Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Billig 16 A CEE Type 2 ladekabel på Bilia (Volvo)

Startet av LMOR, onsdag 30. desember 2015, klokken 15:51

« forrige - neste »

LMOR

I dag var jeg en tur til Bergen, og er glad ikke Fortum er alene tilbyder, selv om jeg gjerne bruker dem.

På veien til Bergen kjører jeg forbi 5 slike lader som kunne vært brukt. 3 av disse stod markert ute av drift i dag morges. Jeg prøvde meg på en av dem som skulle være åpen, men det feilet flere ganger, så jeg måtte gi opp. På en dag med -7 grader kan det være krise å ikke få ladet når en først stopper... Om den 5te også egentlig var nede, vet jeg ikke, fordi jeg ikke tok sjansen på å sjekke.

Alle ABB sine lader på samme strekning fungerte fint heldigvis, inkludert Fortum sin på Møller i Bergen.

Og dette er ikke første gangen, laderen på Os har vært nede hver gang jeg har kjørt til Bergen, og laderne på Lagunen og på Stord er ofte nede. Dette er for dårlig! Så hvis noe fra Fortum leser dette, hadde det vært fint med noe informasjon om hvordan det kan bli bedre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

v-i-c

Fortum har vært plaget av at noen ladere ikke leser brikken.

Anbefaler at du alltid ringer support om det er noe som ikke virker. Noen ganger kan disse svenske telefondamene sette igang ladningen.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elbil-1

Jeg lader mye og har aldri opplevd at laderen ikke virker.

Kanskje det er brikken din det er noe galt med?

LMOR

#3
Laderen leste brikken, og damen kunne ikke sette i gang. Dette gjelder feil på laderne, og ikke småting.
Uansett bør jo de som drifter Fortum like lett som meg se at det er feil, når det ligger ute på Nobil + på deres eget system Charge&Drive. Hvis de kan fjernfixe, så bør de få det med seg, og vente til noen ringer inn.

Det er ikke min brikke det er noe feil med når jeg leser at laderne er ute av drift før jeg reiser hjemmefra  ;)
I tillegg brukte jeg den på Møller, og den virket selvfølgelig der. Den stod som OK på kartet. Mange andre prøvde på den ene som stod var åpen på Stord, uten at den fungerte for dem heller.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

I dag er det 22 hurtiglader som ikke virker, 18 av dem er fra Fortum.

Det hjelper jo de som trenger disse lite at du er heldig elbil-1  ;D

Vet ikke hvor du bor, men litt spesielt hvis du aldri har hatt problemer med laderen på Os, som stort sett har vært nede siden den åpnet. Ikke usannsynlig at det er Vestlandet som er problemet, men ABB laderne er sjelden ute av drift.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

eivhelle

Har lagt merke til at de fleste av Fortum sine ladere står åpent for vær og vind, mens Grønn kontakt som oftest har et leskur som skjermer laderen fra regn. Mulig at det kan være en sammenheng her?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

LMOR

Sitat fra: eivhelle på onsdag 25. november 2015, klokken 20:09
Har lagt merke til at de fleste av Fortum sine ladere står åpent for vær og vind, mens Grønn kontakt som oftest har et leskur som skjermer laderen fra regn. Mulig at det kan være en sammenheng her?
Det betyr helt sikker noe også, men jeg tror det meste går på kvaliteten på laderen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Joakim Sveli

Hei.
Vi har i dag byttet ut ladestasjonene på Os og Stord til nye ladeenheter fra Efacec. Vi har mange av både Efacec og ABB i vårt nettverk, og vi har nå satt ut den typen vi har best erfaring med.

Vi vil fortsette med utskiftning der det er nødvendig. Kom gjerne med innspill til oss.

Håper vi med disse grepene kan få fornyet tillit.

Vennlig hilsen
Joakim Sveli
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

LMOR

Flott! Med riktig prismodell som dere har (kun vært kvantumsrabatt på toppen ;)) er det lett å få fornyet tillit. Jeg forstår at kvalitet på ladere ikke er noe dere har full kontroll på. Når det da gjøres noe for å forbedre stabiliteten er det meget bra!
De som utnytter oss som er tidlig ute med elbil prismessig, derimot, tror jeg skal få det tøft i markedet i mange år. 80% av nordmenn glemmer ikke dårlig kundebehandling  >:(

Jeg kan bare uttale meg for vestlandet, fordi jeg har vært heldig å ikke oppleve nedetid på Fortumladere på østlandet de få gangene jeg har vært der..

Os har vært den som klart har vært mest nede. Langunen og Stord har også hatt for mange feil. (Lagunen ser ut til å ha vært nede siden før jeg var der forrige søndag)
Laderen i Haugesund virker ikke i det hele tatt  ;)  (hvor blir det av den som skulle komme på Møller i september?)
Laderen på Mariero hadde en den problemer i starten, men har ikke fulgt med i det siste, men dere har sikkert statistikk selv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Panduck

Sitat fra: Joakim Sveli på lørdag 28. november 2015, klokken 00:13
Håper vi med disse grepene kan få fornyet tillit.

Akuratt nå teller jeg 14 stykk DC ladere "nede for telling" i fortum sitt nett. Det er en veldig stor antall av laderene som er nede, og det er trist at DC ladere skal være så ustabile. At en god del type2-kontakter skal være nede også virker enda rarere, det er jo ikke mye som skal gå galt i de.

Akuratt nå, lørdag kl 12 på morgenen, ser det ut som om over 20 av fortum sine DC ladere er i bruk. Det er fler ladere enn de aller fleste leverandører har totalt. I tillegg er det veldig, veldig mange ledige DC ladere.

Her er nøkkelen til at fortum får fornyet tillit. Selv med 14 ladere nede og 20 ladere i bruk, er det så mange ladere at de dekker behovet til veldig mange for å komme seg dit de skal, og området som dekkes, øker hver mnd. Ikke med "en enkeltlader her og der", men med flere ladere pr lokasjon. Antallet ladere gir en kontinuelig bruk som sikrer en kontinuelig pengeflyt inn til Fortum, som igjen gjør at de kan satse på flere ladere, som igjen gir økning av inntekter. Det er ikke slik at en lader må ha et visst belegg for å lønne seg. Det er sannheten for operatører som har noen få ladere på et lite utvalg av lokasjoner. En lader må være en del av et nett, og nettet må ha et visst belegg for at det skal lønne seg.

Nyheten om sammarbeide mellom GK og Statoil viser nok at GK tenker i de baner. Jeg håper de klarer det bra, for jeg vil ikke at Fortum skal bli enerådende, og GK/Statoil er de eneste som har vist vilje til å satse på samme måte.

Når jeg var "ferk elbilist", og antall hurtigladere var langt under det som vi har her i dag, var jeg veldig frustrert på fortum. Ekstremt ustabile ladere på få lokasjoner gjorde at det ble omveier til GK/ABB på Bryn, stående på et dødt sted sent på kvelden flere helger. Men slik det er nå, tror jeg rett og slett jeg måtte ha solgt elbilen, om det ikke var for alle fortumladerene vi har fått. Med det økte salget av elbiler, og det presset vi har på hurtigladere nå, ville det vært umulig. Er fortum-laderen nede, er det enten en ved siden av eller flere ikke langt unna.

Det er derfor dere får fornyet tillitt, det er ikke så mange andre å gå til når man er frustrert over stabiliteten på laderene dere har, så man ender opp på en annen fortumlader.

Jeg er klar over at det er annerledes andre steder i Norge, men ser at antall steder Fortum har god sikkerhet på at det skal finnes ladere som virker, vokser hele tiden.

LMOR

En liten kommentar om at du ikke alltid kan stole på statusen som ligger ute. De kan være ute selv om de ser OK ut. Jeg har også opplevd flere ganger at der det er 2 og det står at den ene skal fungere, så gjør den ikke det. Når en bygger flere på samme sted, så må en sikre at de ikke at avhengig av hverandre, eller deler noe mer enn strømtilførselen i bakken.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Panduck

Sitat fra: LMOR på lørdag 28. november 2015, klokken 12:54
En liten kommentar om at du ikke alltid kan stole på statusen som ligger ute. De kan være ute selv om de ser OK ut. Jeg har også opplevd flere ganger at der det er 2 og det står at den ene skal fungere, så gjør den ikke det. Når en bygger flere på samme sted, så må en sikre at de ikke at avhengig av hverandre, eller deler noe mer enn strømtilførselen i bakken.

Det er sant, og her har man en av svakhetene til f.eks fortum. Laderene er totalt avhengi av et fungerende telefonnett. Man har opplevd at et "telenorproblem" har gjort at man ikke kan lade ved noen av fortumladerene. Andre "avhengiheter" blir mindre og mindre når fortum har flere ladelokasjoner pr sted, noe det blir flere og flere steder som får. Enda bedre blir det selvfølgelig dersom GK/Statoil setter opp ladere i et område der det finnes 1-2 fortumladere fra før. Den tryggheten det er å ha så mye "ekstra" at om en eller flere ladere er slått ut, så kommer man seg vidre, er helt avgjørende.

Området rundt Oslo er nå så godt utbygd at det skal ikke mye planlegging til for å komme seg dit man skal, selv med en del ødelagde ladere. Slik må det bli flere steder. Det gjør det jo. Sandefjord har gått fra ikke noe til grei dekning, Porsgrunn har fått veldig god økning på dekning, Hønefoss er ok, selv et lite sted om Sokna har 3 DC ladere på 2 lokasjoner, Sarpsborg, Fredrikstad, Kristiansand, osv., har ladere nok til å føle seg trygge når man drar på tur. Jeg var på tur til Kristiansand fra Oslo denne sommeren, det var en litt nervepirrende opplevelse. Neste sommer ser det ikke ut som om det blir noe "spennende" i det heletatt.

Problemet er jo heller kø. Når folk føler seg trygge på at turen skal gå ok selv med en del ødelagte ladere, så vil flere ta elbilen på tur. Samtidig vil nok de aller fleste neppe like å stå å vente en time for å komme seg vidre.

v-i-c

Sitat fra: Panduck link=topic=25095.msg427459#msg427459
Det gjør det jo. Sandefjord har gått fra ikke noe til grei dekning
/quote]

Må bare komme med noen fakta-opplysninger.

I Sandefjord er det en hurtiglader som alle kan benytte. Så finnes det noen få steder med AC22kW handleladning f.eks Hvaltorget.

Kommer en fra Oslo så er siste hurtiglader alle kan benytte i Asker avstand ca 100 km, neste hurtiglader som alle kan benytte kommer ikke før nede i Grenland (her er det flere muligheter.

Mellom Asker / Sandvika tre hurtiglader steder som alle kan benytte er det meget langt om vinteren til Grenland med tre hurtiglader steder. Det at det i Sandefjord kun er en Hurtiglader som alle kan benytte gir en usikkerhet.

Det kunne med fordel bli bygd flere hurtigladere som alle kan benytte i rundt Sandefjord. Handleladning med AC22kW er ikke et alternativ som er ok på langkjøring.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elbil-1

Da må du bytte bil til en som har støtte for hurtig(ere)lading - for ingen bygger ut den gamle franske standard lenger.

Eller stå en time og lade fullt...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA