Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nytt diagnoseapparat

Startet av El rayo, søndag 23. mai 2010, klokken 06:09

« forrige - neste »

Elmo

#15
Vet ikke hvilken type jeg tok varmeapparatet fra, men kontakten jeg snakker om henger på det orange flexi-røret inn i varmeapparatet. Kontakten har 4 pinner med hhv. 2 svarte og 2 gule ledninger, 2,5 kvadrat  (se bildet).
Men når jeg ser på det nå så kan ikke denne gå "rett" til batteriene fordi ledningene fra kontakten går ubrudt til varme-elementet. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Takk for det El Rayo. Jeg har i dag demontert et varmeapparat som jeg har tenkt å bruke til å utlade batteripakken sammen med bilens egen varmeapparat mens jeg logge prosessen.
Jeg må nok koble de andre apparatet direkte til batteriets poler.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#17
Tok bilder i kveld, håper dette kan være til hjelp for andre som ønsker å montere ekstra ladekontakt på Th!nk Classic. Beklager at det første bildet ikke vises direkte; man må klikke på teksten "Interfacebox_w_text" for å åpne bildet med Adobe reader eller annet program som leser .pdf.

Jeg har byttet front til en med amerikansk ladeluke i venstre forskjerm og har valgt å montere den ekstra Anderson SB-50 ladekontakten der, til venstre og nedenfor den vanlige ladekontakten. Jeg har tidligere montert en kraftig ladekontakt fra ny Th!nk på samme sted (blå på bildet).

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Ved montering av kontakt for hurtiglading er det viktig å være klar over at det er 2 forskjellige koblingsmåter for hovedkontaktor:
De første plastboksene bryter i plusskabelen,
mens de nyere boksene med metallokk bryter minuskabelen fra batteriet.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: hens på mandag 19. april 2010, klokken 19:38
Ved montering av kontakt for hurtiglading er det viktig å være klar over at det er 2 forskjellige koblingsmåter for hovedkontaktor:
De første plastboksene bryter i plusskabelen,
mens de nyere boksene med metallokk bryter minuskabelen fra batteriet.
Hovedkontaktoren er vel ikke i bruk ved lading, den er vel bare til motorstyringen (inverteren)?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Det har begynt å bli noen problemer med dårlig kontakt i ladekontakten i kontaktorboksen på enkelte biler. Kontroller dette når du er i gang.
Hvilken type kontrollboks har du i batterikassen, plast eller metallokk?
Jeg har bare skjema for metallokk, her er alle minuser kjørt over releer, og plussene går direkte. Bare heater pluss går over et styrerele.
På tidligere -plast bokser er det omvendt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: hens på mandag 19. april 2010, klokken 23:27
Hvilken type kontrollboks har du i batterikassen, plast eller metallokk?
Har begge typer til Ginetta, men det er bare en av dem som muligens fungerer. Den har grå plastkasse med gjennomsiktig lokk.

Alle delene på den andre er montert på en L-formet metallplate og har et sort plastlokk med form som en firkantet bøtte.

Så vidt jeg kan se av koblingsskjemaene bryter begge typene + til DC/DC, lader og varmeapparat.

Vi må møtes en dag og finne ut av dette, Henning!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Jeg har bare et skjema, og det står versjon "E" på det.
Så vidt jeg har sett må dette være til en boks med metallokk, men som du sier, dette må vi finne ut av!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Ladeskjema ligger på side 153 i .pdf-dokumentet som det er linket til i post #4 http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=91.0
Prøvde å lage direkte link til siden, men dokumentet er blitt borte. Drivsystem skjema er på siden foran.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#24
Takket være Elmo fant jeg et mangelfullt blokkskjema av kontaktorboksen på side 13 (.pdf side 18):
http://www.aspenberg.no/think/600dpi_koblingsskjema.pdf

Bedre kjemaer finnes på .pdf-side 35 og 36 i samme dokument. Så vidt jeg kan se er ingen av disse merket "type E".
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Nå begynner vi å nærme oss!
Skjemaene på "www.Aspenberg... " er nummerert fra 1 til 29.
Første  skjema etter nr 29 er plast kontaktorboksen. Semcontegning nr. 01525-02-031. Dette viser at hovedreleet bryter plusskabelen fra batteriet.
På boksen med metallokk brytes minuspolen, versjon "E". Denne boksen har jeg skjema til.
Overgangen fra plastboks til metallokk skjer omtrent ved bil nr 400.

Vær vennlig å korrigere meg hvis noen finner det riktige tall.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: hens på onsdag 21. april 2010, klokken 21:10
På boksen med metallokk brytes minuspolen, versjon "E". Denne boksen har jeg skjema til.

Dette tror jeg nok mange ville likt å sett. Vil du dele det med oss?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Nå har jeg fått en kopi av Hens. Skal scanne den ved anledning og legge på elbilwiki. Men det blir nok etter EV2010.

Lånte en prototype lader også. Dessverre ble ledningene bare klippet av da den ble demontert, så jeg har litt jobb før den kan testes. Nå må jeg bruke uttaket til varmeapparatet også.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Jeg liker ikke å bruke kontaktoren (releet) til varmeapparatet fordi det ikke har pre-charge krets. Det trengs ikke fordi varmeapparatet er en ren motstand, ingen kondensatorer som skal lades opp.

Man ser også av skjemaet at all strømmen som tilføres fra ekstern lader på varmeapparat- eller DC/DC omformer-tilkobling, må gå gjennom 40A sikringen til traksjonsbatteriet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA