Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er av/på knappen ved speilet på Nissan Leaf?

Startet av idaberik, onsdag 30. desember 2015, klokken 12:05

« forrige - neste »

idaberik

Jeg kjøpte en Nissan Leaf i sommer, og fikk med en ladekabel med schukokontakt (charge amps, uten kladd). I gata jeg bor er det oppført slike nye ladestasjoner som vi har i Oslo, med utgang for type 2 og schuko. Jeg har alltid brukt disse på 16A uten problemer, men den siste uken har jeg merket at kontakten ser litt svidd ut på den ene pluggen. Jeg har tittet rundt på de ulike portene (også noen jeg ikke har brukt), og har sett at flere steder ser det ut som om det henger igjen blå plast fra de ulike kontaktene. Det har vært kaldere enn på lenge denne uken, kan det være avgjørende? Disse nye ladestasjonene skal vel være trygge også for schuko? Med tanke på at flere ladestasjoner ser slik ut vil jeg tenke at det samme har skjedd med andre i nabolaget.

Jeg har bestilt en type 2 lader i stedet, men hittil har bilen ladet greit, med unntak av noen startproblemer noen ganger. Jeg innrømmer å være ikke særlig bevandret med lading og el-systemer, men synes det er veldig ubehagelig å bruke denne kontakten i mellomtiden, noe jeg har vært nødt til for å komme meg til jobb. Blir vel nødt til å kjøpe ny schukokontakt også, da jeg trenger det hvis jeg skal hjem til foreldre (som ikke har ladestasjoner i nærheten).

RaBalder

16A lading på shuko er risiko-sport. I alle fall på offentlige punkter.

Er dog fint du følger med og nå ser at shuko ikke har godt av dette. Ofte henger ladekladden etter shuko-støpselet og drar det skjevt i kontakten slik at pinnene ikke har maks kontakt-flate. Det fører til varme i kontakten.


  • Det beste er å bytte til en type2-kabel. De har kontakter/støpsel som er bygget for å tåle mer strøm og tøffere bruk.
  • Må du bruke shuko, så still ned antall ampere til 10A.
  • Og heng opp ladekladden slik at den ikke henger i kontakten, så unngår du å ødelegge kontakten på ladepunktet og støpslet på din egen ladekabel.

idaberik

Sitat fra: RaBalder på søndag 22. november 2015, klokken 16:30
16A lading på shuko er risiko-sport. I alle fall på offentlige punkter.

Er dog fint du følger med og nå ser at shuko ikke har godt av dette. Ofte henger ladekladden etter shuko-støpselet og drar det skjevt i kontakten slik at pinnene ikke har maks kontakt-flate. Det fører til varme i kontakten.


  • Det beste er å bytte til en type2-kabel. De har kontakter/støpsel som er bygget for å tåle mer strøm og tøffere bruk.
  • Må du bruke shuko, så still ned antall ampere til 10A.
  • Og heng opp ladekladden slik at den ikke henger i kontakten, så unngår du å ødelegge kontakten på ladepunktet og støpslet på din egen ladekabel.


Takk for svar, men det er som sagt ikke en kladd på denne, det er Charge Amps-lader, så syntes det var veldig rart at et slikt problem dukket opp. Selger mente også på at 16 skulle gå fint på offentlige ladestasjoner, men ikke i vanlige stikkontakter hjemme.  Denne kabelen skal liksom være det tryggeste innenfor schuko. Vil du da mene at denne bør kasseres umiddelbart, eller vil det gå greit hvis jeg setter ned til 10A (og 6A hjemme hos foreldre)?

sjokomelk

Sitat fra: idaberik på søndag 22. november 2015, klokken 16:36
Takk for svar, men det er som sagt ikke en kladd på denne, det er Charge Amps-lader, så syntes det var veldig rart at et slikt problem dukket opp. Selger mente også på at 16 skulle gå fint på offentlige ladestasjoner, men ikke i vanlige stikkontakter hjemme.  Denne kabelen skal liksom være det tryggeste innenfor schuko. Vil du da mene at denne bør kasseres umiddelbart, eller vil det gå greit hvis jeg setter ned til 10A (og 6A hjemme hos foreldre)?
Kjør på med 10A, og samtidig skaffer du deg en Type2 til Type 1 kabel som du bruker på ladestolpen hjemme i gata. Da vil ikke dette være noe problem lenger.  :)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

idaberik

Sitat fra: sjokomelk på søndag 22. november 2015, klokken 16:40
Sitat fra: idaberik på søndag 22. november 2015, klokken 16:36
Takk for svar, men det er som sagt ikke en kladd på denne, det er Charge Amps-lader, så syntes det var veldig rart at et slikt problem dukket opp. Selger mente også på at 16 skulle gå fint på offentlige ladestasjoner, men ikke i vanlige stikkontakter hjemme.  Denne kabelen skal liksom være det tryggeste innenfor schuko. Vil du da mene at denne bør kasseres umiddelbart, eller vil det gå greit hvis jeg setter ned til 10A (og 6A hjemme hos foreldre)?
Kjør på med 10A, og samtidig skaffer du deg en Type2 til Type 1 kabel som du bruker på ladestolpen hjemme i gata. Da vil ikke dette være noe problem lenger.  :)


Tusen takk for svar! Type 2 er allerede bestilt, men da kan jeg lade med 10A i mellomtiden uten å ha hjertet i halsen, og uten være redd for å brenne ned huset til foreldrene mine i jula :)

jkirkebo

Sitat fra: RaBalder på søndag 22. november 2015, klokken 16:30
16A lading på shuko er risiko-sport. I alle fall på offentlige punkter.

Der er jeg ikke enig. Det er på offentlige ladestolper det ikke er noe særlig til risiko-sport, siden varmgang i en kontakt i en frittstående stolpe normalt ikke får noen alvorlige konsekvenser. Det samme gjelder kontakter på betongvegg i P-hus og lignende.

Varmgang i en kontakt på trevegg i garasjen hjemme eller hos foreldre kan derimot få lang alvorligere konsekvenser. Der bør man begrense ladestrømmen og dessuten sjekke for varmgang etter en stund om kontakten er av ukjent kvalitet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. november 2015, klokken 17:06
Sitat fra: RaBalder på søndag 22. november 2015, klokken 16:30
16A lading på shuko er risiko-sport. I alle fall på offentlige punkter.

Der er jeg ikke enig. Det er på offentlige ladestolper det ikke er noe særlig til risiko-sport, siden varmgang i en kontakt i en frittstående stolpe normalt ikke får noen alvorlige konsekvenser. Det samme gjelder kontakter på betongvegg i P-hus og lignende.

Varmgang i en kontakt på trevegg i garasjen hjemme eller hos foreldre kan derimot få lang alvorligere konsekvenser. Der bør man begrense ladestrømmen og dessuten sjekke for varmgang etter en stund om kontakten er av ukjent kvalitet.

Anbefaler alle å få satt opp et CEE16A enfase stikk på steder der du ofte lader.
Ledningen til en slik kontakt bør gå uten brudd fra kontakt til sikringsskap.

Om man legger opp en ny kurs (ja Jorfeilvern type B kan koste NOK 1.000) og bruker 4mm2 ledning frem til kontakten er en rimlig sikker. Best blir det da om du spanderer en egen enkel ladestasjon med en type2 kontakt da kan også kursen ofte sikres med 20A.

Noen steder kan du også få elektrikkeren til å bytte ut et vanlig jordet stikk kontakt med et kombikontakt som har CEE16A enfase og en vanlig kontakt.

Disse tre alternativene har ulik kostnad.
Men du bør ikke belaste et elektrisk anlegg du føler er usikkert. Alle ansvarlige personer sørger for å rette feil/slitasje på elektriske anlegg.

Men en bør ikke bare helt ukrietisk skifte ut brente kontakter. Bente kontakter er et symtom på at det er noe feil. Feilen bør/skal rettes.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

Sitat fra: RaBalder på søndag 22. november 2015, klokken 16:30
Det beste er å bytte til en type2-kabel. De har kontakter/støpsel som er bygget for å tåle mer strøm og tøffere bruk.[/li][/list]

Husk at type2 kontakten er designet for å tåle 400V 64A belastning over en lengre tidsperiode.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elektrolux

Be de som drifter ladestolpen "din" om å bytte stikket. Et Schukostikk er en slitedel og oppleves varmgang må dette byttes ut umiddelbart.

Fortsetter du å lade fra dette stikket, selv med redusert strømstyrke vil du oppleve raskt økt varmgang og tilslutt skade Støpselet på Charge-amps kabelen og dermed kunne smitte nye stikk, f.eks hos dine foreldre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

idaberik

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. november 2015, klokken 07:19
Be de som drifter ladestolpen "din" om å bytte stikket. Et Schukostikk er en slitedel og oppleves varmgang må dette byttes ut umiddelbart.

Fortsetter du å lade fra dette stikket, selv med redusert strømstyrke vil du oppleve raskt økt varmgang og tilslutt skade Støpselet på Charge-amps kabelen og dermed kunne smitte nye stikk, f.eks hos dine foreldre.

Ja, det er denne "smitten" jeg er redd for. Så vidt jeg har skjønt ble pinnen svidd ved én spesiell lading (og husker ikke hvilken ladeport det var), for det har ikke blitt verre siden da, og jeg sjekker for varmgang hver morgen uten å merke noen spesiell varme. Det eneste problemet jeg har merket er at ladekabelen ikke alltid "starter" selv om ladeporten signaliserer at den er aktivisert, men da har jeg byttet ladeport (vi har seks å velge mellom, og det har fungert).

Ny Type 2-lader ankommer sannsynligvis i morgen, og vil fra nå av da bare ha behov for Charge-amps kabelen når jeg er på besøk hos venner og familie langt unna, frem til vi eventuelt flytter et sted med garasje. Det jeg da funderer på er om kabelen nå må ansees som "ødelagt" allerede, eller om den ved fornuftig (6A eller 10A) bruk kan brukes ved disse anledningene. Sikkerhet kommer først, men grådig kjipt å betale 5000+ for en kabel som brukes nå og da.


Mippen

De få gangene jeg har ladet på schuko bruker jeg enten en overgang fra schuko til cee eller en kort skjøteledning på maks 50 cm. Hvis ladestolpen jeg lader på har en skjult skade som kan skade min kontakt er det da bare overgangen eller den korte skjøteledningen som får støyten. Da slipper jeg å skade ladekabelen. Når det er sagt lader jeg aldri fra kontakter som jeg ser er delvis løs eller det er antydninger til svidd osv. Beste er å lade på type 2 eller kontakter med industri stikk, men hvis det er schuko gjelder det å bruke hodet - på andre kontakter også naturligvis selv om de tåler mer.

Er det ikke annet tilgjengelig å lade på må man lade der det er ledig og det går helt fint så lenge man bruker fornuft. 16A på ladestolpe skal gå fint dersom den ikke er skadet. Hvis du ikke trenger å lade på 16A gjør det ikke noe å skru ned litt. ;)

Fremtiden er elektrisk.

inverter

Hvis ene pinnen på kontakten som sitter fast i ladekabelen min hadde blitt litt svidd/misfarget så hadde jeg tenkt at å pusse den blank igjen med litt sandpapir/stålull kunne være en nødløsning kombinert med forsiktig bruk?

elektrolux

Og så kan du bytte støpselet selv, eller få Charge-Amps til å gjøre det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

v-i-c

#13
Anbefalinger til de som velger å sakte lade med enfase 16 A

-- Anbefaler alle å kjøpe ladeutstyr med blå CEE16A enfase stikk støpsel fremfor schuko.
-- Anbefaler alle å sette opp en CEE16A enfase kontakt dersom de ønsker å lade med mobilt 16A enfase utstyr.
-- Det beste er å sette opp en fast ladeboks med type2 kontakt og om mulig sikre med 20A og bruk 4mm2 CU kabel.

Hvorfor disse anbefalinger:

Du lader raskere med 16A fremfor 8A som i praksis blir resultet med 10A kurser (nye schuko kontakter får ikke mer)
Bruker du veggboks med type2 kabel er denne kontakten laget for å tåle 64A 400V den tåler mer rett og slett. Har du kablet med 4mm2CU kabel og 20A belaster du ikke kursen maksimalt over lengre tid.
(alle elektofolk fraråder maksimal belastning over lengre tidsrom)

Og om du så kommer et sted med kun  schuko kontakt kan du benytte en overgang til ca 100 kr som du setter inn i schuko kontakten så setter du den blå CEE16A enfase støpslet i den andre enden av overgangskablen. Kostnaden på ny over gang er ca 100 kr mot flere tusen på en ny ladekabel om du er uheldig med en schuko kontakt.

Moralen er forsøk å ungå å benytte schuko kontakter ved billadning.
Problemet er at noen bilers ladekladder er så tunge at de ødelegger kontakten når de henger i kablen.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

stefse

Det er jo disse kladdegreiene som burde vært forbudt. Er pga dem at kontaktene ødelegges. Men på sikt håper jeg elbilstandarden blir cee og ingen behøver å saktelade på schuko.

Har dere forresten sett de kontaktene Amerikanerne bruker? Å lade på 110V med høye strømstyrker og en tung kladd som skal henge etter noen små pinner?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA