 20 700 kroner i rabatt."  Jeg var fornøyd med å få samme rabatt, og skrev under på kjøpekontrakten. Se kopi av kontrakt med vedlegg.

Da jeg kom hjem så jeg at prisen på dekkene var ca 7 000 kroner høyere på kjøpekontrakten enn det bilselgeren sa noen minutter før jeg skrev under på kontrakten. I kontrakten økte alså bilselgeren prisen på dekkene uten at han sa det til meg, for deretter å kunne si at jeg fikk den rabatten jeg ba om. Det er lureri, og er i realiteten ikke å gi rabatt.

Dagen etter undersøkte jeg prisen på fire helt like dekk hos Møller Bil Kaldbakken. Der var prisen 8 960 kroner eksl. mva, og det var uten at jeg ba om rabatt. I min kjøpekontrakt koster de samme dekkene 16 455 kroner eksl. mva, 15" Conti U/pigg Aspen. Poenget er ikke at prisen i kontrakten min er svært høy, men det er uakseptabelt er at bilselgeren økte dekkprisen i kontrakten uten å si det til meg.

Jeg kontaktet straks bilselgeren muntlig og skriftlig, og krevde at prisen på dekkene ble redusert til den prisen han hadde sagt. Etter fire uker får jeg e-post fra Møller Bil Skøyen ved bilselgeren: "Hei X, Jeg har snakket med min markedssjef [...] angående saken du tok opp 25/26 februar. Han forteller at vi forholder oss til kontrakten fra 25.02.2014. Vi har heller ingen mulighet til å kunne selge deg bilen for en lavere pris enn hva du har signert på kontrakten."

Bilselgeren har ikke bestridt den forståelsen jeg har gitt ham av kjøpsprosessen. Han har vært høflig i alle samtaler. Jeg forventet at Møller Bil opptrådte ryddig og profesjonelt, og det var vel derfor jeg ikke fineste kontrakten.

Da jeg spurte om å kansellere kjøpet av vinterdekkene fikk jeg til svar at det kunne jeg gjøre, men nesten hele rabatten jeg hadde fått lå i dekkene... Så da ble det i realiteten ikke noe særlig billigere å kjøpe dekkene hos annen forhandler. Jeg beholdt derfor dekkene.

Jeg anbefaler alle som vurderer å kjøpe bil av Møller Bil Oslo Vest til å lese kjøpekontrakten nøye før den eventuelt skrives under. Ikke la deg lure av en sleip bilselger / bilforhandler. Dieselskandalen til VW er alvorlig, den viser svært dårlige holdninger i VW. Min erfaring med bilforhandler Møller Bil er som dere skjønner dessverre dårlig når det gjelder troverdighet. Men E-Golfen, den er jeg godt fornøyd med! Jeg har forresten akkurat skiftet til de svindyre vinterdekkene!

Takk for tips! Dessverre ikke unikt på landsbasis heller.. :(
Husqvarna Automower 320

TomR

Har dårlig erfaring fra Møller Romerike. Eller Møller på Hvam. Er så langt godt fornøyd med Møller Kaldbakken. Godt det ikke er så lang avstand i mellom :)

Håper alle som vurderer vw gjør godt forarbeide og holder seg unne Romerike og Skøyen.

Tom
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

mihkku

Jeg har bare positivt å si om Møller Bil Oslo Vest. Selgeren og serviceteamet har gitt meg svært god service hele veien. Derfor kan jeg ikke si meg enig i det du skriver. De har faktisk strekt seg mer enn langt nok i enkelte tilfeller.
Har så klart hatt småproblemer hvor de f.eks ikke har ville gitt ut monteringsanvisning for sideskjørtene, men da snakket jeg bare med en oppegående person hos de som skjønte at jeg uansett ville få tak i monteringsanvisningene fra noen andre samt at jeg endte opp med å kjøpe alle delene av de. Jeg er en svært loyal kunde, men jeg liker å mekke på min egen bil! :)

Jeg vet forøvrig om en svakhet i Møller systemet og det er at forhandlere har ulike priser på dekk + felg. For meg virker dette veldig rart, men det er ikke selgeren som har satt prisen i alle fall. Kan også bekrefte at prisen du har fått ikke er så langt unna listeprisen fra forhandler da jeg sjekket opp prisen på dekkene + felgene selv.

Jeg forstår at du blir litt irritert når dette skjer, men mine spørsmål er da:
1. Var totalsummen lik hos begge forhandlere?
2. Hvor endte du opp med å kjøpe bilen?

Råde

Rabatten ligger ikke i dekkene. Det norskmonterte utstyret bør kunne endres frem til levering. Se hva som skjer hvis du ber om 16" felger i steden. Sørg for å ha sjekket prisen på nett først og trekk fra moms.
e-Golf | X75D

Kent

Sitat fra: mihkku på mandag 23. november 2015, klokken 10:39
Kan også bekrefte at prisen du har fått ikke er så langt unna listeprisen fra forhandler da jeg sjekket opp prisen på dekkene + felgene selv.

Tja, veilende pris på den dekkpakken ligger på nett:

https://www.volkswagenbutikken.no/shop/no/vw/volkswagen-tilbehor/dekk-og-felger/vinterhjulpakker/volkswagen-golf-7-15-pakke-med-aspen-felg-og-continental-piggfritt-1193651-3p

11 490,00 ink. moms, eller 9 192,00 uten moms (kjøpt sammen med bilen)
Betaler du mer en dette, så vil jeg påstå at forhandleren lurer deg.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Gordon Retriever

Min forhandler innrømmet at når det blir gitt rabatt på bil, forsøker man å ta inn noe av dette på prisen man gir på vinterhjul.

Det anbefales å lese grundig gjennom alle tilbud og revisjoner av tilbud, siden det erfaringsmessig sniker seg inn feil.  Kontrakter bør trippel-sjekkes før signering.

Sitat fra: Råde på mandag 23. november 2015, klokken 11:59Det norskmonterte utstyret bør kunne endres frem til levering. Se hva som skjer hvis du ber om 16" felger i steden.

Riktig, men kontrakten på denne bilen er 21 måneder gammel, datert februar 2014 og bilen er ganske klart levert.


anna

#9
Takk for innspill. Jeg spurte ikke Møller Bil om å få annullert kjøpekontrakten, og etter ca et års ventetid fikk jeg endelig levert bilen. Av frykt for at leveringen skulle bli forsinket valgte jeg å vente med å skrive om saken på forumet.

Da bilselgeren sa jeg skulle få samme rabatt forventet jeg at rabatten ble trukket ifra den prisen selgeren akkurat hadde gitt meg. I stedet for å gjøre det som en kunde forventer, økte selgeren prisen på dekkene med ca 7 000 kroner for deretter å gi meg de samme pengene i rabatt. Jeg tapte vel
ca 6 000 kroner på å skrive under på kjøpekontrakten med Møller Bil Skøyen sammenlignet med tilbudet fra den andre bilforhandleren.

Jeg oppfattet bilselgeren slik at den første prisen jeg fikk på ca 9 000 kroner eksl.mva. var vanlig pris for dekkene. Jeg tror ikke noe på at listeprisen hos Møller Bil Skøyen var 16 455 kroner eksl.mva. for disse vinterdekkene!

Selgeren / Møller Bil Oslo Vest ville som sagt ikke rydde opp i saken. De fastholdt at jeg hadde skrevet under på kontrakten. Jeg skrev innlegget for å gjøre andre oppmerksom på hvordan enkelte bilselgere og bilforhandlere opptrer.

tutti

#10
Jeg er ganske god fornøyd med Møller Kaldbakken og Møller Grorud fra tidligere. Meget profesjonell service og glimrende behandling etter salg når innkjøringsfeil o.l. melder seg.

Men.

Jeg kjøper ikke vinterdekk på nye biler fra selgeren. Dette bestiller jeg alltid fra delverkstedet til Møller da prisene er lavere. Deretter ber jeg selgeren å legge det inn på en felles regning (for å f.eks. slippe mva.). Selv om de er samme vare og i samme bygg så opererer Møller med forskjellige priser på de ulike avd. Teit og rart, men sånn er det.

For meg er salgsbiten like viktig som selve bilen. Blir man lurt av selgeren, så ødelegger det hele bilholder mener jeg.

mihkku

#11
Sitat fra: Kent på mandag 23. november 2015, klokken 13:43
Sitat fra: mihkku på mandag 23. november 2015, klokken 10:39
Kan også bekrefte at prisen du har fått ikke er så langt unna listeprisen fra forhandler da jeg sjekket opp prisen på dekkene + felgene selv.

Tja, veilende pris på den dekkpakken ligger på nett:

https://www.volkswagenbutikken.no/shop/no/vw/volkswagen-tilbehor/dekk-og-felger/vinterhjulpakker/volkswagen-golf-7-15-pakke-med-aspen-felg-og-continental-piggfritt-1193651-3p

11 490,00 ink. moms, eller 9 192,00 uten moms (kjøpt sammen med bilen)
Betaler du mer en dette, så vil jeg påstå at forhandleren lurer deg.
Nei, det er forskjellig pris på nett og hos forhandlere, det er slik Møller har lagt opp løypa. Vet pr. Dags dato om ingen som har fått nettprisen av selger. Da må du i så fall enten kjøpe fra delelageret eller nettbutikken

Råde

Jeg har fått nettpris fra selger - to ganger.

Så nå veit du om en i hvert fall. Teknikken min? Jo, si til selger: "dekkene koster dette i nettbutikken". Selger svarer: "ja, men det er nettpris. Akkurat som feks elkjøp opererer med to priser...". - og her kommer trikset - Så kikker jeg med helt tomt blikk på selgeren. Helt til han vrir seg i stolen, kremter, kikker ned, kikker opp osv osv. Og vips så koster ikke de dekkene så mye allikevel.
e-Golf | X75D

mihkku

Sitat fra: Råde på mandag 23. november 2015, klokken 23:07
Jeg har fått nettpris fra selger - to ganger.

Så nå veit du om en i hvert fall. Teknikken min? Jo, si til selger: "dekkene koster dette i nettbutikken". Selger svarer: "ja, men det er nettpris. Akkurat som feks elkjøp opererer med to priser...". - og her kommer trikset - Så kikker jeg med helt tomt blikk på selgeren. Helt til han vrir seg i stolen, kremter, kikker ned, kikker opp osv osv. Og vips så koster ikke de dekkene så mye allikevel.
Hehe. Jeg trur det er litt opp til hvilken forhandler du er innom også. Bekjent av meg fikk beskjed om at han kunne bare kjøpe på nettbutikken da det ikke kunne gis mer rabatt på hjulpakken.
I min verden så synes jeg firmaer med en nettbutikk bør ha samme pris i butikken, men regner vel med at i dagens prisjag market, så må vel det tjenes inn penger et sted.

PS: Jeg jobber i Elkjøp og vi opererer i utgangspunktet ikke med to priser, men det hender at butikkprisen er billigere til tider. Så klar kan jo menneskelig svikt som å ikke ha oppdatert butikkpris mot nettpris, men det skal være lik pris i butikk som på nett dersom noe annet ikke er spesifisert.  ;)

Rio

Jeg har hatt god respons fra folkene i Møller Vest i Oslo, men de kan jo ikke fikse problemer med Car-Net, for eksempel....

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA