Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Standarisere betaling mot elbilforeningens RFID brikke?

Startet av Switch, tirsdag 29. desember 2015, klokken 22:24

« forrige - neste »

Switch

Kjøpte B Electric i juni, etter å ha prøvekjørt og lest meg opp på BOS sine nettsider samt snakket med selger.
Vi fikk bilen i september og var kjempefornøyd. Raskt oppdaget vi at slagordet "Das Beste oder Nichts" stemte. Mercedes velger "Nichts".
Mangel på hurtiglading var jeg klar over, men at det var, og er feil på BOS sine nettsider var jeg ikke klar over.
Nettsiden til BOS lover at bilen, som standard, er utstyrt med SOS funksjon som skal ringe/sende melding til alarmsentral ved uhell/ulykke. Dette leveres ikke i Norge

Det som irriterer meg mest er at i juni var "Connect me" standard (dette er nå fjernet fra nettsidene til BOS). Med Connect me skal en kunne fjernstyre bilen fra mobiltelefonen og utføre låsing av dører, oppvarming/kjøling, ladetilstand, historisk kjøremønster etc. Connect me inneholder også selvdiagnostisering og skal sende melding til verksted om tilstand, slik at ved viktige feil/behov/oppgraderinger blir en innkalt til service mellom faste servicer.
Erfarer at bilen er lite gjennomtenkt pga. dårlige løsninger.

Noen andre som har reagert?

TM

#1
Var ikke klar over at automatisk oppkobling ikke var støttet av Mercedes i Norge. Mener dette er standard hos hovedkonkurrenten BMW. Der har alle biler ink. i3 innebygget telekommunikasjonsmodul med sim kort uten kostnad. Bilen skal også ringe selv dersom det skjer en ulykke. En viktig sikkerhetsdetalj som kan bety forskjellen på liv og død hvis en ulykke skjer langt fra folk. Får kankje test nødknappen i min BMW for å se om den virker  ;) Det fungerer visst sånn at man kan avlyse nødanropet når de tar kontakt.
Jeg ville ha tatt opp denne mangelen med importøren, og referert til at BMW tydeligvis støtter dette i Norge, så det kan ikke være tekniske begrensninger som gjør det umulig å få til dette i Norge.

Fra BMW.no

Det intelligente nødanropet sender automatisk et nødanrop til BMW callsenter dersom kollisjonsputene utløses. Anropet går fra en sikret telefonenhet som er montert i bilen, og er uavhengig av mobiltelefonen din. Det utløses både i Norge og i utlandet. En kvalifisert medarbeider tar kontakt med deg, informerer redningsmannskapene og hjelper deg per telefon, om mulig foregår hjelpen på morsmålet ditt. Samtidig overfører systemet bilens nøyaktige posisjon og opplysninger som er relevante for hjelpemannskapene, for eksempel informasjon om faren for personskader, hvor mange passasjerer det er i bilen, samt bilmodell og farge. Det betyr at hjelpemannskapet kan forberede seg best mulig med tanke på behandling av skadede personer. Nødanropet kan også utløses manuelt, for eksempel hvis du selv er blitt vitne til en ulykke.

Switch

Ser at i Sverige er det standard også. Her ringer bilen til ECall Europa som er et alarmsenter for Mercedes.
Kan derfor ikke forstå at det skulle være tekniske utfordringer for samme system i Norge.

Poenget er at jeg er blitt informert på nettsidene til BOS at dette er standard, sammen med Connect Me, og mener at dette skal jeg ha og har betalt for.

Tatt det opp med forhandler, men de forklarer at det er og er feil på nettsiden etter oversettelsen fra Tyske nettsider. Ingenting de kan gjøre med det var svaret jeg fikk.....




krl

Dette var listet som standard når vi bestilte også. Merkelig hvis ECall + Connect Me allikevel ikke er inkludert... BOS bør få ordnet opp snarest.

Heldigvis er det noe bevegelse med tanke på norsk versjon av Connect Me. Jeg fikk opp deler av mobilsiden med norsk språk nå, kun ved å velge Norge som land. Tidligere var alt på tysk eller engelsk.

RickI

Det var snakk om å få Connect me app i Norge fra Januar 2016. Men, å få den å virke vi trenger com modul i bilen. Når jeg lurte på modulen, fikk jeg svaret :'(:

Dear Mercedes-Benz customer

Regarding your request about retrofitting of Connect-me in cars without such option from factory. We are sorry but it's unfortunately not possible to make requested solution in your B Electric Drive.

However we wish you all the best for the future in the new Mercedes-Benz.

Med vennlig hilsen/Freudlichen Grüssen/Kindly regards,

Bertel O.Steen A/S


mrjic

Nå syns jeg det er merkerlig, de har hele tiden sagt det skam være mulig å ettermontere com modul, selv ved lansering så sa de at mobil app vil komme i ettertid.

Hva slags kompensasjon kan vi kreve? Hvis det er tilfelle at det ikke lar seg å montere?

Solsystemet

Bertel O. Steen fortalte meg at Mercedes har begynt å installere modulen i bilene som bygges nå, så min bil som skal bygges i desember får den visstnok montert. Uten noen form for app-funksjonalitet enda, riktignok.

krl

Dette er veldig viktig på en elbil, håpløst å ikke kunne sjekke ladestatus etc...

Switch

Hva gjør vi??

BOS har lovet både Connect Me og ECall gjennom nettsidene sine!

Når det nå viser seg at det er/var feil på nettsiden til BOS og dette ikke kan ettermonteres, har vi vel krav på kompensasjon?
Vi har vel da betalt for noe som BOS har reklamert for at følger med bilen og vi ikke har fått?

mrjic

Jeg gikk gjennom mail jeg har kommunister med selgeren om bilen, og jeg har ved et anledning spurt status på remote app, og da fått svar ikke noe nytt info, regner med mange andre har lignende info tilgjengelig.

rsomby

Sitat fra: Switch på onsdag 25. november 2015, klokken 23:12
Hva gjør vi??

BOS har lovet både Connect Me og ECall gjennom nettsidene sine!

Når det nå viser seg at det er/var feil på nettsiden til BOS og dette ikke kan ettermonteres, har vi vel krav på kompensasjon?
Vi har vel da betalt for noe som BOS har reklamert for at følger med bilen og vi ikke har fått?

Hvis du har beviser på at de har lovet dette så er det bare ta saken videre med forbrukerrådet, på samme måte som endel tesla-eiere gikk sammen og klaget på at teslanorge hadde solgt P85D som en 700hk bil når virkeligheten sier noe annet. Å pynte på sannheten ved salg av dyre kapitalvarer er ikke smart

Switch

Skal høre hva forbrukerrådet mener om lureriet til BOS.

For ECall ligger "beviset" fortsatt på BOS sine sider.
For Connect Me har BOS fjernet "beviset". Jeg heldigvis tatt kopi av nettsiden slik at jeg har "bevis" ;D

rsomby

Veldig bra.
Spennende å se hva som skjer med denne saken.

mrjic

Fikk dette som svar fra Mercedes Benz

Hei! Det blir ingen ettermonteringsløsning for Com module på noen av våre biler. Modulen er imidlertid standardutstyr på biler produsert fra desember 2015. Fortsatt fin dag! Mvh MB Norge


Har du fått noen svar fra Forbrukerrådet?

Switch

Har vært litt opptatt, så jeg er ikke kommet i gang..

Jeg må først skrive brev til selger, der jeg ber om prisavslag med begrunnelse at det er mangler ved bilen.
Blir ikke meg og selger enige, går saken videre til forbrukerrådet og i neste omgang til forliksrådet.

Det jeg er usikker på, er hvor mye jeg kan forlange i prisavslag. Prisavslaget må stå i sammenheng med mangelen og de ulemper dette medfører for meg.

Tenker at for Ecall, kan denne erstattes med GPS varsling med alarmknapp for barn (www.tryggereliv.no)
GPS sender kr. 1 495,- + installasjonskostnader (permanent strøm etc.) kr. 2 500,- + abonnement kr. 125,- pr. mnd. i 5 år (garantitiden på bilen) =kr. 11 495,-. Kanskje jeg skulle beregnet levetiden på bilen, 20 år?

Connect Me er det verre å argumentere en verdi av mangelen.

Noen som har noen forslag??







© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA