Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglading på beste måte?

Startet av BMW850, tirsdag 29. desember 2015, klokken 05:19

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: BMW850 på søndag 22. november 2015, klokken 00:38
Takk for det! Har 3x63A. Kjører lite så noen trafo er ikke aktuelt. Så jeg regner med 32A enfas er mer enn tilstrekkelig, evt sette opp en ladestasjon med fast kabel etterhvert som f.eks. Salto eller Tesla-lader. Kan jeg få utnyttet min dobbeltlader med en Type 2 boks tro?
Dersom du først må legge opp en ny kabel til garasjen, så hadde jeg ihvertfall lagt opp til 3fase 32A, koster marginalt ekstra i forhold til enfase. I første omgang setter du da en enfase 32A kontakt på denne kursen, og kan da senere smekke opp f.eks en Tesla hjemmelader eller ZapTec uten å bytte kabel og sikring.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

BMW850

Så jeg må trekke ut 3 fase for å kunne lade opp til 32A med en Salto eller Tesla-lader? Med en fase får jeg kun 16A da??
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

sigurdi

Sitat fra: BMW850 på søndag 22. november 2015, klokken 20:38
Så jeg må trekke ut 3 fase for å kunne lade opp til 32A med en Salto eller Tesla-lader? Med en fase får jeg kun 16A da??
NEI

Både Salto og Tesla laderen støtter nok opp til 32A enfas på 230v akuratt som UMC gjør idag. :-)

Fordelen med å trekke ut trefas til garasjen og lage en underfordeling er at det er marginal kostnads differanse på å trekke ut to pluss jord eller tre pluss jord.
Det er jobben som koster og kabelen er ikke den store kostnaden.

Hør med elektrikker hva kalkulasjoner han har på dimensjon, hos meg måtte han trekke 10mm2 uansett om jeg bare skulle ha 32A eller 40A så han anbefalte å trekke ut 3x40A+jord og sette opp undersentral siden jeg ikke hadde noen kurser der fra før.

Nå har jeg som skrevet tidligere 32A enfas til lading av bil og to stk 16A kurser som jeg kan trekke 13A på samtidig som jeg lader bilen med 32A enfas.
Jeg ba han sette inn en 40A kontaktor på enfas industri stikket på utsiden av veggen også, så dette kan jeg skru på når det er behov for lading

Et alternativ i garasjen om en setter opp undersentral er å kjøpe et byggesett fra jkirkebo og få elektrikker til å montere dette inn i skapet når han først holder på.
Da får du Type2 kabel rett ut fra sikringskapet i garasjen og kan henge den der du måtte ønsker.

Prismessig er dette også en god deal og allt blir bygd inn i skapet.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Havebigfun

Poenget med å legge 32A 230V-IT trefas er at det er håp om at det kommer en lader som belaster alle fasene og som da sannsynlig kan lade med høyere ytelse enn 7,4 kW uten å gi skjevbelastning som er upopulær hos nettselskapene.
Det er vel Zaptech man håper på. Siden det er kun (eldre anlegg) i Norge og Albania som har IT systemet er markedet liten og det er usikkert om det kommer- men man kan håpe- derfor håper man også på et samarbeid mellom Tesla og Zaptech.  :)

BMW850

#19
Sendte Salto en mail. Med 230V 1 fase 32A stasjon lader man ca 30 km pr ladetime. Hvis man ønsker raskere lading og man ikke har 400V kan man installere trafo som gjør om 230V til 400V. Med slik installasjon vil man få ca 60 km pr. ladetime. I tillegg installerer man Saltoboks 563.

Jeg som kjører lite ser egentlig ikke noen grunn til å installere noe annet enn ett blått industri-stikk på 32A. Kan ikke se noen fornuftige grunner til å ut med nesten 13000,- inkl moms (Saltos priser for en veggboks + ett type B-vern) for å få en boks med fast kabel på. Får man ikke 30km i timen med ett 32A blått stikk også??! Korriger meg gjerne dersom jeg skulle ta feil.
For ikke å snakke om ytterligere 25000 inkl moms for en trafo.

Nei, ser at en 32A kurs med blått stikk er en god løsning som mange har nevnt. En annen løsning er jo Kirkebø-boksen men den ser litt for hjemmelaget ut.Men billig er den :) Å bygge den inn i fordelingsskapet er en god idè.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Havebigfun

#20
230IT 32A enfas gir hos meg 32-34 km/time med UMC og blå kontakt. Det holder hos meg men er antakelig ingen varig løsning, både pga skjevbelastning og fordi fast installerte ladebokser gir større trygghet.
Trafo er en stor, tung boks som bruker en del strøm om den ikke slås av når man ikke lader. Jeg venter foreløpig på en løsning som ikke finnes pdd: 230V 32A trefas uten stor trafo- det er lov å håpe- iallefall en stund til  :).

BMW850

Hvorfor medfører det skjevbelastning?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.


shb

Hei.
Velg blå industri du. Legg frem 3 fase. Men monter 1 fase stikk, da slipper du overgang.
Du trenger jo ikke å lade med 32A hver gang. Still inn bilen til å trekke f.eks. 16A til daglig. Når du trenger mer skrur du opp, når du kjører lite som du skriver.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

FU73

Er det noen som har erfaring med GARO sine hjemmeladere. de ser greie ut. og skal visst være rimeligere enn Salto sine.
2016 Model S 70D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA