Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglading på beste måte?

Startet av BMW850, tirsdag 29. desember 2015, klokken 05:19

« forrige - neste »

BMW850

Skal bygge garasje nå i desember. Har 3x63A inntakssikringer i bolig (230V). Elektriker anbefaler og trekke ut 50A. Jeg tenker å legge opp 32A med blått industri-stikk og vurderer Tesla``s "Høyspenningsstrømkontakt" som det står kommer våren 2016. Er ikke dette fornuftig for dere som har greie på det?!


P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

RaBalder

32A til bilen er vel ok.

Teslas High Power Wall Connector

  • Det er bare en vanlig ladestasjon uten ytterligere funksjoner.
  • Jeg tror den bare passer til amerikanske Model S, de har en annen ladekontakt.

I europa brukes en type2 kontakt i bilen for lading.
Og der er mange tilbydere av ladeutstyr.
Så sammenlign nå litt priser. Tror Tesla vil ha problemer med å konkurrere på pris, om dem skulle ha sin ladestasjon i europa-utgave.

BMW850

Ønsker egentlig bare en fastmontert kabel. Om jeg får raskere lading enn 32A 230V med blått stikk vet jeg ikke. Nå står det jo at High Power Wall Connectoren kommer våren 2016 på de NORSKE Tesla-sidene så det er lov å håpe :) Ikke sikkert den blir så dyr... Tesla er jo veldig billige på Type 2 kabelen.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

arv

Hafslund godtar maks 20 A på en FAS 230volt
Arv
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

christianhau

Har Hafslund en begrensning på det? Har fått 32A montert av elektriker hjemme hos oss og vi er i nettområdet til Hafslund.

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Homecast

Sitat fra: christianhau på lørdag 21. november 2015, klokken 09:11
Har Hafslund en begrensning på det? Har fått 32A montert av elektriker hjemme hos oss og vi er i nettområdet til Hafslund.
Ja Hafslund har dette i hele sitt område, men nei ikke alle elektrikere vet om det.

rent ordrett står det at de ikke ønsker lading på en fase over 20A, men det står også at dersom du velger å gå over 20A og nettet blir trøblete pga dette så får du regninga for utbedring.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

sigurdi

#7
Sitat fra: Homecast på lørdag 21. november 2015, klokken 18:52
Sitat fra: christianhau på lørdag 21. november 2015, klokken 09:11
Har Hafslund en begrensning på det? Har fått 32A montert av elektriker hjemme hos oss og vi er i nettområdet til Hafslund.
Ja Hafslund har dette i hele sitt område, men nei ikke alle elektrikere vet om det.

rent ordrett står det at de ikke ønsker lading på en fase over 20A, men det står også at dersom du velger å gå over 20A og nettet blir trøblete pga dette så får du regninga for utbedring.
Elektrikker må søke på allt over 20A og det skal leverandør ha informert alle elektrikker firma i området om.
Samme som de må søke om å oppgradere inntaks kurs osv.

Så vidt jeg vet er det fremdeles indeviduell behandling.
Er trafoen lokalt ikke belastet skal det ikke være noe problemer å sette opp en enfas 32A så er det svært rart at de skal nekte.

Dette er blitt hauset opp i media og uten at det er svært godt gjennomtenkt.

Blir faktisk mer skjevlast om en har f.eks et utebobblebad og varmtvanns bereder på samme kurs. :-)

Når en bestiller en fagmann til jobben skal han sjekke opp regler og få montert i henhold til lokale regelverk hos leverandør, han står og ansvarlig for det han har montert. :-)

Jeg hadde trekt ut trefas til garasjen f.eks 3x40A og satt opp et underfordelings skap i garasjen.

Eks splitte til 1x32 og 2x16A fordelt på kursene.
En kan da trekke 32A enfas og 2 x 13A på en trefas 40A overstrøms vern ;-)
Viktig at elektrikker fordeler på fasene. :-)

Jeg anbefaler en kurs for utelys/stikk en for elbillading og en til innestikk/lys, greit at garasjeport åpner fungere om utelys/stikk har fått jordfeil og slått ut jordfeil automat. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

BMW850

Er det meg du anbefaler dette til istedet for å trekke ut 50A? Kan jeg trekke ut trefas når jeg har 230V IT anlegg? Uansett, lurt å ha porten på egen kurs :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Rav4_EV

Sett opp en trafo og lad med 11 kW.  (3fase, 400V)
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

fredag

Sitat fra: BMW850 på lørdag 21. november 2015, klokken 07:23
Ønsker egentlig bare en fastmontert kabel. Om jeg får raskere lading enn 32A 230V med blått stikk vet jeg ikke. Nå står det jo at High Power Wall Connectoren kommer våren 2016 på de NORSKE Tesla-sidene så det er lov å håpe :) Ikke sikkert den blir så dyr... Tesla er jo veldig billige på Type 2 kabelen.

Jeg tror ikke noe på leveringsdatoen. Det har vel stått at denne kommer om et halvt år de siste to årene.

Istedet for å vente på Tesla kan du kjøpe en hvilken som helst type2-ladeboks, evt med fastmontert kabel hvis det er det du ønsker. Salto har feks denne, som kan bestilles nå via din elektriker:

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sigurdi

#11
Sitat fra: BMW850 på lørdag 21. november 2015, klokken 20:56
Er det meg du anbefaler dette til istedet for å trekke ut 50A? Kan jeg trekke ut trefas når jeg har 230V IT anlegg? Uansett, lurt å ha porten på egen kurs :)

Du skrev at du hadde 63A IT anlegg og normalt har du da trefas 63A inn i hovedskapet.
Om du trekker ut trefas 50A eller trefas 40A betyr ikke så veldig mye om du ikke skal sette opp flere elbil ladepunkt.
Personlig synest jeg 32A enfas + 2x 13A er nok i garasjen, trenger jeg å bruke de to kursene på 16A kan jeg bare regulere ned bilen til 25A mens jeg holder på med det andre som krever sitt.
Og da er det passe å sikre kursen ut med trefas 40A.

Jeg vurderte å oppgradere inntaket til 80A, pga det var utleie leilighet i kjelleren, som også har en trefas 40A underfordeling.

Det viste seg å ikke være noe problem da elektrikker var svært flink og fordelte alle store forbrukere på de tre fasene.

Tesla støtter ikke IT nett sin trefas pga det ikke er null leder, så du må da ha transformator for å utnytte trefas 230v lading.

Erfarings messig er det ikke behov for trafo, 32A enfas lader med 7.4kW og det blir da 60kWh iløpet av 8 timer.
(Her i huset ligger spenningen mellom 240 og 245V og er faller av og til så lavt som 238v ved lading, ligger nærmere 7.6kW så en fordel å ligge svært nærme trafo, ulempe er at det kun er ledpærer som holder)
Det betyr tomt batteri og setter bilen på lading kl 2100 så er den ganske full ladet kl 0700 dagen etter.

Men kjører du så mye at du kommer hjem med tomt batteri på ettermiddagen for så å kjøre igjen etter et par timer hadde jeg kanskje vurdert det.

Men du kan lade endel ganger på en Type2 lader (mot betaling), før det svarer seg å kjøpe en trafo som bruker strøm 24/7. (De nyste har ganse lav tomgangs forbruk, de gamle bruker fort 200-400W 24/7)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

BMW850

Takk for det! Har 3x63A. Kjører lite så noen trafo er ikke aktuelt. Så jeg regner med 32A enfas er mer enn tilstrekkelig, evt sette opp en ladestasjon med fast kabel etterhvert som f.eks. Salto eller Tesla-lader. Kan jeg få utnyttet min dobbeltlader med en Type 2 boks tro?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

fredag

Sitat fra: BMW850 på søndag 22. november 2015, klokken 00:38
Takk for det! Har 3x63A. Kjører lite så noen trafo er ikke aktuelt. Så jeg regner med 32A enfas er mer enn tilstrekkelig, evt sette opp en ladestasjon med fast kabel etterhvert som f.eks. Salto eller Tesla-lader. Kan jeg få utnyttet min dobbeltlader med en Type 2 boks tro?

Ja, jeg tror du må ha dobbeltlader for å lade med type2 på 32A enfas. I hvert fall var det slik før.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Muffinman

Nei, bilene har vært produsert med enfase 32A lading over type to på enkellader en stund nå. Og eldre biler får ettermontert releboksen som gjør det mulig gratis.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA