Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batterikilometer falderhurtigt i starten?

Startet av opelgt, lørdag 26. desember 2015, klokken 23:43

« forrige - neste »

opelgt

Hmm,har kjøpt brukt Leaf i Oslo,er det mulig å kjøre denne til Trondheim,hvis ja hvordan og hvor lang tid trenger jeg...På forhånd takk!

leafnor

#1
Hei.

Jeg kjørte Trondheim-Oslo nå på søndag, med retur mandag.
Regnet med 10 timer hver veg, ble 12 timer. Grunnen til at jeg brukte lengre tid kom av bl.a dette:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18096.msg423537.html#msg423537
Det medførte 2-3 flere stopp samt lengre ladetid på hver enn nødvendig.
Videre at Arcticlader på Hjerkinn kranglet (GoChargeapp-trøbbel sa support på søndag da samme problemet oppsto på turen ned til Oslo) midt på natten, så jeg brukte unødvendig tid der.

Bilen var en Leaf som er ett år gammel, med tipp/topp batteri, men altså påmontert lite egnet vinterhjul med tanke på energi. Så sjekk hvilke hjul du har på bilen med tanke på rullemotstand.
Jeg startet ikke på fullt batteri i Oslo så kunne hatt Minnesund som første ladestopp, men det ble Jessheim. Og om du har kjøpt en brukt som er noen år så ville jeg selv med fulladet bil som stopp ha planlagt først stopp på Jessheim, selv om riktige hjul og fulladet bil nok tar deg til Minnesund.
Likeså om det er regn så drar det mye mer strøm enn når det er tørt føre.
Anbefaler følgende:

- Jessheim (McDonald) Fortum
- Minnesund Fortum
- Ottestad (En Kiwi ved Hamar, Fortum)
- Lillehammer (Arctic Roads)
- Ringebu (Grønn kontakt)
- Otta (Fortum)
- Dombås (Arctic)
- Hjerkinn (Arctic)
- Fagerhaug (Arctic)
. Tiller (Fortum) (Hadde 1,1 kWt igjen, men ville kommet hjem på Jakobsli om det ikke var for de fryktelige dekkene som spiste strøm til frokost, lunsj og middag)

Hvilken Leaf har du kjøpt, Gen 1 eller 2?

Viktig å lade godt opp på Dombås og Fagerhaug.
Dombås for å evt komme deg helskinnet ned til Fagerhaug om noe skulle skjære seg på Hjerkinn slik det faktisk gjorde nå mandag for meg (Var Apptrøbbel med GoCharge, og sikkert fikset nå)
Fagerhaug så du er sikker på å nå til Klett som er første hurtiglader på Statoil, eller opp klettbakkene til Tiller og hurtigladere der.

God tur.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

opelgt

Takk for tilbakemelding,og forslag.Leafen er en 2012. kan jeg spørre hvor langt det er mellom ladepunktene du foreslår,og kan jeg betale lading bare med min telefon,,eller hvordan foregår dette ;)
Skal bare en vei..til Stjørdal(trondheim lufthavn værnes)

opelgt

Tok du andre hensyn,varme i bilen etc og hvor lenge står man på di ulike ladepunktene,?

opelgt

Og en ting til,hva koster lading meg på di ulike punktene? og totalsum.

leafnor

#5
Sitat fra: opelgt på torsdag 19. november 2015, klokken 19:24
Takk for tilbakemelding,og forslag.Leafen er en 2012. kan jeg spørre hvor langt det er mellom ladepunktene du foreslår,og kan jeg betale lading bare med min telefon,,eller hvordan foregår dette ;)
Skal bare en vei..til Stjørdal(trondheim lufthavn værnes)
Hei

Her er min opprinnelige ladeplan på tur hjem, med distanse og planlagt ladetid. Det ble altså flere og lengre tid å stå å lade i og med 30% mer forbruk enn forventet:

Oslo      Dist         Tid
Minnesund   73,9   11
Hamar   54,5   17,2
Lillehammer   61,0   24,4
Kvam   97,1   18,5
Otta           20,0   7,5
Dombås   46,3   18,8
Hjerkinn   31,4   11,3
Fagerhaug   59,6   28
Jakobsli   111,0   
     Totalt 554,8 km

Du bør innom Jessheim, Ringebu, og kan hoppe over Kvam
Leaf 2012/Aug 160.000 km

opelgt

Takker hjertelig for hjelpa,bestemmer meg i løpet av noen dager om jeg kjører eller får fraktet,en usikkerhets faktor for meg som er dummy ennå er hva koster ladestoppene meg,? 1000 Kr -2000Kr noen som har et anslag? ;) og det hadde vært en finere tur på sommerdekk og med spansk klima,har ikke anelse på type dekk eller været ...

leafnor

#7
Kostnad:
For ladere over Dovre og den på Lillehammer kjøper du månedabonnement på Arctic i GoChargeapp, kr 399,-. De øvrige koster 2,50 per minutt. De startes på SMS eller som jeg har gjort, bestilt meg brikker.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Sitat fra: leafnor på torsdag 19. november 2015, klokken 21:37
Kostnad:
For ladere over Dovre og den på Lillehammer kjøper du månedabonnement på Arctic i GoChargeapp, kr 399,-. De øvrige koster 2,50 per minutt. De startes på SMS eller som jeg har gjort, bestilt meg brikker.
Lønte seg å oppdatere appen ser jeg ;) Betaler seg fort med månedsabb på en sånn tur. Da kan også jeg vurdere en oslotur med tid og stunder uten å måtte legge ruta innom både hotell og Røros som man nesten måtte før...

Ser Statoil har 4,0 pr.min de første 15 min, og 2,50 etter dette.
Fortum har fortsatt 2,50 pr min.
Har Fortum egen app eller bør man ha brikke?
Det er så lenge imellom jeg bruker QC, så de få gangene duger det med SMS hvis det ikke ligger inne på gocharge...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 19. november 2015, klokken 22:44
Sitat fra: leafnor på torsdag 19. november 2015, klokken 21:37
Kostnad:
For ladere over Dovre og den på Lillehammer kjøper du månedabonnement på Arctic i GoChargeapp, kr 399,-. De øvrige koster 2,50 per minutt. De startes på SMS eller som jeg har gjort, bestilt meg brikker.
Lønte seg å oppdatere appen ser jeg ;) Betaler seg fort med månedsabb på en sånn tur. Da kan også jeg vurdere en oslotur med tid og stunder uten å måtte legge ruta innom både hotell og Røros som man nesten måtte før...

Ser Statoil har 4,0 pr.min de første 15 min, og 2,50 etter dette.
Fortum har fortsatt 2,50 pr min.
Har Fortum egen app eller bør man ha brikke?
Det er så lenge imellom jeg bruker QC, så de få gangene duger det med SMS hvis det ikke ligger inne på gocharge...
Fortum har ikke app tror jeg, og brikke koster ingen ting å bestille så bare bestille og legg den inne i bilen. Det er "tryggere" med brikke, for den kommuniserer lokalt med lader. SMS fordrer det er kommunikasjon oppe, og det kan jo skje den sviklter. Som for meg i helga med Arctic sine. Fikk hjelp på telefonsupport dog, men ingen support svarte klokken 01:00 på Dombås på mandag! Ble litt stresset da :o
De tre gangene jeg har ladet på Statoil, har jeg betalt i kassen og ikke brukt GoCharge-app. Da koster 15 minutter 44,-, mot 60 om en bruker app. Problemet med å gå inn på stasjonen er at det lett kanskje brukes penger på noe "snop" :-X
Leaf 2012/Aug 160.000 km

kybo

Har kjørt samme tur (Oslo,Sandvika-Trondheim) med Leaf 2. Gen, 2013 og ladet på følgende plasser:
Minnesund
Lillhammer (kun 3% her)
Otta
Dombås
Fagerhaug(Oppdalsporten)

Brukte ca 9-10 timer


leafnor

Sitat fra: kybo på fredag 20. november 2015, klokken 23:11
Har kjørt samme tur (Oslo,Sandvika-Trondheim) med Leaf 2. Gen, 2013 og ladet på følgende plasser:
Minnesund
Lillhammer (kun 3% her)
Otta
Dombås
Fagerhaug(Oppdalsporten)

Brukte ca 9-10 timer
Sommer, "toppet lading", ikke regn, og null varme?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

kodalse

Hmmm.... totalt sett er vi ikke helt i mål med klimaskifte.
Da vi så (og kjøpte) vår Leaf kjørte vi tur retur Trondheim - Asker på en dag, 110 mil klokket vi vel inn.
En times testkjøring av Leafen og autotransport av nylig kjøpt bil tilbake.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA