Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spotify blir endelig integrert med Tesla Model S

Startet av Aleco, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:12

« forrige - neste »

Aleco

Hei! Titta litt rundt, men sleit med å finne et emne som omhandla dette.

Det har skjedd tre ganger nå at jeg har kjørt på slutten av batterikapasiteten (har vært på mellom 8 og 13 % alle gangene) i det prosenten begynner å rase nedover. Her snakker vi fra 13 % til ---% på under en kilometer. Om jeg kjører fra Oslo og hjem vil jeg bruke ca. 80 % av batteriet på en vintersdag, så da er litt surt å kanskje måtte utelate de siste 15 prosentene fra beregninga. Er det noen andre som har opplevd dette?

Alec

Kjell Leaf

Det virker veldig rart, du må nok få sjekket dette, for sånn skal det ikke være.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

nr1rayner

Med mindre du har brukt minst en halv time med full varme på den kilometeren høres det merkelig ut.
Har ikke sjekket det nøye på min, men de øverste % går vel kjappere unna enn de siste..
Har du spiller ny bil kan det vel hende at bilen er i "lærefasen" av batteriet og at det vil rette seg med litt bruk..

Har du sjekket med Leafspy?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kris

En venn av meg med 2012 Leaf opplevde dette. Han gikk faktisk tom en kilometer eller to etter at displayet viste 16%.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Kjell Leaf

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 21. november 2015, klokken 17:37
Med mindre du har brukt minst en halv time med full varme på den kilometeren høres det merkelig ut.
Har ikke sjekket det nøye på min, men de øverste % går vel kjappere unna enn de siste..
Har du spiller ny bil kan det vel hende at bilen er i "lærefasen" av batteriet og at det vil rette seg med litt bruk..

Har du sjekket med Leafspy?
Lærefase ? Den vet jo hvor mye som er på batteriet fra den ruller ut fra fabrikken. Grunnen til at de første to-tre prosentene går raskere enn de siste er at med fullt batteri har du mindre regenerering.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Aleco

Gangene var en gang i mars, en gang i England i august (skulle rekke ferja, så det kan du si var nervepirrende) og nå i november.

Får vel dra innom verkstedet og høre.

Aleco

Vært på verksted nå. De kjørte den tom og den gikk fra 8% til ---% som vanlig. De fant ingen feil på batteri eller noe, så de fikk ikke gjort noe mer... Skal det være slik? Er det virkelig alt jeg kan forvente på garantien?

RuneW

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 21. november 2015, klokken 17:37
Har ikke sjekket det nøye på min, men de øverste % går vel kjappere unna enn de siste..

Min erfaring er at de kilometrene fra 60-40% forsvinner raskere enn de fra 80-60%. Har aldri våget å kjøre den tommere enn 15% så derfra og ned kan jeg ikke uttale meg om...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

seidl

Jeg har også opplevd dette på min 2014 modell. Tror det var rundt 7-8%. Da blinket bare displayet -- på km. Er det en feil eller skal det være slik?
-Opel Ampera-e reservert 13.09.16 - Levert 30.05.17

fws

Når dette skjer? har du prøvd å skru av og på bilen for å se om prosenten kommer tilbake?
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

tomrh

#10
Jeg erfarer at det er tredje strek fra toppen som oppfører seg slik som beskrevet, ved sterk kulde. Fredag var det -16 ute. Vel inne i Helltunnellen går det fra 11 til 10 streker, og bare 1 km(!) etter, før jeg er ute av tunnellen, ryker det et strek til.  :o Heldigvis skjer det nær toppen av skalaen og ikke i bunnen slik trådstarter erfarer. Vår 2012-mod er ikke i lærefasen etter 70k km, men har kanskje behov for å lære seg nye utetemperaturer?  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bjoris

Kjøp LeafSpy og se, kan være enkelt celler som kommer under kritisk nivå og da stenger hele batteriet ned såvidt jeg vet!

LeafSpy er uvurderlig de gangen en må strekke strikken...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Fallskjerm

Dette opplever jeg også og bilen er på verkstedet. Har en film av dette

kort oppsumert:
-varme av
-5 batterivarme streker
-maks tre hvite prikker i akselasjon

9% ved 0,00,14
8% ved 0,00,50
7% ved 0,01,03
*** i gjenværende km ved 0,01,07
6% ved 0,01,10
--- (%) ved 0,01,18

Dette er mye raskere enn det var i starten. Bilen har nå gått ca 55600

her finner du filmen
https://onedrive.live.com/redir?resid=E2D0D9383A4F219!137&authkey=!ANNNcHilRxUw-SA&ithint=folder%2c

Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Bjoris

Dette må skyldes defekte enkelt celler, LeafSpy ville vist dette
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Aleco

#14
Godt å se det ikke bare er meg det gjelder. Jeg spurte i skranken på verkstedet og de påsto de ikke hadde hørt om det før. Si gjerne ifra om hva de forteller deg etter det har sett på den. Jeg drar og henter min nå straks, så satser på å få ut litt mer info enn over telefonen.

Min oppfører seg helt likt som din her. Har ikke LeafSpy [ennå], men det virka som at de hadde undersøkt på verkstedet med noen liknende dings, men ikke funnet noe. Jeg kommer meg ikke hjem med dette på vinterstid med batteriet slik det er nå med mindre jeg vil bruke to timer hjem fra jobb. Så det er ganske plagsomt :/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA