Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Myrvang, onsdag 30. desember 2015, klokken 09:34

« forrige - neste »

v-i-c

Sitat fra: elbil-1 på mandag 23. november 2015, klokken 16:11
Tesla kan bruke hvilken standard de selv ønsker fordi de bygger og finansierer sine egne ladestasjoner uten noen form for tilskudd.

Tesla må da som alle andre følge lovene som gjelder i de land de er tilstede i.
Om et land la oss si Tyskland bestemmer seg for å lovfeste at alle som tilbyr elbilladning innen en gitt tidsfrist må ha komplementert sitt utstyr til å tilby en bestemt kontakt/standard som tyskland ønsker å standardlisere på, så vil da selvfølgelig Tesla som alle andre følge Tysklands lover i Tyskland.

Om det så gis en overgansregel som sier at det etter en gitt dato kun er lov med en bestemt kontaktype for rask elbil ladning og det gis en overgangsperiode hvor det er tillat med overgangskabler. Så vil da Tesla selvfølgelig følge en slik lov.

Så til slutt etter en passende periode vil Tyskland forby bruk av andre enn standard kontakten.

Om så Tyskland bestemmer deg for at CCS skal være en slik kontakt ja så står de fritt til å gjøre dette.

Om Tyskland vil finne det viktig at alle DC-ladere skal kunne levere ut strøm på CCS vet jeg ikke.

Men mitt poeng er er at Tesla som selskap selvfølgelig følger de lover som gjelder i Tyskland når Tesla driver virksomhet på Tysk jord.

I Danmark har vistnok Tesla bestemt seg for å legge ned mesteparten av sin virksomhet grunnet en avgiftsendring fra nyttår. Det er da en selvfølge at Tesla respekterer danske vedtak om avgifter på bil og ikke driver avgiftsundragelse. Nå vurderer Tesla vistnok markedet i Danmark slik at det ikke er noe vits i å forsøke å selge Tesla biler der da de ikke er konkuransedykig og følgelig legger de ned salgsavxdelingen.

Tesla vil sikkert protestere på et eventuelt vedtak i Tyskland om påbud omk bruk av CCS i lov form, men EU skal vistnok ha fattet et slik vedtak
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

fredag

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. november 2015, klokken 16:32
Trenger vi det? Jeg bruker mange år gamle ladere ennå jeg, har bare byttet ut kablene (og de følger jo med nye enheter). Mener du at ny standard ikke kan lade fra vanlige USB-uttak? I så fall blir jeg gretten, da jeg har mange slike i veggen hjemme, i bilen, powerpacks osv.

EDIT: Leste meg opp litt og det er jo bare å kjøpe en enkel USB-A til USB-C kabel. Akkurat som vi har USB-A til Lightning for iPhone i dag. De samme laderne kan brukes videre.

Det er ikke gitt at de leverer nok strøm. Apples nye lille macbook har en 29W USB-C lader. Det er mye mer enn en USB-A kontakt klarer å levere.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: elbil-1 på mandag 23. november 2015, klokken 16:11
Tesla kan bruke hvilken standard de selv ønsker fordi de bygger og finansierer sine egne ladestasjoner uten noen form for tilskudd.

EU-direktivet sier at så lenge en ladestasjon er offentlig tilgjengelig, så må den tilby CCS. Gjelder nye og oppdaterte ladestolper fra og med 18. november 2017. Det spiller ingen rolle om den er privat finansiert eller offentlig finansiert.

Du kan kjøpe deg en privat chademo-lader og sette i din garasje, uten at det er noe krav om CCS. Men så fort du begynner å tilby lading for andre enn deg selv på en offentlig tilgjengelig plass, så er det en offentlig ladestolpe og da må hvert eneste DC-hurtiglader tilby CCS, samt evt andre typer DC-hurtiglading. De forskjellige nasjonale lovene vil variere noe på nøyaktig hvordan dette defineres. Noen land kommer til å være strenge av typen du vil ikke få byggetillatelse for ladestasjoner hvis den ikke følger standarden. Tesla må om to år sette opp en CCS-kabel enten på hver ny supercharger-ladestolpe, eller på hvert nytt supercharger-par, uansett om bilene deres kan lade med CCS eller ikke.

If you can't beat them, join them. Tesla burde for lenge siden oppdatert alle nye europeiske Teslaer med en CCS-kontakt, som fremdeles kan lade på eksisterende superchargere.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på mandag 23. november 2015, klokken 17:16
Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. november 2015, klokken 16:32
Trenger vi det? Jeg bruker mange år gamle ladere ennå jeg, har bare byttet ut kablene (og de følger jo med nye enheter). Mener du at ny standard ikke kan lade fra vanlige USB-uttak? I så fall blir jeg gretten, da jeg har mange slike i veggen hjemme, i bilen, powerpacks osv.

EDIT: Leste meg opp litt og det er jo bare å kjøpe en enkel USB-A til USB-C kabel. Akkurat som vi har USB-A til Lightning for iPhone i dag. De samme laderne kan brukes videre.

Det er ikke gitt at de leverer nok strøm. Apples nye lille macbook har en 29W USB-C lader. Det er mye mer enn en USB-A kontakt klarer å levere.

Så? Den kan jo ikke lades fra USB i dag heller, så det oppstår ikke noe "problem" mhp. at man må ha ny lader unødvendig.

Jeg har f.eks 4 stk. doble USB-uttak innfelt i veggen hjemme, integrert i samme rammer som stikkontakter. Disse kan jeg fortsette å bruke til å lade nettbrett, mobiltelefoner, fjernkontroller osv. Kun oppdaterte kabler trengs om jeg bytter mobil til en med USB-C.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: fredag på mandag 23. november 2015, klokken 17:34
EU-direktivet sier at så lenge en ladestasjon er offentlig tilgjengelig, så må den tilby CCS. Gjelder nye og oppdaterte ladestolper fra og med 18. november 2017. Det spiller ingen rolle om den er privat finansiert eller offentlig finansiert.

Du kan kjøpe deg en privat chademo-lader og sette i din garasje, uten at det er noe krav om CCS. Men så fort du begynner å tilby lading for andre enn deg selv på en offentlig tilgjengelig plass, så er det en offentlig ladestolpe og da må hvert eneste DC-hurtiglader tilby CCS, samt evt andre typer DC-hurtiglading. De forskjellige nasjonale lovene vil variere noe på nøyaktig hvordan dette defineres. Noen land kommer til å være strenge av typen du vil ikke få byggetillatelse for ladestasjoner hvis den ikke følger standarden. Tesla må om to år sette opp en CCS-kabel enten på hver ny supercharger-ladestolpe, eller på hvert nytt supercharger-par, uansett om bilene deres kan lade med CCS eller ikke.

Nja. Det er mye som er åpen for tolkning her. Hva er en offentlig tilgjengelig plass for eksempel? Om en SC etableres på en lukket parkeringsplass med bom som kun åpnes for Teslaer, er den da offentlig tilgjengelig?

Forøvrig kan jo Tesla bare slenge opp en CCS-kabel som pynt, det er ikke noe krav om at de gjør den offentlig tilgjengelig til en fornuftig pris tror jeg? Ei heller er det krav om tilgjengelig effekt så vidt jeg vet, så det holder kanskje å tilby 1kW over CCS med en startpris på €1 mill. pr. lading ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: fredag på mandag 23. november 2015, klokken 17:34
If you can't beat them, join them. Tesla burde for lenge siden oppdatert alle nye europeiske Teslaer med en CCS-kontakt, som fremdeles kan lade på eksisterende superchargere.

ER litt usikker på hvor lett det rent teknisk det er å kobinere CCS og Tesla i en og samme kontakt, ryktet sier at Tesla sin type2 kontakt er lengre enn standard for å få større kontakt overflate.

Antagelig må Tesla sine SC ha to påfyllingsslager slik at en "pumpe" kan betjene både CSS og Tesla med to ulike "slager". Om Tesla skulle ønske å tilby f.eks AC43kW så er det nok også teknisk mulig med eksiterende "slage" på SC. Jeg tror ikke at Tesla vil tilby ladning på den gamle japanske standard

Det kan muligens lages en CSS kontakt i bilen Tesla som kan ta imot både "sær" teslaplugg og standard CCS plugg, slik at en ny tesla bil kan lade fra SC og CCS ladere. Tesla kan sikkert om de vil lage en overgang til sine "gamle" Tesla-biler med gammel "sær" Teslakontakt sli at de kan lade på en CCS ladestasjon (På samme måte som ble gjort mot gammel japansk DC-standard)

Tesla vil bli påført noen utgifter for å følge EU-standard, Største utgiften blir å implementere et batalingssytem, antar at Tesla velger å sette opp en kortautomat og priser fremedtankere til maksimalt tillatt beløp pr fylling, slik at kapasiteten forbeholdes Tesla sine egne biler, eventuelt om en bilfabrikk kjøper seg plass slik at hver bil fra denne fabrikanten belastes med en gitt sum som gir fri ladning i bilens levetid.
Infomasjon om kokurentens lade vaner er verdifull info.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elbil-1

Så lenge tesla har en lukket ladeløsning kun for sine kunder vil ikke eu kunne pålegge dette - da vil de være konkurransevridende og det vil hindre fri konkurranse - så her kan nok tesla greitt fortsette som de gjør i dag

Arha

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. november 2015, klokken 18:37
Forøvrig kan jo Tesla bare slenge opp en CCS-kabel som pynt, det er ikke noe krav om at de gjør den offentlig tilgjengelig til en fornuftig pris tror jeg? Ei heller er det krav om tilgjengelig effekt så vidt jeg vet, så det holder kanskje å tilby 1kW over CCS med en startpris på €1 mill. pr. lading ;)
Med andre ord kan de bare få Arctic Road til å drifte CCS-laderen for seg  ;D
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

bosonic

Sitat fra: KjellG på mandag 23. november 2015, klokken 15:35
"Hva er årsaken til at det er så mange forskjellige personbiler? Hvorfor ikke bare ha en felles standard? Det gikk jo med T-ford.

Hadde vært mye enklere og billigere for alle, både for bilprodusentene og dem som bygger energistasjoner."

Hvorfor latterliggjøre Myrvang's spørsmål ??
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

v-i-c

Sitat fra: elbil-1 på mandag 23. november 2015, klokken 20:04
Så lenge tesla har en lukket ladeløsning kun for sine kunder vil ikke eu kunne pålegge dette - da vil de være konkurransevridende og det vil hindre fri konkurranse - så her kan nok tesla greitt fortsette som de gjør i dag

Tesla er da ikke hevet over loven. Det er ikke Tesla som lager lovene f.eks i Tyskland.

Tesla må følge de lover som Tyskland bestemmer skal gjelde i Tyskland..

Tyske myndigheter tar hard i Selskaper som ikke følger landets lover.

Og selvfølgelig vil Tesla følge et pålegg om å momtere CCS kontakter på sine SC om et slikt pålegg skulle komme.
Og selvfølgelig vil Tesla selge strøm innen for de rammer som gjelder om de får et slikt pålegg.

Tar de feil pris får de ikke dekket inn kostnadene med å utvide SC med CCS.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

fredag

Sitat fra: elbil-1 på mandag 23. november 2015, klokken 20:04
Så lenge tesla har en lukket ladeløsning kun for sine kunder vil ikke eu kunne pålegge dette - da vil de være konkurransevridende og det vil hindre fri konkurranse - så her kan nok tesla greitt fortsette som de gjør i dag

Jo, det kan de og direktivet er forlengst vedtatt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elbil-1

Direktivet gjelder for offentlige ladeplasser - men tesla har en lukket ladeløsning for sine medlemmer og vil da ikke omfattes av reglene så vidt jeg kan skjønne.

v-i-c

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 24. november 2015, klokken 07:59
Direktivet gjelder for offentlige ladeplasser - men tesla har en lukket ladeløsning for sine medlemmer og vil da ikke omfattes av reglene så vidt jeg kan skjønne.

Det virker ikke som om alle deler din tolkning.

Det er da bare positivt om Tesla bidrar til økt bruk av elbiler gennerelt ved å Selge strøm til alle elbiler, kan ikke se noe negativt i at Tesla selger strøm til Audi, Golf, ZOE osv.

Flere ladepunkter er da bare posistivt. Pris, Type ladeprodukt, tilgjennelighet, lengde på ladekø blir da faktorer om andre biler enn Tesla finner det hensiktsmessig å lade hos Tesla.

Salg av biler og salg av strøm til biler er to forskjellige virksomheter.

Bare se på alle el-verk. De gamle ble tvangsdelt i en nett--eier del og en energi-leverer. Begge avhenig av hverandre mye tettere en en Tesla bil og en Tesla ladestasjon.

Skal ikke se bort i fra at Tesla på sikt blir tvunget til å gjøre en splitting av de samme grunner som el-verkene ble splittet. Ønske om å øke konkuransen.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 24. november 2015, klokken 07:59
Direktivet gjelder for offentlige ladeplasser - men tesla har en lukket ladeløsning for sine medlemmer og vil da ikke omfattes av reglene så vidt jeg kan skjønne.

Det spørs hva definisjonen på en offentlig ladeplass er:

- En plass der alle kan starte lading av bilene sine?
- En plass der offentligheten har fysisk tilgang?

Det er vel noenlunde klart ladeplasser på lukket område, f.eks inne på en flyplass (på rullebaneområdet) ihvertfall ikke kan defineres som offentlige ladeplasser. Så hva skal da til for å omgå påbudet, kanskje det holder med en bom som holder andre biler ute? Kan f.eks åpnes fra skjermen på alle Teslaer (via Homelink, som alle Teslaer har støtte for).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cstromme

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. november 2015, klokken 18:31
Sitat fra: fredag på mandag 23. november 2015, klokken 17:16
Det er ikke gitt at de leverer nok strøm. Apples nye lille macbook har en 29W USB-C lader. Det er mye mer enn en USB-A kontakt klarer å levere.

Så? Den kan jo ikke lades fra USB i dag heller, så det oppstår ikke noe "problem" mhp. at man må ha ny lader unødvendig.

Den kan faktisk lades fra standard 5W USB-lader. Går bare fryyyyktelig tregt. :P
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA