Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading på 16A - hvilken sikringskurs?

Startet av arnkl, mandag 28. desember 2015, klokken 00:42

« forrige - neste »

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. november 2015, klokken 23:25
En lader per lokasjon? Er det en spøk?

Det er tull å gjøre, men ikke en spøk, desverre.

"I utgangspunktet bygges det én hurtiglader på 50 kilowatt per stasjon, men på enkelte stasjoner er det mye trafikk og dermed behov for å etablere minst to hurtigladere. Andre stasjoner kan få flere ladestasjoner senere dersom det viser seg å være behov for det."

http://www.tu.no/industri/2015/11/20/bygger-50-hurtigladere-pa-statoil-stasjoner

pudderjagar

1 lader politikken er ikkje så dum som den kan virka. Så lenge da ikkje er eit fullt utbyggd nettverk av ladere rundtom i landet så er det betre med 1 ladar pr lokasjon eller ingen. Da kostar veldig mykje å byggja ein ladar som ikkje vært brukt.

Når bruken av ladaren tilseie at da er kø og ein treng fleire så kan ein lett utvida der da er behov. Skulle ein ladar gå ned så vil da med 50 km mellomrom vera mulig å ta seg til neste ladar etter å ha lada litt på type2 AC punktet som vil følge med alle hurtigladarane. Derfor dukkar da opp dobble 22 kw punkt og ikkje 43 kw punkt desverre.

Så ja, eg synest dette er ei grei løysing.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

v-i-c

Sitat fra: eivhelle på fredag 20. november 2015, klokken 23:19
Sitat fra: Panduck på fredag 20. november 2015, klokken 23:13
Litt jubel for GK & Statoil, men jeg blir litt satt ut når det sies at de fleste stedene blir det en lader. Det virker så totalt poengløst å ha en slik lokasjon med en lader. Kan det være for å "posisjonere" seg mot enklere å få Enovastøtte til lader#2, muligens? Jeg håper virkelig slike "enlokasjonsladere" snart blir et vondt minne, og det er litt trist å lese at GK fremdeles vil satse på slikt.

Får hvertfall håpe at de tar høyde for flere ladere når man setter opp trafo, slik at man enkelt kan utvide med en eller to ladere ekstra etter hvert.

Får håpe at de i det minste kan sette opp en stikk kontakt på trafoveggen, slik at en kan medbringe egen "hurtiglader".
Om en spør pent på Statoil stasjonen pleier de å være hyggelige å tillate at en får lov å plugge inn. Trafoen må jo da kunne levere minimum 64A 400V TN.

Det vil jo være meget dumt om man sette opp ny trafo som ikke er dimmensjonert for hurtiglader nr 2 og helst også nr 3 og nr 4.

En slik mobil hurtiglader vil ikke koste mer enn en Zaptec Portable med nødvendige overganger.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

sølv-pilen

viser til sitat TU.NO

Sitat fra: Panduck på fredag 20. november 2015, klokken 23:41
"I utgangspunktet bygges det én hurtiglader på 50 kilowatt per stasjon, men på enkelte stasjoner er det mye trafikk og dermed behov for å etablere minst to hurtigladere. Andre stasjoner kan få flere ladestasjoner senere dersom det viser seg å være behov for det."

http://www.tu.no/industri/2015/11/20/bygger-50-hurtigladere-pa-statoil-stasjoner

Viss det er så "enkelt" å bare sette inn en ny lader der det er stort behov for flere ladere, hvorfor er det fortsatt En lader I Aksdal? måtte ett total havari og mye flaks til for at GK klarte å komme med Combo lader på Haugalandet, desverre har dette medført enda større press på den eneste hurtigladeren mellom Stavanger og Stord.

Flotte ord men tipper så snart de har fått opp en en stasjon kommer det ikke to ladere der før det står 30 biler kontinuerlig i kø..
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 21. november 2015, klokken 00:10
1 lader politikken er ikkje så dum som den kan virka. Så lenge da ikkje er eit fullt utbyggd nettverk av ladere rundtom i landet så er det betre med 1 ladar pr lokasjon eller ingen. Da kostar veldig mykje å byggja ein ladar som ikkje vært brukt.

Det ville gitt mening dersom det var snakk om en bensinpumpe eller ingen bensinpumpe. Her er det snakk om en resuss som er kjent for å være ustabil, og som man trenger å benytte en god stund før man gir til neste. Å ha en lader på en lokasjon kan bety at de fleste elbileiere ser på den lokasjonen som uaktuel å benytte elbil på. Dermed vil det kunne gi langt mer bruk av ladere dersom det er 2-3 stykker, fremfor en. En lokasjon med en lader vil gi urimelig mye ventetid dersom det er ett par biler foran meg som trenger å lade. En lokajon med en lader vil bety bilberging dersom laderen er istykker. Derfor er 2 ladere pr lokasjon et MINIMUM for at de fleste elbilister skal vurdere å stoppe der.

Og til deg, v-i-c, det er utrolig hvordan du skryter av Renault sitt arbeide, drar fram KIWI-laderene som eksempel, og hopper bukk over det faktum at det er Nissan som er ansvarlig for å betale det meste av den kaka, og at de samtidig inviterte andre (VW og Renault) til å bli med for å få på plass ladestandard til bilene sine. Du kan altså takke Nissan sine penger og Nissan sin åpenhet for at du har en god del 43kW ladere rundomkring på KIWI. Du skryter hemningsløst av Renault, som nå kun har fokus på å bygge ut 22kW ladere, samtidig som du angriper GK for å IKKE ønske å støtte en standard som Renault ikke lenger ønsker å støtte. Man kan lure på hva slags agenda du egentlig har.

3irikur

Jeg synes det er bedre med mange lokasjoner med en lader, enn veldig få med mange ladere. Med litt planlegging betyr det at jeg kan kjøre til neste om den jeg er på er ødelagt eller opptatt.



Ikke svar på ac43kw-tullet til v-i-c. Han bare troller.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Panduck

Sitat fra: 3irikur på lørdag 21. november 2015, klokken 09:17
Jeg synes det er bedre med mange lokasjoner med en lader, enn veldig få med mange ladere. Med litt planlegging betyr det at jeg kan kjøre til neste om den jeg er på er ødelagt eller opptatt.

Gitt at det finnes ladere i nærheten, sant. Men flere ladere pr lokasjon gjør det enklere å håntere kø, fremfor å måtte kjøre rundt å prøve å finne den som er ledig. Problemet er at flere steder er det en enkeltlader, med 60-70km til neste lader. Da hjelper det ikke med "litt planlegging". Selvfølgelig er det fint om det kommer en statoillader på et sted som f.eks har ett par fortumladere fra før. Statoil telemarksporten er ett eksempel. Stoppet for å lade der, men den var ødelagt, kom meg greit til kiwi-laderen, og hadde Lasses som enda en mulighet. Det hjelper. Men det føles litt som bortkastet tid å måtte kjøre rundt å lete.

moderator 2

#23
Hei

Foreslår at diskusjon om 43 kw AC lading tas i den store 43kw ladetråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23940.0.html

Diverse innlegg om 43 er flyttet dit.

Det er et fåtall som har interesse av dette, på samme måte som det er et fåtall som har interesse av hurtiglading til de gamle Peugeot og Citroen bilene med NiCd batterier.

Alle innlegg med 43 kw tema vil bli slettet videre i denne tråden.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

olegregert

Takk for at Lars tar ansvar vi må bruke energi på 98 % av bilene som blir solgt og skape DC løsninger for lading

Taffelman

Bra

Takk til Statoil F&R og GK for at dere fikk til en avtale. Lading er fremtiden for bensinstasjonene, dere viser vei.

Neste ønske er at ladestasjonene blir som pumpeøyene med gjennomkjøring istedet for parkering inn mot lader. En "øy" med en dobbelt hurtiglader og en lastbalansert 22 kW flexilader kan håndtere 4 biler samtidig, hvor de som venter på ledig hurtiglader kan lade 22/11 kW AC.
X75D
TM3 LR AWD

Panduck

Sitat fra: Taffelman på lørdag 21. november 2015, klokken 13:49
En "øy" med en dobbelt hurtiglader og en lastbalansert 22 kW flexilader kan håndtere 4 biler samtidig, hvor de som venter på ledig hurtiglader kan lade 22/11 kW AC.

Hvor mange biltyper er det snakk om som kan lade 22/11kW AC mens de venter på hurtiglading?

elbil-1

kia kan lade med 7,4KW på type 2
I3 - 32A type 2 - 7,4kw
Tesla - full rulle på type 2

og de fleste andre kan lade med 3,6kw




pudderjagar

Ikkje gløym at dei aller fleste bilane kan lade på 7,3 kw. Men da er som oftest ekstrautstyr og bilselgarar er ekspertar på å fortelje at 7,2 kw ladar er noko ein ikkje treng.

Så då må dei fleste nøye seg med 3,6 kw når ein ikkje vil ha ei nødløysing i bilen!!!!

Men da går no da og slek at ein har nok til nærmaste fungerande ladar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

Det er nok et mindretall av biler i Norge som har mer enn en 3,6 kW lader ombord.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA