Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spotify blir endelig integrert med Tesla Model S

Startet av Aleco, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:12

« forrige - neste »

Electrix

Har noen av dere testet hva som er reelt? Altså om batteriet virkelig går fra 8% til 0% eller om det er feil visning når bilen sier 8% eller feil når den sier "--".

Sånn jeg ser det kan det være at noen dårlige celler kutter ut når batteriet går under 8% og at batteriet dermed i praksis er tomt og ikke kan kjøres lengre, eller så kan det være at slike eller andre feil gjør målesystemet usikkert og at det kanskje kan være at det fremdeles er 8% kapasitet igjen å kjøre på selv om den viser "--". Eller det kan være at kapasiteten er nesten null når den fremdeles viser 8%.

Du vil kanskje finne ut av noe av dette med LeafSpy ved å se om den viser de samme endringene, og eventuelt ved å fortsette å kjøre etter "--" og se hvor langt du kommer. Men det kan kanskje være litt vanskelig hvis det bare skjer av og til.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jsa061

Når man kommer under 6% så så vises det bare "---" i displayt. Det er helt normalt og jeg tipper det er noe Nissan har lagt inn for at folk skal komme seg til lader. Men, man kan altså kjøre de siste prosentene også - de er ikke borte :)

jsa061

Kan forresten legge til en ting til som kan være greit å være klar over når man har lite strøm: Etter at batteriprosenten viser "---" så er det neste tegnet på trøbbel at siste batteristreken forsvinner. Da har man 5-6 km på flatmark før man begynner å miste "doble rundinger".

De doble rundingene er de som er over spedometer til høyre for midten. De går fra dobbel til enkle rundinger, en etter en forsvinner de. ( Samme som skjer når man har fult batteri og mister regen, men da fra venstre til høyre og i motsatt ende av batteri-fylling-graden).

Når man har mistet to-tre slike rundinger så får man først redusert effekt. Da snakker jeg ikke om turtle, men bare litt mindre guff. Så ryker det et par rundinger til og først da kommer onkel-skilpadde frem fra hiet sitt.

:D

Fallskjerm

Ja nå er jeg kommet tilbake fra verkstedet. Det vare ingen feilkoder, med andre ord ingen feil på celler mener Nissan i tønsberg. Jeg fikk ut ark med spenningen på alle celler med soc mellom 35-22 % (parkerte i går med 35 % før jeg leverte nøkkelen.

Jeg spurte om test prosedyrer for å sjekke celle spenning. Hvor lenge siden cellene har vært balansert, ladestatus ved test øyeblikket. Dette viste de ikke. Skulle få test prosedyrer og verksted manual hvis de hadde lov til å gi den ut.

Når det gjelder skilpadde så kommer den ca 0,5 -1 km etter at den siste baren er borte.

I mitt hode gjør BMS skuret det den skal. Kopler ut celler med lav spenning ergo har jeg celler som burde ha blitt byttet ut. Hva mener dere?
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Bjoris

De store forskjellen mellom cellen kommer ikke frem før du har lavere SOC enn 22%. Hvorfor i allverden har de sjekket mellom 35 og 22 når problemet dukke opp rundt 10%?

Slutter ikke å forundre meg om inkompetansen som finnes hos Nissan!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

leafnor

Sitat fra: Fallskjerm på onsdag 13. januar 2016, klokken 18:43
Ja nå er jeg kommet tilbake fra verkstedet. Det vare ingen feilkoder, med andre ord ingen feil på celler mener Nissan i tønsberg. Jeg fikk ut ark med spenningen på alle celler med soc mellom 35-22 % (parkerte i går med 35 % før jeg leverte nøkkelen.

Jeg spurte om test prosedyrer for å sjekke celle spenning. Hvor lenge siden cellene har vært balansert, ladestatus ved test øyeblikket. Dette viste de ikke. Skulle få test prosedyrer og verksted manual hvis de hadde lov til å gi den ut.

Når det gjelder skilpadde så kommer den ca 0,5 -1 km etter at den siste baren er borte.

I mitt hode gjør BMS skuret det den skal. Kopler ut celler med lav spenning ergo har jeg celler som burde ha blitt byttet ut. Hva mener dere?
For å komme noe lengre må mer fakta frem, og LeafSpy skulle være middellet da. Da kan i det minste slikt som celler som kobles ut kunne bekreftes eller avkreftes, og før det blir det bare spekulasjoner med mindre noen sitter å vet årsaken for dette, men er ikke på forumet, eller jobber ikke på nissanverkstedet ditt.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Aleco

Sitat fra: Fallskjerm på onsdag 13. januar 2016, klokken 18:43
Ja nå er jeg kommet tilbake fra verkstedet. Det vare ingen feilkoder, med andre ord ingen feil på celler mener Nissan i tønsberg. Jeg fikk ut ark med spenningen på alle celler med soc mellom 35-22 % (parkerte i går med 35 % før jeg leverte nøkkelen.

Jeg spurte om test prosedyrer for å sjekke celle spenning. Hvor lenge siden cellene har vært balansert, ladestatus ved test øyeblikket. Dette viste de ikke. Skulle få test prosedyrer og verksted manual hvis de hadde lov til å gi den ut.

Når det gjelder skilpadde så kommer den ca 0,5 -1 km etter at den siste baren er borte.

I mitt hode gjør BMS skuret det den skal. Kopler ut celler med lav spenning ergo har jeg celler som burde ha blitt byttet ut. Hva mener dere?
Jeg tenker også at den kopler ut, men trudde først dette ville skje fra toppen av de 100 prosentene og ikke like før man går tom for strøm. Jeg fikk også min tilbake i dag og de mente det bare var at bilen henta seg inn - at bilen hadde brukt mer strøm enn den trudde når den var kommet til 8%.... Noe som ikke gir mening når jeg fint har greid den samme avstanden jeg ikke lenger greier bare for ett år siden. Dessuten skjer dette om jeg kjører med en gjennomsnittsfart på 50 km/t en varm sommerdag så vel som 100 km/t på motorveg om vinteren med full guffe på varmeren.

Kort oppsummert: de fant ingen målbare feil de kunne rette .... 

Balrog

Man skal virkelig kose seg med rekkeviddeangst om man kjører bilen ned mot tom uten Leafspy. Men så sparer dere 100 kr på OBDII-BT pluggen, og det må jo være digg.

Sagt på en annen måte: Når alle Leafeiere med litt erfaring sier at det er lurt å ha leafspy er det kanskje lurt å tenke seg om to ganger før man lar være å skaffe seg det.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Burger

Leafspy er nok veldig smart, men som ingeniørspire som kan kaste bort masse timer på å fundere så vil jeg heller bruke % på dashboardet.

Kommer jeg til jobb med mer enn 55% rest så kan jeg anta at jeg kommer hjem igjen med samme forhold.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Mazzbot

Kan bekrefte at du ikke er den eneste , har en helt ny tekna 2015 gått 6500 km . Fikk opp --- på 7% , syntes det er helt hårreisende at de ikke klarer å beregne bedre . Min siste nissan iallefall .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

seidl

Jeg har dongle og leafspy, skal prøve å måle når batteriet når lav %. Avventer litt da termometer er under -15 for tia...
-Opel Ampera-e reservert 13.09.16 - Levert 30.05.17

leafnor

Sitat fra: seidl på fredag 15. januar 2016, klokken 20:39
Jeg har dongle og leafspy, skal prøve å måle når batteriet når lav %. Avventer litt da termometer er under -15 for tia...
Kan være du finner ut av hva denne prosenten er, for den er ikke vist i LeafSpy.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

seidl

Da har jeg prøvd leafspy for første gang. Kom ned på 8% i displayet. Gjettometeret viste da bare "--". Prosenten forsvant ikke, det gjorde den forrige gang jeg kjørte ned mot så lav %



Leafspy sin måling på det tidspunktet:


Har ikke god peiling på dette men jeg forstår det slik at jeg fortsatt har igjen ca 1.9 kWh på batteri?
Utetemp var -1 på målinga idag.
-Opel Ampera-e reservert 13.09.16 - Levert 30.05.17

leafnor

Sitat fra: seidl på mandag 18. januar 2016, klokken 20:21
Da har jeg prøvd leafspy for første gang. Kom ned på 8% i displayet. Gjettometeret viste da bare "--". Prosenten forsvant ikke, det gjorde den forrige gang jeg kjørte ned mot så lav %



Leafspy sin måling på det tidspunktet:


Har ikke god peiling på dette men jeg forstår det slik at jeg fortsatt har igjen ca 1.9 kWh på batteri?
Utetemp var -1 på målinga idag.
Synes dette virker logisk. Du har 25 Gids, og det er rett før VLBW, very low battery warning som kommer på 24 GIDS. Og da forsvinner kanskje % visningen, for det er bare ca 1,4 kWt igjen til fremdrift. Ikke mange km det om det er varme på, litt motbakke.
Så til hva denne % kan være.
Det vi vet er at de nederste 5 GIDS ikke kan brukes til fremdrift. Så kanskje 8% er de 20 GIDS du har igjen til fremdrift? Og da er 100% 20/0,08 + 5 = 255.
Og 1000-kronerspørsmålet er, hva får du på GIDS når bilen er fulladet? Omkring 255?


Leaf 2012/Aug 160.000 km

Aleco

Fikk prøvd Leaf Spy ned i 8% sjøl nå, og for første gang på ett år, så raste ikke prosentvisninga - som er just det som skjedde med Seidl også, og med samme verdier som han ved 8%. Det er akkurat som om Leaf Spy hjelper bilen å holde seg i skinnet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA