Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny billig elbil - hvilken?

Startet av HaakonH, tirsdag 29. desember 2015, klokken 11:55

« forrige - neste »

HaakonH

Har registrert at det i nesten hele landet er mulig å kjøpe månedsabonnement på hurtiglading, hvor prisene varierer mellom 395 og 795 kroner pr. måned,  men at slike løsninger ikke finnes i Bergen.

Jeg har sendt henvendelse til BKK to ganger,  men de er visst ikke interessert i å svare å spørsmål rundt dette.

Registrerer at ladestasjonen på Danmarksplass stort sett står ubrukt,  og finner i grunnen ikke det noe merkelig i det hele tatt.

Jeg eier Bergen Turbiler As, og vi har bestilt en Tesla model S, og skulle gjerne hatt en slik avtale som gir forutsigbare kostnader, slik man kan få stort sett over alt i landet ellers,  men som nevnt er det ikke mulig å få noen form for tilbakemelding fra BKK rundt dette.

Om slike avtaler hadde vært mulig også i Bergen er jeg sikker på at mange firma hadde investert i elbiler...
TMS 70D levert 02/12-15
2014 VW e-up
2011 Renault Laguna Dci
2008 Mitsubishi Colt
De to siste er til å ha på pynt på plassen... Den siste er nå til salgs :-)

LMOR

Hvis du mener fast makspris per måned, er vel Telsa også på vei bort fra det. Det er ikke rimelig at de som lader lite skal betale så mye, og det er heller ikke rimelig at de som bruker bilen i yrkessammenheng skal få nesten gratis strøm.
Det er ikke fastpris på bensin/diesel heller?

Grønt kort innfører nå kvantumsrabatt, som gir en mer rettferdig fordeling for alle.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

HaakonH

Neida, jeg mener ikke fastpris for alle....

Jeg mener en ordning med abonnement som gjør slik at de som ønsker det skal få en forutsigbar pris.

Dette får man nesten alle andre steder enn på BKK sine ladere.

Det er jo på det rene at lading på BKK sine hurtigladere gir en mer kostbar drift enn hva som er tilfellet for en fossil bil, og nettopp av den grunn vil nok ikke håndverkere, drosjer o.a. bytte ut fossilbilen med en elbil.
Nå er det ikke sikkert behovet for slik lading er så voldsomt stort, men for bedrifter er det viktig å ha forutsigbarhet.

Som nevnt varierer disse prisene mellom ca. tre hundre kroner, og helt opp i nesten åtte hundre.

Jeg tviler på at men lader for så mye at BKK vil tape på åtte hundre kroner mnd, men vi vet ihvertfall hva vi skal betale hver måned.

Nå har jeg som nevnt sendt to skriftlige henvendelser til BKK, men der er det ingen interesse for å engang svare på spørsmålet, så her i Bergen er det vel tvilsomt om slikt kommer.
(Med mindre noen av de andre selskapene setter opp en lader)

TMS 70D levert 02/12-15
2014 VW e-up
2011 Renault Laguna Dci
2008 Mitsubishi Colt
De to siste er til å ha på pynt på plassen... Den siste er nå til salgs :-)

LMOR

Forstår fremdeles ikke dette. Har du forutsigbarhet med fossilbil?

Med GK sin nye prismodell, så betaler jeg ca 3,75 per mil. Det er like forutsigbart som dieselbilen jeg har.

Antar du faktisk mener at du skal få lade så mye du vil for en fast sum. Det betyr at vi som lader lite, subsidierer deg. Det skjer ikke med fossilt drivstoff, og det er i beste fall en samfunnsoppgave, og ikke noe BKK bør ta ansvaret for.

Det du ønsker er en modell som Lyse eller AR, og de finansierer denne fastprisen med at det blir mye dyrere for oss som bare skal lade litt.

Lyse tar 995.- for ubegrenset lading. Det betyr at du må lade mer enn 663 minutt per måned for at det skal bli billigere enn GK. Det igjen tilsvarer ca 15 mil per arbeidsdag. Mens jeg som bare trenger 4kWh av og til må betale 99.- per gang.

For at du da skal få vesentlig billigere strøm, så betyr det at du alene beslaglegger 1 hurtiglader ca 1 time hver dag i arbeidstiden.

Altså må det bygges 1 hurtiglader per 8 biler i Bergen som har en slik ordning. Høres ut som du argumenterer for at det da ville bli mange som bytter til elbil, altså går ikke dette uten at hvert selskap selv setter opp en hurtiglader til sine biler, som igjen kan leies ut til GK eller Fortum utenfor arbeidstiden. Det må være bedre enn at BKK skal betale for og sette av plass til dette segmentet?

Siden du snakker om en Tesla, så må det være snakk om mer enn 50 mil per dag? For ellers burde firmaet kunne kjøpe en semihurtig lader som lader bilen om natten?

Det blir nok en "opprydding" i prisstrukturen snart, så kanskje får du det som du vil, og kanskje blir det mer som fossilt drivstoff, som GK legger opp til.
I dag er det "kaos", og ikke en gang operatørene ser ut til å forstå hva de holder på med. Hvem betaler egentlig 995.- til Lyse, når de kan betale 312,- til AR for å lade gratis hos Lyse...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

HaakonH

Nå er det slik at BKK sine ladere er bortimot de dyreste i hele landet.

Noen andre har også kr. 2,50 pr minutt, men ikke ti kroner i oppstartsgebyr.

Mener heller ikke at man skal fylle uante mengder med strøm, for min del blir det montert 32A lader her, så vil hurtiglading foregå ved behov.

Det er vel heller ikke slik at alle andre tar feil, og BKK har rett. Omtrent hos alle andre leverandører er det mulig å få til en fast pris, men noen er så lave at man kan lure på om de har regnet riktig :-)

Telenor ristet kraftig på hodet en gang i tiden over disse nye "tullingene" som begynte å tilby fastpris på telefoni, noe Telenor i ettertid nok ser at de tapte stort på.

Har forøvrig fått tilbakemelding fra BKK, så får vi se om videre dialog bringer noe resultat.

Det må vel være også i BKK sin interesse å øke utnyttelsesgraden på laderne, pr. idag er det jo knapt en bil å se på Danmarksplass.
TMS 70D levert 02/12-15
2014 VW e-up
2011 Renault Laguna Dci
2008 Mitsubishi Colt
De to siste er til å ha på pynt på plassen... Den siste er nå til salgs :-)

Kent

Sitat fra: HaakonH på onsdag 25. november 2015, klokken 21:11Omtrent hos alle andre leverandører er det mulig å få til en fast pris, men noen er så lave at man kan lure på om de har regnet riktig :-)

Jeg har i allefall inntrykk av at de fleste hurtigladere i Norge opererer med krone per min, og ikke fastpris?

Hverken Fortum eller Grønn kontakt tilbyr fastpris, og da gjenstår det vel bare kun noen få lokale operatører som har en handfull ladere.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

HaakonH

Fortum tilbyr ikke, men de er likevel ganske mye rimeligere enn BKK.
Samme minuttpris, men BKK tar ti kroner i oppstart.

Når det gjelder Grønn kontakt så er dette det som ligger på nettet, så jeg tror nok de har abonnement.

Grønn kontakt
Har per i dag 46 ladestasjoner i hele landet.
Abonnement: Kr 499 per måned for fri bruk
Hurtiglading: Kr 2,50 per minutt
Flexilading: Prisen beregnes per påbegynte time, og avhenger av ladefart: Med 3,6kW (laveste effekt) blir timeprisen 9 kroner (3,6 x 2,5). Med 22kW (høyeste effekt) blir timeprisen 55 kroner (22 x 2,5).
Enkeltlading med sms: Kr 99 per lading
Tilgang og betaling: Grønn kontakts eller Elbilforeningens ladebrikke (RFID), sms, mobilapp
TMS 70D levert 02/12-15
2014 VW e-up
2011 Renault Laguna Dci
2008 Mitsubishi Colt
De to siste er til å ha på pynt på plassen... Den siste er nå til salgs :-)

zbk

Grønn kontakt fjerner i disse dager abbonnementsordningen og erstatter den med en kvantumsrabatt på opp til 40% for storbrukerene.

http://gronnkontakt.no/533/vi-innforer-volumrabatt-fra-1desember
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

HaakonH


Det høres jo også ut som en god løsning...  :)

Har pratet med BKK i dag og fått luftet litt muligheter, både fra vårt og deres ståsted, så det blir spennende å se hva som blir utfallet...

I de fleste andre bransjer (også for fossilt brennstoff) er det gode rabatter å hente for storbrukere.
TMS 70D levert 02/12-15
2014 VW e-up
2011 Renault Laguna Dci
2008 Mitsubishi Colt
De to siste er til å ha på pynt på plassen... Den siste er nå til salgs :-)

LMOR

GK har som nevnt storkunderabatt som på fossilt.
Ingen selger ubegrenset diesel/bensin for en fast pris pr.måned.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

HaakonH

Neida,

Vet jo at ingen selger diesel til faspris for ubegrenset, men de gir meget gode rabatter til storkunder.

Nå er jo ca 60% av drivstoffprisene avgifter, så det er ikke så mye forhandlerne har igjen å gi rabatt på.
Likevel har jeg 1,80 i rabatt pr liter, og det er jo et brukbart incentiv til å benytte denne forhandleren.

Likeens mener jeg det bør være for tilbydere av strøm, storkunder bør få en rabatt, på lik linje med det man oppnår over alt ellers i næringslivet.

Jeg er ikke bombastisk på at det må være en fastprisavtale, selv om det selvsagt er å foretrekke.
En rabattavtale som gir et godt avslag er selvsagt også velkomment.

Videre var vel også poenget mitt att BKK vel ligger helt i øvre sjiktet når det gjelder hva de tar betalt, det er flere som ligger på kr. 2,50 pr. minutt, men BKK har i tillegg en oppstartsavgift på kr. 10,- noe som gjør at de skiller seg litt ut fra andre tilbydere.

BKK er jo også så vidt jeg vet inne på eiersiden i GK, så da kunne det kanskje vært en fordel å samkjøre disse to tilbyderne?

TMS 70D levert 02/12-15
2014 VW e-up
2011 Renault Laguna Dci
2008 Mitsubishi Colt
De to siste er til å ha på pynt på plassen... Den siste er nå til salgs :-)

LMOR

At prisen til BKK bør være lik eller bedre enn GK er vi helt enig om.
Jeg prøver å unngå BKK, fordi det er alt for dyrt når jeg normalt kun trenger 4-10kWh om gangen. Kjører heller en mil ekstra for å lade hos noen andre.
De har allerede tapt en del penger på sine ubrukte ladestasjoner, samme med Lyse.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

erikf

Sitat fra: HaakonH på onsdag 25. november 2015, klokken 21:11
Nå er det slik at BKK sine ladere er bortimot de dyreste i hele landet.

Noen andre har også kr. 2,50 pr minutt, men ikke ti kroner i oppstartsgebyr.

Mener heller ikke at man skal fylle uante mengder med strøm, for min del blir det montert 32A lader her, så vil hurtiglading foregå ved behov.

Det er vel heller ikke slik at alle andre tar feil, og BKK har rett. Omtrent hos alle andre leverandører er det mulig å få til en fast pris, men noen er så lave at man kan lure på om de har regnet riktig :-)

Telenor ristet kraftig på hodet en gang i tiden over disse nye "tullingene" som begynte å tilby fastpris på telefoni, noe Telenor i ettertid nok ser at de tapte stort på.

Har forøvrig fått tilbakemelding fra BKK, så får vi se om videre dialog bringer noe resultat.

Det må vel være også i BKK sin interesse å øke utnyttelsesgraden på laderne, pr. idag er det jo knapt en bil å se på Danmarksplass.
Kjører forbi Danmarksplass noen ganger i uken og da er det stort sett mellom 1 og 6-7 biler som står og lader. Aldri sett det tomt der. Ikke langt fra at det faktisk oppstår ladekø.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Olee

Helt enig i at BKK sin prising er unødvendig. Det hadde ofte vært greit og stoppe å lade to kjappe ganger, istedenfor en lang en. Alle vet jo at effekten går ned når man kommer et stykke over 50%, så med slik prising oppfordrer man jo til kø på hurtigladerne. Greit på Danmarksplass med nok ladere, ikke så greit de fleste andre plassene...

.Andre

#14
Den 10 kroningen i oppstart er ikke akkurat krise. Forstår ikke hvorfor folk gidder å kjøre flere km omvei for å spare en liten 10er. Syntes BKK gjør en god jobb med utbygging i Hordaland. Jeg har ikke noe imot å støtte en opperatør som bygger ut så bra som BKK. De tar 2,5kr i minuttet + 10kr. Er ikke så langt unna Fortum og GK. Det kunne vært AR pris, bare for å neven worst case ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA