Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

GM Volt 100% elektrisk

Startet av Go-carter, søndag 23. mai 2010, klokken 08:16

« forrige - neste »

Go-carter

Da er keweten død :(

Kjørte opp bakken til Biltema på Alnabru, og rullet akkurat inn på det flate parkeringsplanet da det kom et smell fra bakakselen(trodde først jeg ble påkjørt), og mistet all fremdrift.

Skjer ingenting når jeg trykker gass, og dashbordet sier 72,1V(ikke ladet mao), og A:000(dvs null ampereforbruk).

Er det børstene som har tatt kvelden, eller kan det tenkes at f.eks. reversreleet har klikka og lagt bilen i revers, og dermed drept motoren? Smellet skjedde i maks 3-5 km/h.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Med forbehold om at jeg husker feil ang Kewet 5: sjekk om taklyset virker. Hvis det er mørkt med døra åpen er det enten en sikring eller 12V mangler.

Jeg vil tippe at en celle i 12V batteriet ditt har tatt kvelden (eksplodert).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Hvis dette skjedde ved lav hastighet under akselerasjon i motbakke, kan motorkontrolleren ha gått.
Når motoren går med lavt turtall vil strømmen kunne bli meget høy, fordi Curtis'en har en tidsforsinkelse i motorstyringen som kobler ut overstrømsbegrensningen ved lave turtall.
Otmar hadde tidligere en forklaring på dette fenomenet i sin forrige hjemmeside:
www.cafeelectric.com

Den store strømmen knekker først friløpsdiodene, og deretter blåser transistorene. Når det smeller er det fordi endelokket blåser ut.
Jeg har åpnet noen slike bokser, og det er mulig ar styringsprintet fortsatt er helt, og det skal da holde å skifte friløpsdiodene og fet'ene.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

 ;D Da trekker jeg tilbake mine ville gjettinger  ;D
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

Hmm, okei, det høres sannsynelig ut!

Men motorkontrolleren sitter vel foran? Eneste jeg vet om bak er reversreleet, og hovedreleet til motoren. Men det kan riktignok hende at smellet kom foran, bare at jeg hørte feil.

Det som riktignok er rart, er at jeg -mener- å huske at det fysisk nøkket i hele bilen når det smalt, som f.eks. å hogge på bremsen et tidels sekund :s

Men, jeg skal måle litt volt og diverse på motoren når jeg kommer hjem(er borte nå), så ser vi kanskje hva som er galt! Får pelle ut motorstyringa også, og ta en kikk.

Takk for alle tips! Er liksom min eneste transport til skolen, så bør få fikset den snart :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Da ser det ut til at du har rett.

Motorstyringen sitter bak likevel, og måler 74,5V inn, og 0V ut uavhengig av gasspådrag.

Skal skru den ut i morgen, så får vi dommen over hva som er galt.

Hva koster i verste fall en slik en ny?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Sitat fra: Go-carter på søndag 18. april 2010, klokken 22:35
Hva koster i verste fall en slik en ny?
Spør hos Elbil Norge, tlf 22 22 39 22
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Undersøk også hva du kan få en Altrax for. Altrax lager plug and play kopier av Curtis, som har tillegsfordeler som serieport for overvåkning og justering av funksjon.

Favoritten min er at minste spenning fra batteriet kan justeres trinnløst, og at en dermed kan stille inn en slags softstop "batterisaver" som gir mindre og mindre kjørestrøm om minste batterispenning nås.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Tusen takk for hjelp! For et fantastisk forum :)

Fikk boksen ut i dag, men innmaten "hang igjen"(fikk den ikke ut). Konstaterte minst to oppbrente/svidde motstander helt ytterst på printbordet, og når jeg satte den på hodet kom en del hvitt støv/pulver ut. Motstandene ser ut som de kan repareres, men det hvite støvet er derimot litt mere bekymringsverdig.

Skal ta en kjapp tlf til elbil norge, og se hvor lista ligger iallefall!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Så! Litt frustrasjon og risting, så kom den ut til slutt :)

Og der var alle motstandene som ligger ytterst på printbordet helt eller delvis brent opp, og en rekke av diodene(?, iallefall de sorte små boksene langs kjøleribbene) var brent eller åpnet seg. Printbordet, og alt annet ser likevel pent ut. Skal få lagt ut et bilde ila kvelden.

Sånn rent utseendemessig så synes jeg, ukompetetn på elektro som jeg er, at det bør være kurant å lodde på nytt av alt som er gåent. Men det gjenstår å se om det evt. er noen flere skjulte skader jeg ikke så med det blotte øye.

Elbil Norge mente at det ble vanskelig å få tak i(de hadde en brukt, dog) og mente at en ny en direkte fra Curtis ville havne på 6000,-
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

#10
Elfa i Sandakerveien https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.do?shop=ELFA_NO-NO
har stort utvalg av komponeneter. Problemet blir å finne typenummeret eller motstandsverdien på de defekte delene hvis de er så ødelagt at man ikke kan se hvar som som står på dem.

Dioder og transistorer finner du under "Aktive komponenter", motstander under "Passive komponeneter".
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

#11
transistorene er lett å finne erstatning for, men friløpsdiodene er det verre med. De ligner litt på en type som sitter i enkelte bilgeneratorer, men har helt anderledes tilkoblinger.

Jeg mener det er mulig å få reparert brente Curtis'er, de må sendes til importøren i Sverige,- uåpnet. Ikke lett å få til når de åpner seg selv!
søk på "Curtis instruments Sweden"


Her kan du lese om Otmars eventyr med Curtis:
http://www.cafeelectric.com/curtis/curtis.php
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Go-carter

Tja, nå er jo min åpnet, så da spørs det vel. Kan sende de en mail og høre.

Her er bildene:




TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hkaspenberg

Jeg, dvs, kona, har også "poppet" en Curtis.  ;D Jeg fikk en ny en hos Petter'n for 3500.- eller no slikt (dette er noen år siden) for å få bilen på veien igjen. I tillegg kjøpte jeg power-MOSFET'er og dioder hos ELFA og byttet alt som så brent ut, men jeg fikk aldri testet den. Deretter ble den liggende til en danske trengte den for et år siden eller slik. Han byttet en drivtransistor jeg hadde oversett, og fikk den til å virke igjen og så vidt jeg vet triller den rundt et sted i Danmark. Moralen/konklusjonen er at disse Curtisene kan repareres for en relativt lav kostnad.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Go-carter

Kanskje det er denne som er reparert? ;) Er jo trossalt fra Danmark.

Men tror jeg ringer Petter igjen, og hører hva han skal ha for en brukt en. Merker allerede på dag to at transport begynner å bli enten dyrt, eller dyrt OG vanskelig :p SELVFØLGELIG underkjente Statens Vegvesen min bil nr.2 nå, så tar minst fire uker før den får skilter og.... pokker.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA