Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spotify blir endelig integrert med Tesla Model S

Startet av Aleco, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:12

« forrige - neste »

Bjoris

Er slik på den nye 30 kWh også, går ned til 5-6% derfra er det,"--", er nok kun bevisst for at folk ikke skal kjøre til null og tro at det er litt etter null også;)

I går kjørte jeg en mil uten en enste streker med min gml Leaf, hadde LeafSpy i den andre Leafen, tenkte at NÅ får jeg min første strømstans, men det gikk bra den gangen også;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

tomrh

#31
Sitat fra: tomrh på tirsdag 12. januar 2016, klokken 17:11
Jeg erfarer at det er tredje strek fra toppen som oppfører seg slik som beskrevet, ved sterk kulde. Fredag var det -16 ute. Vel inne i Helltunnellen går det fra 11 til 10 streker, og bare 1 km(!) etter, før jeg er ute av tunnellen, ryker det et strek til.  :o Heldigvis skjer det nær toppen av skalaen og ikke i bunnen slik trådstarter erfarer. Vår 2012-mod er ikke i lærefasen etter 70k km, men har kanskje behov for å lære seg nye utetemperaturer?  ::)
Fulladet 233 Gids, første batteristrek forsvinner på 218, andre batteristrek på 199 Gids, tredje på 189, fjerde på 174, femte på 157, sjette på 140 og sjuende på 121. På vår 12-mod. Tredje strek fra toppen varer altså bare 10 Gids mens de andre varer 15-19 Gids. Litt rart at skalaen er slik? Forsvinner bare raskere om vinteren pga høyere strømforbruk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Har ikke sjekket etter GIDs på min, men etter %-visning i bilen er alle barene temmelig lik i størrelse, har skrevet en eller annen plass her på forumet % områdene, husker ikke hvor, men er vel grovt sett 9% pr strek såvidt jeg husker, med noe avvik på øverste og nederste strek.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Vi opplevde noe sånnt med en 2013 i vinter. Den lå på ca 20%. Etter et par km var den gått ned til ca 5-6%.

tomrh

Sitat fra: tomrh på onsdag 14. september 2016, klokken 21:17
Fulladet 233 Gids, første batteristrek forsvinner på 218, andre batteristrek på 199 Gids, tredje på 189, fjerde på 174, femte på 157, sjette på 140 og sjuende på 121. På vår 12-mod. Tredje strek fra toppen varer altså bare 10 Gids mens de andre varer 15-19 Gids. Litt rart at skalaen er slik? Forsvinner bare raskere om vinteren pga høyere strømforbruk.
Nå har det endret seg litt siden denne postingen min i september. Fullt oppladet 232 i morges. Første strek forsvinner på 214, andre på 194, tredje på 184, fjerde på 169 og femte på 154. (På vei til jobb).

Det er tydelig at man ikke kan stole helt på batteristrekene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Hvor høy SOC er det når du har fullt batteri og 232.
Min lader til 93,8% og 232 GIDS. Har 2%-poeng lavere  SOH enn deg.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

#36
Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. november 2016, klokken 07:41
Hvor høy SOC er det når du har fullt batteri og 232.
Min lader til 93,8% og 232 GIDS. Har 2%-poeng lavere  SOH enn deg.
Mener å huske at det var 91,8%. Jeg klarer å lade til 234 GIDs og 92,4% SoC, men forvarmingen har stjålet litt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Batterier er og forblir kjemiske "dingser", og kapasiteten varierer etter temperatur, månen, svart magi, cellebalansen og politiske meningsmålinger. Elektronikken som forsøker å holde styr på kapasiteten og SoC har dårlig data inn, og gir dårligere estimater ut.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

illmatic

Jeg opplevde nøyaktig det samme i går. Hadde 14% igjen og regnet sterkt med å komme meg hjem som da var 9km unna med 70 sone og slak nedoverbakke. Plutselig detter den rett til 10% og noen hundre meter etter til 6% før den går til ---. Da hadde jeg til alt hell en hurtiglader 1,5km unna og jeg kom meg dit. Da den begynte å lade viste Fortumladeren at det var 2% igjen på batteriet. Jeg ladet til 20% og kjørte ca 10km og da var det fremdeles 17% igjen! Som virker som en feil det også...

Bestemte meg egentlig der for å selge bilen for jeg pendler ganske mye og kan jeg ikke stole på prosentvisningen engang blir det helsefarlig å kjøre den bilen hver dag (høyt blodtrykk)

tomrh

Jeg tror ikke det er slik at strømmen bare renner ut, men en softwarebug i %-visningen. Noen må sjekke dette med Leafspy når det skjer.

Jeg tror dette fordi med gen1 Leaf skjer det nesten alltid at når jeg parkerer med en gjenværede strek etter LBW, så starter jeg opp igjen med 0 streker. Noen ganger også med ---. Leafspy avslører at det fremdeles er like mange GIDs igjen. Dette forteller meg at Nissans batterivisning er litt buggy.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Sitat fra: tomrh på onsdag 02. november 2016, klokken 12:24
Jeg tror ikke det er slik at strømmen bare renner ut, men en softwarebug i %-visningen. Noen må sjekke dette med Leafspy når det skjer.

Jeg tror dette fordi med gen1 Leaf skjer det nesten alltid at når jeg parkerer med en gjenværede strek etter LBW, så starter jeg opp igjen med 0 streker. Noen ganger også med ---. Leafspy avslører at det fremdeles er like mange GIDs igjen. Dette forteller meg at Nissans batterivisning er litt buggy.

Det er jo fordi når du kjører så "slettes" en strek når den er "brukt opp".

La oss si det var 10 streker, for jeg er sliten og gidder ikke regne i 12deler.

Du er fulladet med 100%, og kjører til f. eks. 93%. Fremdeles har du alle ti strekene, for du mister den ikke før 90%.

Men så parkerer du, og så restarter du bilen. Det er 93% på batteriet. Skal bilen da vise alle 10 strekene (100%), eller skal den vise 9 streker ("du har minst 9 streker igjen"). Den velger det siste.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Aleco

Sitat fra: illmatic på onsdag 02. november 2016, klokken 11:01
Jeg opplevde nøyaktig det samme i går. Hadde 14% igjen og regnet sterkt med å komme meg hjem som da var 9km unna med 70 sone og slak nedoverbakke. Plutselig detter den rett til 10% og noen hundre meter etter til 6% før den går til ---. Da hadde jeg til alt hell en hurtiglader 1,5km unna og jeg kom meg dit. Da den begynte å lade viste Fortumladeren at det var 2% igjen på batteriet. Jeg ladet til 20% og kjørte ca 10km og da var det fremdeles 17% igjen! Som virker som en feil det også...

Bestemte meg egentlig der for å selge bilen for jeg pendler ganske mye og kan jeg ikke stole på prosentvisningen engang blir det helsefarlig å kjøre den bilen hver dag (høyt blodtrykk)
Uff, det er leit i grunn. Jeg regner nå 10% som tomt batteri for å være trygg :-\

tomrh

Med Leafspy har man bedre kontroll, har ennå ikke hørt om GIDs som har forsvunnet på uforklarlig vis. Har spart meg noen hurtigladestopp med dette, så appen og donglen har spart seg inn allerede.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

muse

Sitat fra: tomrh på tirsdag 12. januar 2016, klokken 17:11
Jeg erfarer at det er tredje strek fra toppen som oppfører seg slik som beskrevet, ved sterk kulde. Fredag var det -16 ute. Vel inne i Helltunnellen går det fra 11 til 10 streker, og bare 1 km(!) etter, før jeg er ute av tunnellen, ryker det et strek til.  :o Heldigvis skjer det nær toppen av skalaen og ikke i bunnen slik trådstarter erfarer. Vår 2012-mod er ikke i lærefasen etter 70k km, men har kanskje behov for å lære seg nye utetemperaturer?  ::)

Slik oppfører min tiende strek seg også, 12 og 11 bar ligger på rundt 1,5 kw hver mens 10 er på 1 kilowatt og dermed forsvinner raskere. Har også en 2013 modell men den er ikke sånn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA