Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading på 16A - hvilken sikringskurs?

Startet av arnkl, mandag 28. desember 2015, klokken 00:42

« forrige - neste »

elbil-1

alle kiaene har det - og det er mange titalls ganger de som har 43KW i allefall....

Taffelman

Grunnen til at jeg skrev 22kW AC på flexilader er fordi det er dette som er den nye "EU standarden", samt at Renault som skal finansiere flexiladerne i denne avtalen, sannsynligvis ønsker en kapasitet som deres bil (Zoe) kan utnytte fullt ut.

Type2 ladestolper er bare litt avanserte strømkontakter. Ladehastigheten bestemmes av laderen, som er plassert i bilen.

Pr. I dag er det Tesla med dobbeltlader og Renault Zoe som kan utnytte kapasiteten fullt ut og lade med 22kW. MB B electrique kan lade med 11 kW, og som nevnt Kia og BMW kan lade med 7,2kW og VW, Nissan, etc. ved 3.6 kW.

Da det kun er Renault og Tesla som kan utnytte 22kW fullt ut, er det hensiktsmessig å ha en stk lastbalansert ladestolpe med to uttak  istedet for 2 stk ladestolper med hver sin kurs. Da kan evt. Flexilader nr 2 plasseres på en parkeringsplass slik at de som ønsker å stå lenger ikke forsinker køen ved " ladeøyen".
X75D
TM3 LR AWD

Panduck

Sitat fra: Taffelman på lørdag 21. november 2015, klokken 22:47
Grunnen til at jeg skrev 22kW AC på flexilader er fordi det er dette som er den nye "EU standarden", samt at Renault som skal finansiere flexiladerne i denne avtalen, sannsynligvis ønsker en kapasitet som deres bil (Zoe) kan utnytte fullt ut.

Ikke uenig i at type2plugger er fine i tillegg til DC ladere på slike steder, men du skrev at de kunne lade på 22/11 mens de ventet på DC lading, noe som ikke vil gå, med mindre det er en Tesla som venter på å få lade med et Chademoadapter.

Taffelman

Hvis målet kun er "ventelading" for de mest solgte bilene, så har du nok rett i at man kan klare seg med mindre enn 22kW pr stolpe.

Men nå står det i artikkelen at det er Renault som skal finansiere flexiladerne, så da ble det naturlig å anta at de vil forlange 22kW, da deres biler ikke kan bruke DC hurtiglader.
X75D
TM3 LR AWD

THE

For at i3, Leaf med 6,6 KW lader og Soul skal få 7kW på AC, så må de ha 32 A kurs. Dvs at det enten må settes opp 22kW uttak eller 7,4 kW uttak. Det må være mye bedre at det settes opp et trefas uttak på 22kW som mange biler kan utnytte en ett 7,4 uttak som like mange kan bruke, men som vil gi redusert ladeeffekt for mange biler sammenlignet med 22kW. Det er allerede 400V der det skal settes opp DC ladere, og da koster det omtrent det samme å sette opp 22 og 7,4 kW uttak. Min mening at det vil være ekstremt dumt å sette opp noe annet enn 22 kW.

Håper noen av disse Statoil/GK lange kommer på lokasjoner der det er total mangel på lademuligheter i dag. Statoil Sogndal f.eks.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

v-i-c

#35
Sitat fra: Panduck på lørdag 21. november 2015, klokken 06:40
Og til deg, v-i-c, det er utrolig hvordan du skryter av Renault sitt arbeide, drar fram KIWI-laderene som eksempel, og hopper bukk over det faktum at det er Nissan som er ansvarlig for å betale det meste av den kaka, og at de samtidig inviterte andre (VW og Renault) til å bli med for å få på plass ladestandard til bilene sine. Du kan altså takke Nissan sine penger og Nissan sin åpenhet for at du har en god del 43kW ladere rundomkring på KIWI. Du skryter hemningsløst av Renault, som nå kun har fokus på å bygge ut 22kW ladere, samtidig som du angriper GK for å IKKE ønske å støtte en standard som Renault ikke lenger ønsker å støtte. Man kan lure på hva slags agenda du egentlig har.


Det kommer av den arbeidsdelingen jeg anser normel er følgende:

Noen selger elbiler
Noen andre selger ladetjenester.

Når de som selger ladetjenester ikke gjør jobben sin og de som selger elbiler hjelper dem, fortjener de som hjelper til ros og de som ikke gjør jobben sin ris.

Ja jeg anser at å bygge ut ladeinfrastruktur er det selgere av ladetjenester som skal gjøre.

>>  Du kan altså takke Nissan sine penger og Nissan sin åpenhet for at du har en god del 43kW ladere rundomkring på KIWI.
Nissan sørger for sine elbiler får lade(Gammel japansk standard), De som har CCS tar hånd om sine, Renault om sin ZOE.

Såvidt jeg vet betaler Tesla for hurtigladning til sine biler, Nissan har bidratt, Hvem var det som betalte CCS delen av hurtigladeren i Geiranger sist sommer, Renault betalte for Noen 22kw punkter. I Norge betaler billevrandørene for  utbygging av ladeinfrastruktur, det er fint at de gjør det, men det burde vært ladeopperatørene som tok hånd om egen forretning.

Jeg tror at Tesla og Renault som gir årskort (av ulik lengde(antall år)) gjør det riktige. Da de sørger for å lære opp elbilbrukerene i Norge til å Hurtiglade ikke bare hjemmelade på gamel hushold kontakt. Dette vil gi mer inntekter til ladeopperatørene på sikt, Med mulighet for flere selskaper og reel konkuranse, dermed er det en teoretisk mulighet for at selskaper som Grønn Kontakt på sikt kan bli tvunget til å gi sine potensielle kunder det ladeproduktet de etterspør.
(Forøvrig et ladeprodukt som leveres av flere ladeopperatører langs hovedveiene i Danmark)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: v-i-c på søndag 22. november 2015, klokken 13:00
Nissan sørger for sine elbiler får lade(Gammel japansk standard), De som har CCS tar hånd om sine, Renault om sin ZOE.

Dette er jo direkte feil. Nissan betaler hoveddelen av laderene, og inviterer VW og Renault til å betale det "ekstra" det koster å få støtte for deres standard. Det er ikke slik at Nissan betaler Chademo delen og VW betaler CCS delen, da det ikke er en "chademodel" og en "ccs" del i en lader. Det er p.g.a Nissan sin velvilje her at du har fått flere hurtigladepunkter for din Zoe. Hadde det vært opp til Renault, ville de kun sørget for 22kW punkter. Men du har rett, Renault tar hånd om sine, og da spesielt sine nåværende kunder. Sånne som deg bryr de seg tydligvis ikke om. Nissan, derimot, ser ut til å tenke litt lengre. Så får vi se om CCS-gjengen vil være inkluderende eller ikke. Men du får gjerne fortsette å klage på alle andre, og se hvor langt du kommer med det.

Harald VI

Sitat fra: THE på søndag 22. november 2015, klokken 10:07
For at i3, Leaf med 6,6 KW lader og Soul skal få 7kW på AC, så må de ha 32 A kurs. Dvs at det enten må settes opp 22kW uttak eller 7,4 kW uttak. Det må være mye bedre at det settes opp et trefas uttak på 22kW som mange biler kan utnytte en ett 7,4 uttak som like mange kan bruke, men som vil gi redusert ladeeffekt for mange biler sammenlignet med 22kW. Det er allerede 400V der det skal settes opp DC ladere, og da koster det omtrent det samme å sette opp 22 og 7,4 kW uttak. Min mening at det vil være ekstremt dumt å sette opp noe annet enn 22 kW.

Håper noen av disse Statoil/GK lange kommer på lokasjoner der det er total mangel på lademuligheter i dag. Statoil Sogndal f.eks.

Slik blir det gjort i Polen. (Enkel stolpe med både 7,4 og 22 kW ved parkeringsplass i enden av lang, slak nedoverbakke..) 

2014 Renault Zoe (43 kW)

v-i-c

Sitat fra: Panduck på søndag 22. november 2015, klokken 13:36
Men du får gjerne fortsette å klage på alle andre, og se hvor langt du kommer med det.

Jeg skal ikke dra dette lengre, men Når man i Danmark bygger ut et nett av universielle hurtigladere som dekker hoved veinettet og man får til det samme i Tyskland. Så bestemmer Norske myndighetr, med tydelig påtrykk fra "Klikken rundt Grønn Kontakt som liker den gamle japanske standard" at i Norge skal det ikke bygges ut et nett av universielle hurtigladere.

Jeg finner det merkelig at Norge med den tethet det er av elbiler her ikke bygge ut til minimum samme standard som f.eks Danmark som har langt ferre elbiler. Ja man fjerner jo til å med fysisk universielle hurtigladere langs hovedveiene i Norge.

I Danmark med få elbiler er tilbudet der. I Norge vil vi ikke bygge ut til samme standard som Danmark, vi har nå i praksis sluttet med utbuggingen av universielle hurtigladere.

De fleste av ladepunktene som som er bygd ut her i Norge, er vel i hoved sak betalt av bil selgerne. Er det også Bilselgerene i Danmark som bekoster utbyggingen der. I Sverige er Det også en selvfølge at det bygges ut universielle Hurtigladere, men i Norge har noen bestemt at man ikke skal bygge ut universielle hurtigladere, forstå det den som kan. 
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: v-i-c på søndag 22. november 2015, klokken 16:43
tydelig påtrykk fra "Klikken rundt Grønn Kontakt som liker den gamle japanske standard" at i Norge skal det

Standarden heter "chademo", ikke "gammel Japansk standard", det er langt kortere å skrive "chademo", så jeg anbefaler deg å prøve det. Litt mindre dumt høres det også ut, for du får det til å virke som om dette er en standard som ikke lenger er i bruk, og dermed burde fases ut, når faktum er at det er en standard som fremdeles benyttes i noen av de mestselgende elbilene, støtter over 100kW, og er alt annet en avlegs. Ulikt enkelte andre "standarder"

elbil-1

Sitat fra: v-i-c på søndag 22. november 2015, klokken 16:43
Sitat fra: Panduck på søndag 22. november 2015, klokken 13:36
Men du får gjerne fortsette å klage på alle andre, og se hvor langt du kommer med det.

Jeg skal ikke dra dette lengre, men Når man i Danmark bygger ut et nett av universielle hurtigladere som dekker hoved veinettet og man får til det samme i Tyskland. Så bestemmer Norske myndighetr, med tydelig påtrykk fra "Klikken rundt Grønn Kontakt som liker den gamle japanske standard" at i Norge skal det ikke bygges ut et nett av universielle hurtigladere.

Jeg finner det merkelig at Norge med den tethet det er av elbiler her ikke bygge ut til minimum samme standard som f.eks Danmark som har langt ferre elbiler. Ja man fjerner jo til å med fysisk universielle hurtigladere langs hovedveiene i Norge.

I Danmark med få elbiler er tilbudet der. I Norge vil vi ikke bygge ut til samme standard som Danmark, vi har nå i praksis sluttet med utbuggingen av universielle hurtigladere.

De fleste av ladepunktene som som er bygd ut her i Norge, er vel i hoved sak betalt av bil selgerne. Er det også Bilselgerene i Danmark som bekoster utbyggingen der. I Sverige er Det også en selvfølge at det bygges ut universielle Hurtigladere, men i Norge har noen bestemt at man ikke skal bygge ut universielle hurtigladere, forstå det den som kan.

43kw er en død standard - derfor sparer heldigvis norge pengene ved å slippe å bygge ut dette.

Da blir det mer penger til både 22kw stolper og flere hurtigladere.

v-i-c

Sitat fra: Panduck på søndag 22. november 2015, klokken 17:00
Sitat fra: v-i-c på søndag 22. november 2015, klokken 16:43
tydelig påtrykk fra "Klikken rundt Grønn Kontakt som liker den gamle japanske standard" at i Norge skal det

Standarden heter "chademo", ikke "gammel Japansk standard", det er langt kortere å skrive "chademo", så jeg anbefaler deg å prøve det. Litt mindre dumt høres det også ut, for du får det til å virke som om dette er en standard som ikke lenger er i bruk, og dermed burde fases ut, når faktum er at det er en standard som fremdeles benyttes i noen av de mestselgende elbilene, støtter over 100kW, og er alt annet en avlegs. Ulikt enkelte andre "standarder"

Har ikke EU bestemt at "den gamle japanske standard" (japansk blir for vanskelig å skrive) skal fases ut.
Mener bestemt at det i EU vil bli forbudt å utplasere chademo ( "den gamle japanske standard" ) etter 2019.
EU skal vistnok satse på CCS som DC standard (her er det teknisk mulig med ca 70mm2 tversnitt om en benytter type 2 delen).

Rent teknisk skal chademo ( "den gamle japanske standard" ) ikke ha nødvendig utvidelses muligheter.

Er det noen som har en link til EU-vedtaket om å fase ut chademo ( "den gamle japanske standard" )

Vi må huske på at Norge alltid følger pålegg fra EU.

Tyskland vil vistnok lovfeste at det skal benyttes CCS som offentlig DC-lader standard. Det skal ikke bli lov til å sette opp annet utstyr. Dette gir ettersigende Tesla problemer.

EU har forøvrig valgt type2 som AC standard AC43kW er en del av denne standard.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Porsgrunn

Har ingen linker i farta, men mener vedtaket ble litt anderledes.

Ingen av de brukte standardene ble forbudt, men CCS ble påbudt. Med andre ord skal du sette opp kun en DC løsning må den være CCS, om du setter opp Chademo eller annet i tillegg er det fritt frem.

Har også forstått at dette skal gjelde offentlig tilgjengelige ladere, hva som er offentlig tilgjengelig og hva som ikke er strides det om.

evole

Svært gledelig nyhet fra Grønn Kontakt og Statoil!

Noe som jeg ikke så nevnt i tråden (etter å ha skummet gjennom), er at GK også fjerner abonnementsløsningen med fri bruk. Tommel opp!

Synd de eksisterende Statoil-stasjonene med hurtiglading ikke blir innlemmet i ladenettverket til GK, men forhåpentligvis vil dette skje på et senere tidspunkt.

Neste steg for GK bør være sammenslåing med BKK og EV Power.

PokerFjes

Sitat fra: v-i-c på søndag 22. november 2015, klokken 17:41
Sitat fra: Panduck på søndag 22. november 2015, klokken 17:00
Sitat fra: v-i-c på søndag 22. november 2015, klokken 16:43
tydelig påtrykk fra "Klikken rundt Grønn Kontakt som liker den gamle japanske standard" at i Norge skal det

Standarden heter "chademo", ikke "gammel Japansk standard", det er langt kortere å skrive "chademo", så jeg anbefaler deg å prøve det. Litt mindre dumt høres det også ut, for du får det til å virke som om dette er en standard som ikke lenger er i bruk, og dermed burde fases ut, når faktum er at det er en standard som fremdeles benyttes i noen av de mestselgende elbilene, støtter over 100kW, og er alt annet en avlegs. Ulikt enkelte andre "standarder"

Har ikke EU bestemt at "den gamle japanske standard" (japansk blir for vanskelig å skrive) skal fases ut.
Mener bestemt at det i EU vil bli forbudt å utplasere chademo ( "den gamle japanske standard" ) etter 2019.
EU skal vistnok satse på CCS som DC standard (her er det teknisk mulig med ca 70mm2 tversnitt om en benytter type 2 delen).

Rent teknisk skal chademo ( "den gamle japanske standard" ) ikke ha nødvendig utvidelses muligheter.

Er det noen som har en link til EU-vedtaket om å fase ut chademo ( "den gamle japanske standard" )

Vi må huske på at Norge alltid følger pålegg fra EU.

Tyskland vil vistnok lovfeste at det skal benyttes CCS som offentlig DC-lader standard. Det skal ikke bli lov til å sette opp annet utstyr. Dette gir ettersigende Tesla problemer.

EU har forøvrig valgt type2 som AC standard AC43kW er en del av denne standard.
Jeg tror du skal finne disse kildene du etterspør før du kommer med så bastante påstander. Ellers fatter jeg ikke hvorfor du insisterer på å omtale Chademo-standarden som om du var født på 1800-tallet. Er du 100 år?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA