Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mitsubishi outlander phev 2016 - erfaringer?

Startet av saxo56, lørdag 26. desember 2015, klokken 21:44

« forrige - neste »

saxo56

Hej!
Jag har märkt att det är många som har problem med att byta lampor i instrumentbelysningen så jag försöker göra en lättfattlig instruktion :).

Börja med att göra bilen strömlös.
Skruva ur skruvarna under rattstången för att få bort kåporna. Bild 1

Vrid ratten så att du kommer åt skruvarna till airbagen. Bild 2

Sätt in en skruvmejsel bakom kontakten till airbagen och bänd rakt ut. Bild 3

Skruva lös skruven till ratten några varv (ta inte bort den än). Ta ett stadigt tag om ratten och ryck kraftigt så att den lossnar. Bild 4
Skruva av skruven och märk upp rattens läge på splajnsen, så att den hamnar på samma plats vid återmontering.

Ta isär kontakten till airbagen och lossa den från fästet. Bild 5

Skruva ur de 3 skruvarna till släpringen. Bild 6

Håll ner den lilla armen till vänster om den oranga kabeln på bild 7 med hjälp av en ståltråd eller liten mejsel och lirka ut släpring och kabel.

Lossa de 3 skruvarna till binkershållaren och ta bot denna (den kan hänga i kablarna). Bild 8

Ta bort de 4 skruvarna till sargen och avlägsna den. Bild 9

Ta bort de 3 skruvarna till instrumenteringen och lägg ett skydd över plåten på rattstången för att inte skada glaset. Bild 10 och 11

Vrid fram instrumenteringen och lossa kontakterna, det sitter små krokar på baksidan som låser dem. Bild 12 och 13

Nu är du redo för att byta lampor, det sitter en bakom varje svart hållare som vrids ett kvarts varv moturs.
Det sitter även lampor bakom det gråa skyddet. Bild 14

Hoppas denna vägledning gör att ni kan och törs göra lampbytet själva ;D.
Montering görs i omvänd ordning.

Lycka till ;)


Elmo

Er dette 106 eller Saxo ??    Antar Saxo siden du demonterer ratttet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

saxo56


Helge

Hm.. ganske mye arbeid for å få ut speedometer innsats i forhold til 2 andre Citroen-modeller jeg har gjort det på. Men jeg mener å ha lest at noen har fått ut speedometerinnsatsen på Saxo uten å ta av rattet...? Går det ikke an å skru opp noen få bolter/muttrer og så senke rattstammen litt (slik som på f.eks. Citroen XM)?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

saxo56

#4
Det kanske ser ut att vara ett stort arbete, men det är ett jobb man gör på någon timme. Orsaken till att man tar bort ratten är för att komma åt skruvarna på bild 9. Jag tror att det är lättare att ta bort ratten än att sänka rattstången. Till bulten i rattnavet behövs en torx nr T50.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA