Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny billig elbil - hvilken?

Startet av oddsvi, onsdag 30. desember 2015, klokken 01:52

« forrige - neste »

oddsvi

Er det noen som har erfaring med varmen i ratte på Leaf ?
Hvordan virker den ?
Når jeg trykker den på føler jeg den gir liten effekt.
Har en Tekna 15 modell.

Einar_S

Jeg synes den er for varm i starten, men det virker som den senker varmen etter litt tid.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

leafnor

Sitat fra: Einar_S på søndag 22. november 2015, klokken 09:59
Jeg synes den er for varm i starten, men det virker som den senker varmen etter litt tid.
På min blir det i overkant varmt, og så etter en periode jevner det seg ut. Virker som temperaturføler sitte litt langt fra varmekilden, så at det blir litt "hysterisk" regulering i starten.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Opplever det samme også med setevarme. Blir glovarmt etter ei lita stund, og dabber av etter hvert og blir nesten kaldt.. Men det er vel ikke bare i Nissan Leaf det er sånn..?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

BE

Sitat fra: oddsvi på søndag 22. november 2015, klokken 09:23
Er det noen som har erfaring med varmen i ratte på Leaf ?
Hvordan virker den ?
Når jeg trykker den på føler jeg den gir liten effekt.
Har en Tekna 15 modell.
Hvis du føler den gir liten effekt er den nok defekt. Varme i rattet gir masse masse varme, det er ikke slik at du lurer på om det fungerer.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Burger

Jeg er også misfornøyd rattvarme på min Nordic 2015. Blir glovarm og deilig og så virker det som den slår seg av for resten av turen.

Virker det bedre enn dette hos noen?
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Aleco

Skulle vært en gradering tenker jeg. Jeg syns den er ubehagelig varm i starten og må ofte bare skru den av etter å ha hatt den på et par minutter.

oddsvi

Da er det nok en feil i min , varmer nok ikke i det hele tatt.
Andre med samme problemet ?

leafnor

Vil bare nevne jeg er fornøyd med at det er varme. Blir det ubehagelig varmt så slår jeg bare av.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

e-h

Vår bil ble levert uten at rattvarmen virket. Fikk nytt ratt på garanti. Ikke noe stress i det hele tatt. Viste bilen, forhandler bestilte inn ratt, og fikk time etter det ankom.

fws

Rattvarmen på leafen kommer i puljer. Hos meg blir den sakte, men sikkert, varmere helt til den blir skikkelig varm. Så virker det som den tar seg en pause før den kommer tilbake etter ca. 15 minutter. Og slik fortsetter den. Jevn varme har Nissan tydligvis ikke hørt om. Det er nesten som om bilen skal "minne" deg på hvor heldig du er som fortsatt har rattvarme.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

MortenRA

På min 14' modell opplever jeg også at den blir glovarm ila 2 første minuttene, for så å nærmest være ikke-eksisterende resten av turen... Hva gjelder setevarmeren, så er ikke den merkbar før etter 10min, selv om den settes på high...
Tesla Model S 75D - Soon to come

RuneW

Sitat fra: Burger på søndag 22. november 2015, klokken 11:55
Jeg er også misfornøyd rattvarme på min Nordic 2015. Blir glovarm og deilig og så virker det som den slår seg av for resten av turen.

Virker det bedre enn dette hos noen?

Vet ikke hvordan det er på nyere Leaf'er, men rattvarmen på min 2012-modell er tydeligvis designet av en fireåring. Oppførselen er slik:

Man setter den på og den blir straks varm og god.

Etter noen minutter føles den plagsomt varm.

Etter ytterligere noen minutter blir den veldig mye kaldere. Alt for kald med medfølgende banning og trykking for å få den igang igjen. Så slår den seg på igjen (uvisst av hvilken grunn) for en periode.

Hvordan algoritme rattvarmen følger skulle jeg likt å visst. Kanskje det er en ren timer for alt jeg vet. Det hadde uansett vært mye bedre med en OFF,1,2,3 type innstilling en det latterlige forsøket på automatikk.

Men det er tross alt bedre en ingen rattvarme...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Powerflux

Sitat fra: RuneW på mandag 23. november 2015, klokken 13:00
Sitat fra: Burger på søndag 22. november 2015, klokken 11:55
Jeg er også misfornøyd rattvarme på min Nordic 2015. Blir glovarm og deilig og så virker det som den slår seg av for resten av turen.

Virker det bedre enn dette hos noen?

Vet ikke hvordan det er på nyere Leaf'er, men rattvarmen på min 2012-modell er tydeligvis designet av en fireåring. Oppførselen er slik:

Man setter den på og den blir straks varm og god.

Etter noen minutter føles den plagsomt varm.

Etter ytterligere noen minutter blir den veldig mye kaldere. Alt for ukald med medfølgende banning og trykking for å få den igang igjen. Så slår den seg på igjen (uvisst av hvilken grunn) for en periode.

Hvordan algoritme rattvarmen følger skulle jeg likt å visst. Kanskje det er en ren timer for alt jeg vet. Det hadde uansett vært mye bedre med en OFF,1,2,3 type innstilling en det latterlige forsøket på automatikk.

Men det er tross alt bedre en ingen rattvarme...
Haha,  spot on ;D
Latterlig dårlig design!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA