Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

GM Volt 100% elektrisk

Startet av Go-carter, søndag 23. mai 2010, klokken 08:16

« forrige - neste »

elektrolux

Kjøper du Altrax kan du som bonus bruke Nicometer som kjøreinformasjonsystem.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: mohpet på onsdag 21. april 2010, klokken 15:56

Hei, hvordan monterer man et amperemeter i en Kewet 5? Hva slags type/hvor kjøper jeg et slikt? Er det vanskelig å koble/hvor gjøres det?

Mvh Peter

En måte er å koble seg inn på den strømshunten som allerede er der, men det er utrolig trangt og rotete i "Elboksen", så du må knote litt for å få det til.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

mohpet

Sitat fra: bosonic på torsdag 22. april 2010, klokken 08:25

Hei, hvordan monterer man et amperemeter i en Kewet 5? Hva slags type/hvor kjøper jeg et slikt? Er det vanskelig å koble/hvor gjøres det?

Mvh Peter

En måte er å koble seg inn på den strømshunten som allerede er der, men det er utrolig trangt og rotete i "Elboksen", så du må knote litt for å få det til.

Hmm litt vel gresk for meg, noe litt mer konkret for en nybegynner? Er "elboksen" den som ligger foran venstre kne, eller den som ligger under bagasjerommet? Og strømshunt - hva er det?   ;)
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Elmo

Sitat fra: mohpet på torsdag 22. april 2010, klokken 11:07
Hmm litt vel gresk for meg, noe litt mer konkret for en nybegynner? ....... Og strømshunt - hva er det?
Når du er så "grønn" er det kanskje viktig å påpeke at amperemeteret ikke bør/skal stå i selve strømkretsen med ha en slik induktiv giver som feks Robometeret bruker (dvs. en dings som trees inn på ledningen).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

bosonic

Kan ikke si meg helt enig med deg her elmo. Det er like farlig å montere en giver som ligger utenpå ledningen som å montere en shunt.

Det desidert enkleste er å bruke den allerede eksisterende shunten til et nytt amperemeter.

Skal se å få lagt ut noen bilder mophet

mohpet

ex 2003 Kewet 5
Asker

Go-carter

Men - fant vi ut om regen-controlleren ville passe motoren min? Eller er det tryggest å gå for en "vanlig"? :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Griffel

Litt om strømmåling.
Uansett om en kobler seg til shunt eller en via en giver fra for eksempel LEM må instrumentet passé til shunten eller giveren.

Amperemetret som kobles til en shunt er egentlig et voltmeter som måler spenningsfallet over shunten, med en skala i ampere som er tilpasset dette. Shunt og amperemeter selges derfor gjerne som sett. I alle fall er det nødvendig å få oppgitt data for shunten slik at en kan velge korrekt instrument. (A til V for shunt må stemme med V til A på instrumentet)

En induktiv giver som tres inn på en DC ledning er ikke en enkel strømtransformator men dings med div. elektronikk innebygget. Det er litt ulike systemer ute å går, noen med busskobling til et digitalinstrument.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

For ikke å torpedere tråden din Go-carter så har jeg startet en ny tråd her som tar for seg ettermontering av Amperemeter

El rayo

Sitat fra: Go-carter på fredag 23. april 2010, klokken 11:51
Men - fant vi ut om regen-controlleren ville passe motoren min? Eller er det tryggest å gå for en "vanlig"? :)
Foreslår en telefon til Elbil Norge igjen 22 22 39 22.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

Da løser dette altså seg(forhåpentligvis) iløpet av uka, Jan Petter på Elbil Norge fikk overlevert hele stasen av meg på fredag, så satser på at den er ferdig enten på fredag, eller mandag neste uke :)
TMX60D
Leaf S 2015

mohpet

Hva ble enden på visa her? Ny motorstyring?
ex 2003 Kewet 5
Asker

Go-carter

Jan Petter var heldigvis så tålmodig at han fikk reparert den gamle, tross i at den både var sprengt som jeg nevnte her, men også fuktskadet. Nå ruller bilen som aldri før, men har selvfølgelig klart å miste revers de siste dagene. Tror det bare er en kabel som har falt av vendereleet, ettersom morra mi har flytta til en veldig hompetittenvei.  :P
TMX60D
Leaf S 2015

Go-carter

Hvor lenge var Adam i paradis? I dag sprang den igjen. På veien ut fra økern, til Ring 3 sa det badabang i bakstillinga, og nå står jeg igjen.

::)
TMX60D
Leaf S 2015

Rav4_EV

Har du CarController i bilen din?

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA