Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nytt diagnoseapparat

Startet av El rayo, søndag 23. mai 2010, klokken 06:09

« forrige - neste »

El rayo

Etter mye tankevirksomhet de siste årene har jeg kommet frem til at jeg skal montere dette og hvordan jeg vil gjøre dette på min 2000 modell Th!nk. Jeg har tenkt å få dette klart til langturen til EV2010 til Trollhättan.

Ekstra-laderen skal kun brukes samtidig med originalladeren og skal kobles inn og ut manuellt.

Etter tips fra Elmo har jeg bestemt meg for å bruke Anderson kontakt til hurtigladeren. Den tåler 600V/50A DC. Ledningene vil bli spleiset/loddet inn på ledningen til DC/DC converteren på inngangen av den grå interfaceboksen - første modifisering av det originale ledningsopplegget i "El Rayo". Her går det fra før bare en liten strøm (ca 2A) ved lading mens ledningen har kapasitet til langt høyere strøm. Ledningen er sikret med 15A inne i kontaktorboksen så sikringenen vil ryke før Andersonkontakten smelter. Jeg anser det for trygt å lade med 17A fordi litt av strømmen vil gå til DC/DC converteren.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

15A lading er ikke så veldig mye. Hvorfor fører du ikke heller strømmen inn via kablene til varmeapperatet. Du sier jo selv at du har Y ledd fra en AC Think, og da er det jo plug and play, og 30A kapasitet?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: El rayo på fredag 16. april 2010, klokken 16:41
Etter tips fra Elmo har jeg bestemt meg for å bruke Anderson kontakt til hurtigladeren. Den tåler 600V/70A DC.
Ble litt i tvil om det er eksakt den jeg bruker ???  Mine heter SB-50A. Part-no 6319
Hvis du skal låne min lader er det jo en fordel at de passer  ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. april 2010, klokken 16:54
15A lading er ikke så veldig mye. Hvorfor fører du ikke heller strømmen inn via kablene til varmeapperatet. Du sier jo selv at du har Y ledd fra en AC Think, og da er det jo plug and play, og 30A kapasitet?
Tror varmeapparatet styres over et eget rele. Da måtte jeg i såfall koble fra varmeapparatet og manipulere BMS til å aktivere varmeapparatreleet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Elmo på fredag 16. april 2010, klokken 19:11
Ble litt i tvil om det er eksakt den jeg bruker ???  Mine heter SB-50A. Part-no 6319
Hvis du skal låne min lader er det jo en fordel at de passer  ;)
Da må jeg dobbeltsjekke. Jeg har bestilt fra Elfa:
"42-114-96 Batteriladdningsdon 36V grå 50      1 STK 13.04.2010       49,60 "
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/04211488.pdf
Det står "SB-50" (uten A) på databladet, ser at traff feil tast  :-[ da jeg skrev strømmen; den tåler "bare" 50A.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på fredag 16. april 2010, klokken 21:08
Elfa: 42-114-96
Joda det er korrekt. Det var strømmen og spenningen du oppgav som fikk meg til å lure.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: El rayo på fredag 16. april 2010, klokken 20:51
Tror varmeapparatet styres over et eget rele.
Jeg kjøpte jo et Think-varmeapparat på hoggern. Bør kanskje se etter, men såvidt jeg husker ligger alle "styringer" på selve varmeapparatet så jeg tror det er sansynlig som Elektrolux sier at den kvadratiske kontakten med sorte og gule ledninger går rett til batteriene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Jeg har ikke sjekket mot koblinskjemaet, men bruker logikk, og tenker at dersom Ford kan lade opp et framdriftsbatteri som har for lav spenning til at originalladeren kan slå inn, må jo disse ledningene gå rett til batteriet.

Eller er interresant historie med noe sammenheng til trådens tema: Noen som helt sikkert vil forbli anonyme presterte å polvende selve batteriet på en Think, og fikk ikke start på bilen. Varmeapperatet virket likevel helt fint.

Etter korrekt polvending startet bilen, og uten at noe var blitt skadet. Utrolig men sant. Jeg har i alle fall historien direkte fra vedkommende som gjorde feilen, men tør ikke teste ut om det faktisk er mulig å ha så mye flaks.

Har hørt hva som skjer om en forsøker det samme på PSA, og da smeller det skikkelig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#8
Tusen takk for innspill begge to!
Sitat fra: elektrolux på lørdag 17. april 2010, klokken 06:38
Jeg har ikke sjekket mot koblinskjemaet,
Det har jeg.
Sitat fra: elektrolux på lørdag 17. april 2010, klokken 06:38
dersom Ford kan lade opp et framdriftsbatteri som har for lav spenning til at originalladeren kan slå inn, må jo disse ledningene gå rett til batteriet.
I instruksjonene står det at varmen skal settes på og kupevifta settes på hakk 1. Da klapper varmeapparatreleet i kontaktorboksen i batterikassa til.

Jeg ser ikke noen hensikt å la kupevifta gå mens jeg lader raskt. Det er mulig å manipulere BMS ved å gi et falskt <vifte på>-signal, men det lager flere problemer om vinteren når varmeapparatkontakten er tilkoblet enn det løser.

En annen grunn til at jeg velger å spleise inn på ledningene inn til interfaceboksen (vanntett gjennomføring på høyre side i kjøreretningen) er for å få færrest mulig kontakter (= motstand og tap).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 17. april 2010, klokken 06:38
presterte å polvende selve batteriet på en Think
Har ikke tall på hvor mange bærbare kassettspillere jeg har "reparert" etter at noen snudde ett batteri feil vei ved bytting.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på lørdag 17. april 2010, klokken 17:29
I instruksjonene står det at varmen skal sette på halv "styrke" og kupevifta settes på hakk 1. Da klapper varmeapparatreleet i kontaktorboksen i batterikassa til.
Jeg tror fremdeles alt det der er i selve varmeapparatboksen, altså "etter" den nevnte kontakten
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rav4_EV

Det er ingen kabler som går rett på batteriet. Strøm til lader og varmeapparat går via et aux rele i kontaktor boks.
Fremdrift går via hovedkontaktor.
Når alt er skrudd av, lokket er av eller "krasj bryteren" er utløst går det ingen spenning ut av batteriboks.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Elmo

#12
Det det har du helt sikkert helt rett i. Men spørsmålet er jo om stikkene i hovedkontakten til varmeapparatet har kontakt med batteriet når laderen er igang, eller om noe styring til varmeapparatet også på være på.  Vet du det ?  (er jo selvfølgelig bare å måle, men ...)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Opplading av traksjonsbatteri  med  lav spenningfinnes i Wiki.

Tenning må være på og spesiallader kobles til interfaceboksen istedenfor varmeapparat. Hvis du skal ha vanlig lading igang samtidig må man koble ut laderele i interfaceboksen.
Dette er fullt mulig særlig når behov for kupee varme er mindre nå sommeren er på vei :)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#14
Sitat fra: Elmo på lørdag 17. april 2010, klokken 20:46
spørsmålet er jo om stikkene i hovedkontakten til varmeapparatet har kontakt med batteriet når laderen er igang, eller om noe styring til varmeapparatet også på være på. (er jo selvfølgelig bare å måle, men ...)
Hvis jeg får tid i dag skal jeg måle mens fronten er av. Det blir bare en sjekk om koblingsskjemaet stemmer (på min bil, som har type 1 kontaktorboks).

Den firkantete 4-pins stikkeren på kontaktorboksen (HV-boksen), som er lik på type 1 og type 2, har følgende fargekode:
Sort: -114V, felles. 12 AWG. Denne er alltid tilkoblet drivbatteriets minuspol og går ikke til jord.
Gul: +114V til varmeapparat. 12 AWG. 40A sikring i kontaktorboksen. Eget rele som styres av BMS.
Fiolett: +114V til DC/DC converter. 14 AWG (mindre kvadrat enn de andre). 15A sikring i kontaktorboksen. AUX rele som styres av BMS.
Orange: +114V fra lader. 12 AWG. 40A sikring i kontaktorboksen. AUX rele som styres av BMS.
Samme rele til DC/DC converter og lader.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA