Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

GM Volt 100% elektrisk

Startet av Go-carter, søndag 23. mai 2010, klokken 08:16

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 20. april 2010, klokken 12:17
Merker allerede på dag to at transport begynner å bli enten dyrt, eller dyrt OG vanskelig :p SELVFØLGELIG underkjente Statens Vegvesen min bil nr.2 nå, så tar minst fire uker før den får skilter og.... pokker.

Her er et godt eksempel på at 2 biler er billigere å ha en 1 bil, og 3 biler billigere enn 2 biler osv. selvfølgelig opp til en viss grense.

Med flere biler kan en shoppe rundt i et mye mer behagelig tempo mens en bruker reservetransporten.

Med Elbiler kan en grunnet den lave årsavgiften og forsikringen godt ha noen stuet unna i tilfelle problemer med hovedbruksbilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Føler at jeg må helle litt salt i såret her Go-karter.
Når du skal bytte ut power-mosfets og tilhørende dioder så er det viktig å huske på at disse skal "spille" sammen. Dersom man ikke får tak i de riktige erstatninger, så er det stor sjangs for mislykket resultat. Disse komponentene er relativt dyre, og det er viktig også å sjekke gate motstander og ellers sjekke for andre følgefeil i omkringliggende kretser.

Nå har du en ypperlig anledning til å oppgradere bilen din. Altrax'en som Elektrolux anbefaler er en sikker vinner som også jeg vil anbefale.
Et annet alternativ er denne Kellycontrolleren
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Go-carter

Ja, det samme tenkte jeg, at når jeg først skal bytte den ut, vil jeg oppgradere. Den Kelly-kontrolleren var jo iallefall veldig rimelig(igjen, i mine øyne).

Hva er anbefalt av kontrollere for å "oppgradere"? Skal surfe litt på Altrax, og se om jeg finner noe på den og :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

#18
"Mexico" er friløpsdiodene, og de svarte er transistorene. Huset har samme dimensjonene som TO 220 på begge, men skal en skifte komponeneter her bør alle være av samme type, og helst matchet, dvs ha tilnærmet samme verdier.
Det finnes forøvrig to typer av denne kontrolleren, 350 og 400 A. Jeg tror forskjellen er at 350 A mangler noen av effektkomponentene.
Jeg har noen print som ser penere ut enn ditt, kanskje du trenger disse bedre enn meg.

Styringsprintet kan kontrolleres separat, ved å koble til et scop og se på utgangssignalene.

Om du leser hjertesukket til Otmar på adressen ovenfor, tror jeg også at Altrax kan være en bedre løsning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Go-carter

Så hvis man ser her:

http://www.alltraxinc.com/Products_AXE.html

Vil "7245" passe? Er iallefall innenfor både volt og Ah. Har funnet den til $590. Er denne bedre enn Kelly?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

bosonic

Alltrax har vær mye legre på markedet enn Kelly og er nok minst en klasse over i utførelse, men jeg er nysgjerrig på Kelly og har kjøpt en 48Volt 400A som jeg skal prøve på Gokartprosjektet mitt. Jeg kjøpte den hos CloudElectric. De selger AXE72545 til USD559 nå, men det tilkommer frakt+omkostninger. Ofte kan du doble prisen før du har pakken hjemme.


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ladefabrikken

Jeg har den Alltrax du nevner i 2EL veldig fornøyd med den så langt. Men det som ikke er så bra med den er at den ikke har regen. Jeg lurer på om Kelly har en model med regen og 72V 
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

hens

Å bygge inn regen på en motor som ikke har vendepoler kan være risikabelt. Når motoren trekker vil statorens magnetfelt forskyves mot dreieretningen, og dette kan en kompensere ved å sette børstebroen litt foran nullstillingen. Når motoren reverseres eller bremser forover vil denne forskyvningen bli motsatt. Ved reversering blir det snakk om korte avstander og lave strømmer, og har derfor liten betydning.
Om motoren har vendepoler ledes ankerstrømmen gjennom en ekstra feltspole som vil påvirke magnetfeltet slik at dette alltid vil holde nøytralsonen stille på samme sted.
Børstene skal alltid ligge i nøytralsonen hvor det ikke induseres spenninger, og en unngår gnistdannelse og slitasje.

Spareeffekten av regenerering er minimal, ettersom energien går frem og tilbake i et system hvor hvert ledd har en begrenset virkningsgrad.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Go-carter. Hva med å montere en ampere måler så at strømtrekk kan begrenses? Kontrolleren og børstene vil ha godt av det.

Som Hens nevner er ikke gjennvunnet effekt så betydelig. Kostnaden av å bytte ut rustne bremseskiver pga underbruk vil ikke dekkes av spart strøm.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Go-carter

Sitat fra: Ken på tirsdag 20. april 2010, klokken 19:59
Go-carter. Hva med å montere en ampere måler så at strømtrekk kan begrenses? Kontrolleren og børstene vil ha godt av det.

Som Hens nevner er ikke gjennvunnet effekt så betydelig. Kostnaden av å bytte ut rustne bremseskiver pga underbruk vil ikke dekkes av spart strøm.


Har både amperemåler og voltmåler. Det som er litt rart, er at jeg mener at Ah lå rundt 90Ah da det skjedde(men er usikker). Ah har ALDRI vært over 270, og ligger for det meste mellom 90 og 135Ah under normal kjøring.

Skal tenke litt mere på om jeg går for Kelly eller den litt dyrere varianten.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

bosonic

En liten korrigering Go-carter, Stømtrekk fra batteriene benevnes ampere (A) og ikke Ah som er benevnelsen på energimengden i batteriet Amperehours (ampertimer=ampere x timer)

Litt planlegging når du kjører så sparer du nesten like mye som regenereringen gjør. Dette er jo forøvrig det samme som det snakkes om med "vanlige"biler. Økonomisk kjøring må læres og innøves.

Curtis controlleren som står i min Kewet 5 er en "bastard" utgave hvor det er spart på transistorer og frihjulsdioder. Dette betyr i praksis at den kun kan levere 153A kontinuerlig og ikke 175A som står oppført i manualen til 1209B fra Curtis.

Husk at strømytelsen på controllerene er maks verdi i noen sekunder! Den kontinuerlige strømmen du kan trekke ut ligger som oftest under halve verdien av dette!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

Sitat fra: 2EL på tirsdag 20. april 2010, klokken 17:25
Jeg har den Alltrax du nevner i 2EL veldig fornøyd med den så langt. Men det som ikke er så bra med den er at den ikke har regen. Jeg lurer på om Kelly har en model med regen og 72V 

Denne har regen og er beregnet for PM motorer. Som du ser av sortimentet på controllere til Kelly så er det et helt enestående utvalg. Jeg har bestillt varer derifra og det fungerer helt fint!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Go-carter

#27
Hehe, liten skrivefeil der ja! Har innlært meg litt økonomikjøring(men praktiserer det som oftest ikke, med mindre jeg ikke får ladeplass på skolen).

Regen er egentlig ikke viktig for meg, men selvfølgelig, det hadde jo vært praktisk! Ser at det er en enorm verden der ute av controllere :) Får lønning på fredag, så tipper jeg bestiller da. Ellers blir jeg vel helt handicappet i forhold til transport til skolen.

Igjen, tusen takk for informative svar!

EDIT: Bosonic, vil den controlleren du linker til passe med min type motor?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 20. april 2010, klokken 22:50
Sitat fra: Ken på tirsdag 20. april 2010, klokken 19:59
Go-carter. Hva med å montere en ampere måler så at strømtrekk kan begrenses? Kontrolleren og børstene vil ha godt av det.

Som Hens nevner er ikke gjennvunnet effekt så betydelig. Kostnaden av å bytte ut rustne bremseskiver pga underbruk vil ikke dekkes av spart strøm.


Har både amperemåler og voltmåler. Det som er litt rart, er at jeg mener at Ah lå rundt 90Ah da det skjedde(men er usikker). Ah har ALDRI vært over 270, og ligger for det meste mellom 90 og 135Ah under normal kjøring.

Skal tenke litt mere på om jeg går for Kelly eller den litt dyrere varianten.

Hei, hvordan monterer man et amperemeter i en Kewet 5? Hva slags type/hvor kjøper jeg et slikt? Er det vanskelig å koble/hvor gjøres det?

Mvh Peter
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Ladefabrikken

Sitat fra: bosonic på tirsdag 20. april 2010, klokken 23:30
Sitat fra: 2EL på tirsdag 20. april 2010, klokken 17:25
Jeg har den Alltrax du nevner i 2EL veldig fornøyd med den så langt. Men det som ikke er så bra med den er at den ikke har regen. Jeg lurer på om Kelly har en model med regen og 72V 

Denne har regen og er beregnet for PM motorer. Som du ser av sortimentet på controllere til Kelly så er det et helt enestående utvalg. Jeg har bestillt varer derifra og det fungerer helt fint!

Det var nok den jeg har sett tidliger. Prisen var ikke ille heller. Har du noe erfaring med Kelly?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA