Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?

Startet av OlavEmil, lørdag 26. desember 2015, klokken 07:19

« forrige - neste »

OlavEmil

Bror min, som lånar konebilen for tida, kom borti ei problemstilling eg ikkje kunne svare på. Han kom til eit offentleg type 2 ladepunkt, der det sto skilta at det var 32A sikring fordelt på to uttak, og at alle måtte passe på å stille ned ladeeffekten til max 16A, elles ville sikringa gå.

Korleis funkar dette med ein 32A type 2 - type 1-kabel, på ein bil der ein ikkje kan stille ladehastigheita? Vil denne suge til seg 32A uansett kva som er tilgjengeleg, eller vil han ta det han får, og la sikringa leve om det står ein og ladar på 16A på det andre uttaket?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

zbk

#1
Dersom det er plassert to Type2-uttak som begge indikerer med pilotsignalet til bilen at de kan gi 32A men at de bare har sikret begge uttakene med en felles 32A sikring, så virker installasjonen fullstendig tøvete. Dersom dette er tilfellet vil jo sikringen gå så snart to stykker kobler til hver sin bil som ikke har/kan justere ladehastigheten manuelt.

Type2-standarden gir jo mulighet for å endre pilotsignalet og strømtrekket underveis, så det er ikke allverdens komplisert å få til automatisk justering av tilgjengelig kapasitet til 16A for hver dersom begge kontaktene er i bruk.

Dersom det er to helt individuelle uttak som er koblet til kursen kan de bare sette pilotsignalet på begge til å indikere 16A så trekker ingen biler mer enn det, uavhengig av om man kan stille ladehastigheten fra bilen eller ikke.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

OlavEmil

Då tolkar eg det som at bilen / kabelen trekk det han er god for, og sikringa vil gå.

At det er ein tøvete installasjon, er eg heilt einig i. Vil tru kommunen må ha ein eigen tilsett som har som hovudoppgåve å slå på sikringa når den går :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

zbk

Bilen trekker det den kan opp til det som ladepunktet sier er tilgjengelig. Dersom det er 32A på begge så går sikringa, ja, dersom begge bilene drar på for fullt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

v-i-c

Dersom det er 400V TN 32A som forsyner begge ladestasjonene, så er det ingen problemer med å gi ut ful spiker til to 32A type 2 - type 1-kabeler rent effektsmessig.

Nå opplyser ikke TS om det er 32A en eller trefase.

32A enfase kan gi ca 7kW
32A trefase kan gi ca 22kW

Dette betyr rent effektsmessig kan man på en trefase 400V TN 32A strømforsyning sette opp tre ladebokser som hver gir 32A enfase dvs ca 7kW.

Om man har valgt å sette opp smarte ladebokser f.eks de kommende Zaptec Smart, så vil en slik blangsering av effekt og fase kunne skje automatisk.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

zbk

Nå indikerer vel teksten på ladepunktet at dette ikke er koblet på en måte som gjør at begge kan få full spiker samtidig...

Så lenge begge ladepunktene indikerer 32A til hver sin bil blåser sikringen enten det er en eller tre faser som leveres ut så lenge minst en av fasene belastes med mer en 32A til sammen, så jeg skjønner ikke helt hva antall faser har med denne saken å gjøre.

Hadde de faktisk satt opp smarte ladepunkter eller sendt hver sin fase til hvert sitt ladepunkt hadde heller ingen advarsel om å sette ned ladeeffekt vært nødvendig. (+ at det er vanskelig å sette opp ladepunkter med et produkt som ikke er tilgjengelig ennå, aka Zaptec...)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Speeder

Sitat fra: v-i-c på torsdag 19. november 2015, klokken 09:29
Om man har valgt å sette opp smarte ladebokser f.eks de kommende Zaptec Smart, så vil en slik blangsering av effekt og fase kunne skje automatisk.

Får du betalt per gang du klarer å lure inn denne kommende produktløsningen i en tråd som omhandler noe annet?
Zoe 43kW

Griffel

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 19. november 2015, klokken 08:05
Bror min, som lånar konebilen for tida, kom borti ei problemstilling eg ikkje kunne svare på. Han kom til eit offentleg type 2 ladepunkt, der det sto skilta at det var 32A sikring fordelt på to uttak, og at alle måtte passe på å stille ned ladeeffekten til max 16A, elles ville sikringa gå.
Her foreligger kun to muligheter:

1. Enten :Dette er installert av en som ikke vet hva han driver med.
2. Eller: Skiltet er satt opp i ettertid av noen som tror det er slik.

En av hovedintensjonene med Type 2 standarden er at her skal en koble seg til uten kunnskap og egne instillinger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OlavEmil

Det er nok alternativ 1. Sikringa gjekk. (han gugla seg fram til at Kia berre trekk 16A på type 2, som sjølvsagt ikkje er tilfelle, så ingen bevisst herverk frå hans side)

Vil tru det har skjedd før, og kjem til å skje igjen. Uansett har ikkje han lademoglegheit der, som han hadde planlagt då han lånte bilen. Ikkje særleg gunstig å ha eit ladepunkt ein i utgangspunktet skal kunne bruke uansett, og har rette utstyret til det, men likevel ikkje kan bruke pga inkompetanse hos montørane.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

v-i-c

Om man ikke kan bytte ladebokser, og få to bokser/ladeuttak som snakker smmen, kan løsnimngen være å justere ned hver boks slik at den kun tilbyr 16A og ei heller leverer mer.

Det kan virke som om montøren/løsningsdesigneren ikke har tenkt seg godt nok om.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA