Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?

Startet av sap_2000, mandag 28. desember 2015, klokken 22:28

« forrige - neste »

sap_2000

Står nå og "hurtiglader" på Fortum Møller Vest i Oslo.
Vet jo at batteriene tar til seg og gir mindre effekt i kulde, men etter 6 minutter ser jeg det bare hadde blitt levert 1.85Kwh noe som skal tilsi en ladeeffekt på bare 18Kw. Startet ladingen med ca 25% på "tanken".
Synes det er litt skremmende lavt med tanke på at det bare er -4 grader ute.

Hvordan er det da i minus 10-15 grader? Vil jo ta vinter og vår å få ladet opp til 80% da.

Pr nå er det gått inn 5,8 kWh på 18 minutter. Og tanken er kommet opp til 50%. Trenger heldigvis ikke mer denne gangen.

Hvilke erfaringer har dere andre?
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

Speeder

Hvor langt hadde du kjørt før Ladingen startet?
Zoe 43kW

sap_2000

Et par mil ca, og trillekjøring med forholdsvis lav belastning, så batteriet nok ca like kaldt som omgivelsestemperaturen.
Skjønner ladehastigheten hadde vært høyere om man hadde kjørt mesteparten av batteriet før lading så det hadde vært varmere, men likevel synes jeg dette var lovlig tregt med bare -4 grader.
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

eivhelle

Langsom ladehastighet i kulde er en del av prisen vi betaler for at batteripakken ikke har klimaregulering. Jeg tror nok vi må regne med at rundt 20KW ikke er unormalt når temperaturen på batteriet ligger rundt 0. Maks ladehastighet er tross alt bare 40KW, så du ligger når på 50%.

Nå når vinteren har kommet er det ekstra viktig å plugge inn hjemmeladeren så ofte som mulig slik at man har rekkevidde nok til å kjøre en del mil før en evt. må bruke hurtiglader.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Softblue

2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Ohm

De gangene jeg har HurtigLadet om vinteren, har jeg kjørt fra full til nesten tom, da har hastigheten vært om trent lik som om sommeren. Kjørte en gang i minus 27, bilen hadde stått 3 dager. Da viste effektmåleren nesten rødt, inntil jeg hadde kjørt noen mil. Da gikk den opp til normal. Tyder på at batteriet ble varmt pga bruk.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

elektrolux

Det er også vår erfaring fra LiFePo celler.  Ved lav temperatur er indre motstand stor og varmeutviklingen høy. Litt hardkjøring da, så er raskt batteriet oppi god lunk og yter bedre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gamer73

jeg lader kun med kladden hjemme..10A?..og jeg har ikke merket noen forskjell fra nå ..(maks -3 grader om natten) og i sommer....men det er kanskje snakk om hurtiglading her?

hemi

Som rc entusiast har jeg opplevd dette mange ganger om vintern, og når bilene har ca samme teknologi er det jo logisk, har golfen ikke noen form for batterivarming?

Speeder

Sitat fra: gamer73 på søndag 22. november 2015, klokken 11:51
jeg lader kun med kladden hjemme..10A?..og jeg har ikke merket noen forskjell fra nå ..(maks -3 grader om natten) og i sommer....men det er kanskje snakk om hurtiglading her?
Leste du overskriften til tråden du svarte i?
Zoe 43kW

elektro

#10
Sitat fra: sap_2000 på fredag 20. november 2015, klokken 20:52
Pr nå er det gått inn 5,8 kWh på 18 minutter. Og tanken er kommet opp til 50%. Trenger heldigvis ikke mer denne gangen.

Hvilke erfaringer har dere andre?

Ladet litt over 9 kWh på 15 min på Statoil Økern i kveld. Fra ca. 40-80%, husker ikke eksakt, men da stod det i alle fall -6,5 grader på temperaturmåleren. Hadde ikke kjørt hverken langt eller fort i forkant, bare et par km i 40-50 km/t. Men hadde stått en time i en vaskehall med et par plussgrader først, så batteriet var kanskje ikke helt kaldt.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA