Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kia eller Leaf?

Startet av morini, søndag 27. desember 2015, klokken 23:48

« forrige - neste »

Sandvika

Sitat fra: Salvesen på fredag 20. november 2015, klokken 13:17
Sitat fra: cra på fredag 20. november 2015, klokken 13:16
Eneste fordelen med å ha lagt ut 3-fase i garasjen jeg kan komme på er at du kan bruke de andre fasene til annet forbruk, f-eks. en elbil nr 2 eller andre ting for å fordele lasten din på flere faser.

Du får nok same effekt med adapter som om du hadde separat 32A 1-fase, ja. :)

Det er ikke lov å belaste elbil kursen til annet en elbil etter 2014.

Er vel strengt tatt ikke noe lov som sier dette, heller anbefalinger som bransjen har gått inn for(?)

Thomas N

Jeg låner denne. Har 50A hovedsikring - 3x16 kvadrat står det. Hva kan jeg legge opp av strøm til garasjen? Pr dd er det vanlig 16A kurs lagt opp.
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Salvesen

Sitat fra: Sandvika på fredag 20. november 2015, klokken 21:41
Sitat fra: Salvesen på fredag 20. november 2015, klokken 13:17
Sitat fra: cra på fredag 20. november 2015, klokken 13:16
Eneste fordelen med å ha lagt ut 3-fase i garasjen jeg kan komme på er at du kan bruke de andre fasene til annet forbruk, f-eks. en elbil nr 2 eller andre ting for å fordele lasten din på flere faser.

Du får nok same effekt med adapter som om du hadde separat 32A 1-fase, ja. :)

Det er ikke lov å belaste elbil kursen til annet en elbil etter 2014.

Er vel strengt tatt ikke noe lov som sier dette, heller anbefalinger som bransjen har gått inn for(?)

mener det er krav om dette nå jo, her erett utdrag:

Egen forbrukerkurs for hvert tilkoblingspunkt
• Individuelt beskyttet av et strømstyrt jordfeilvern med merkeutløsestrøm ≤ 30 mA, fortrinnsvis type B
• Individuelt beskyttet av et eget overstrømsvern
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Sandvika

Ja, det står i standarden. Standarden definerer hva som er å betegne som en god praksis. Det kan være mange gode intensjoner med det som står i standarder som man bør følge. Kan man dokumentere at tilsvarende sikkerhetsnivå er oppnådd på samme måte så er det ingenting i veien for det.

VL

Har 32A i garasjen, og anbefaler dette! Fult batteri over natten, og ellers aldri noe stress med tanke på ladetid osv...  :) ...

Egen kurs, 400V jordfeilbryter 40A, dyrere type sa de som var ekstra sikker og godt egnet for denne type bruk, 2x32A sikring og 6 kvadrats kabel! Vel 6000,- inkl elektriker. Da er kabel vel 35m. Har i tillegg et ekstra uttak på andre siden av huset ( just incase )  En god investering!  ;D
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

BMW850

Skal bygge garasje nå i desember. Har 3x63A inntakssikringer (230V). Elektriker anbefaler og trekke ut 50A. Jeg tenker å legge opp 32A med blått industri-stikk og vurderer Tesla``s "Høyspenningsstrømkontakt" som det står kommer i 2016. Er ikke dette fornuftig for dere som har greie på det?!



P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

SunSeeker

He he, ja denne har jeg ventet på siden tidlig 2014. Men det er vel ca "2 tesla uker"
Fra spøk til revolver, tror dette kommer snart og er et samarbeid med ZapTec.

BMW850

Joda, kjenner til de Tesla ukene ;) Sendte en mail til Tesla for ett par uker siden og etterspurte laderen. Da visste de ingenting. Hvor har du det fra at de samarbeider med ZapTec?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

SunSeeker

Ingen håndfaste bevis, bare en viss følelse.
Sjefen for ZapTec hintet en gang " en viss herre som lager raketter burde kanskje kontakte oss"
Om du ser på bildene til ZapTec, er det bare tesla på de.
Det som tesla lader'n tilbyr, er akkurat det samme som ZapTec har, og de har også patenten.....
Men men, bare synsinger fra meg.

lunitiks

#24
Sitat fra: BMW850 på fredag 20. november 2015, klokken 22:45
Skal bygge garasje nå i desember. Har 3x63A inntakssikringer (230V). Elektriker anbefaler og trekke ut 50A. Jeg tenker å legge opp 32A med blått industri-stikk og vurderer Tesla``s "Høyspenningsstrømkontakt" som det står kommer i 2016. Er ikke dette fornuftig for dere som har greie på det?!

Jeg har også 3x63A inntakssikringer på 230V TN. Én av mine elektrikere anbefalte meg maksimalt å sikre veggboks-opplegget med 16A. Den andre, som jeg av forskjellige grunner valgte, anbefalte å sikre med 32A. Handler litt om størrelse på hovedsikringen, som i mitt tilfelle bare er 50A, og forutsatt trekk til resten av eiendommen. Det fine med Tesla er at man kan (ned)justere Ampere i bilen
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

OleJA

Sitat fra: SunSeeker på lørdag 21. november 2015, klokken 23:12
Ingen håndfaste bevis, bare en viss følelse.
Sjefen for ZapTec hintet en gang " en viss herre som lager raketter burde kanskje kontakte oss"
Om du ser på bildene til ZapTec, er det bare tesla på de.
Det som tesla lader'n tilbyr, er akkurat det samme som ZapTec har, og de har også patenten.....
Men men, bare synsinger fra meg.
Stemmer vel også bra med at leveringsdato for Tesla sin hjemmelader har blitt utsatt i takt med ZapTec sin lader.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

shb

Har en 400V så er der enkleste rød industri kontakt, gjerne en kombi med schuko uttak på til støvsugeren. Min kom på ca 1500 med 6 meter kabel og automat. Mener en ikke trenger den dyre til 1500-2500 på 400V.  Men den må en ha på 230V. Men jeg har bare 40A hovedsikring. Men lader nesten ikke hjemme. Går for det meste på jobb. Må toppe litt om vinteren.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

morini

Takk for mange gode svar! Jeg er nå klokere og har også fått diskutert med en elektriker (som forøvrig ikke kjente til type B kravet). Det viser seg at jeg har det som kalles IT nett med 50A og ikke 63 A hovedsikring som jeg innledningsvis oppga.

Jeg har nå lagt 10 kvadrat kabel fra sikringsboks til kjeller og planlegger å splitte der for å derfra gå med en kabel til fremtidig garasje (og midlertidig ladepunkt inntil garasjen er ferdig og den flyttes inne dit) og en til ekstra gjesteladning på andre siden av huset. 63A type B jordfeilbryter plasseres i forkant av 32A sikringene som betjener hvert ladepunkt. Jeg kjører 3-fase hele veien til garasjen, så har jeg mulighet for trafo i fremtiden (bruker kun 1 fase stikk). Planen var å kjøpe semiportabel ladestasjon, men jeg begynner å lure på om det ikke er like greit å gå for en ekstra originalkabel fra Tesla rett i et blått 1-fase stikk. De der elektroboksene er ikke akkurat dekorative. Har det noen andre ulemper enn tyverifare å kun bruke original ladekabel?

lunitiks

#28
Sitat fra: morini på tirsdag 01. desember 2015, klokken 22:40
Planen var å kjøpe semiportabel ladestasjon, men jeg begynner å lure på om det ikke er like greit å gå for en ekstra originalkabel fra Tesla rett i et blått 1-fase stikk. De der elektroboksene er ikke akkurat dekorative. Har det noen andre ulemper enn tyverifare å kun bruke original ladekabel?

Dette er en klassisk diskusjon som det nok ikke finnes noe fasitsvar på  :P 

My opinion:

Den originale UMC'en er selvfølgelig optimal m.t.p. at du har en ladelukeknapp. Den er imidlertid kostbar!! Selv har jeg valgt veggboks og Type 2-kabel. Selve Type 2-kabelen kosta bare rundt 1.600,- fra Tesla (kvalitetskabel, Mennekes), og ser minst like bra ut som den klumpete UMC'en.

Men det er klart at selve veggboksen blir noen lapper. Fordelen med veggboks + Type 2 er at dette ifølge bransjen er det absolutt tryggeste. I tillegg er det en fremtidsrettet løsning i.o.m. at Type 2 er en vedtatt "standard" som også de offentlige ladestasjonene baserer seg på. Ikke at jeg har hørt noe om at blått CEE er utrygt. Tvert i mot, det er nok dette de fleste bruker, og noe Tesla selv foreslår.

Om veggboks er "stygt"? Tja, men hvor skal du plassere den? Jeg har min klart synlig for fotgjengere, og for å si det sånn: Du vil sannsynligvis bry deg om hvordan den ser ut i omtrent 30 minutter. Gleden av å ha en dedikert hjemmeladestasjon - utviklet spesifikt for elbillading - samt verdiøkningen dette kan gi på boligen din, bør tas inn som momenter i vurderingen.

Lykke til!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Sjøhyene

Gikk selv for saltoboks og type 2 kabel. Da får du noe som er ekstremt robust og sikkert, og prisen opp fra blå industri var ikke så stor for meg. Da kabel fra hus til garasje og jobben for elektriker er mesteparten av kostnaden. Og med blå industri trenger du noe ekstra jordfeilsikrings utstyr som er inkludert i boksen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA