Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av anna, onsdag 30. desember 2015, klokken 17:06

« forrige - neste »

Cirrisky

Jeg har også veldig bra kontakt med Møller Oslo Vest, og får alltid løsninger på ting jeg lurer på, eller vil fikse.
Ingenting negativt å si.

Når jeg forhandlet om pris gikk jeg bare på totalprisen, brydde meg ikke om hva rabatten sa.
Fra hva jeg har sett folk har betalt på forumet her rundtomkring i landet, så virket det som en bra pris synes jeg.

Kent

Sitat fra: Råde på mandag 23. november 2015, klokken 23:07
Jeg har fått nettpris fra selger - to ganger.

Så nå veit du om en i hvert fall. Teknikken min? Jo, si til selger: "dekkene koster dette i nettbutikken". Selger svarer: "ja, men det er nettpris. Akkurat som feks elkjøp opererer med to priser...". - og her kommer trikset - Så kikker jeg med helt tomt blikk på selgeren. Helt til han vrir seg i stolen, kremter, kikker ned, kikker opp osv osv. Og vips så koster ikke de dekkene så mye allikevel.

Om man ikke får det til den prisen når man kjøper bilen, så bestiller man heller på nett og får de utlevert hos samme forhandler samtidig med bilen. Man taper momsen når man gjør det slikt, men med slike fantasipriser de tydeligvis opererer med enkelte plasser så lønner jo det seg.

Jeg fikk samme dekkpakke til 8.900 når jeg kjøpte bilen, og det uten å prute eller ha noen som helst forhold, eller avtaler på forhånd.

Jeg vil tro de aller fleste får dekkpakken til veiledende pris eller lavere. Når man kjøper flere ting samlet i en pakke så får man som regel rabatt, ikke påslag.
Jeg ser ingen grunn til at dekk levert med bilen skal koste mer en en enkel dekkpakke alene.

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Fattigmann

Sitat fra: Kent på tirsdag 24. november 2015, klokken 12:38
Jeg fikk samme dekkpakke til 8.900 når jeg kjøpte bilen, og det uten å prute eller ha noen som helst forhold, eller avtaler på forhånd.

Samme fikk jeg hos Grenland Auto.

mihkku

Andre forhandlere enn Møller har også andre marginer vet jeg

Terjer

Sitat fra: TomR på mandag 23. november 2015, klokken 10:33
Har dårlig erfaring fra Møller Romerike. Eller Møller på Hvam.

Jeg kjøpte e-up! hos Møller Romerike, selger Morten Maastad, og har ingen problem med å anbefale andre å handle der. Jeg har hatt en driftsstans som de ryddet raskt opp i og ga meg e-up! leiebil de to og en halv dagene det tok å rette feilen. De ringte og de epostet meg med status flere ganger og for å høre om jeg var fornøyd med måten de ordnet dette på. Ved servicer og verkstedbesøk har de og, når jeg har bedt om det, ladet opp bilen før jeg henter den. Hva har du opplevd som ga deg den dårlige erfaringen?
VW e-up! - Aurskog-Høland

e-Kvaase

Sitat fra: anna på mandag 23. november 2015, klokken 02:04
Jeg har svært dårlig erfaring med å kjøpte e-Golf av Møller Bil Skøyen / Møller Bil Oslo Vest. Jeg mener bilselgeren brukte en sleip og frekk metode i forbindelse med kjøpekontrakt, pris og rabatt.

Bilselgeren gav meg tilbud på e-Golf. Jeg husker han sa at vinterdekk kostet ca 9 000 kroner, fire stk 15" Conti Aspen. Jeg ville bare kjøpe bilen dersom jeg fikk samme rabatt som jeg hadde tilbud om fra annen bilforhandler. Da sa bilselgeren "Jeg skal se hva jeg kan gjøre." Etter at bilselgeren hadde regnet på tilbudet sa han "Nå har jeg ordnet samme rabatt til deg, du kan få 20 700 kroner i rabatt."  Jeg var fornøyd med å få samme rabatt, og skrev under på kjøpekontrakten. Se kopi av kontrakt med vedlegg.

Da jeg kom hjem så jeg at prisen på dekkene var ca 7 000 kroner høyere på kjøpekontrakten enn det bilselgeren sa noen minutter før jeg skrev under på kontrakten. I kontrakten økte alså bilselgeren prisen på dekkene uten at han sa det til meg, for deretter å kunne si at jeg fikk den rabatten jeg ba om. Det er lureri, og er i realiteten ikke å gi rabatt.

Dagen etter undersøkte jeg prisen på fire helt like dekk hos Møller Bil Kaldbakken. Der var prisen 8 960 kroner eksl. mva, og det var uten at jeg ba om rabatt. I min kjøpekontrakt koster de samme dekkene 16 455 kroner eksl. mva, 15" Conti U/pigg Aspen. Poenget er ikke at prisen i kontrakten min er svært høy, men det er uakseptabelt er at bilselgeren økte dekkprisen i kontrakten uten å si det til meg.

Jeg kontaktet straks bilselgeren muntlig og skriftlig, og krevde at prisen på dekkene ble redusert til den prisen han hadde sagt. Etter fire uker får jeg e-post fra Møller Bil Skøyen ved bilselgeren: "Hei X, Jeg har snakket med min markedssjef [...] angående saken du tok opp 25/26 februar. Han forteller at vi forholder oss til kontrakten fra 25.02.2014. Vi har heller ingen mulighet til å kunne selge deg bilen for en lavere pris enn hva du har signert på kontrakten."

Bilselgeren har ikke bestridt den forståelsen jeg har gitt ham av kjøpsprosessen. Han har vært høflig i alle samtaler. Jeg forventet at Møller Bil opptrådte ryddig og profesjonelt, og det var vel derfor jeg ikke fineste kontrakten.

Da jeg spurte om å kansellere kjøpet av vinterdekkene fikk jeg til svar at det kunne jeg gjøre, men nesten hele rabatten jeg hadde fått lå i dekkene... Så da ble det i realiteten ikke noe særlig billigere å kjøpe dekkene hos annen forhandler. Jeg beholdt derfor dekkene.

Jeg anbefaler alle som vurderer å kjøpe bil av Møller Bil Oslo Vest til å lese kjøpekontrakten nøye før den eventuelt skrives under. Ikke la deg lure av en sleip bilselger / bilforhandler. Dieselskandalen til VW er alvorlig, den viser svært dårlige holdninger i VW. Min erfaring med bilforhandler Møller Bil er som dere skjønner dessverre dårlig når det gjelder troverdighet. Men E-Golfen, den er jeg godt fornøyd med! Jeg har forresten akkurat skiftet til de svindyre vinterdekkene!

På kontrakten vår er kostnaden til vinterhjulene estimert til 10.000 kr. Hele denne summen er gitt som rabatt. Tydelig at det er forskjellige retningslinjer ute og går.

TomR

Hei terjer

Vi hadde vært på møller to ganger. Og snakket med en Egor Filipenko :)

Vi hadde avtale med han om å komme på en tirsdag klokka 16:00. Han kunne vist ikke på mandagen. Når vi kom hjem så sendte vår eldste sønn oss et oppslag i VG som forklarte hvorfor :)

Vi hadde en del Mail kontakt i løpet av uka før. Ble enige om at han skulle holde av en bil som passet oss til tirsdagen.

Vi møtte opp på Hvam klokka 16:00 og fikk da beskjed om at Filipenko ikke kunne snakke med oss før klokka 17:00 og at bilen han hadde lovet å reservere var solgt.

Vi dro da rett til Kaldbakken og bestilte bil der samme kveld.

Fikk en telefon fra salgssjef. Hadde sendt henne en Mail. Hun beklaget det hele og så ønsket hun oss velkommen som kunde ved service og andre ting. Dette sa jeg at ikke var så aktuelt for Møller Romerike har er kitt frynsete rykte. Dette sa hun gjaldt for noen år siden men ikke nå lenger. Hun ble nesten litt uhøflig på tlf.

Mulig vi er litt sære men det hadde jo vært hyggelig med en annen velkommst og behandling når du faktisk skal legge igjenn ganske så mange penger.

Tom
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

Elmo

Sitat fra: TomR på fredag 27. november 2015, klokken 18:26
Mulig vi er litt sære men det hadde jo vært hyggelig med en annen velkommst og behandling når du faktisk skal legge igjenn ganske så mange penger.

Synd, men eGolf selger seg selv som hakka møkk så man kan dessverre ikke regne med så mye ekstraservice fra selgerene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Taffelman

Skal ikke si noe om Møller her, men har vært i kontakt med mange forskjellige bilselgere i år i forbindelse med alt fra prøvekjøring til tilbud på bil, innbyttetilbud og til slutt kjøp av to nye biler.

Bortsett fra en meget proff oppkjøper, som jeg endte opp å selge to biler til, så har møtet med bilselger "standen" vært en heller tragisk affere.

Har opplevd frekke svar på høflige forsøk på å forhandle pris/innbytte.
Hinsides lave skambud på innbytte (100.000 under helt lik bil som de selv hadde til salgs).
Tilbud som ikke blir sendt pr mail som lovet
Så og si ingen har ringt meg opp når de har lovt å gjøre det, må mase hver eneste gang.
Manglende informasjon om levering av ny bil.
Leveringstider som ikke blir overholdt, bare en tekstmelding på leveringsdato med  "beklager..." (senest i dag).

Med tanke på summene det handles for er dette helt elendig kundebehandling. Får mye bedre oppfølging fra div strøm, forsikring, alarm selgere som har solgt meg produkter til noen få tusen.
X75D
TM3 LR AWD

TomR

Det er et poeng taffelman at man opplever langt bedre service og en annen holdning i andre bransjer. Kanskje det er et litt spesielt pensum på bilselgerskolen  :)

Tom
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

mihkku

Se på den positive siden: BMW brukte 1mnd på å ringe meg for prøvekjøring, enda jeg ringte til selgere og prøvekjøring via webside.


Jeg mener at bilbransjen er kanskje bedre enn noen gang, men det er enda langt igjen. Jeg synes at når man skal handle hos en kjede, så skal det ikke være forskjell om du handler noe i Tromsø eller i Kristiansand

Cirrisky

Kanskje det er litt individuelt opp til selger du møter på hos de forskjellige stedene også.

Jonas på Møller Oslo Vest var iaffal alltid vært utrolig hjelpsom.
- Svarer på mail alltid innen et par timer i arbeidstid
- Alltid hyggelig og behjelpelig
- Fikk bytta skiholder gratis når jeg fant ut at den var for liten
- Bilen ble klargjort vel før estimert leveringstid
- Enkel å forhandle med angående pris.

Enn så lenge er jeg veldig fornøyd med hele opplevelsen der.

TomR


Jeg tror også det er forskjell på hvilke selgere man møter. Men jeg tror også at det er forskjell på hva slags kulturer som for lov til å utvikle seg i ulike bedrifter.

Så langt er jeg godt fornøyd med Møller på Kaldbakken i allefall :)
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

Alessandro Volta

Kjedelig å høre om andres opplevelser rundt bilkjøp og Møller gruppen.

Jeg er bilselger og her er mine innspill:

Angående rabatt eller ikke så gjelder kun salgssummen. Er den lavere enn, eller matcher et annet tilbud, så slå til. Drit i hva ekstrautstyret koster. Noen ganger må jeg også justere priser opp og ned men det er kun for få rabatten riktig slik at salgssummen blir riktig. Vi får bruttopriser fra delelageret og vet vi har en margin å gå. Priser på utstyr endrer seg også hele tiden.

Har du fått et tilbud fra forhandler nr. 1 kan du godt innhente et nytt og kanskje enda bedre tilbud fra forhandler nr. 2, men gå ikke tilbake til nr. 1 for å få enda mer rabatt. Det er noe alle bilselgere hater. Jeg blir aldri med på budrunder. Jeg gir det beste tilbudet jeg klarer med en gang. Ferdig med det. Tiden min strekker ikke til uansett i hverdagen og jeg spilder ikke min eller kundens tid.
Hvis kunden derimot sier at jeg er først til å gi tilbud, men at han akter å innhenter å innhente andre tilbud, kan jeg godt finne på å legge på høyere priser på ekstrautstyr for å få så høy rabatt som mulig. Da virker det som et bedre tilbud og forhåpentlig slår kunden til uten å innhente andre tilbud. Det er jo en mening med galskapen og det er klart at vinterhjul som koster ca 10.000 ikke plutselig kan koste 16.000.. Det blir useriøst. Enhver god selger vil imidlertid forsøke å få så mye som mulig for produktene han selger uten å lure kunden. Lurer du kunden lurer du også deg selv for i siste ende skal en helst selge bil til samme kunde mange ganger. I en perfekt verden! Det må å flytte rabatten over på utstyr har også med budsjetter osv å gjøre. Kan ha iallfall. Salgsavdelingen må oppnå gode marginer og det kan noen ganger gå utover delelageret. Fortjenesten dreies over på bilen og ikke utstyret.

Igjen, salgssummen må stemme med virkeligheten og ingen butikker er tjent med uryddige selgere.
I trådstarter sitt tilfelle er det på kanten av lureri. Kjøper oppfattet noe som ikke viste seg å stemme med virkeligheten. Han endte jo opp med å signere på en kontrakt som hadde høyere salgssum enn det første tilbudet. Han ble blendet av rabatten.
Men signert er signert. Selger burde ha gjort det han kunne for å imøtekomme kjøper og reagert på en bedre måte. Kanskje tilbudt noe mer utstyr til lav pris, slått av prisen eller bakt inn en service.
Han burde også ha gitt en tilbakemelding mye tidligere.. 1 måned er jo ikke bra i det hele tatt.

MEN jeg mener faktisk også at kjøper bærer sin del av ansvaret. Han kunne enkelt og greit ha benyttet seg av angrefristen med bakgrunn i det han oppfatter som værende uriktig. Tatt saken opp med en gang han kom hjem og oppdaget at salgssummen var høyere og at han følte seg lurt.

Jeg har personlig aldri hatt sånne saker og jeg setter en ære i at kunden skal behandles rettferdig. Akkuratt som jeg selv vil forvente å bli behandlet andre steder jeg måtte kjøpe varer og tjenester.
Dermed ikke sagt at rabatt eller særordninger er en selvfølge. Jeg sier ofte at jeg ikke gir noe rabatt da jeg har ettertraktede varer. Det er også noen ganger et spørsmål om utbud og etterspørsel. Kanskje jeg sitter med noen biler på lager som jeg vet de andre forhandlere ikke har.
Jeg legger heller vekt på behandlingen og servicen kunden kan forvente å få. Noen ganger ender med at jeg ikke får solgt bil i det hele tatt og det får jeg ikke gjort noe med der og da. Da valgte jeg feil approach og må lære å vurdere bedre neste gang. Andre ganger sier kunden selv at de ikke jager rabatt og at produkt, service og kundebehandling er viktigere. Da ender det ofte med en kjempe god tone i salgsslokalet og jeg slenger utstyr på bilen nettopp for å forsterke inntrykket jeg gir og som kunden forventer. Da blir det ekstra hyggelig for kunden når han opplever å få noe gratis samtidig som servicen er oppriktig og han føler seg tatt vare på. Det gjør også at han snakker varmt om meg når han møter venner og familier. Kunden som skviser forhandleren på pris får selvfølgelig samme behandling som alle andre, men du kan være sikker på at han betaler full pris for alt annet i fremtiden og hvis han skal bytte inn den gamle bilen prøver jeg å hente noe av det tapte.
Er det derimot en kunde fra et annet distrikt som jager på pris hender det jeg bare selger bil uten å tjene noe særlig mer enn grunnmarginen min, men da er det faktisk jeg som jager budsjetter osv, for importøren gir jo også bonuser på antall solgte biler osv osv.

Når det er sagt finnes det mange sleipe kjøpere og. Det er mange som prøver seg på alt muligt tullball og jeg sørger for å få alle detaljer og momenter rundt avtalen inn i en epost.. Det sørger for at ingenting kan skjules eller prates bort.

Jeg betrakter alle henvendelser likt og får jeg forespørsel om tilbud eller prøvekjøring gir jeg tilbakemelding samme dag. Jeg har ikke råd til å la være. Klarer jeg ikke å lage tilbud samme dag, gir jeg tilbakemelding om når kunden kan forvente å få tilbudet.

Det finnes MANGE flinke, ærlige, ryddige og hyggelige sælgere derute.. Finn de og få deg et kundeforhold for livet. Det lønner seg i lengden.






TomR

Hei

Til bilselgeren som var så hyggelig å svare. Har sånne flinke, ærlige, ryddige og hyggelige sælgere noe skilt som forteller at de er netopp dette? problemet er at man jo ikke vet hvem som lurer en eller er useriøs før en har blitt utsatt for en og da er det fryktelig iriterende.

Tom
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA