Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading på 16A - hvilken sikringskurs?

Startet av arnkl, mandag 28. desember 2015, klokken 00:42

« forrige - neste »

Maximus

Vekker til live denne tråden.

Er det noen som vet hva skjer med de ladepunktene som fremdeles driftes av Circle K selv? Er det noen diskusjon om Grønn kontakt skal overta disse?

Det er litt forvirrende slik det er nå. Hurtigladersiden til Circle K oppgir en link til Grønn kontakt som sender brukeren til Grønn kontakts pris og betalingsinformasjon. Det kan gi et inntrykk av at man kan benytte seg av sistnevntes priser og betalingsløsninger på alle Circle K's stasjoner, men dette er da ikke tilfelle om det ikke har skjedd en endring ganske nylig? Har ikke funnet noen annen måte å skille dem på enn å sammenligne Grønn kontakts ladekart, med ladekartet til Circle K.

Kanskje er det et pedantisk spørsmål det jeg nettopp har stilt, jeg har aldri forsøkt å lade hos Circle K, og spør mest fordi jeg stadig kommer nærmere mitt først nybilkjøp noensinne, et kjøretøy som også blir langtursbil. På de rutene jeg kommer til å kjøre er flere av Circle K's ladestasjoner aktuelle, og betalingsløsningene deres virker litt tungvindte sammenliknet med Grønn kontakts. Gocharge-appen har f.eks fått en god del frustrerte tilbakemeldinger i Google play.

zyp

Ladestasjonene Circle K drifter selv er helt håpløse, så jeg anbefaler å bare se bort fra dem og bruke alternativer så langt det er mulig.

Jeg vet ikke noe om fremtiden deres, men med tanke på at det ser ut til at alle nye som bygges ut driftes av Grønn Kontakt og at det er litt meningsløst å ha to separate systemer så vil jeg tro at Grønn Kontakt på sikt vil overta alt. Jeg mistenker at en grunn til at det ikke har skjedd allerede er at laderne er av en modell som ikke lar seg integrere med systemet til Grønn Kontakt så enkelt, og at løsningen da blir å bytte dem ut, og det blir jo da en investering som må gjøres.

Panduck

Sitat fra: Maximus på lørdag 17. september 2016, klokken 12:07
Er det noen som vet hva skjer med de ladepunktene som fremdeles driftes av Circle K selv? Er det noen diskusjon om Grønn kontakt skal overta disse?

Grønn Kontakt sa iallefall at de ikke skal ta over disse. Det kan jo ha litt med kostnad / invistering osv som er lagt ned i de, mulig ikke GK er interesert i å kjøpe denne typen ladere fra CK. Jeg har iallefall ikke noe negativ erfaring med CK sine egne ladere, annet enn at man må inn for å kjøpe ladetid og kjøpe 15 eller 30 min. Men pratksik ville det virkelig vært fint om man kunne betale med GK kort og ha de i GK kart. Minnesund er jo en flott lokasjon for ladere, selv om den er mindre viktig nå som Fortum har fått opp ladere både nord og sør for denne. Økern er også en bra plass for ladere, men har kjørt forbi flere ganger fordi jeg bare trenger 5 min strøm og ikke vil betale for 15.

Dette er egentlig de eneste CK-laderene jeg har noe forhold til, og om jeg skal bruke de noe mer, MÅ det bli minuttbetaling. Det er rett og slett for mange alternativ, og med kun en CCS lader, er det ikke så bra alternativ lengre etter at LEAF ble byttet med i3.

Maximus

Takk for svar, begge to.

Da blir det vel til å unngå disse ladestasjonene om det finnes andre alternativer, men likevel ikke være helt redd for å bruke dem om det skulle være nødvendig.

Kostnad høres ut som en rimelig forklaring på hvorfor de enda ikke er overtatt av Grønn kontakt, håper likevel det skjer etter hvert. Fortum hadde vel en noe sammenlignbar utfordring med de ustabile Kiwi-laderne som nå er byttet ut, men de har kanskje mer kapital i bakhånd enn det CircleK og GK hadde da de inngikk samarbeidsavtalen i fjor.

Rio

Det "gamle" Statoil-laderne fungerer jo, men de må bare "overtales" litt av og til. Det tar sjeldent mer enn 1 minutt, så det går greit.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA